راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی ابلاغ شد

دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی، از سوی ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، با هدف ارتقا آگاهی و مهارت کاربران برای استفاده بهینه از فضای مجازی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

به گزارش مهر، بر اساس این دستورالعمل، کارگروهی متشکل از رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به‌عنوان رئیس کارگروه، معاون ذی‌ربط مرکز به‌عنوان دبیر کارگروه و عضویت نماینده مرکز ملی فضای مجازی، نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده اشخاص مشمول دستورالعمل به پیشنهاد اعضای کارگروه و تأیید رئیس مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد.

شناسایی و معرفی فعالان برتر در ارتقای سواد فضای مجازی و اعطای نشان مسئولیت اجتماعی در گسترش سواد فضای مجازی، تدوین مقررات اجرایی اعطای تسهیلات و حمایت‌های مادی و معنوی برای تولید، انتشار محتوای سواد فضای مجازی و حمایت از توسعه کسب‌وکارهای برتر در ترویج سواد فضای مجازی به‌منظور هم‌افزایی و هماهنگی اقدامات دستگاه‌های عضو کارگروه، ایجاد ساز و کار پایش و ارزیابی فصلی فعالیت اشخاص مشمول، پیگیری تحقق مصوبات کارگروه و ارائه گزارش عملکرد به مرکز ملی فضای مجازی در فواصل شش‌ماهه از وظایف و اختیارات کارگروه است.

در متن آن نیز تأکید شده: «افراد مشمول باید نسبت به آگاه‌سازی کاربران نسبت به حقوق، مسئولیت‌ها و پیامدهای استفاده از خدمات و محتوای فضای مجازی و جرایم مرتبط، اطلاع‌رسانی شیوه استفاده صحیح از خدمات و محتوای ارائه شده و رده‌بندی سنی آن‌ها، اطلاع‌رسانی به اولیا و مربیان در خصوص نحوه نظارت بر کودکان و نوجوانان مراقبت از ایشان در هنگام استفاده از خدمات و محتوای فضای مجازی، اطلاع‌رسانی و اخذ مجوز از کاربران در خصوص دسترسی‌های کارافزارها و سکوها به ابزارها، داده‌های شخصی کاربران و موقعیت مکانی آنان، تدوین و انتشار منشور اخلاق حرفه‌ای و ایجاد امکان ثبت و پیگیری شکایات و انتقادات کاربران، ارائه یک نسخه از محتوای تولیدی و منتشر شده در زمینة افزایش سواد فضای مجازی کاربران به مرکز و رعایت مصوبات کارگروه اقدام کنند.»

شایان ذکر است این دستورالعمل، صاحبان رسانه‌های دیجیتال اعم از رسانه‌های بر حامل و رسانه‌های برخط خبری، رسانه‌های عرضه‌کننده محتوای فرهنگی و هنری در قالب‌های متنی، صوتی و تصویری، صاحبان سکوهای محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال و صاحبان کارافزارهای محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال را شامل می‌شود.

منبع مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.