راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک‌ها از دور زیباترند!

برای ایجاد زنجیره خلق ارزش در اکوسیستم علاوه بر نوآوری باید کفش آهنین نیز به پا کنیم، با نگاهی روبه جلو سعی در متقاعدسازی ارگان‌ها و جریان‌های با سابقه جهت همگام‌سازی نیازهای جدید بازار و ارائه راهکارهای نوین داشته‌ایم. گاهی به امضای یک تفاهم‌نامه و یا قرارداد رسیده‌ایم و گاهی نیز به دنبال راهکاری جدیدتر. راهکارهایی که نیازمند مساعدت بخش‌های دیگری از اکوسیستم نظیر شبکه‌های پرداخت الکترونیک دارد

امین طالقانی، مدیر عملیات و فرآیندهای دارا / فین‌تک، ترکیبی استثنایی از دو حوزه‌ی مالی و فناوری است، فصل مشترکی که رسالت آن پاسخگویی به نیازهای دنیای مدرن است. حوزه‌‌های مالی و پرداخت با حجم بازاری کم‌نظیر و سودآوری بالا منجر به ایجاد بسترهای جذابی می‌شوند تا نیازهای متنوع مالی کاربران به صورت نوآورانه و چابک پاسخ داده شود.

در کنار جذابیت بازار فین‌تک‌ها، چالش‌های بسیاری موانع راه بازیگران این صنعت به شمار می‌آیند. چالش‌هایی که با توجه به وابستگی آن‌ها به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، روزانه در حال تغییر هستند و گذر از آن‌ها نیازمند تاب‌آوری و امیدی نامیراست. با توجه به حساسیت مسائل مالی و ارتباط تنگاتنگ آن با قوانین و ارگان‌های بالادستی و همچنین فقدان برنامه‌ریزی‌های بلندمدت موجب بروز پدیده‌هایی مانند تصویب قوانین پس از عملیاتی شدن طرح‌ها شده است. پدیده‌ای که ناشی از اهمیت و ضرورت حیات فین‌تک‌ها و عدم توانایی در مقابله با تغییرات بازار است.

دارا یکی از فعالان نوآور این حوزه که در سه سال گذشته همواره در تلاش بوده است تا نه تنها از موانع و قوانین سخت جهت پاسخگویی به نیاز کاربران خود عبور کند بلکه راهگشای دیگر فعالان و بازیگران اکوسیستم نیز باشد. تلاشی که منجر به توافق با بانک‌های مختلف از جمله بانک ملی ایران در راستای ایجاد بستر ارائه خدمات اعتباری به اشخاص حقیقی و حقوقی انجامید. ارزش کلیدی دارا در خلق ارزش و تعریف منافع مشترک در اکوسیستم تعریف شده است تا در این میان خدمات مالی و اعتباری که پیش از این طی یک فرآیند سخت و دور از تصور قسمتی از جامعه بوده، در دسترس و امکان‌پذیر شود.

از ابتدا می‌دانستیم که در این مسیر و برای ایجاد زنجیره خلق ارزش در اکوسیستم علاوه بر نوآوری باید کفش آهنین نیز به پا کنیم، با نگاهی روبه جلو سعی در متقاعدسازی ارگان‌ها و جریان‌های با سابقه جهت همگام‌سازی نیازهای جدید بازار و ارائه راهکارهای نوین داشته‌ایم. گاهی به امضای یک تفاهم‌نامه و یا قرارداد رسیده‌ایم و گاهی نیز به دنبال راهکاری جدیدتر. راهکارهایی که نیازمند مساعدت بخش‌های دیگری از اکوسیستم نظیر شبکه‌های پرداخت الکترونیک دارد.

در ابتدا تصور می‌کردیم ایجاد ارزشی مشترک و همکاری با بانک‌ها سخت خواهد بود اما در عمل همکاری با شبکه‌های پرداخت الکترونیک که عمر جوان‌تری نسبت به شبکه بانکی دارند پیچیده‌تر و در برخی موارد غیرممکن بود. تغییرات زیاد در لایه‌های بالادستی که در چند سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم کار را متوقف و گاهی به عقب بازگرداند. نگاه انحصارگرایانه و تمامیت‌خواهی برخی از واحدها که حاکی از عدم سیاست‌گذاری آن‌ها در همکاری با فین‌تک‌ها معنی می‌شود، باعث شده است تا چرخ از ابتدا توسط‌شان ابداع شود و همکاری و خلق ارزش مشترک جای خود را به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ایجاد همان مدل‌های تجاری بدهد. رویکردی که در دنیای مدرن دیگر تاریخ مصرف ندارد و شرکت‌‌های مطرح دنیا به جای هزینه و سرمایه‌گذاری در رشد عرضی، رشد طولی و تمرکز بر کسب‌وکار خود را در اولویت قرار داده‌اند.

تمرکزی که در شبکه پرداخت الکترونیک کشور می‌تواند منجر به مغایرت یابی‌ و صحت‌سنجی اطلاعات دستگاه‌های پوز توزیع شده شود تا برنامه‌های مدیریت مالی شخصی (PFM) از این وضعیت بلااستفاده خارج شوند و شفافیت داده در شبکه پرداخت بتواند به بسیاری از حوزه‌ها کمک کند و همانند خونی در رگ‌های آن‌‌ها باشد.

تمرکزی که می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد و با همکاری با شرکت‌های پرداخت‌یار و فعال درحوزه پرداخت منجر به گستردگی و تنوع در شیوه‌های پرداخت و در نهایت احترام به حق انتخاب بیشتر کاربران شود. شاید در این مسیر گاهی تنها مانده‌ایم اما قدم‌هایمان تا لجظه درک اهمیت و ضرورت ارزش‌های مشترک در یک اکوسیستم رو به جلو خواهد ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.