راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در خانه بمانید اما داروخانه را حضوری بروید / قطع بازوی همکاری کسب‌وکارهای اینترنتی با سلامت

وزارت بهداشت که از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تبلیغات گسترده برای در خانه ماندن و جلوگیری از حضور در اماکن عمومی را پیش گرفته بود، حالا تصمیم گرفته برای نسخه‌پیچی‌ها مردم را به حضور در داروخانه‌ها تشویق کند. این تشویق عمومی با اعلام شکایت این وزارت‌خانه از اسنپ‌دکتر شکل رسمی به خود گرفت.

در شرایط همه گیری کرونا تا جای ممکن از خانه خارج نشوید. در خانه بمانید و از خدمات فروشگاه‌های آنلاین استفاده کنید. در خانه بمانید و از خدمات بانکداری آنلاین استفاده کنید. در خانه بمانید و فضایی فراهم کنید تا دانش‌آموزان و دانشجویان با استفاده از بستر اینترنت تحصیل کنند. در خانه بمانید و تسلیت‌های کرونایی را هم این روزها با شبکه‌های اجتماعی به گوش و آغوش یکدیگر برسانید. در خانه بمانید اما برای تهیه نسخه‌هایتان سنگر امن خانه را ترک کنید، به داروخانه‌ها سری بزنید و از این داروخانه به آن داروخانه بروید تا داروهای نسخه را پیدا کنید.

وزارت بهداشت که از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تبلیغات گسترده برای در خانه ماندن و جلوگیری از حضور در اماکن عمومی را پیش گرفته بود، حالا تصمیم گرفته برای نسخه‌پیچی‌ها مردم را به حضور در داروخانه‌ها تشویق کند. این تشویق عمومی با اعلام شکایت این وزارت‌خانه از اسنپ‌دکتر شکل رسمی به خود گرفت. در شرایطی که با وجود بحران اقتصادی ناشی از گسترش کرونا، کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته اند تصمیم وزارت بهداشت قطع بازوی همکاری یکی از همین کسب‌وکارهاست که در حوزه سلامت به کاربران خود خدمات رسانی می‌کند.  


بی‌توجهی به مصوبه ۳ سال قبل دولت از طرف وزارت بهداشت


چندی پیش بعد از شکایت وزارت بهداشت از استارت‌آپی که خدمات آزمایشگاهی را به شکل حضوری در خانه ارائه می‌داد ناظمی، معاون وزیر ارتباطات به موضوع ورود کرد و طی نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور خواهان رسیدگی به این امر شد. در این درخواست به غیرقانونی بودن ممنوعیت تبلیغ و انجام نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیص کرونا ویروس در منزل اشاره شد.

بر اساس این نامه باتوجه‌به ماده (۳) شیوه‌نامه تشکیل و نحوه عمل کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی از طریق ساماندهی کاهش شکایات دستگاه‌ها به ظرفیت آنها، وزارت بهداشت باید درخواست کتبی خود را به کمیته تخصصی ارائه کند و درخواست فیلترینگ را اعلام کند. همچنین تشریفات اداری مبنی‌بر چگونگی پیگیری شکایت هم انجام نشده است.

این موضوع در حالی است که بهمن سال ۹۶ نیز باتوجه‌به مصوبه هیئت‌وزیران به‌منظور کاهش موانع کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر فضای مجازی در کشور؛ بنا شد دستگاه‌های دولتی قبل از شکایت از صاحبان و کارآفرینان کسب‌وکارهای یادشده در مراجع قضایی درخواست فیلترینگ آنها، موضوع را در کارگروهی با مسئولیت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار دهند. این مصوبه به امضا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز رسیده است. بااین‌وجود بعد از ۳ سال وزارت بهداشت شکایت را بار دیگر به طور مستقیم به قوه قضائیه ارسال کرده است.


هیچ وزارتخانه‌ای صلاحیت مسدودسازی استارت‌آپ‌ها را ندارد


رضا الفت نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی واکنش وزارت بهداشت به استارت‌آپ‌های حوزه سلامت را همواره غیر تسهیلگر و مانع تراش توصیف کرد و شکایت این وزارت‌خانه از اسنپ دکتر را در راستای همین مانع‌تراشی عنوان کرد و گفت: «پیش‌ازاین سابقه شکایت وزارت بهداشت از کسب‌وکارهای مشابه حوزه سلامت را در کارنامه این وزارت‌خانه دیده‌ایم. وزارت بهداشت در حوزه درمانی چارچوب‌های خاص خود را دارد و می‌تواند در چارچوب کاری خود تعیین تکلیف‌های قانونی را انجام دهد. همان‌طور که نهادهای غیرمرتبط در روند کاری این وزارت‌خانه دخالت نمی‌کنند بدیهی است که انتظار می‌رود این وزارت‌خانه هم چنین دخالت‌هایی نداشته باشد.»

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات نیز در واکنش به عملکرد وزارت بهداشت در صفحه اینستاگرام خود با انتشار نامه شکایت وزارت بهداشت نوشت: «وزارت بهداشت و هیچ وزارتخانه‌ای صلاحیت مسدودسازی استارت‌آپ‌ها را ندارد. طبق مصوبه دولت این امر برعهده کارگروهی در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری است. سرریز ناتوانی یک حوزه دوباره بر حوزه استارت‌آپی فرود آمد! کرونا حاشیه امن به آقایان داده تا به رویه‌ها و ادبیات نامعمول روی آورند! اگر هدف واقعی وزارت بهداشت عدم توزیع داروی تقلبی است؛ باید سریع‌تر آیین‌نامه فعالیت این نوع شرکت‌ها را تدوین کند (نه آنکه ۳ سال فقط درخواست فیلتر کنند) و نه فیلتر کسب‌وکارها را!»


وزارت بهداشت و تکرار بی قید و شرط مانع تراشی


الفت نسب با تأکید اظهارنظر امیر ناظمی ادامه داد: «پلتفرم‎‌ها از هیچ وزارتخانه‌ای تبعیت نمی‌کنند. کار استارت‌آپ‌ها تسهیل امور است و در راستای این تسهیلگری اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. پلتفرمی مثل اسنپ در حال ارائه سرویس و خدمات مختلف در حوزه‌های مختلف از حمل‌ونقل تا نانوایی و رستوران است. این خدمات مخصوصاً در شرایط فعلی گسترش کرونا در راستای تسهیل امور و بهبود خدمات‌رسانی به کاربران بوده است. اگر بنا بود هر بار با واکنش اصناف مختلف در راستای مقاومت و مانع‌تراشی برای ارائه خدمات باشیم، کسب‌وکارهای اینترنتی قادر به ارائه هیچ خدماتی نبودند.»

این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در ادامه با تأکید بر اینکه موضوع کاملاً شفاف است اما وزارت بهداشت در هر حوزه‌ای که کلمه سلامت وجود داشته باشد ورود می‌کند گفت: «هیئت دولت چندی پیش درباره روند شکایت از کسب‌وکارها قانونی را تصویب کرد بر اساس آن در مرحله اول باید، موضوع به کارگروه رفع موانع کسب‌وکارها که در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری است مطرح شود. اگر موضوع مطروحه در این بخش به نتیجه نرسید، راه برای ورود به پروسه شکایت باز است. با وجود تصویب این مصوبه در هیئت دولت، وزارت بهداشت تخلف کرده شکایت را مستقیم در مراجع قضایی پیگیری کرده است.»


ابلاغ آئین نامه بعد از دو سال


الفت نسب درباره عملکرد اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در راستای بهبود شرایط استارت‌آپ‌های این حوزه به ابلاغ آئین‌نامه‌ای اشاره کرد و با ارائه توضیحاتی گفت: «بعد از دو سال در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی آیین‌نامه ضوابط خاص حوزه سلامت‌محور را که به اتاق اصناف ارائه شده بود، ابلاغ شد و تا دو روز آینده شروع به صدور مجوز رسمی برای فعالیت‌های صنفی خواهیم کرد؛ بنابراین امکان کسب مجوز فراهم شده و استارت‌آپ‌های این حوزه به‌مانند گذشته، ملزم به پیروی از قوانین برای ارائه خدمات هستند.»

او در ادامه گفت: «وزارت بهداشت یکی از عناصر دولت است؛ دولتی که بارها اظهار کرده به حضور استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف علاقه‌مند است. این در حالی است که سنگ‌اندازی‌ها نشان می‌دهد، گویی هسته مرکزی این وزارت‌خانه با فعالیت استارت‌آپ‌ها مخالف است. متأسفانه وزارت بهداشت روح یکجانبه‌گرایی دارد که در تضاد با روح انحصارشکن استارت‌آپ‌ها است. مشکل وقتی بیشتر می‌شود که این وزارت‌خانه قصد دارد حتی پلتفرم‌ها را بر اساس نگاه یک‌جانبه خود تنظیم مقررات کند.»

الفت نسب افزود: «در حال حاضر جسته‌وگریخته می‌شنویم که نسخه‌پیچی داروخانه‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال اجرا است. در مقابل مدت‌ها است که وزارت بهداشت برای صدور مجوز سکوت کرده و هیچ عملکردی نداشته است. باتوجه‌به این موضوع در سویی دیگر از رفتار ضدونقیض وزارت بهداشت، حتی نکاتی درباره تهدید آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها به لغو مجوز در صورت همکاری با استارت‌آپ‌ها شنیده شده است. متأسفانه در بدنه وزارت بهداشت گروه‌هایی فعالیت می‌کنند که دائم کسب‌وکارها را تهدید می‌کنند. این تهدید متأسفانه از سمت نماد اعتماد الکترونیکی هم به سمت کسب‌وکارها وجود دارد و شاهد آنیم صرفاً با شکایت وزارت بهداشت اقدام به تعلیق نماد کسب‌وکارها می‌کنند.»

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی با تأکید بر ادامه دادن فعالیت‌ها گفت: «ما به‌عنوان اتحادیه سطح تعامل را گسترش داده‌ایم و راهکارهای قانونی را پیگیری می‌کنیم. نوع فعالیت هر پلتفرم صنفی تسهیل گیری است. از همین رو بعدازاین برای پلتفرم‌های صنفی مجوز صادر می‌شود تا از حمایت اتحادیه اطمینان حاصل کنند. صدور این مجوزها در راستای پیگیری مستمر کسب‌وکارها است. در نهایت اتحادیه سطح فعالیت‌های خود را کاهش نخواهد داد و با همه قدرت انجام امور کسب‌وکارها را پیگیری خواهد کرد. ما نمی‌توانیم فعالیت استارت‌آپ‌ها را برای اعمال سلیقه وزارت‌خانه‌ها متوقف کنیم.»


سنگ‌اندازی در مسیر یا جمع‌کردن جاده


کسب‌وکارهای نوپای آنلاین از سویی با تشویق وزارت‌خانه‌ای برای گسترش عملکرد خود مواجه می‌شوند و از طرفی وزارتخانه‌ای دیگر از سنگ‌اندازی‌های معمول فراتر می‌رود و راه را به‌طورکلی مسدود می‌کند. این تصمیم‌گیری‌های ناگهانی کسب‌وکارها را دچار درگیری با مشکلاتی می‌کند که افق دید را محدود می‌کند. آخرین شکایت وزارت بهداشت از اسنپ دکتر هم در شرایطی داد استارت‌آپ‌ها را بلند کرده که تعداد قابل‌توجهی از استارت‌آپ‌های نوپای کوچک قبل از شناخته شدن از طرف تصمیم گیران قلع‌وقمع می‌شوند. اسنپ دکتر اما شانس این را داشت تا به دلیل فعالیت‌های قبلی صدایی رساتر از دیگر کسب‌وکارهای نوپا داشته باشد.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.