راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی رهبری درباره فرصت‌های صنعت بیمه در عصر دیجیتال مطرح کرد / صنعت بیمه، مالک ظرفیت 140هزارتایی در هر روز

علی رهبری عضو هیئت‌مدیره شرکت آفتاب خلیج‌ فارس در همایش «فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال» به موضوع فرصت‌های دیجیتال در صنعت بیمه پرداخت و درباره معماری دیجیتال‌شوندگی و مهندسی دیجیتال‌کنندگی صحبت کرد.

طبق گفته‌های رهبری، براساس آمارهای سال 1400 بیمه مرکزی، فارغ از صدور خسارات و ارزیابی آن روزی 140 هزار بیمه صادر می‌شود و تنها سه درصد از فروش و صدور بیمه‌ها دیجیتالی است؛ در واقع این بیمه‌نامه‌ها فرصت و بستر نفوذ فناوری برای حضور در صنعت بیمه هستند.

براساس گفته‌های او، سیستم‌های کلان ملی به موضوعات اقتصادی، سیاسی، نظامی، سلامت، آموزش و… قابل‌ تعمیم است. فقط بخش اقتصادی به‌تنهایی به زیرسیستم‌های مهم صنعت، معدن و تجارت؛ وزارت بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و وزارت نفت تقسیم می‌شود. تمام این بخش‌ها هم از دو لایه مصرف‌کننده و کسب‌وکار تشکیل شده‌اند و ذیل هر یک از بخش‌ها تعداد زیادی فعال اقتصادی به تعداد زیادی مصرف‌کننده خدمت ارائه می‌کند.

رهبری ادامه داد: «وزارت صمت در حوزه صنعتی خود 72 هزار واحد صنعتی را تنظیم‌گری و برای آنها مجوز صادر می‌کند، در حوزه معدن حدود شش هزار مجموعه ذیل آن فعالیت دارند و در حوزه تجارت 36 هزار بازرگان خارجی و حدود 150 هزار واحد تجاری، 3.4 میلیون واحد صنفی وجود دارد که نیازمند نظارت و بررسی هستند. همچنین در لایه وزارت راه و شهرسازی، در لایه حاکمیت چهار سازمان نظارت اصلی و 500 هزار راننده باری وجود دارد. 470 هزار ناوگان وجود دارد و بیش از پنج هزار شرکت حمل‌ونقل که روزانه حدود 100 هزار بارنامه صادر می‌کنند.»


خلاء اعتبارسنجی در فرایندهای بیمه


رهبری پس از تأکید بر اینکه در این ساختارهای پیچیده وقوع انقلاب دیجیتال در کشور به رفع دغدغه‌های دو لایه کسب‌وکار و حاکمیت وابسته است، از صنعت بیمه صحبت کرد: «در صنعت بیمه شورای‌ عالی رفاه و شورای‌ عالی بیمه  وجود دارند که هر کدام به طور مجزا به موضوعات بیمه، زندگی، تکمیلی تجاری دلالت دارند. ذیل شورای‌ عالی صندوق‌های بازنشستگی متعددی شکل‌ گرفته و ذیل شورای‌ عالی بیمه هم 35 شرکت بیمه با 95 هزار شعبه وجود دارد.»

رهبری توضیح داد که اکوسیستم‌‌ بزرگ شده و تراکنش‌های زیادی در این فضا شکل می‌گیرد، اگر قرار باشد تمام این خدمات و تراکنش‌ها دیجیتالی شوند، باید دغدغه تمام این عناصر که انواع بیمه اشخاص، اموال، مسئولیت را به همراه پیوست‌های خسارت و ارزیابی آن ارائه می‌دهند، برطرف شود. اعتبارسنجی هم یکی از خلأهای این فرایند است که فعلاً مغفول مانده است.


97 درصد فروش‌های صنعت بیمه سنتی است


رهبری با اعلام اینکه تنها سه درصد از فروش و صدور بیمه‌ها دیجیتالی است، عنوان کرد: «بر اساس آمارهای سال 1400 بیمه مرکزی که هنوز به‌صورت عمومی منتشر نشده، 45 میلیون بیمه‌نامه در سال صادر شده و فارغ از خسارات و ارزیابی آن روزی 140 هزار بیمه‌نامه صادر می‌شود. ضمن اینکه تنها سه درصد از فروش و صدور بیمه‌ها دیجیتالی است. هر یک از اینها فرصت و بستر نفوذ فناوری برای حضور صنعت بیمه هستند.»

او با اشاره به سختی‌های بروکراسی‌های فرایندها ادامه داد: «در ارزیابی آنلاین خسارت و جبران آن، استفاده از اسناد الکترونیکی مغفول مانده و فرایندها طولانی شده است، برای الکترونیکی شدن این رشته و رشته درمان الکترونیک باید سازمان تأمین اجتماعی برای زیرساخت اعلام درخواست استعلاجی بیش از سه روز آماده شود. بیمه حمل بار هم به همین صورت دارای فرایند پیچیده و بروکراسی‌هاست و اصل بیمه‌نامه و مهرهای برجسته و تیر باطل الزامی است.»

 به گفته او، تجربه خوب حذف فرایندهای کاغذی بارنامه‌های فیزیکی در سازمان راهداری وجود دارد: «این سازمان و سازمان امور مالیاتی به‌صورت وب‌سرویس تمبرهای بارنامه‌ها را باطل می‌کنند و الزام وجود کاغذ اسکناس از بین رفته است و تنها در رونوشت‌هایی برای پیگیری شکایت‌های پرداخت هر نوع خسارت می‌توان از هیئت رسیدگی آنلاین استفاده کرد. این رویکرد در موضوع تجارت الکترونیک درباره کسب‌وکارهای دارای اینماد وجود دارد. ارزیابی ریسک بیمه وام و اعتبارات و پرداخت بیمه مسافران هم از دیگر موارد از این جنس هستند. علاوه بر موارد مذکور، تمام زیرسیستم‌های بخش‌های کلان هم می‌توانند در ساختار معماری دیجیتال جای بگیرند. بی‌شک این دیجیتالیزه شدن علاوه بر حضور حاکمیت نیازمند به‌کارگیری رگ‌تک است.


مشو‌ق‌های بیمه مرکزی برای توسعه فناوری


رهبری در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد که تمام فرایندهای گفته‌شده و تمام اطلاعات حقوقی و اسناد باید الکترونیکی شود.

سؤال این است که با وجود این فرصت‌ها چرا صنعت بیمه به سمت دیجیتالی‌شدن حرکت نمی‌کند؟ براساس صحبت‌های رهبری، شاید برخی علت را مقاومت شرکت‌های بیمه‌گر و هراس آنها از حذف شدن می‌دانند، برخی هم معتقدند که درآمد بیمه بالاست و اصلاً به دیجیتالی‌شدن نیاز ندارند. تمام اینها درست است. اما نباید از فیلترینگ، زیرساخت، دسترسی و دیتا به‌عنوان عامل تولید و آموزش لزوم به کارگیری صرف‌ نظر کرد. بیمه انتهای ریسک‌های فعالیت‌های اقتصادی قرار گرفته است و بیمه مرکزی به‌عنوان هدایتگر صنعت باید مشوق‌هایی در نظر بگیرد.

کاهش فرانشیز در صورت دریافت بیمه‌نامه الکترونیکی یا ارائه اسناد خسارت به‌صورت الکترونیکی و اعطای بخشی از سهم بیمه مرکزی از حق بیمه به لایه B در صورت صدور الکترونیکی بیمه‌نامه می‌توانند نمونه‌ای از این اقدامات تشویقی و تسهیل‌گر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.