راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسیر تغییرات صندوق فروشگاهی و نیاز آن به خدمات بانکداری الکترونیکی

پیشرفت فناوری توانسته به‌صورت بنیادین جهان را تغییر دهد، این تغییر بر نحوه رفتار افراد در زمینه امور تجاری و شخصی تأثیر گذاشته است. فناوری الکترونیک که می‌توان از آن به‌عنوان مهم‌ترین فناوری یاد کرد، بیشتر از هر چیزی حوزه تجارت و بازرگانی را تحت تأثیر خود قرار داده است. نتیجه این تغییرات، شکل‌گیری رقابت بر سر ارائه خدمات نوین و باکیفیت بیشتر به مشتریان و رسیدن به حداکثر رضایت مشتری است. این تغییرات باعث شده نظام بانکی از بانکداری سنتی به سمت بانکداری الکترونیکی حرکت کند و مفاهیم جدیدی چون پول الکترونیکی، پایانه‌های فروشگاهی و خودپردازها در رابطه با ارائه خدمات بانکی به مشتریان و کسب رضایت آنها مطرح شود. بنابراین استفاده از نرم‌افزار صندوق فروشگاهی برای مدیریت خرده‌فروشی‌ها به‌شرط بهره‌گیری از خدمات بانکداری الکترونیکی ممکن است.


تحولات صندوق فروشگاهی در طول زمان


صندوق فروشگاهی به‌دلیل نیاز صاحبان مشاغل به مدیریت فروش و درآمدهای حاصل از آن در دهه 1879 توسط جیمز ریتی که صاحب یک رستوران بود، شکل گرفت.

در واقع در این زمان که کسب‌و‌کارها در آمریکا شاهد رشد روزافزون در تقاضای بازار بودند، برای فروش بهتر محصولات خود به استخدام نیروی کار بیشتر روی آوردند. همزمان با افزایش ظرفیت بازار در استخدام نیروی کار و عدم آشنایی با شیوه‌های مدیریت منابع انسانی در آن زمان، احتمال برداشت مبلغی از درآمد حاصل از فروش توسط برخی کارکنان وجود داشت. در نتیجه صاحبان مشاغل ضرورت روشی برای کنترل درآمدهای فروش را احساس کردند. صندوق فروش جیمز ریتی فاقد کشوی پول و چاپ فیش پرداخت بود و مورد استقبال قرار نگرفت. به‌گونه‌ای که در سال 1881 میلادی کارخانه صندوق فروشگاهی خود را به ایکرت واگذار کرد.

ایکرت پس از تحویل کارخانه صندوق فروشگاهی ریتی به آن کشوی پول و زنگ فروش اضافه کرد. در صندوق فروشگاهی ایکرت، صندوقدار باید مبلغ خرید مشتری را محاسبه و با فشردن دکمه کامل روی صندوق، کشوی پول نقد را برای گذاشتن پول مشتری یا پرداخت باقی‌مانده آن به مشتری باز کند. از آنجا که در این شرایط امکان جابه‌جا کردن پول نقد صندوق توسط صندوقدار وجود داشت، زنگ صندوق برای اطلاع‌رسانی به صاحب فروشگاه از انجام فروش و پرداخت وجه به صدا درمی‌آمد.

با وجود این تغییرات که عملکرد صندوق فروش بهبود پیدا کرده بود، همچنان مورد استقبال قرار نگرفت و ایکرت به‌ناچار این کارخانه را در سال 1884 میلادی به جان پترسون واگذار کرد. اضافه‌کردن کاغذ برای چاپ فاکتور فروش اقدام مناسبی بود که توسط پترسون انجام شد و در نهایت این صندوق فروش مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گرفت.

تغییرات در صندوق فروش ادامه داشت تا اینکه از دهه 1970 میلادی، صندوق‌های الکتریکی به بازار راه یافتند. به‌گونه‌ای که اولین صندوق فروشگاهی در قالب صندوق‌هایی که امروز در فروشگاه‌ها و مراکز خرید مشاهده می‌کنید، در سال 1973 میلادی توسط شرکت IBM طراحی شد. این نوع از صندوق‌های فروشگاهی در قالب نرم‌افزار و تحت ویندوز به بازار عرضه شدند و همزمان تغییرات فناوری به‌روز شده و امکانات مختلفی به آنها اضافه شد.

صندوق‌های فروشگاهی مبتنی بر ابر و اپلیکیشن‌های صندوق فروشگاهی که روی دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی نصب می‌شوند، جدیدترین نسخه صندوق فروشگاهی هستند که با حذف بسیاری از محدودیت‌های صندوق فروشگاهی نسخه ویندوزی و هزینه مناسب، بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. البته لازمه استفاده از این فناوری جدید، بهره‌گیری از خدمات بانکداری الکترونیکی است.


بانکداری الکترونیکی چیست؟


از جمله مهم‌ترین تغییرات فناوری در نظام بانکداری، بانکداری الکترونیکی است. به‌عنوان تعریفی ساده می‌توان به تعریف تیم توسعه فناوری اطلاعات از این نوع بانکداری مراجعه کرد: «استفاده از فناوری‌های پیشرفته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به‌صورت الکترونیکی که می‌تواند مراجعه حضوری به مشتری به بانک را حذف کند.»

برای بانکداری الکترونیکی، سطوح مختلفی تعریف‌ شده که در تمام این سطوح از نرم‌افزارهای مرتبط و اطلاعات بانکی قابل‌ پردازش به‌صورت دیجیتالی استفاده می‌شود. گفتنی است هرچه به سمت سطوح بالاتر بانکداری الکترونیکی پیش برویم، عملیات دستی در آن کمتر، سیستم‌های رایانه‌ای متمرکزتر و محدودیت زمانی و مکانی برای بهره‌گیری از خدمات آن کمتر شده و در نتیجه امنیت اطلاعات بیشتر می‌شود.

اهمیت یک موضوع را اغلب می‌توان بر اساس اثربخشی آن در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی ارزیابی کرد. بانکداری الکترونیکی نیز به‌دلیل خدمات گسترده‌ و بسیار کاربردی که به مشتریان عرضه می‌کند، توانست تحولات گسترده‌ای را در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به وجود آورد. به‌ گونه‌ای که می‌توان گفت بسیاری از فعالیت‌ها و خدمات اقتصادی شرکت‌ها بر پایه همین خدمات بانکداری الکترونیکی است.


بانکداری مبتنی بر پایانه فروش ازجمله کانال‌های مهم بانکداری الکترونیکی


صندوق فروشگاهی از جمله نیازهای ضروری برای فروشگاه‌های امروز هستند؛ زیرا به کمک آنها می‌توان به فرایند ثبت خرید مشتری، محاسبه مبلغ فاکتور و پرداخت فاکتور نهایی سرعت بخشید و تجربه‌ای مطلوب در خرید را برای مشتری شکل داد. لازمه استفاده از صندوق فروشگاهی بهره‌گیری از خدمات بانکداری الکترونیکی است که باعث اتصال صندوق فروشگاهی به سیستم بانکی و در نتیجه انتقال پول از حساب مشتری به‌ حساب صاحب کسب‌و‌کار می‌شود.


صندوق فروشگاهی پارمیس؛ همخوانی با بیشتر کارت‌خوان‌ها


فناوری اطلاعات پارمیس با دو دهه فعالیت در حوزه نرم‌افزار حسابداری شرکتی، فروشگاهی و تولیدی به شناخت دقیقی از نیازهای حسابداری کسب‌و‌کارهای مختلف دست پیدا کرده است. این شرکت همواره در تلاش بوده که همگام با فناوری روز پیش برود و امکانات موجود در نرم‌افزارهای حسابداری خود را متناسب با نیاز بازار به‌روزرسانی کند.

این شرکت صندوق فروشگاهی خود را در سه نسخه ویندوزی، ابری و اپلیکیشن کارت‌خوان‌های اندرویدی به بازار عرضه کرده است. با وجود این نسخه‌ها، فناوری اطلاعات پارمیس قادر به پشتیبانی نیازهای حسابداری کسب‌و‌کارهای کوچک تا بزرگ است.

صندوق فروشگاهی پارمیس‌پرو برای کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط و انجام امور حسابداری آنها طراحی‌ شده است. به‌دلیل استقبال عموم از فناوری ابری و حذف بسیاری از محدودیت‌های زمانی و مکانی در دسترسی به اطلاعات مهم مالی و حسابداری، این شرکت محصول خود به نام پارمیس 360 را به‌عنوان صندوق فروشگاهی ابری به بازار ارائه کرده است. 

البته به‌دلیل نیاز کسب‌و‌کارهای بزرگ به صندوق فروشگاهی و یکپارچه‌بودن اطلاعات فروش در سیستم حسابداری آنها، اپلیکیشن پارمیس‌اسمارت که امکان اتصال به نرم‌افزار حسابداری مالی یکپارچه پارمیس‌استار را دارد؛ با هدف نصب روی کارت‌خوان‌های اندرویدی طراحی‌ شده است. به کمک این اپلیکیشن امکان ثبت و پرداخت فاکتور در محل وجود دارد. لازمه این اپلیکیشن کارت‌خوان‌های اندرویدی و اتصال به درگاه‌های پرداخت بانکی است که پارمیس‌اسمارت با بیشتر کارت‌خوان‌های موجود در بازار همخوانی داشته و کسب‌و‌کارها به‌منظور اتصال به بانک‌ها با صندوق فروشگاهی پارمیس مشکلی نخواهند داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.