راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چشم‌انداز فناپ در تولد پانزده‌سالگی / مشارکت در یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور تا سال ۱۴۰۴

پانزده سال پیش، در ۲۴ دی ماه، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) تاسیس شد. امروز فناپ وارد ۱۶ سالگی‌اش شد؛ شرکتی که طی این پانزده سال به سمت هلدینگ شدن پیش رفته است و تا امروز، ۱۵ الی ۲۰ شرکت زیرمجموعه دارد.

امیرحسین وادی‌دار مدیر روابط عمومی و برندینگ فناپ، این شرکت را اولین هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به لحاظ دارایی و حجم فروش می‌داند و از فناپ به‌عنوان تنها هلدینگی یاد می‌کند که باتوجه به حوزه فعالیت و ارتباطش با بانک پاسارگاد، توانسته سبد محصول کاملی داشته باشد.

به گفته وادی‌دار، فناپ در ابتدای فعالیتش یک شرکت تخصصی حوزه نرم‌افزار بود اما به مرور زمان،‌ خطوط مختلف کسب‌وکاری از فناپ انشعاب گرفتند و کم‌کم خودشان به شرکت‌های مجزایی تبدیل شدند. بعد از گذشت زمانی فناپ تبدیل به هلدینگ و شرکت بالادستی این زیرمجموعه‌ها شد و در حال حاضر نقش نظارتی برای آنها دارد. جدای از شرکت‌های به‌وجودآمده از دل فناپ، استارت‌آپ‌هایی هم هستند که در بازار مشغول به فعالیت بودند و فناپ روی آنها سرمایه‌گذاری کرده و به عبارتی جزو هلدینگ فناپ شده‌اند. شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد یا همان شناسا، درواقع مسئولیت پیدا کردن استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری روی‌ آنها از طرف فناپ را دارد.

طبق گفته‌های وادی‌دار کل هلدینگ فناپ شامل بیش از ۵۴۰۰ نیروی انسانی است و در پنج حوزه فعالیتش حدود ۱۵ الی ۲۰ شرکت زیرمجموعه دارد که در این بین می‌توان به داتین، فناپ تک، پرداخت الکترونیک پاسارگاد، فناپ زیرساخت، فناپ تلکام، فناپ پلاس، ابرآروان، داتکس و غیره اشاره کرد. پنج حوزه فعالیت فناپ هم عبارت است از فناوری‌های مالی و پرداخت، فناوری زیرساخت و ارتباطات، فناوری نشر محتوا و خدمات ارزش افزوده، راه‌کارهای جامع سازمانی و دولت الکترونیک، نوآوری، پلتفرم‌سازی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر.

البته سال‌ها پیش، قبل از آنکه این حوزه‌ها تعریف و مشخص شود، فناپ برای راه‌کارهایش از الگوی IBM استفاده می‌کرد؛ الگویی که شامل سه دسته شهر هوشمند، شهروند هوشمند و سازمان هوشمند می‌شد. اما در حال حاضر به گفته مدیر روابط عمومی شرکت، فناپ از این سه دسته فراتر رفته و اهداف بلندتری را پیش‌بینی کرده است.

هدف کلی که شرکت برای سال ۱۴۰۴ خود درنظر گرفته، مشارکت در یک درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور و همچنین ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۰ هزار نفر و ایجاد اشتغال غیرمستقیم برای ۱۰۰ هزار نفر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.