راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتقال داده، دور از دسترس هکرها / سرویس شبکه امن همراه ایرانسل راهکاری برای امنیت اطلاعات کسب‌وکارها

کسب‌وکارها برای ارتباط میان نیروهای خود که در شعبه‌های مختلف بوده یا در حال دورکاری هستند، به شبکه انتقال داده نیاز دارند. محتوای این داده‌ها می‌تواند تصاویر دوربین‌های امنیتی، مدارک مالی، پرونده‌های ارزشمند، سامانه‌های اتوماسیون یا هرگونه اطلاعات مهم دیگر باشد. برای پاسخگویی به این نیاز، شبکه جهانی اینترنت به‌آسانی در دسترس همگان قرار دارد، اما به دلیل عدم ایمنی مشکلات بیشتری می‌آفریند. یکی از راهکارهای این مسئله، ایجاد شبکه خصوصی سازمانی با استفاده از APN خصوصی است. در این گزارش به سرویس APN‌ خصوصی شرکت ایرانسل می‌پردازیم که می‌تواند راهکاری امن در راستای انتقال داده دور از دسترس هکرها قرار گیرد.


شبکه ارتباطی سازمانی


شبکه امن همراه یا APN خصوصی از قدیمی‌ترین خدماتی است که در کسب‌وکارهای سازمانی توسط ایرانسل ارائه می‌شود. در حال حاضر کسب‌وکارهایی مانند بانک‌ها،‌ شرکت‌های بیمه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به‌طورکلی کسب‌وکارهایی که شعب متعدد دارند،‌ مشتریان اصلی این سرویس هستند.

کسب‌وکارها برای راه‌اندازی این سرویس می‌توانند به‌آسانی با خریدن سیم‌کارت و قرار دادن آن در تلفن همراه یا مودم، شبکه اختصاصی خود را ایجاد کنند. این شبکه تنها برای کارکنان این کسب‌وکارها و به‌نوعی که آن‌ها تنظیم کنند،‌ قابل‌دسترسی است که باعث افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.


ساختار شبکه امن همراه


خدمات شبکه امن همراه یا APN یک ابر ارتباطی بر بستر شبکه دیتای اپراتور است که کاربران را قادر می‌سازد تا از طريق سیم‌کارت در يک کانال ارتباطی امن و اختصاصی (مستقل از اينترنت) قرار گرفته و بااتصال به شبکه داخلی خود، به تبادل داده‌ها بپردازند. ایرانسل به‌عنوان تأمین‌کننده این ارتباط با ارائه شبکه APN فقط انتقال و جابجایی داده‌ها را بر عهده دارد و حریم امنیتی کسب‌وکارها را محفوظ نگه می‌دارد. علاوه‌‌براین، هرگونه دسترسی خارجی به داده‌های شبکه اختصاصی غیرممکن است.

در شبکه امن همراه، چند سیم‌کارت، یک شبکه خصوصی مجازی را می‌سازند. استفاده از این سیم‌کارت‌ها به کارمندان این امکان را می‌دهد که در کانالی امن و اختصاصی به شبکه داخلی خود در نقاط مختلف کشور متصل شوند و اطلاعات موردنیاز را به سرورهای داخلی خود منتقل ‌کنند.

شبکه امن همراه، علاوه بر شبکه نسل دوم تلفن همراه، بر بستر همه فناوری‌های شبکه پهن‌باند ایرانسل نیز قابل‌ارائه است. این سرویس از طریق ایجاد درگاه امن، مستقل و مجزا بر بستر شبکه ایرانسل، تبادل اطلاعات را در هرلحظه و هر مکان تسهیل می‌کند.


مزایای شبکه امن همراه


مهم‌ترین مزایای این سرویس عبارت‌اند از:

  • امنیت بالا: ازآنجاکه تبادل اطلاعات بر بستر یک شبکه اختصاصی که خود مشترک ایجاد کرده صورت می‌گیرد، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است؛
  • پوشش گسترده و دسترسی دائم: سرویس APN ایرانسل بر بستر کلیه فناوری‌های شبکه تلفن همراه شامل نسل دوم، سوم و چهارم ارائه می‌شود و به دلیل گستردگی پوشش شبکه دیتای ایرانسل در پهنه وسیعی از کشور قابل‌دسترسی است؛
  • پایداری: اگرچه تبادل داده در قالب سرویس APN بر اساس پروتکل TCP/IP صورت می‌گیرد، به دلیل عدم وابستگی به اینترنت، در مقایسه با آن، از پایداری بیشتری برخوردار است؛
  • پهنای باند بالا و پوشش‌دهی گسترده: این سرویس بر روی همه فناوری‌های شبکه تلفن همراه شامل نسل دوم، سوم و چهارم قابل‌ارائه است. این امر سبب می‌شود با توجه به این‌که ایرانسل دارای گسترده‌ترین شبکه اینترنت همراه کشور است، علاوه بر پهنای باند بالا، این سرویس در پهنه وسیعی از کشور قابل‌دسترسی باشد.
  • از دیگر مزایای این سرویس می‌توان به راه‌اندازی کم‌هزینه و آسان، دسترسی دائمی و ارتباط دوطرفه و در لحظه اشاره کرد.

ویژگی‌های خدمات شبکه امن همراه ایرانسل


برخی از ویژگی‌های این سرویس عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی سریع: راه‌اندازی سرویس APN در عرض سه روز کاری انجام می‌شود؛
  • امکان ارائه سرویس در دامنه پهنای باند نسل 4G و 4.5G: با استفاده از نسل‌های جدید ارتباطات سیار و ثابت در کنار امکانات امنيت پروتکل ارتباطی، تضمين سرعت و QoS، می‌توان از خدمات شبکه امن همراه با سرعت ‌بالا بهره‌مند شد؛
  • پوشش یکپارچه و گسترده: پوشش سراسری و یکپارچه‌ای که شبکه دیتای ایرانسل در سراسر کشور فراهم آورده امکان دسترسی به این خدمات را بسیار ساده و مطمئن ساخته است؛
  • عدم وابستگی به اینترنت: APN به‌عنوان شبکه‌ای مستقل، وابستگی به اینترنت ندارد؛ درنتیجه محدودیت‌های قضایی یا فنی که ممکن است بر اینترنت اعمال شود تأثیری بر آن نخواهد داشت؛
  • ارتباطات دوسویه سیم به سیم (دستگاه به دستگاه M2M) و یا سیم به سرور (SIM to Site): قابلیت ارسال اطلاعات بين دستگاه‌ها و ماشين‌ها در لايه دسترسی و يا محدود کردن ارتباط دستگاه‌ها تنها به سرورهای مرکزی؛
  •  قابلیت اختصاص IP: در این سرویس امکان مشخص کردن هر دو نوع IP استاتيک و دايناميک وجود دارد.

تمایز سرویس APN خصوصی و MPLS مخابرات


برای ایجاد شبکه خصوصی، کسب‌وکارها می‌توانند از شبکه MPLS مخابرات استفاده کنند. سرویس MPLS‌ که توسط شرکت مخابرات و بر روی خطوط سیم مسی یا فیبر نوری ارائه می‌شود، با پوشش گسترده کشوری در دسترس مشتریان است. این سرویس به دلایلی مانند وابستگی به امکانات زیرساختی ثابت، عدم امکان راه‌اندازی در همه نقاط موردنظر مشتری و ‌فرآیند طولانی راه‌اندازی، ‌تغییر و جابجایی، از سرویس APN خصوصی که در سامانه بی‌سیم و رادیویی ارائه می‌شود، ضعیف‌تر است.

علاوه‌براین،‌ افزایش فوق‌العاده هزینه سرویس MPLS‌ مخابرات، سرویس شبکه امن همراه ایرانسل را مقرون‌به‌صرفه‌تر کرده است.


کاربران کنونی شبکه امن همراه ایرانسل


ازجمله کاربران شبکه امن همراه ایرانسل، می‌توان به دو شرکت «به‌پرداخت ملت» و «توزیع برق اصفهان» هستند.


شرکت به‌پرداخت ملت


شرکت به‌پرداخت ملت (سهامی عام) فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ باهدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی مبتنی بر الگوهای نوین دنیا و به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی (PSP- Payment Service Provider) آغاز کرد. در همین راستا، این شرکت به ایجاد شبکه‌ پایانه‌های فروش و سایر ابزارهای پرداخت پرداخته و مسئولیت پشتیبانی از آن‌ها را برعهده گرفته است.

به خاطر نیاز شبکه پرداخت این شرکت به بستری امن و غیرقابل نفوذ، در قالب یک توافق‌نامه سطح خدمات (SLA)، از سرویس شبکه امن ایرانسل بهره‌مند شد. این شرکت اکنون تقریباً در تمامی ۵۵۰۰ جایگاه سوخت خود از این سرویس استفاده می‌کند. به گفته مدیران به‌پرداخت، سرویس APN مدیریت حجم تراکنش‌ها و ارائه سرویس بهینه را به‌نوعی فراهم کرده که تا پیش از آن ممکن نبوده است.

در مورد مزایای استفاده شرکت به‌پرداخت از این راهکار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت حجم تراکنش‌ها در درگاه به‌پرداخت ملت؛
  • پایداری سیستم؛
  • فراهم کردن امنیت از طریق یک بستر اختصاصی؛
  • بهره‌مندی از مزایای پشتیبانی تمام‌وقت (تمام ساعات روز در کل روزهای هفته) ایرانسل؛
  • پیاده‌سازی سرویس در کمترین زمان ممکن؛
  • کاهش هزینه‌ها در اثر استفاده از بستر  APN؛
  • حفظ رتبه اول شرکت به پرداخت در ایران و خاورمیانه و همچنین رتبه سیزدهم در جهان به دلیل ارائه خدمات بهینه درزمینه پرداخت.

شرکت توزیع برق اصفهان


شرکت توزیع برق استان اصفهان در بهار سال ۱۳۷۱ به‌منظور برق‌رسانی با کیفیتی مطلوب و پایدار، شروع به کار کرد. این شرکت طبق آخرین آمار در دی‌ماه ۱۳۹۹، با ۴۶۳ نفر نیروی انسانی متخصص و با استفاده از توان و ظرفیت‌های تخصصی پیمانکاری، برق ۴۹۷,۴۶۳,۱ مشترک را در ۳۳ شهرستان و ۱۳۱۵ روستا تأمین می‌کند. این شرکت توزیع برق برای مصارف خانگی، صنعتی و تمام کسب‌و‌کارها شامل شهر اصفهان تا شهرهای کوهپایه و از جنوب تا شهر مبارکه را بر عهده دارد. ازجمله مهم‌ترین مشترکان صنعتی این شرکت، می‌توان به شهرک صنعتی محمودآباد (یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید سنگ ایران) اشاره کرد.

این شرکت تاکنون ۳۰۰۰ سیم‌کارت APN ایرانسل را خریداری کرده است که ۲۵۰۰ عدد آن‌ها فعال است، از خدمات شبکه امن همراه بهره می‌برد. این سیم‌کارت‌ها در بیش از ۱۸۰۰ کنتور، ۵۰۰ نقطه کنترلی ثابت و ۲۸۰ نقطه سیار (مخصوص کارکنانی که در مأموریت هستند) به کار گرفته شده‌اند.

استفاده از خدمات شبکه امن ایرانسل موجب افزایش بهره‌وری و سرعت عمل نیروی انسانی و کاهش هزینه‌های این شرکت شده است. به‌عنوان‌مثال با صرفه‌جویی ماهیانه ۲۰ نفر در نیروی انسانی، هزینه‌های حقوق و دستمزد آن‌ها از مخارج شرکت کاسته شده است.

با توجه به این‌که شرکت توزیع برق اصفهان از امکانات موبایل سازمانی ایرانسل نیز استفاده می‌کند در دوران شیوع کرونا توانسته اقدامات لازم را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال اکنون ۱۲۱ نفر از اپراتورهای مرکز تماس این شرکت کاملاً در حال دورکاری هستند و با استفاده از بستر APN به نیاز مشتریان پاسخ می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.