راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیران کارخانه ایران ارقام مطرح شد: هفت دهه تجربه در عرصه فناوری و اشتیاق برای گام‌های آتی

شرکت ایران ارقام با حضور 66 ساله در حوزه فین‌تک، از بازیگران کهنه‌کار این صنعت محسوب می‌شود. این شرکت با حدود 670 نیرو، اکنون درزمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در حوزه‌هایی ازجمله تأمین تجهیزات پرداخت، رایانه‌های شخصی و خدمات مخابراتی فعال است. سه‌شنبه گذشته و همراه با بازدید کورش منتظری مدیرعامل شرکت ایران ارقام از کارخانه این شرکت در شهرک صنعتی پرند با مدیران این شرکت گفتگو داشتیم که در این گزارش به شرح آن می‌پردازیم.


خدمات در عرصه تله‌کام


با حضور زودهنگام در کارخانه ایران ارقام و پیش از رسیدن مدیرعامل این شرکت، با مدیر فنی و سرپرست انبارهای این کارخانه به گفتگو نشستیم.

امیرحسین تاج‌بخش برای اشاره به برخی از فعالیت‌های این شرکت گفت: «درزمینه اینترنت همراه، 300 هزار سیم‌کارت سرشماره تهیه کرده‌ایم که در تبلت‌های دانش‌آموزی، همراه با «اینترنت پاک» به دانش‌آموزان ارائه خواهیم کرد. از طرف دیگر در برنامه‌های ما تولید مودم است تا سیم‌کارت‌ها و بسته‌ها را به مشتریان عرضه کنیم.»

مدیر فنی کارخانه ایران ارقام در مورد سایر خدمات مخابراتی این شرکت افزود: «ما خدمات تولید پیامک انبوه را با سیم‌کارت‌های با سرشماره مجزا، به مشتریان ارائه می‌دهیم. علاوه بر این شرکت ایران ارقام با ارائه خدمات، MVPN و APN به شرکت ها، شبکه داخلی امن سازمانی را فراهم می‌کند.»


کارخانه ایران ارقام و کارکنان آن


بهروز ابراهیمی، سرپرست انبارهای کارخانه ایران ارقام در مورد آن گفت: «ساخت این کارخانه از سال ۱۳۸۶ شروع شده و در سال ۸۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. کارخانه دارای مساحت کل ۷۲۰۰ متر و مساحت زیربنا ۵۴۰۰ متر است؛ از این ۵۴۰۰ متر، ۱۴۰۰ متر به انبار و سه سالن تولید اختصاص یافته است.»

ابراهیمی در مورد کارگران این کارخانه بیان کرد: «تعداد کارگران متغیر بوده و در هنگام پروژه‌های مختلف، از کارگران دیگر بخش‌های شرکت ایران ارقام یا کارگران استخدام شده برای پروژه‌ها، استفاده می‌شود. بیشتر کارگران بومی بوده و از مناطق مسکونی اطراف ازجمله اسلامشهر هستند. در دوره‌های اضطراری کرونا، مطابق دستورالعمل‌های دولت به نسبت‌هایی که اعلام شده، تعداد کارکنان در کارخانه کاهش پیدا کرده است.»


مشخصات کارخانه


پس از ورود کورش منتظری،‌ مدیرعامل شرکت ایران ارقام و همراه با بازدید او از بخش‌های مختلف کارخانه ایران ارقام، ما نیز حضور داشته و اتاق‌ها، سالن‌ها و فعالیت کارکنان را مشاهده کردیم.

پس از عبور از راهروی اولیه محوطه داخلی کارخانه، سالن بزرگی وجود دارد که دستگاه‌های خودپرداز گوناگون در حال مونتاژ یا تعمیر هستند. اتاقکی نیم‌دایره‌ای جنب یکی از دیوارها تعبیه شده تا مدیر تولید بر تمامی فعالیت‌ها نظارت داشته باشد؛ علاوه‌براین، این سالن از طبقه دوم نیز قابل مشاهده است.

کورش منتظری در حال بازدید از کارخانه ایران ارقام

در قسمت‌های مختلف طبقه اول، اتاق آموزش نیروهای جدید، انبار و دو اتاق سرد و گرم وجود دارد؛ اتاق سرد و گرم دو اتاق هستند که برای شبیه‌سازی دمای 5- و 70 درجه حضور دستگاه‌های خودپرداز در مناطق مختلف کشورمان، توسط متخصصان ایرانی طراحی شده و این خودپردازها با هیتر گرم‌کننده و فن خنک‌کننده، امکان فعالیت خود را حفظ می‌کنند. پشت ساختمان، باراندازی وجود دارد که ماشین‌های باری بتوانند با توجه به اختلاف سطح، به‌راحتی کالاهای مختلف را بار بزنند.

کورش منتظری در حال بازدید از کارخانه ایران ارقام

در طبقه دوم به‌جز اتاق کنفرانس و اتاق‌های مدیران و سرپرست‌ها، بخش‌هایی مانند انبار فروش، اتاق تست نرم‌افزارها و اقامتگاهی برای کارکنان غیربومی وجود دارد؛ این اقامتگاه از این جهت اهمیت دارد که پروژه‌های مختلف ایران ارقام، نیازمند اضافه شدن نیروهای جدید بوده و این شرکت برای آسایش آنها، این مکان را طراحی کرده است.


در جلسه مدیران ایران ارقام


پس از بازدید منتظری از بخش‌های مختلف کارخانه،‌ ما نیز در جلسه مدیران این شرکت و گردانندگان کارخانه حضور داشتیم. در این جلسه مدیرعامل شرکت ایران ارقام با استقبال از ایده‌های نو و نظرات کارشناسی مدیران، برنامه‌های آتی برای استفاده از ظرفیت این کارخانه را بیان کرد؛ برنامه‌‌های این شرکت شامل مونتاژ تبلت‌های دانش‌آموزی، تعمیر دستگاه‌های POS و حرکت به سمت فناوری‌های حوزه Cashless می‌شدند.


گفتگو با مدیران ارشد ایران ارقام؛ از حوزه فین‌تک تا تله‌کام


پس از جلسه مدیران ایران ارقام با کورش منتظری، علیرضا خلج و عباسعلی مظاهری، به ترتیب مدیرعامل، عضو هیئت‌مدیره و معاونت فروش و معاونت پشتیبانی و عملیاتی شرکت ایران ارقام به گفتگو نشستیم. در این گفتگو همراه با اشاره به تاریخچه این شرکت، اقدامات کنونی و برنامه‌ شرکت ایران ارقام برای آینده بیان شد.


تاریخچه و سابقه فعالیت‌های شرکت ایران ارقام


عباسعلی مظاهری معاونت پشتیبانی و عملیاتی ایران ارقام در مورد تاریخچه این شرکت بیان کرد: «شرکت ایران ارقام در سال 1334 توسط ابوالحسن دیبا برای تولید دستگاه‌های مکانیکی پرداخت تأسیس شد. پیش از انقلاب این شرکت نمایندگی شرکت NCR را بر عهده داشت. در آن زمان 49 درصد سهام این شرکت به NCR و 51 درصد آن به دیبا تعلق داشت. پس از انقلاب، NCR سهام خود را به سازمان برنامه‌وبودجه و بانک ملت واگذار کرد.»

معاونت پشتیبانی و عملیاتی این شرکت در مورد بخشی از فعالیت‌های آن گفت: «ایران ارقام با اخذ نمایندگی شرکت GRG چین، 13 هزار دستگاه خودپرداز این شرکت چینی را در کشور توزیع کرده که 10 هزار مورد آنها در داخل همین کارخانه مونتاژ شده‌اند.»

خلج در مورد فعالیت‌های این شرکت افزود: «علاوه‌بر مونتاژ این خودپردازها، ما پشتیبانی، تعمیر، تأمین قطعات و بومی‌سازی آنها را بر عهده داشته‌ایم. در مورد خدمات دیگر ایران ارقام می‌توان به ورود به حوزه Cashless، ساخت مانیتور و تولید و عرضه رایانه‌های شخصی (PC) اشاره کرد.»

معاونت فروش شرکت ایران ارقام در مورد اقدامات آن در حوزه رایانه‌های شخصی گفت: «این رایانه‌ها برای مصارف سازمانی سهامداران و مشتریان ایران ارقام در بانک‌ها، شهرداری‌ها و غیره یا مصارف خانگی (همراه با فروش آن با برند ایران ارقام) تولید شده بودند؛ این شرکت در خصوص رایانه‌های شخصی در سال 1386، دارای رکورد انجام یک‌ماهه تأمین قطعات تا عرضه ده هزار دستگاه در سراسر کشور است.»

مظاهری در مورد تأثیرات ایران ارقام در حوزه فناوری‌‌ بانکی بیان کرد: «در طی 60 سال خدمت ایران ارقام، فرهنگ‌سازمانی خاصی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. با سابقه فعالیت بسیاری از مدیران شرکت‌های دیگر در ایران ارقام یا آموزش دیدن آن‌ها در این شرکت، این فرهنگ‌سازمانی به دیگر شرکت‌ها منتقل شده و آنها از ایران ارقام الگو می‌گیرند.»


فعالیت‌های کنونی و آتی ایران ارقام


به گفته مدیران شرکت ایران ارقام، این شرکت در دو حوزه عمده مخابراتی و بانکی، به ایفای نقش می‌پردازد.

فعالیت‌های حوزه تله‌کام

منتظری در مورد فعالیت‌های مخابراتی شرکت ایران ارقام گفت: «این شرکت چند دهه درزمینه ماشین‌های خودپرداز فعالیت کرده است. به‌هرحال هر کسب‌وکاری یک زمان تولد، بلوغ و مرگ دارد. کاربری از دستگاه‌های خودپرداز مخصوصاً در دوران کرونا، به‌شدت کاهش یافته و به‌طورکلی استفاده از دستگاه‌های خودپرداز فقط برای دریافت پول ضرورت دارد و بقیه خدماتی که این دستگاه‌ها ارائه می‌دهند، توسط اپلیکیشن‌ها و خدمات استارتاپ‌های فین‌تک انجام می‌شود؛ بنابراین، درحالی‌که ازنظر مأموریتی، فعلاً فعالیت شرکت ایران ارقام در حوزه خودپردازها ضرورت دارد، اما برنامه ما حرکت به سمت سایر حوزه‌هاست.»

مدیرعامل شرکت ایران ارقام درزمینه فعالیت این شرکت، خارج از حوزه تولید و پشتیبانی از خودپردازها بیان کرد: «از زمانی که من و برخی از همکاران مثل آقای خلج به ایران ارقام آمدیم، شرکت را به سمت حوزه تله‌کام سوق داده‌ایم و خدمات سیم‌کارت، MVNO، SMS Gateway، ترافیک پیامک‌های بانک‌ها، P2P و A2P را ارائه داده‌ایم. ما شرکت ایران ارقام را در وندور لیست تمامی اپراتورها قرار داده‌ایم و قراردادی 42 میلیون دلاری (برای تأمین تجهیزات RF) با یکی از این اپراتورها منعقد کرده‌ایم. ما درزمینه تأمین تجهیزات مخابراتی نیز فعال شده‌ایم و درحال انعقاد قرارداد با اپراتور دیگری در مورد تأمین و نگهداری از سایت‌های BTS در چند استان هستیم.»

فعالیت‌های بانکی ایران ارقام

خلج در مورد شرکا و مشتریان شرکت ایران ارقام گفت: «بیشتر بانک‌ها در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند سوئیچ، کارت اعتباری، خدمات پشتیبانی از دستگاه‌های خودپرداز و سایر تجهیزات شعب (ازجمله دوربین‌ها و دستگاه‌های نوبت‌دهی) در استان‌های مختلف کشور، از خدمات ایران ارقام بهره می‌گیرند.»

معاون فروش شرکت ایران ارقام در مورد برنامه‌های ایران ارقام در حوزه نئوبانک بیان کرد: «استراتژی شرکت، تنوع محصولات در آینده است. ما به دنبال ترکیب تمام امتیازات اقتصاد و بانکداری دیجیتال هستیم تا نئوبانک را محقق کنیم. ما همه ابزارهای لازم برای بانکداری دیجیتال را در اختیار داریم و این خدمات را به شرکای جدیدی که در ماه‌های آتی به ما می‌پیوندند،‌ ارائه خواهیم داد.»

خلج در خصوص این نوع بانکداری دیجیتال گفت: «بانکداری دیجیتالی که مدنظر ماست، از نمونه‌های فعلی کاملاً متفاوت بوده و بسیار پیشرفته‌تر است. ما به سمت تأمین تمام نیازهای فضای اقتصادی مثل فروش اعتباری بین سازمان‌ها و حتی فروش در شبکه‌های اجتماعی هستیم. به‌عنوان‌مثال، در مورد تجارت الکترونیکی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، ما می‌خواهیم یک مارکت‌پلیس ایجاد کنیم تا تمامی آنها و موارد مشابه دیگر را پوشش دهد؛ در این پلتفرم نیاز کل فرآیند عرضه، فروش، پرداخت و غیره تأمین خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.