راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاهش حجم معاملات کارگزاری‌ها در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰

کارنامه اردیبهشت‌ماه شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه با خریدوفروشی در حدود  ۱۳۸ هزار میلیارد تومان منتشر شد. این درحالی است که در فروردین‌ماه با معاملات ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه روبه‌رو بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی، نخستین ماه سال ۱۴۰۰ را با خریدوفروش بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی آغاز کردند. روند مزبور در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۳۸ هزار میلیارد تومان رسید.

جزئیات خریدوفروش‌های ثبت‌شده توسط این نهادهای مالی در اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد که در مجموع ۱۳۸ هزار میلیارد تومان معامله توسط ۱۱۱کارگزاری فعال در بازار سرمایه شکل گرفته که نسبت به فروردین‌ماه روند کاهشی داشته است. در این میان ۸۴.۳ هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی بیش از ۶۰ درصد از کل دادوستدها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین ۵۲۷ میلیارد تومان نیز به خریدوفروش از سوی بازارگردان‌ها تعلق داشته و مابقی نیز رقمی در حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان حجم معاملات عادی در خریدوفروش سهام در این نهادهای مالی بوده است.

همچنین بررسی عملکرد این کارگزاری‌ها به تفکیک فعالیت در انواع اوراق و بازار نشان می‌دهد که این نهادهای مالی در ماه گذشته خریدوفروش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در خریدوفروش اوراق در بازار بدهی داشته‌اند. همچنین در بخش بازار اوراق مشتقه نیز معاملات این نهادهای مالی به بیش از ۴۶۸ میلیارد تومان رسیده است. در همین راستا ۱۸.۵هزار میلیارد تومان از خریدوفروش کارگزاری‌ها در ماه گذشته مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بوده است.


بیشترین خریدوفروش‌ها در اختیار کدام کارگزاری‌ها بود؟


بررسی روند بیشترین خریدوفروش‌های صورت گرفته در این کارگزاری‌ها، نشان می‌دهد که درصد بالایی از خریدوفروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که کارگزاری مفید به تنهایی حدود ۲۰ درصد از کل خریدوفروش‌های ثبت‌شده را در اردیبهشت‌ماه به خود اختصاص داد و معاملات این کارگزاری به ۲۶.۷ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین این کارگزاری بیشترین فعالیت را در حوزه معاملات آنلاین داشته است. به‌طوری که ۲۶ هزار میلیارد تومان از خریدوفروش‌های کارگزاری مفید به‌صورت آنلاین بوده است. این عدد ۹۷ درصد از کل معاملات ماه گذشته کارگزاری مفید را تشکیل می‌دهد.

در ادامه برترین کارگزاری‌ها در اردیبهشت‌ماه، نام کارگزاری آگاه قرار گرفت. این کارگزاری در ماه گذشته دادوستد حدود ۱۱ هزار میلیارد تومانی را ثبت کرد. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به بیش از  ۴ درصد رسید. در ادامه نیز کارگزاری بانک پاسارگاد رتبه سوم را با خریدوفروش بیش از ۹.۳ هزار میلیارد تومانی به خود اختصاص داد. البته ۳.۶ هزار میلیارد تومان از این رقم به بازارگردانی الگوریتمی این کارگزاری در بخش سهام تعلق داشت.

شرکت کارگزاری توسعه معاملات کیان نیز ماه گذشته را با خریدوفروش بیش از ۴.۴ هزار میلیارد تومانی سپری کرد و در رتبه چهارم جای گرفت. کارگزاری شرکت کارگزاری مبین سرمایه ، کارگزاری بانک پارسیان و شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن نیز هر کدام معاملاتی در محدوده ۳ هزار میلیارد تومان، در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. کارگزاری صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار نیز در ماهی که گذشت بیشترین فعالیت را در زمینه بازار اوراق مشتقه داشت. به این ترتیب، در حالی معاملات این کارگزاری به ۲.۹ هزار میلیارد تومان رسید که ۱۶۵میلیارد تومان از این رقم به معاملات بازار اوراق مشتقه تعلق داشته و مابقی خریدوفروش معمولی سهام بوده است.

منبع پایگاه خبری سنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.