راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاملات انعکاسی چیست؟ / کاهش ریسک برای معامله‌گران تازه‌کار

معاملات کپی و معاملات انعکاسی (تقلیدی)، افزون بر اینکه سبب توسعه بازار و بهبود رفتارهای سرمایه‌گذاری معامله‌گران می‌شوند، به دلیل اطمینان و شفافیتی که در خود دارد، از سیگنال فروشی و سوءاستفاده‌های احتمالی آن نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش سنا، میلاد خوش‌زبان، کارشناس بازار سرمایه اسلامی به موضوع پایان‌نامه خود با عنوان «چارچوب معاملات کپی و قرارداد معاملات انعکاسی از منظر فقهی و حقوقی» اشاره کرد و گفت: «معاملات کپی  (Copy Trading) و معاملات انعکاسی یا تقلیدی (Mirror Trading)، به‌عنوان طرح و ایده وارد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار شد و پس از بررسی در کمیته تخصصی فقهی با موضوع معاملات کپی و تقلیدی در بازار سرمایه به تصویب رسید.»

 این عضو انجمن مالی اسلامی ایران ادامه داد: «معاملات کپی و انعکاسی از سازوکارهای نوین و سرمایه‌گذاری نوآورانه‌ای است که در برخی بازارهای مالی توسعه‌یافته دنیا اجرایی می‌شود. در معاملات کپی و معاملات انعکاسی، شخص سرمایه‌گذار (که به او پیرو نیز گفته می‌شود) به‌طور خودکار هر عملیاتی که توسط معامله‌گر راهبر (که شخصی خبره و با کارنامه معاملاتی مشخص است) انجام می‌دهد را عیناً در حساب شخصی خود تکرار می‌کند.»

او با اشاره به اینکه معاملات کپی و معاملات انعکاسی (تقلیدی) به‌نوعی، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شود، اظهار داشت: «در این نوع از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، سرمایه‌گذار دارایی خود را به دست مدیر صندوق یا مدیر سبد همان‌گونه که در روش‌های سرمایه‌گذاری معمول اتفاق می‌افتد، قرار نمی‌دهد.  به بیانی دیگر، سرمایه‌گذار، مالکیت و اختیار حساب معاملاتی خود در کارگزاری را بر عهده دارد و از طریق پلتفرم معاملات کپی و معاملات انعکاسی (تقلیدی)، حساب خود را به معامله‌گر راهبر متصل می‌کند تا هر سفارش معامله‌گر راهبر را به‌صورت خودکار کپی و به کارگزاری ارسال کند. با این روش پیرو، هر عمل راهبر را دقیقا انجام می‌دهد.»

 این عضو انجمن مالی اسلامی ایران با اشاره به اینکه قرارداد معاملات انعکاسی، قراردادی مرکب و چندجانبه است، ادامه داد: «معامله‌گر راهبر یک رکن این‌ معاملات است. او فردی خبره است که «حق بهره‌برداری» از اطلاعات معاملاتی خود که شامل سفارش‌ها، تاریخچه و سوابق معاملاتی‌اش می‌شود را در اختیار سکو (پلتفرم) قرار می‌دهد. رکن دوم، اشخاص پیرو هستند که با دنبال کردن راهبر، در حقیقت معاملات او را کپی می‌کنند. رکن سوم و چهارم، پلتفرم معاملاتی متعلق به شخص حقوقی (مالک سکو)  و کارگزاری هستند. البته اگر سکو متعلق به کارگزار باشد این دو رکن تبدیل به یک رکن می‌شود.»

او تفاوت میان دو نوع معاملات کپی و انعکاسی را مدنظر قرارداد و خاطرنشان کرد: «معاملات کپی و معاملات انعکاسی ازنظر فراهم آوردن امکان انتفاع از نتایج معاملات راهبر به نفع پیرو، شبیه به یکدیگر هستند. تفاوت آن‌ها در این است که در معاملات کپی، پیرو از یک معامله خاص پیروی می‌کند. در حقیقت، از یک موقعیت معاملاتی خاص که در سکو مشاهده می‌کند در معاملات خود کپی‌برداری می‌کند. درحالی‌که در معاملات انعکاسی، پیرو در طیف وسیعی از سفارش‌های خود از معاملات راهبر پیروی می‌کند و درواقع حساب معاملاتی خود را متصل به‌حساب معاملاتی شخص یا اشخاص راهبر کرده است تا هر عمل را عیناً انجام دهد. به بیانی دیگر، معاملات انعکاسی مجموعه‌ای از معاملات کپی از یک شخص راهبر است.»

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح فرایند معاملات کپی و معاملات انعکاسی، گفت: «این فرایند را می‌توان به این صورت تشریح کرد که در این معاملات، سکو توسط یک نرم‌افزار واسط، اطلاعات معاملاتی راهبر را به‌صورت خودکار به اطلاع پیرو می‌رساند. سپس پیرو نیز آن معامله را به‌صورت خودکار کپی و بعد سکو سفارش‌ها را برای اجرا به کارگزاری منتقل می‌کند.»

او شفافیت را یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این‎گونه معاملات برشمرد و تصریح کرد: «در این روش، معاملات گذشته و فعلی راهبر به‌روشنی در اختیار اشخاص پیرو قرار می‌گیرد و سابقه معاملاتی و عملکرد او در قالب یک صفحه شخصی برای سرمایه‌گذاران (اشخاص پیرو) نمایش داده می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت کاملاً شفاف عملکرد واقعی اشخاص راهبر را مشاهده کنند.»

خوش‌زبان کاهش ریسک برای معامله‌گران تازه‌کار را از دیگر مزایای معاملات کپی و معاملات انعکاسی خواند و توضیح داد: «این روش می‌تواند شیوه‌ای مناسب برای شروع و سرمایه‌گذاری برای بسیاری از معامله‌گران تازه‌وارد یا اشخاصی که زمان و تخصص لازم را ندارند و گاهی مبالغ زیادی را به دلیل اتخاذ استراتژی‌های معاملاتی نامناسب از دست‌ می‌دهند، باشد. به بیانی دیگر، این‌گونه معاملات امکان بهره‌برداری از دانش، تجربه و تخصص سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را برای اشخاص پیرو فراهم می‌سازد.»

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، پیرو می‌تواند بر اساس استراتژی معاملاتی خود، راهبر یا راهبرانی که استراتژی‌ای مشابه او دارند را انتخاب و میزان سرمایه‌گذاری خود را نیز تعیین کند. به‌عبارت‌دیگر، پیرو در معاملات کپی می‌تواند مشخص کند که چه مقدار از موجودی حسابش در این معاملات برای هر راهبر استفاده شود.

او ایجاد فرصت درآمدزایی برای راهبران را به‌عنوان معامله‌گران، تحلیلگران و مدیرانی که از مهارت بالا برخوردار هستند، مزیتی دیگر برشمرد و افزود: «امکان متنوع‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری و در نتیجه کاهش ریسک به‌صورت حرفه‌ای ازجمله سایر مزیت‌های این روش معاملاتی برای اشخاص پیرو نیز هست.»

خوش‌زبان به مخاطرات معاملات کپی و معاملات انعکاسی اشاره کرد و اظهار داشت: «این‌گونه معاملات بااینکه می‌توانند سبب توسعه بازار و بهبود رفتارهای سرمایه‌گذاری معامله‌گران شوند، اما مخاطراتی نیز می‌توانند در پی داشته باشند. ازجمله اینکه موفقیت پیرو درگرو موفقیت معاملات راهبر است. همچنین، ممکن است افزایش کارمزد معاملاتی به علت معاملات مکرر یا هزینه‌های مدیریتی نیز وجود داشته باشد. به بیانی دیگر، اگر پیرو، راهبری که معاملات زیادی انجام می‌دهد را انتخاب کند، طبیعی است که هزینه‌ معاملاتی او نیز افزایش پیدا می‌کند.»

این کارشناس بازار سرمایه در انتها به معضل سیگنال فروشی اشاره کرد و افزود: «معاملات کپی و معاملات انعکاسی بهترین پاسخ به سیگنال فروشی است. زیرا در این روش، حق بهره‌برداری از اطلاعات معاملات واقعی راهبر در اختیار اشخاص پیرو قرارداده می‌شود. باوجوداین ابزار، افرادی که قصد فریب سرمایه‌گذاران را دارند نمی‌توانند مهارت‌های خود را ثابت کرده و اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنند و آن‌ها را با سیگنال‌های نامعلوم به خریدوفروش‌ سهام وادارند.»

گفتنی است؛ پایان‌نامه میلاد خوش‌زبان با عنوان «چارچوب معاملات کپی و قرارداد معاملات انعکاسی از منظر فقهی و حقوقی» با ارائه به سازمان بورس و اوراق بهادار، در کمیته فقهی سازمان موردبررسی قرار گرفت. کمیته فقهی نیز با بومی‌سازی این شیوه معاملاتی بین‌المللی به‌منظور پیاده‌سازی و اجرایی شدن این روش کاربردی متعارف معاملاتی در بازار سرمایه ایران موافقت کرد.

منبع سنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.