راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به روند فرهنگ‌سازی دیجیتال در صنعت بیمه ایران/ رگولاتور سرعت‌گیر تحول دیجیتال

چند سالی است که طرفداران نوآوری وارد صنایع گوناگون شده‌اند؛ از صنعت پرداخت و بانک گرفته تا صنعت بیمه. این افراد یا بهتر است بگوییم این ذهن‌های دیجیتالی در  این مدت دستاوردهایی را به حوزه‌های متفاوت اضافه کرده‌اند. در این بین، صنعت بیمه، همیشه انتهای صف دیجیتالی‌شدن قرار می‌گیرد؛ کمبود ظرفیت، نبود نیروی انسانی با تفکرات نوآور، مقاومت شرکت‌ها و عدم‌ حمایت رگولاتور دلایلی هستند که احتمالاً این کندی را توجیه می‌کند. اما این بار عامل جدیدی با عنوان عدم فرهنگ‌سازی مناسب مطرح‌ شده است.

در همین رابطه، راه‌پرداخت در اتاق کلاب‌هاوس خود نشستی را با موضوع فرهنگ‌سازی دیجیتال و جایگاه آن در توسعه مدیران و شبکه فروش بیمه برگزار کرد.


فرهنگ؛ قلب تحول دیجیتال


حامد شیدائیان، بنیان‌گذار شرکت مشاوره ذهن چابک به‌عنوان اولین سخنران این نشست، تحول را به کرم ابریشمی که در نهایت به پروانه تبدیل می‌شود، تشبیه کرد. به گفته او، هر سازمانی برای تحول باید تغییر ماهیت خود را بپذیرد و از آن نترسد.

شیدائیان، معتقد است: «فرهنگ در مرکز تحول دیجیتال قرار دارد؛ بنابراین زمانی که یک سازمان رهسپار سفر بی‌پایان تحول دیجیتال می‌شود، مهم است که بر اصلاح فرهنگ تحول دیجیتال تمرکز کند و به‌دنبال چرایی آن باشد.»

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه راه برون‌رفت از تنگناهای بیمه، پیروی از مسیر تحول دیجیتال است، اضافه کرد: «برخی شرکت‌ها، با انواع تبلیغات و چسباندن پوستر بر دیوارها و بیلبوردها می‌خواهند فرهنگ را تغییر دهند، در حالی‌ که نمی‌دانند ایجاد فرهنگ، بخش دشواری از مبحث تحول دیجیتال محسوب می‌شود. این موضوع که نیازمند تغییر الگوهای فکری، رفتاری و باورهای افراد است، یک‌شبه انجام نخواهد شد.»


هزینه‌های هنگفت، خروجی ضعیف


آرش فروزان، فعال حوزه استارتاپی و مشاور اینشورتک بیمه سامان، سخنران بعدی این نشست بود. او ابتدا به دلایل کندی روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه ایران در گذشته پرداخت و گفت: «رهبران نوآور و افرادی که مفهوم فناوری را درک کنند، در اکوسیستم و بدنه شرکت‌های بیمه دیده نمی‌شد. برای دریافت نوآوری و تقویت سازمان در این حوزه برنامه‌ناپذیر، برنامه‌ریزی‌های اشتباه انجام می‌شد؛ دستورالعمل‌ها، پاداش‌ها و بودجه‌بندی‌ها گواه این موضوع است.»

 فروزان در ادامه با اشاره به استارتاپ‌های صنعت بیمه بیان کرد: «اکوسیستم استارتاپی برای صنعت بیمه، مانند نُت‌ سی سمفونی است؛ بعد از تولد این نت، همه پشت سر آن حرکت کردند. در حال حاضر فعالان سنتی بیمه، سعی می‌کنند مانع استفاده از استارتاپ‌ها شوند؛ گرچه نمی‌توانند روند حرکت را متوقف کنند، ولی همین سنگ‌اندازی و چالش‌ها ریتم سمفونی را مختل می‌کند.»

او درباره پیامدهای فرهنگ‌سازی نادرست در کشور گفت: «خروجی صنعت، نسبت به ورودی و زمان صرف‌شده آن بسیار ضعیف است. همه باید دانند، اگر هزار میلیارد تومان پرتفوی آنلاین داریم، رقم هزینه‌شده چندین‌برابر این عدد است. شاید اگر فرهنگ درستی در زمینه بیمه در ایران وجود داشت، مسیر هموارتر و هزینه‌ کمتر می‌شد و محصولات بهتری داشتیم. ما نه‌فقط برای نمایندگی‌های بیمه، بلکه برای مردم هم نتواستیم فرهنگ‌سازی مناسبی انجام دهیم.»

به گفته مشاور اینشورتک بیمه سامان، اگر استارتاپ‌های بیمه‌ای وجود نداشتند، فرهنگ دیجیتال بسیار کمتر از مقدار کنونی بود.


تحول دیجیتال، نیازمند انقلاب ذهنی مدیران


شیدائیان، پیرو صحبت‌های مشاور اینشورتک بیمه سامان گفت: «شعار تحول دیجیتال، ذهنیت افراد را تغییر نمی‌دهد و حمایت و توجه مدیران را برنمی‌انگیزد. زمانی که از فرهنگ دیجیتال صحبت می‌شود، مفاهیمی مانند فناوری و فروش آنلاین به ذهن متبادر می‌شود، در حالی‌ که فرهنگ‌سازی دیجیتال مصداق‌های متنوعی دارد.»

او با اشاره به مصادیق فرهنگ‌سازی دیجیتال ادامه داد: «یک سازمان باید ریسک‌پذیر باشد و بخواهد از مدل‌های سنتی خود به سمت پیشگیری از خسارت حرکت کند. همچنین لازم است سازمان داده‌محور، چابک، شفاف و مشتری‌مدار باشد و تجربه‌گرا رفتار کند.»

شیدائیان، با نگاهی به تجربه‌های گذشته خود در شرکت‌های بیمه بیان کرد: «در مواردی، با تهیه زیرساخت‌ تحول دیجیتال و فرهنگ‌سازی کار را بسط دادیم؛ تا حدی که اولین پلتفرم بیمه باز در کشور راه‌اندازی شد. با این‌ وجود، به‌دلیل اینکه ذهنیت افراد و فرهنگ‌سازی کامل نبود و به مصداق‌‌های تحول دیجیتال توجه نشده بود، به‌راحتی با تغییر مدیرعامل تمام زحمات نقش بر آب شد و پروژه تا مرز نابودی پیش رفت.»

او بر اساس این تجربه بیان کرد: «تحول دیجیتال به تغییر ذهنیت افراد؛ از مدیران ارشد گرفته تا شبکه فروش نیاز دارد که این مهم با آموزش و یادگیری محقق خواهد شد.»

فروزان در راستای صحبت‌های شیدائیان گفت: «رگولاتور، کوراینشورنس، سرمایه‌گذاری و منافع فردی عوامل مؤثر بر جلوگیری از پیشرفت نوآورانه هستند.»

او در ادامه تصریح کرد: «در قدم اول برای رفع این موانع، انتظارات از نوآوری را پایین آوردیم. همچنین بر اساس نوعی از تفکر، منتظر تعریف فرایند برای تحول دیجیتال نشدیم، چراکه اساساً مخالف فرایند برنامه‌ریزی در حوزه دیجیتال هستیم. این دو رویکرد در کنار فرهنگ‌سازی و آموزش اصلی‌ترین اقداماتی است که تاکنون انجام داده‌ایم که البته با مرور زمان رگولاتوری بیمه دیجیتال را به عقب راند.»


استارتاپ‌ها منتظر نمی‌ماند


بردیا جوادی، بنیان‌گذار استارتاپ آپولو نیز در این نشست حضور داشت. او درباره لزوم فرهنگ‌سازی به چند نکته اشاره کرد. به گفته جوادی، بخش عمده فرهنگ‌سازی دیجیتال که به معنای تطبیق با تحولات است، به خارج از سازمان مرتبط است؛ استارتاپ‌ها با ارائه خدمات نوآورانه خود تجربه‌های جدید را به صنعت اضافه کرده‌اند.

جوادی با اشاره به مبحث فرهنگ‌سازی پیش از اعمال تغییرات بیان کرد: «با توجه به تحولات برون‌سازمانی، اعمال تغییر آهسته فرهنگ چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. استارتاپ‌ها همواره مسیر پیشرفت را در پیش‌ گرفته‌اند و منتظر شرکت‌های بیمه‌ای نیستند.»

جوادی مسئله بعدی را مرتبط با بخش مدیران عنوان و تصریح کرد: «مدیران عامل با وجود اینکه معتقدند تحول دیجیتال کارساز است، اما نظر هیئت‌مدیره را به نوآوری ارجحیت می‌دهند و به ساختار سنتی شرکت خود دست نمی‌برند.»


اینشورتک ایران، نیازمند برنامه‌ریزی


حامد شیدائیان، در خصوص تحول دیجیتال گفت: «نگاه شعاری درباره تحول دیجیتال در این صنعت جایگاهی ندارد. این روشِ در ظاهر جوابگو، در باطن صنعت تفاوتی به وجود نخواهد آورد. تمام فعالان صنعت بیمه از نهاد بیمه‌گزار گرفته تا شرکت‌های بیمه و رهبران این شرکت‌ها، باید بدانند صنعت بیمه در صورتی رشد می‌کند که به سمت تحول حرکت کند. البته حرکت در مفهوم واقعی، نه‌فقط با صرف بودجه‌های هنگفت و شعارگونه رفتار کردن.»

به گفته او، نقطه آغاز تحول دیجیتال در صنعت بیمه دقیقاً فرهنگ‌سازی است؛ البته همراه با بررسی چرایی آن.

شیدائیان، در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: «تحول دیجیتال، فقط مرتبط با فروش آنلاین و استفاده از فضای مجازی نیست. باید مدل‌های کسب‌وکاری و تجارب جدید برای مشتری، در عمق صنعت بیمه شکل بگیرد. صنعت هم باید برای سبک زندگی مردم اهمیت قائل شود و به سمت پیشگیری از خسارت حرکت کند تا شاید نگاه منفی مردم به صنعت بیمه را تغییر دهد.»

آرش فروزان در پایان این نشست با بیان اینکه این انتخاب‌های درست و غلط است که باعث رشد اکوسیستم و بلوغ صنعت می‌شود، اظهار کرد: «اینشورتک ایران به‌شدت به برنامه‌ای نوآورانه و همکاری افراد و گروه‌های نوآور با یکدیگر نیاز دارد.»

به گفته او، عدم برنامه‌ریزی در فناوری مختص زمانی است که قرار است صفر به یک برسد. برای رساندن یک به یکصد به الگوریتم، هنجار و چارچوب نیاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.