راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس در گفت‌وگو با راه پرداخت: از بعد فنی مانعی برای راه‌اندازی کارگزاری دیجیتال وجود ندارد

به‌گفته حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس، از بعد کسب‌و‌کاری و حقوقی درخصوص راه‌اندازی کارگزاری دیجیتال نکاتی مطرح است، اما از بعد فنی مانعی برای راه‌اندازی نسل جدید از کارگزاری‌ها وجود ندارد. چه بخواهیم، چه نخواهیم این نوع کارگزاری‌ها هم مانند بحث رمزارزها تا چند سال دیگر موجودیت خواهند یافت، هرچند هنوز قوانین و مقرراتی برای آنها تدوین نشده است و این موضوع جای تأسف دارد.

در یک هفته اخیر بازار سرمایه اوضاع نسبتا خوبی داشته و با رشد ۴۳ هزار واحدی مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را هم رد کرد و همین موضوع ممکن است باعث اقبال دوباره به بازار سرمایه شود. سال گذشته تجربه خوبی برای سازمان بورس و دیگر نهادهای ناظر بود تا بدانند در شرایط بالا رفتن حجم معاملات و ورود گسترده سهامداران جدید باید چه اقدامی انجام دهند و چه مشکلاتی را رفع کنند.

اختلالاتی که در برخی سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها رخ داد، کارگزاری‌ها را مجاب کرد تا به فکر ارتقای تجهیزات خود بیفتند. الزام به راه‌اندازی مرکز داده پشتیبان از اقداماتی بود که سال گذشته سازمان بورس بر کارگزاری‌ها اعمال کرد. هرچند درگفت‌وگویی که با حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس داشتیم تاکنون فقط سه کارگزاری نسبت به راه‌اندازی این مرکز اقدام کرده‌اند. از سوی دیگر با ممنوعیت معاملات الگوریتمی که در مهرماه ۱۳۹۹ از سوی سازمان بورس انجام شد و نزدیک به هفت ماه به طول انجامید تا این معاملات از سر گرفته شود. در این مدت ارائه‌دهندگان معاملات الگوریتمی ضررها و زیان‌های زیادی دیدند.

در این یک‌ سال سازمان بورس به‌دنبال راه‌اندازی سامانه معاملات بومی نیز بوده تا بتواند بر این اساس مشکل به‌روزرسانی هسته بورس که از سال ۱۳۹۶ اتفاق نیفتاده را هم حل کند، اما تاکنون باتوجه به دلایلی مانند تغییر ریاست سازمان بورس و عملی‌نشدن برخی تصمیمات مدیریتی به بهره‌برداری نرسیده است. با این حال طی یک سال گذشته سازمان بورس اقداماتی در حوزه فناوری اطلاعات مانند راه‌اندازی سندباکس انجام داده است. در این خصوص در گفت‌وگویی که پیش از این با مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس داشته‌ایم، به‌طور تفصیلی توضیح داده شد. اکنون ادامه این گفت‌وگو را در رابطه با وضعیت سامانه معاملات بومی، هسته معاملات، توسعه کارگزاری‌ها و شرکت‌های OMS و اقداماتی که سازمان بورس در حوزه رگ‌تک و فناوری‌های نظارتی انجام داده، می‌خوانید.  


بهره برداری از سامانه معاملاتی بومی در گرو تصمیمات مدیریتی است


موضوع بومی‌سازی سامانه معاملات از سال 1396 مطرح شده است. حسن‌آبادی درباره این موضوع توضیح داد: «موضوع بومی‌سازی‌ سامانه معاملات از آن سال با برگزاری یک فراخوان کلید خورد و با انتخاب دانشگاه تهران به‌عنوان توسعه‌دهنده این سامانه و پس از آن زیر نظر شرکت فناوری‌های پیشرفته رادین‌بورس که یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و دانشگاه تهران است به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۹۸ این موضوع به‌طور جدی دنبال شد. اوایل ۱۳۹۹ نیز یک تیم کارشناسی از دانشگاه تهران در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مستقر شدند و پروژه با سرعت بیشتری روبه‌جلو رفت.»

حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس

باتوجه به گفته‌های او قرار بر این بوده که سامانه بومی در سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. وضعیت فعلی این است که قسمت اصلی این سامانه که به تطبیق سفارش‌ها مرتبط است، سال گذشته به‌طور کامل پیاده‌سازی شد و این آمادگی وجود داشت که به سمت انتقال یک نماد روی این سامانه برویم، اما این موضوع نیازمند برخی موارد و تصمیمات مدیریتی بود تا این سامانه زیر بار برود.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس بر این عقیده است که اگر سامانه بومی قرار باشد کلاً جایگزین سامانه فعلی شود، به یک بازه زمانی حدود سه ساله نیاز داریم، اما این سامانه را می‌توان با چند نماد به بهره‌برداری رساند، با این حال عملیاتی شدن این سامانه نیازمند برخی تصمیمات مدیریتی بوده و هنوز این امر محقق نشده است. البته امسال رئیس سازمان بورس دستور بهره‌برداری از سامانه بومی را صادر کرده و هماهنگی‌های لازم در حال انجام است. این سامانه تعدادی ماژول‌های جنبی مانند ماژول‌های نظارتی دارد و تمرکز سازمان بر این است که این ماژول‌ها تکمیل شود.

سامانه معاملات بومی قرار بوده که تا انتهای خردادماه با پیاده‌سازی یک نماد روی آن به بهره‌برداری برسد، اما به‌گفته حسن‌آبادی تصمیم بر این شده که تا تعیین تکلیف از سوی هیات‌مدیره، عملیات بهره‌برداری از این سامانه متوقف شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست در این مدت که حجم معاملات کاهش پیدا کرده، بتوان بحث مهاجرت نماد به سامانه بومی را عملیاتی کرد، گفت:‌ «اکنون زمان مناسبی برای مهاجرت نماد است. هر زمان که هیئت‌مدیره تصمیمی بگیرد که برخی از نمادهای بازارهای مختلف یا کل نمادهای یک بازار خاص را به سامانه بومی انتقال دهیم، این امکان میسر است، اما قطعاً به سمت نمادها یا بازارهایی می‌رویم که حجم معاملات آنها کمتر است، چراکه سامانه جدید که هنوز زیر بار عملیاتی نرفته باید مورد آزمایش قرار گیرد. هرچند درخصوص این سامانه آزمایش‌های امنیتی و کسب‌وکاری لازم انجام شده است. اخیراً هم در این خصوص جلسه‌ای با مدیران عامل بورس‌ها برگزار کردیم تا از وضعیت فعلی گزارشی ارائه شود و آنها هم بیشتر درگیر موضوع باشند.»


وظیفه مدیریت هسته معاملات بورس‌ها برعهده سازمان بورس نیست


حسن‌آبادی درباره مالکیت سامانه بومی پس از بهره‌برداری توضیح داد:‌ «اگر این سامانه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، شرکت فناوری‌های پیشرفته رادین‌بورس، درگیر کار عملیاتی نمی‌شود. کارهای عملیاتی آن به‌عهده شرکت مدیریت فناوری بورس تهران خواهد بود و اگر سامانه نیازی به توسعه داشت، به رادین‌بورس مراجعه می‌شود. در بورس‌های مختلف دنیا وظیفه تأمین، توسعه، ارتقا، راهبری و نگهداری سامانه‌های معاملاتی بر عهده خود بورس‌هاست. یعنی آنها باید این امکانات را برای مشتریان خود فراهم کنند، اما در ایران به‌دلیل اینکه هسته معاملات در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، راهبری می‌شود و مالک این شرکت هم سازمان بورس است، سازمان هزینه این امکانات را فراهم می‌کند. به همین دلیل هنوز تفکیک وضعیت در این مورد صورت نگرفته است. اگر سامانه معاملاتی در دنیا دچار اختلال شود مدیرعامل آن شرکت بورس باید پاسخگو باشد، اما در ایران اگر سامانه دچار اختلال شود، سازمان بورس باید پاسخگو باید. این درحالی است که سازمان بورس باید به‌عنوان یک ناظر عمل کند.»  

طبق گفته او یک راهکار این است که مالکیت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در اختیار خود بورس‌ها قرار گیرد نه سازمان بورس. اکنون سازمان بورس در خصوص بروز اختلال در هسته معاملات بورس‌ها مکلف است پاسخگو باشد. در این راستا اقداماتی صورت گرفته و پیشنهاداتی از سوی بورس‌ها آمده است. سازمان بورس سعی کرده که تفکیک وظایف درستی انجام دهد و به‌عنوان تنظیم‌گر عمل کند. بدین ترتیب می‌تواند فقط اقدامات اجرایی را در حوزه نظارتی برعهده بگیرد.


لزوم ایجاد مرکز داده پشتیبان کارگزاری‌ها


سال گذشته حجم معاملات به‌واسطه استقبالی که از بازار صورت گرفت، در برخی موارد دچار اختلال می‌شد و کارگزاری‌ها نمی‌توانستند در زمان انجام معاملات پاسخگوی مشتریان خود باشند. حسن‌آبادی درخصوص این موضوع اشاره کرد که سال گذشته شاخص بورس تا اوج خود رفت و حجم معاملات حتی به بیش از دو میلیون معامله در روز هم رسید، اما اکنون حجم معاملات به تقریباً ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار معامله در روز رسیده است. این نشان می‌دهد که حجم معاملات ما کاهش زیادی پیدا کرده است.

او توضیح داد که سامانه معاملات فعلی در سال گذشته با برخی مشکلات مواجه بود و باید به‌روزرسانی‌هایی روی این سامانه انجام می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد. با این حال شرکت مدیریت فناوری بورس تهران توانست این سامانه را فعال نگه دارد. بومی‌سازی‌هایی در زیرساخت‌های سامانه فعلی صورت گرفته و برخی از ماژول‌های آن به کل توسط همکاران ما در شرکت بازنویسی شده است.

حسن‌آبادی با بیان اینکه اکنون بیش از 750  نهاد مالی تحت نظارت داریم که مهم‌ترین آنها شرکت‌های کارگزاری هستند و اکنون هم ۱۰۸ شرکت کارگزاری به ارائه خدمت می‌پردازند، گفت: «این شرکت‌ها مکلف هستند که سرویس مناسبی به مشتریان خود ارائه دهند و مجوز بهره‌برداری برخی سامانه‌ها مانند سامانه‌های معاملات برخط خود را از مدیریت فناوری‌اطلاعات سازمان دریافت می‌کنند، اما سال گذشته شاهد اختلال در برخی سامانه‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری بودیم که باعث متضررشدن بعضی مشتریان هم شد. اکنون راهکارهای متنوعی در سازمان وجود دارند که به‌صورت لحظه‌ای و برخط تمامی سامانه‌های معاملاتی را رصد می‌کند و دسترسی‌پذیری آنها را پایش می‌کند. بنابراین اگر سامانه‌ های معاملات برخط کارگزاران با اختلال مواجه شوند در اسرع وقت پیگیری‌های لازم از سمت سازمان صورت می‌گیرد.»

به باور او اختلالی که در یکی از کارگزاری‌های معروف در سال گذشته اتفاق افتاد، ناشی از این بود که برخی تجهیزات این کارگزاری به دلایلی در عین حال که افزونگی لازم نیز وجود داشت نتوانستند خدمت‌رسانی کنند. به همین دلیل از مرکز مکنا به کارگزاری مربوطه ابلاغ شد که زیرساخت‌های خود را در حوزه‌های مرتبط ارتقا دهد و راهکار و تدابیر لازم جهت جلوگیری از بروز رویداد مشابه را اتخاذ کند.


سه‌ کارگزاری تاکنون اقدام به راه‌اندازی مرکز داده پشتیبان کرده‌اند


پس از اینکه سال گذشته برخی کارگزاری‌ها دچار اختلال در سرویس دهی شدند، مرکز مکنا به همه کارگزاری‌ها ابلاغ کرد که باید مرکز داده پشتیبان خود را راه‌اندازی کنند. حسن‌آبادی در این باره توضیح داد که تا هفته گذشته، سه کارگزاری به راه‌اندازی مرکز داده پشتیبان اقدام کرده‌اند و شرکت‌های کارگزاری مکلف‌اند علاوه بر مرکز داده اصلی، مرکز داده پشتیبان نیز داشته باشند.

او با اشاره به اینکه شرکت‌های کارگزاری در حوزه مالی فعالیت می‌کنند و لزوماً ممکن است پرسنل فناوری اطلاعات نداشته باشند، گفت: «به همین دلیل شرکت‌های OMS که در حال حاضر ۱۱ شرکت موجود است، وظیفه ارائه خدمات نرم‌افزاری و زیرساخت های فناوری اطلاعات به شرکت های کارگزاری را بر عهده دارند. هرچند ما فقط با شرکت‌های کارگزاری در تعامل هستیم و آنها را مسئول ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران می‌دانیم، اما OMSها عمدتاً شرکت‌هایی هستند که صرفاً فناوری‌محور هستند و به عمده کارگزاری‌ها سرویس ارائه می‌دهند یا تنها، شرکتی هستند که فقط به یک کارگزاری خدمت‌رسانی می‌کنند. یعنی آن کارگزاری، یک شرکت نرم‌افزاری را شکل می‌دهد. به همین دلیل اجباری برای راه‌اندازی مرکز داده پشتیبان درون کارگزاری وجود ندارد و این مرکز را OMSها هم می‌توانند برای کارگزاری‌ها فراهم کنند.»


کارگزاری‌های دیجیتال، مکمل کارگزاری‌های سنتی هستند، نه رقیب آنها


دستورالعمل صدور مجوز تأسیس کارگزاری‌های جدید، چندی پیش توسط هیات‌مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده، اما جای کارگزاری‌های دیجیتال در این دستورالعمل خالی است. حسن‌آبادی درخصوص این موضوع گفت: «در ابتدا این سؤال پیش می‌آمد که چرا چندین سال است که فقط ۱۰۸ کارگزاری داریم؟ بنابراین این موضوع مطرح شد که برای مجوزدهی به کارگزاری‌ها اقدامی صورت گیرد. مجموعه مدیریت و نظارت بر کارگزاران در سازمان، پیش‌نویس دستورالعملی جدید را برای تأسیس کارگزاری‌های جدید تدوین و آن را در سایت پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه بارگذاری کرد تا فعالان بازار سرمایه نظرات خود را نسبت به این پیش‌نویس ثبت کنند. نظرات مختلف توسط فعالین بازار در خصوص این پیش‌نویس دریافت و در نهایت دستورالعمل نهایی توسط هیئت مدیره سازمان ابلاغ شد.»

او با توضیح اینکه رفتن به سمت کارگزاری‌های دیجیتال یک موضوع چندوجهی است و فقط به بحث فنی مرتبط نیست، گفت: «اکنون در بازار پولی بحث نئوبانک‌ها مطرح است و بانک‌ها به سمت دیجیتال‌شدن در حرکتند. در این خصوص نهاد ناظر بازار پولی (بانک مرکزی) از ما جلوتر است، اما در سازمان بورس به‌دلیل اینکه هنوز بحث کارگزاری‌های فعلی و سنتی مطرح است و این موضوع حل‌وفصل نشده، تمایل کمتری برای رفتن به سمت کارگزاری‌های دیجیتال وجود دارد. از بعد کسب‌و‌کاری و حقوقی در این خصوص نکاتی مطرح است، اما از بعد فنی مانعی برای راه‌اندازی نسل جدید از کارگزاری‌ها وجود ندارد. چه بخواهیم، چه نخواهیم این نوع کارگزاری‌ها هم مانند بحث رمزارزها تا چند سال دیگر موجودیت خواهند یافت، هرچند هنوز قوانین و مقرراتی برای آنها تدوین نشده است و این موضوع جای تأسف دارد.»

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس توضیح بیشتری درخصوص ضرورت دیجیتالی‌شدن کارگزاری‌ها ارائه داد و گفت: «عمده خدماتی که در بازار سرمایه داده می‌شود در بستر الکترونیک است. اگر یک نفر بخواهد وارد بازار سرمایه شود تا معاملاتی انجام دهد، مراحل احراز هویت و دریافت کد معاملاتی او، ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و انجام معاملات به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد. بنابراین تمامی گام‌ها به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود. از این رو از زمانی‌که یک نفر می‌خواهد سهامدار شود تا زمانی‌که می‌خواهد معامله‌ای انجام دهد و دارایی جدید آن محاسبه و به حسابش واریز شود شاید نیاز نباشد که یک‌بار هم به کارگزاری مراجعه کند. این موضوع نشان می‌دهد که کارگزاری‌ها به سمت دیجیتال‌شدن حرکت کرده‌اند. البته باز هم نواقصی در این زمینه وجود دارد که باید آنها را رفع کرد.»

او به شرایطی که برای راه‌اندازی یک کارگزاری مانند داشتن حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی یا ملک اداری یا تجاری با متراژ 500 مترمربع اشاره کرد و در این باره توضیح داد: «البته بحث سرمایه هم اهمیت زیادی دارد، اما لزومی ندارد تا همه این شرایط برای کارگزاری‌های دیجیتال نیز مطرح باشد و کارگزاری های دیجیتال نیز باید شرایط و حدود و ثغور خود را داشته باشند. از دیدگاه دیگر کارگزاران دیجیتال می‌توانند خدمات متنوع‌تری به سرمایه‌گذاران ارائه دهند و از این حیث مکمل کارگزاری‌های ستنی هستند تا رقیب آنها.


بحث انحصار در شرکت‌های OMS باید شکسته شود


بحث انحصار در شرکت‌های OMS هم موضوعی بود که حسن‌آبادی آن را مطرح کرد و گفت: «اکنون ۱۱ شرکت OMS داریم که دو شرکت از آنها حدود ۸۰ درصد از بازار را در دست دارند. نکته این است که هر شرکت کارگزاری این اختیار را دارد که از هر یک از این ۱۱ شرکت OMS خدمات را دریافت کنند. همچنین کارگزاری‌ها می‌توانند با تیم فناوری اطلاعات خود OMS اختصاصی را راه‌اندازی کنند.»

او اضافه کرد که در حال حاضر ۱۲ درخواست برای ایجاد شرکت OMS جدید داریم که در حال بررسی هستند. بنابراین این نوید وجود دارد که تعداد OMSها در آینده دو برابر شود. این موضوع ناقض بحث انحصار است. از سوی دیگر تا زمانی‌که کارگزاری‌ها به این بلوغ نرسند که باید در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کنند یا شرکت   OMS اختصاصی خود را داشته باشند، ما همچنان ممکن است دوباره با اختلالات در سامانه‌های معاملاتی روبه‌رو شویم. حقیقت این است که متأسفانه سرمایه‌گذاری شرکت‌های کارگزاری در حوزه فناوری اطلاعات کمتر از پنج درصد درآمد آنهاست. به‌همین دلیل است که ممکن است برخی اوقات اختلالاتی در سرور کارگزاری‌ها روی دهد و شرکت‌های OMS هم از این وضعیت راضی نباشند. تا زمانی‌که کارگزاری‌ها این درک را برای هزینه‌کردن در بخش فناوری اطلاعات خود نداشته باشند، تحولی در کارگزاری‌ها اتفاق نمی‌افتد، البته این نکته را هم یادآور شوم که معدود شرکت های کارگزاری نیز هستند که به درستی ضرورت تخصیص بودجه مناسب به حوزه فناوری را درک کرده و در این خصوص هزینه کرده‌اند که جای تقدیر دارد.

حسن آبادی در پاسخ به این سؤال که چرا درحالی‌که شرکت‌های OMS وجود دارند، کارگزاری‌ها باید OMS اختصاصی خود را ایجاد کنند، توضیح داد: «اگر چند شرکت کارگزاری از سرویس یک شرکت OMS استفاده کنند، وقتی سرویس شرکت  OMS قطع شود، سرویس چندین شرکت کارگزاری قطع می‌شود. شائبه‌هایی هم وجود دارد که یک شرکت OMS به چند شرکت دیگر سرویس بهتری ارائه می‌دهد. همه این موارد این نیاز را برای کارگزاری‌ها ایجاد می‌کند که تیم تخصصی خود را در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشند و در این حیطه سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند در این موضوع به خودکفایی برسد.»


توجه سازمان بورس به حوزه رگ‌تک و فناوری‌های نظارتی


از جمله اقداماتی که مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس قرار است در سال جاری آن را انجام دهد و حسن‌آبادی به آن اشاره کرد، ارتقای سندباکس بازار سرمایه است. او در این باره توضیح داد که در بحث سندباکس‌ها نگاه ویژه‌ای به حوزه رگ‌تک و فناوری‌های نظارتی داریم. به‌عبارتی علاقه داریم که درخواست‌هایی در این حوزه در سندباکس داشته باشیم.

این سازمان در حوزه CA یا مرکز صدور گواهی الکترونیکی بازار سرمایه قرار است بهبودهایی انجام دهد. به‌گفته حسن‌آبادی تعدادی از سامانه‌های کلیدی بازار سرمایه مانند کدال، سنم (سامانه نظارت مکانیزه بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری) و کارا (درگاه الکترونیکی کارگزاران) توکن‌محور هستند و برای ورود باید از گواهی الکترونیکی استفاده کرد، ارتقا داده می‌شوند. در ذیل گواهی کاری که قرار است انجام شود، ارتقای این سامانه‌هاست و الزام این است که گواهی‌های صادره را از نسل ۲ به نسل ۳ ارتقا دهیم. علاوه‌بر این بحث زیرساخت سخت‌افزاری آنها هم بهبود داده می‌شود. به‌روزرسانی سامانه‌ها مانند سامانه ستان (سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی) نیز در دستور کار قرار دارد.

کار دیگری که مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس قرار است در حوزه زیرساخت انجام دهد، بحث توسعه گذرگاه سرویس بازار سرمایه است. حسن‌آبادی در این باره توضیح داد: «بسیاری از نهادهای حاکمیتی مانند سازمان فناوری اطلاعات و وزارت اقتصاد بستری برای تبادل اطلاعات بین دستگاهی دارند. ما از جمله کارهایی که سال گذشته آن را به بهره‌برداری رساندیم، راه‌اندازی شبکه ای به نام CMIX است که تبادلات اطلاعات بین دستگاهی مرتبط با بازار سرمایه با دیگر دستگاه‌ها را سروسامان می‌دهد. در بازار سرمایه سرویس‌های مختلفی با نهادهایی مانند سازمان ثبت احوال یا سازمان امور مالیاتی و دستگاه ها و ورزات‌خانه‌های دیگر در ارتباط است که بعضاً به‌صورت جزیره‌ای در تعامل بودند. اقدامی که قرار است صورت بگیرد، یکپارچه‌کردن این وضع موجود است و همه این تبادلات در قالب بستری یکپارچه در شبکه CMIX انجام می‌شود.»


پروژه‌های فنی معمولا با تغییر دولت دستخوش تغییر نمی‌شوند


او در پاسخ به این سؤال که تغییر دولت چقدر می‌تواند در انجام پروژه‌ها تاثیرگذار باشد، توضیح داد: «مسئولیت ما به‌عنوان متولی حوزه فناوری بازار سرمایه این است که برنامه‌ریزی خود را داشته باشد و برای عملیاتی‌سازی پروژه‌های تعریف شده تلاش خود را انجام دهد. بنابراین تمام سعی خود را برای محقق شدن این پروژه‌ها انجام می‌دهیم. همانطور که در سال گذشته حدود ۲۴ پروژه کلان داشتیم که فقط سه مورد از آنها عملیاتی نشد. ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم، اما اینکه چقدر قرار است برنامه‌ها عملیاتی شوند به‌طور کامل در اختیار ما نیست. امیدواریم که عملیاتی‌شدن آنها اتفاق بیفتد و معمولاً پروژه‌های فنی که طرح و توجیه قابل قبول و کارشناسی شده داشته باشد، با تغییر دولت و مدیران ارشد دستخوش تغییر نمی‌شوند.»


راه‌اندازی سامانه دیما برای برگزاری مجامع الکترونیکی


او به برگزاری مجامع الکترونیک نیز اشاره کرد و توضیح داد: «عمده کارهای اساسی که صورت گرفت ابلاغ دستورالعمل برگزاری مجامع الکترونیک بود که یک ماه پیش صورت گرفت. این موضوع برای سهامی که سهامدار زیادی دارد، مفید واقع شد. اکنون سامانه دیما (درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک) وجود دارد که فعلاً برای برگزاری مجامع الکترونیک شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی استفاده می‌شود، اما دیگر شرکت‌های ناشر نیز می‌توانند از همین بستر یا سامانه های دیگری که حداقل الزامات فنی و امنیتی سازمان در آنها رعایت شده استفاده کنند.»


ممنوعیت معاملات الگوریتمی ضررهای زیادی به کسب‌وکارها وارد کرد


بحث ممنوعیت معاملات الگوریتمی که در سال گذشته اتفاق افتاد، صدای بسیاری از فعالان بازار را در آورد و برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات هم ضرر و زیان زیادی دیدند. حسن‌آبادی با این موضوع موافق بود که به‌دلیل کم‌توجهی به بازخورد بازار و در نظر نگرفتن تمامی ابعاد موضوع، این ممنوعیت ابلاغ شد. او گفت که ما بعد از هفت‌ماه به حالت قبل برگشتیم و امیدواریم که دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم. در این راستا شرکت‌های ارائه‌دهنده معاملات الگوریتمی ضررهای زیادی دیدند. بنابراین نهاد ناظر درباره این موضوعات باید حساب شده‌تر اقدام کند. اکنون وابستگی بازار سرمایه به فناوری های نوین روزبه‌روز بیشتر شده و تصمیمات سازمان در این خصوص طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران، فعالان بازار یا نهادهای مالی تحت نظارت را در بر می‌گیرد که تمام تلاش همکاران ما در مجموعه سازمان در نظر گرفتن تمامی ابعاد و تبعات تصمیمات این چنینی خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.