راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با سامانه کشف تقلب آدانیک / گمانیک ابزاری برای مدیریت ریسک

کارگاه معرفی محصول سامانه گمانیک یا همان سامانه کشف تقلب و مدیریت ریسک 20 دی توسط شرکت آدانیک در نمایشگاه تراکنش برگزار شد.

در ابتدای کارگاه علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل شرکت آدانیک به معرفی شرکت پرداخت و گفت: «آدانیک یک شرکت ارائه‌دهنده راه‌حل‌ در حوزه بانکی است که بر توسعه بانکداری دیجیتال تمرکز دارد. این شرکت از سال 1393 به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است. آدانیک همواره سعی داشته به موضوعات نوآورانه به‌ویژه موضوعات مرتبط با بانکداری دیجیتال بپردازد.»

مدیرعامل آدانیک اضافه کرد: «هشت بانک توسعه صادرات ایران، کشاورزی، کارآفرین، پارسیان، ملی، آینده، بانک شهر و مؤسسه اعتباری نور و دو بیمه سامان و رازی به آدانیک اعتماد کرده‌اند و مشتری شرکت هستند.»

به گفته او، عمده محصولات آدانیک در زمینه مدیریت شبکه هستند که کلید یکی از معروف‌ترین آنهاست. کتاب، ویدئوبانک، lsp، کاریز، حساب‌کتاب، گلون، پلک، بومرنگ و گمانیک دیگر محصولات آدانیک هستند.  از این میان ما آشنایی با سامانه کشف تقلب و مدیریت ریسک گمانیک را برای موضوع کارگاه معرفی محصولات‌مان انتخاب کرده‌ایم.

حاجی‌زاده مقدم پس از پایان صحبت‌هایش از سعیددادخواه، مدیرتیم فنی گمانیک دعوت کرد تا کارگاه را آغاز کند. به گفته او، گمانیک یک ابزار است، ابزار هوشمند تشخیص ناهنجاری و تقلب در داده‌های بانکی که چهار سال از شروع فعالیتش می‌گذرد.

دادخواه ادامه داد: «هدف اصلی سامانه استفاده از داده‌های خام بانکی به‌منظور ایجاد ارزش افزوده است تا ریسک مدیریت شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند. گمانیک به اطلاعات کارت و مشتریان حساس است و به تشخیص رویدادهایی مانند سرقت و تقلب کمک می‌کند.» به گفته او، به‌طور کلی گمانیک به افزایش فروش، افزایش سود و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

دادخواه با اشاره به نحوه کارکرد گمانیک بیان کرد: «سامانه کشف تخلف و مدیریت ریسک گمانیک با استفاده از تکنیک‌های آماری و یادگیری ماشین، الگوهای مستتر در داده‌ها را تشخصی می‌دهد و خوشه‌بندی می‌کند. همچنین بر اساس رفتارهای گذشته و جامعه مشابه وکلی، رفتارهای نابه‌هنجار موجودیت‌ها را شناسایی می‌کند. گمانیک با استفاده از تکنولوژی‌های پردازش کلان داده‌ها، موارد مشکوک در  حوزه بانکی را کشف می‌کند. این موارد می‌تواند به موضوعاتی مانند کارت، حساب، مشتری، سرفصل و شعبه مرتبط باشد.

به گفته او، تشخیص ناهنجاری به دو روش خوشه‌بندی اشخاص براساس پروفایل و یادگیری ماشینی انجام می‌گیرد.

دادخواه در ادامه به فیلدهای محاسباتی گمانیک پرداخت و توضیح داد: «فیلدهای محاسباتی گمانیک براساس تعریف قاعده و نیازها اضافه می‌شوند. این فیلدها پاسخگوی نیاز دسته‌بندی خروجی‌های قاعده در پله‌های متفاوت هستند و امکان بررسی خروجی‌ها در دسته‌های کوچک‌تر را فراهم می‌کنند. این نکته را هم بگوییم که این قواعد در بررسی رفتار موجودیت‌ها بسیار موثر هستند.»

او با اشاره به مفهوم ریسک بیان کرد: «رفتار همه موجودیت‌ها با رفتار موجودیت‌های مشابه و رفتار گذشته موجودیت مقایسه می‌شود. گزارش موجودیت‌ها دارای چند پارامتر است که شامل تاریخچه فاکتور ریسک هر فرد در 30 روز گذشته، تاریخچه فاکتورهای محاسباتی در قواعد، اطلاعات تکمیلی و انتقال به لیست و ثبت اقدام می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.