راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسنپ ‌دکتر چگونه بیمه تکمیلی را مدیریت می‌کند؟ / چالشی به نام حق ویزیت

اسنپ دکتر برای نخستین‌بار در بین اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده خدمات درمان استفاده از بیمه تکمیلی را برای کاربران ممکن کرده است. این ویژگی اگرچه برای بیماران جذابیت بالایی دارد اما پزشک را درگیر نگرانی‌هایی به دلیل تأخیر در دریافت حق مشاور خود کرده است. این اما در حالی است که در تسویه‌حساب‌های اسنپ دکتر با پزشکان به شکل معمول هر دوهفته یک‌بار انجام می‌شود و تسویه‌حساب حق مشاوره با استفاده از بیمه یک ماه بعد انجام می‌شود. بر همین اساس تفاوت زمان تسویه‌حساب دوهفته است.

تجربه حضور در پلتفرم‌های آنلاین خدمات درمانی، تجربه‌ای تازه است که پزشک، بیمار و البته دست‌اندرکاران پلتفرم به شکل هم‌زمان با آن روبرو می‌شوند. البته ضلع چهارمی هم در این روند وجود دارد که مربوط به دولت و تصمیمات کلان کشور است. ضلعی که در متن این پلتفرم‌ها قرار ندارد و گاهی قانون‌گذاری‌هایش گام برداشتن ساده را هم برای کسب‌وکارهای نوآورانه با چالش‌هایی مواجه می‌کند. در نهایت مواجهه هریک از نقش‌آفرینان در این بستر با دیگری متفاوت است و تجربه‌ای خاص را رقم می‌زند. پزشک درباره شیوه دریافت حق ویزیت خود طرح مسئله می‌کند و بیمار درباره چگونگی بهره‌مندی از خدمات پزشکی، برنامه‌ریزان پلتفرم‌های آنلاین درمانی نیز باید به همه مسائل پاسخگو باشند.


بیمه به نفع پزشک یا بیمار؟


پرداخت هزینه درمان یکی از دلایلی است که بیمار را نسبت به حضور در مراکز درمانی دچار نگرانی می‌کند. همین عامل هم فلسفه تولد بیمه‌های درمانی را تقویت کرد. بهره‌بردن از بیمه‌های درمانی امکان دسترسی به خدمات را در نهایت با پرداخت هزینه کمتری ممکن می‌کند. البته نوع خدمات بیمه‌های درمانی و میزان حمایت از بیمار خود مبحثی گسترده است. اما بیمار در نهایت با استفاده از این روش احساس رضایت کرده و خدمات لازم را نیز دریافت می‌کند.

اما بیمار فقط یک‌سوی ماجراست. شیوه بهره‌مندی پزشک به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمت درمان از بیمه، بخشی دیگر از این روند است که کمتر به آن توجه شده است. هرقدر هم که شغل پزشکی و درمان بیمار را مقدس بشماریم به‌هرحال پزشک برای گذران زندگی خود نیازمند کسب درآمد است. پزشک هم باید هزینه‌های رفت‌وآمد را پرداخت کند. پزشک هم باید مواد خوراکی تهیه کند و تقدیس پزشکی حتی یک ریال از هزینه‌های زندگی جاری را کاهش نمی‌دهد.

دراین‌بین حالا تصور کنید پزشک‌هایی که بعد از گذراندن دوران تحصیل و طرح خود وارد بازار کار شده‌اند. تأسیس یک مطب خصوصی نیازمند هزینه‌های گزافی است که جوانی تازه فارغ‌التحصیل شده شاید به‌سختی بتواند آن را مدیریت کند. همچنین هزینه خرید یا اجاره ملک اصلی‌ترین هزینه‌ای است که امکان تأسیس مطب برای پزشکان تازه‌کار را کاهش می‌دهد. گزینه مناسب در این شرایط حضور در درمانگاه‌های خصوصی یا دولتی است.


زندگی دیجیتالی با پلتفرم درمانی آنلاین


درمانگاه دولتی درنهایت درآمد قابل‌توجهی ندارد و پزشکان ترجیح می‌دهند با حضور در درمانگاه‌های خصوصی میزان درآمد خود را افزایش دهند. این حضور اما رایگان نیست، بخشی از حق ویزیت پزشک به درمانگاه تعلق دارد. این مبلغ نیز درواقع نوعی هزینه اجاره محیط فیزیکی به پزشک است. با این تفاوت که نیاز به پرداخت هزینه گزاف اجاره‌بها نیست، بلکه باتوجه‌به تعداد بیمارانی که برای درمان به پزشک مراجعه کرده‌اند از حق ویزیت هر بیمار مبلغی کسر و به صندوق درمانگاه اضافه می‌شود. مبلغی که درمانگاه برای همکاری با پزشک از حق ویزیت او کسر می‌کند باتوجه‌به میزان اعتبار درمانگاه در افکارعمومی گاهی تا ۵۰ درصد نیز می‌رسد.

اما گزینه دیگری هم به‌تازگی برای فعالیت پزشکان فراهم شده است. حضور در پلتفرم‌های آنلاین؛ در این بستر نه‌تنها پزشکان نیازی به حضور فیزیکی در درمانگاه یا مطب ندارند بلکه همین موضوع منجر به انعطاف‌پذیری بیشتر زمان فعالیت آنها می‌شود. هزینه‌ها برای پزشک به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و به دلیل اقبال عمومی نسبت به خدمات آنلاین پزشک به فضایی برای شناخته شدن توسط افکارعمومی دست پیدا می‌کند. این موضوع در زمانی که کار حضوری در دوران پاندمی کرونا در مراکز درمان خطرپذیری بالایی دارد.


استفاده از بیمه در اپلیکیشن‌های درمانی یا درمانگاه


حالا دوباره نگاهی کنیم به مقوله بیمه‌های درمانی و امکاناتی که به بیمار و پزشک ارائه می‌دهند. استفاده بیمار از هرگونه خدمات بیمه‌های درمانی به این معنی است که در زمان مراجعه به پزشک پول کمتری برای دریافت خدمات پرداخت می‌کند. مبلغی که بیمار نسبت به حق ویزیت کمتر پرداخت کرده هم در یک بازه زمانی تعریف شده از طرف بیمه به پزشک پرداخت می‌شود. پزشکان اغلب مجموعه نسخه‌ها را هر یک ماه به بیمه ارائه می‌دهند و بیمه بعد ۷ تا ۱۰ روز کاری مبلغ را تسویه می‌کند. این روال در درمانگاه‌ها و مطب‌ها (در حقیقت شکل فیزیکی ارائه خدمات درمان) از طرف پزشکان پذیرفته شده است.

اما نحوه پرداخت حق مشاوره پزشکان در پلتفرم‌های آنلاین با پرسش‌هایی روبرو است. اسنپ دکتر به‌عنوان پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات پزشکی که به‌تازگی استفاده از بیمه تکمیلی را برای اولین‌بار در اپلیکیشن اسنپ دکتر ممکن کرده، پیش از دیگر پلتفرم‎‌های درمان آنلاین با این چالش مواجه شده است. یکی از پزشکان مشاور حاضر در اسنپ دکتر نسبت به روند پرداخت حق مشاور در شبکه‌های اجتماعی طرح موضوع کرده است. این پزشک اظهار کرده: «امروز یک مشاوره انجام دادم. بیمار بیمه سامان داشت و اسنپ به‌جای اینکه ۶۰ درصد حق مشاوره من رو بده، ۴۰ درصد سهم خودش رو از پول من برداشت! یعنی من یک مشاوره “انجام دادم” و به‌جای دریافت ۱۹۲۰۰، ۱۲۸۰۰ از حسابم کسر شد! قراره که ماه بعد برگرده به حسابم»

گلرخ داوران، مدیرعامل اسنپ دکتر اما در پاسخ به این توییت نوشته است: «تلاش ما همیشه افزایش دسترسی افراد به پزشک بوده و مشاوره تحت پوشش بیمه هم با همین هدف راه‌اندازی و عملی شده. با محدودیت‌های مالیاتی موجود امکان واریز مستقیم حق ویزیت شما از طریق بیمه برای ما وجود نداشته و سعی کردیم برای این روش راه حلی داشته باشیم. البته که هر روز در حال جستجوی روش‌های بهتری برای اجرای طرح‌های جدید و این‌چنینی هستیم. از اینکه شما در اطلاع‌رسانی انجام شده از تغییرات اخیر باخبر نشدید معذرت‌خواهی می‌کنم.»


تفاوت دوهفته‌ای دریافت حق ویزیت از بیمه


به‌منظور بررسی عمیق‌تر، این موضوع را با روابط‌عمومی اسنپ‌دکتر مطرح کردیم تا پاسخی برای نقاط مبهم آن بیابیم. ابتدا باید دید آیا ورود بیمه روند کاری اسنپ دکتر را با تغییراتی مواجه کرده یا نه. روابط‌عمومی اسنپ دکتر در این باره به راه پرداخت گفت: «استفاده از بیمه تکمیلی در خدمات پزشکی آنلاین گامی نوآورانه با هدف سودرسانی هم‌زمان به پزشک و بیمار است، البته که راه‌اندازی این خدمات با چالش‌های بسیاری همراه است. اما تلاش ما در اسنپ‌دکتر ارائه این خدمات با کمترین پیچیدگی برای کاربران است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از راهکارهای مختلف و رفع نواقص بهترین سرویس را در اختیار تمام کاربران خود قرار دهیم.»

یکی از پرسش‌هایی که کاربران ارائه‌دهنده خدمات درمان در اسنپ دکتر مطرح کرده‌اند چگونگی پرداخت حق مشاور در صورت استفاده بیمار از بیمه تکمیلی است. روابط‌عمومی اسنپ دکتر در پاسخ به این پرسش اعلام کرد: «همان‌طور که در مراجعات حضوری، شرکت‌های بیمه مبلغ موردنظر را پس از گذشت یک دوره زمانی به‌حساب پزشک واریز می‌کنند در اسنپ‌دکتر هم پزشکان به‌صورت ماهانه بابت مشاوره‌هایی که تحت پوشش بیمه انجام داده‌اند، حق ویزیت خود را دریافت خواهند کرد.»

در پی شفاف شدن چگونگی پرداخت حق مشاور به پزشکان، این موضوع مطرح است که آیا پزشکان مشاوری که با اسنپ دکتر همکاری می‌کنند از ابتدا نسبت به روند دریافت‌های خود در صورت استفاده کاربران از بیمه آگاهی دارند؟

روابط‌عمومی اسنپ دکتر در این مورد نیز تأکید کرد: «تلاش ما  اطلاع‌رسانی مستمر تغییرهای ایجاد شده و خدمات جدید از همه کانال‌های ارتباطی در دسترس اسنپ‌دکتر است، هرچند در مواردی ممکن است این اطلاع‌رسانی بی‌نقص نباشد. ازآنجایی‌که امکان استفاده از بیمه تکمیلی برای اولین‌بار در کشور توسط اسنپ‌دکتر محقق شده است، در حال شناسایی نقاط ضعف و برطرف‌کردن چالش‌های آن هم هستیم.»

همچنین روابط‌عمومی اسنپ دکتر درباره زمان تسویه‌حساب با پزشکان مشاور خود گفت: «تسویه‌حساب با پزشکان در فواصل دوهفته‌ای انجام می‌شود.»

در نهایت تجربه مشترک بهره‌بردن از جهانی تازه و وسعت این تجربه تا جایی است که همه نقش‌آفرینان حاضر در این تجربه را به اشکال مختلف با پرسش‌ها و چالش‌هایی مواجه می‌کند. اما جسارت تجربه تازه و پاسخگو بودن در برابر نواقص مسئله‌ای است که کسب‌وکارهای دیجیتالی بیش از دیگر کسب‌وکارها نسبت به آن حساسیت نشان داده و به دنبال رفع خلأ موجود پیش می‌روند. وجود بستری برای ارائه خدمات درمان آنلاین موضوعی است که اگرچه امروز بکر و تازه است اما بی‌شباهت نیست به درمانگاه‌هایی که حالا برای پزشکان و بیماران مقصدی عادی و معمول است. هرچند انتظار ارائه بهترین نوع خدمات از سوپر اپلیکیشن اسنپ بیش از درمانگاه‌های فیزیکی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.