راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل تندر نور؛ شرکتی که یکی از حامیان رویداد روز فناوری اطلاعات است / در روزهای تحریم حمایت از تولیدکنندگان داخلی دریغ نشود

سال 1401 با تلاش‌های نظام صنفی و رای نهایی شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، ۲۲ تیرماه سالروز محمد بن موسی خوارزمی، پدر علم جبر به‌عنوان روز فناوری اطلاعات در تقویم رسمی کشور ثبت شد. دو سال از آن روز می‌گذرد  به همین مناسبت بیستم تیرماه دومین رویداد روز فناوری اطلاعات توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با حضور فعالان صنعت آی‌تی و اعضای اکوسیستم فناوری برگزار می‌شود. شرکت تندر نور که از اولین روزهای فعالیتش عضویت سازمان نصر تهران را داشته، حامی این رویداد شده است. آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید تندر نور این فرصت را یک غنیمت برای قدرانی از زحمات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برشمرده است.

به اعتقاد هومن سپهری مدیرعامل شرکت تندر نور، ثبت و درج روز فناوری اطلاعات در تقویم نشانگر اهمیت حوزه فناوری اطلاعات برای دولت و توجه ویژه رگولاتور و نهادهای قانون‌گذار به این حوزه است: «فناوری اطلاعات صنعت بزرگی است که به‌کارگیری آن در صنایع به افزایش بهره‌وری و تولید منجر می‌شود. همین امر باعث شده که استفاده از آن برای سازمان‌های  دولتی و غیردولتی به امری ضروری تبدیل شود.»

او با نگاهی به وضعیت فناوری اطلاعات در کشور عنوان کرد: «سال‌هاست که کشور ما با تحریم‌های ناجوانمردانه دست‌به‌گریبان است و کسب‌وکارها با چالش‌های واردات و تولید و تأمین قطعات روبرو هستند. برای همین بسیاری از شرکت‌ها از جمله تندر نور به تولید ملی و خودکفایی رو آورده‌اند. درخواست ما به‌عنوان شرکت فناوری محور با ظرفیت تولید داخلی این است، ایران که همیشه برای برتری در تمام حوزه‌ها تلاش کرده به صنعت فناوری اطلاعات هم نگاه ویژه‌ای داشته باشد.  حمایت رگولاتوری و دولت هم در شرایط تحریمی از تولیدکنندگان داخل کشور دریغ نشود.»

سپهری با تأکید دوباره بر لزوم حمایت از فناوری اطلاعات در کشور تصریح کرد که تندر نور وظیفه خود دانسته به‌عنوان شرکتی فناوری از این حوزه حمایت کند و به همین بهانه برای حمایت از مراسم بزرگ روز فناوری اطلاعات در کشور آمادگی خود را اعلام کرده است: «سازمان نظام صنفی تهران، نماینده تمام شرکت‌های فناوری محور است و سال‌هاست برای رفع دغدغه‌های و مشکلات آنها تلاش می‌کند. از نگاه من این نهاد صنفی  برای تسهیل امور تمام توانش را به کار گرفته است.» به گفته او، تندر نور  قدر این زحمات را می‌داند و این فرصت را برای نشان‌دادن قدرانی خود مغتم شمرده است.


چالش‌های واردات و تأسیس کارخانه


بنا بر گفته‌های هومن سپهری، تندر نور بر خلاف تصور عمومی یک شرکت قدیمی است که سال 1373 توسط جمعی از استاتید دانشگاه صنعتی شریف با رویکرد حرکت بر لبه فناوری صنعت پرداخت و بانکی تأسیس شده است. فعالیت این شرکت در حال حاضر به دو بخش طراحی نرم‌افزار و تولید و تعمیرات سخت‌افزار تقسیم شده است و بر اساس آمارهای مدیرعامل، ماهانه 24 هزار دستگاه توسط تندر نور تعمیر و هرماه 30 هزار دستگاه کارت‌خوان توسط خط تولید کارخانه این شرکت عرضه می‌شود.

سپهری با نگاهی به مسیر پیشرفت تندر نور ، توضیح داد که تندر نور در بازه‌ای از زمان با فراز و نشیب‌هایی مواجه  و تقریباً نزدیک به فروپاشی بوده است: «شرایط تندر نور به شکلی بود که تعدادی از نیروهای متخصص نرم‌افزار و سخت‌افزار  شرکت را ترک کردند.»

در همان برهه هومن سپهری به‌عنوان مدیرعامل به این شرکت می‌پیوندد و مأموریت‌های جدیدی مانند تقویت بخش تعمیرات، راه‌اندازی خط تولید و جذب نیروی انسانی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.  تیم تعمیرات تندر نور اوایل حضور او در شرکت 20 نفر با ظرفیت تعمیر 800 دستگاه در ماه بود. به‌مرور حدود 113 نفر به این تیم اضافه شدند و ظرفیت تعمیرات دستگاه‌های سخت‌افزاری به 24 هزار در ماه رسید.

تعمیر و تهیه دستگاه‌های کارت‌خوان یکی از اصلی ترین خدمات تخصصی شرکت تندر نور است. بنا بر گفته‌های سپهری، عمده شرکت‌های فعال در بازار یا به بانک خاصی وابسته‌اند یا نماینده برند مشخصی هستند. عدم وابستگی تندر نور به شرکتی خاص، باعث شد که این فعالیت این شرکت در بخش تعمیرات به برندی خاص محدود نشود و تیم فنی تندر نور  تجربه تعمیرات تمام برندهای اصلی موجود در بازار را داشته باشد.

طبق گفته‌های سپهری، تندر نور در گام بعدی نمایندگی دستگاه کارت‌خوان نیولند را دریافت و 300 هزار دستگاه را به شبکه پرداخت کشور عرضه کرد؛ اما مشکلات و هزینه‌های سنگین واردات باعث شد که تندر نور واردات را رها و به فکر تولید داخلی بیفتد: «سال  1399 تصمیم گرفتیم خودمان تولیدکننده باشیم. نیمه دوم همان سال  موافقت اعضای هیئت‌مدیره را جلب و شروع به اخذ پروانه ساخت و تولید کارت‌خوان کردیم و درنهایت در پارک فناوری پردیس توانستیم یک ساختمان ۱۵۰۰ متری را در «نوآوری ۲» خریداری و پس از بازسازی، از تیرماه فعالیتمان را با هفته‌ای 200 دستگاه آغاز کردیم امروز ظرفیت تولید کارخانه تندر نور به دو هزار دستگاه در روز رسیده است.

تندر نور در حال حاضر با 5 پی‌اس‌پی اصلی کشور همکاری می‌کند. آن‌طور که سپهری می‌گوید قدیمی‌ترین مشتری آنها، بانک سپه و پرداخت الکترونیک سامان است و سایر شرکت‌های پرداختی به‌مرور و در نتیجه  پیروزی آنها در مناقصه‌ها به دایره همکاران آنها اضافه شدند.به گفته او، آسان پرداخت پرشین، ‌پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت الکترونیک سپهر و کارت اعتباری  ایران کیش به ترتیب دیگر شرکت‌های پرداختی طرف همکاری تندر نور هستند. تعاملات برای جذب سایر بازیگران اصلی صنعت پرداخت در جریان است. این شرکت توانست در سال ۱۴۰۱، رتبه اول تولید و فروش پایانه‌های فروش در کشور را کسب کند.


بلوبانک، بالون و پروژه‌های جدید


 تندر نور علاوه بر تولید و تعمیر سخت‌افزار در رسته نرم‌افزار هم فعالیت می‌کند. شرکت تندر نور، در زمینه سوئیچ  هم فعالیت داشته و برخلاف تصور عموم، یکی از قدیمی‌ترین سوئیچ‌های بانکی و پرداخت ایرانی توسط شرکت تندر نور نوشته شده است و به  دلیل ارائه سوئیچ پرداخت ایرانی توانسته مجوز شرکت دانش‌بنیان را دریافت کند. به گفته هومن سپهری، ‌این سوئیچ تا دو سال گذشته در بانک سپه اجرایی بوده و حالا نسخه دیگری از آن‌ در بانک سامان استفاده می‌شود.

علاوه بر سوئیچ بانکی، تندر نور برای شرکت توسعه ورزش یکی از مجموعه‌های وابسته به وزارت تربیت‌بدنی، سوئیچ وفاداری را پیاده‌سازی کرد. در واقع به‌واسطه این سوئیچ کاربران مربوطه می‌توانند خریدهای خود را با کارت هوشمند انجام دهند. تندر نور در اواخر دهه 70 توانسته بود کارت‌های اسمارت و کارت‌خوان منطبق بر آن را به آنها ارائه دهد. «او تأکید می‌کند که این کارت‌های مگنتی نبوده‌اند و ساختار و سخت‌افزار مختص خودشان را داشته‌اند. در این فرایند برای کاربران امتیاز هم در نظر گرفته شده بود و آنها می‌توانستند با جمع امتیازهای خود، بلیت خریداری کنند.»

تیم نرم افزار تندر نور در حال حاضر در حال طراحی دی‌ام‌اس نرم‌افزار نگهداری اسناد الکترونیک تخصصی هستند. او توضیح داد که بر اساس دستور بانک مرکزی بانک‌ها باید تا ده سال نگه‌دار اسناد مشتریان باشند. در همین راستا این سامانه آمده تا ریسک نگهداری فیزیکی اسناد را کاهش دهد و با ذخیره سازی دیجیتالی و هموشمند اسناد، به بازیابی سریع‌تر اطلاعات کمک ‌کند.

 سپهری می‌گوید «نمونه‌های اپلیکیشن موبایلت بانک سامان و نئوبانک بانک سامان که با نام بلوبانک فراگیر شده است را تیم استارتاپ نرم‌افزاری تندر نور طراحی کرده‌اند و بالون پروژه دیگری از این تیم است که در  زمینه ارائه تسهیلات خرد معطوف شده است و با وجود اینکه تبلیغات گسترده‌ای برای بالون انجام نشده؛ اما استقبال‌ها از سامانه زیاد بوده است»

مدیرعامل تندر نور در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد که شرکت قصد دارد به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده سخت‌افزار و نرم‌افزار شبکه بانکی و پرداخت در ایران تبدیل شود و در گام بعدی به‌عنوان بازگیر اصلی در سطح خاورمیانه شناخته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.