راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت سمات: سامانه توزیع سود، دردسرهای پرداخت به‌صورت حضوری را رفع کرده است

به‌گفته حسین قشمی، در بحث دارا یکم و پالایش یکم برخی افراد که آفلاین ثبت‌نام کردند دارای اطلاعات ناقص بوده‌اند. در زمان ارائه این صندوق‌ها نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر مغایرت اطلاعات وجود داشت و امروز نیز نزدیک به ۱۹ هزار مغایرت تنها برای افرادی که سهام دارا یکم خریده‌اند وجود دارد.

طبق آخرین آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکنون بیش از ۲۲ میلیون نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند. این تعداد تقریبا هشت برابر سال گذشته است. پرداخت سود به‌صورت الکترونیکی از موضوعات مهمی بوده که پس از استقبال زیاد برای ورود به بازار سرمایه ارائه داد. از زمانی‌که سامانه توزیع سود شروع‌به کار کرده، سود ۱۰۵ شرکت از طریق این سامانه به سهامداران واریز شده است.

باتوجه به اینکه شرکت‌های استانی نیز وارد بازار سرمایه شده‌اند، بحث چگونگی پرداخت سود آنها هم مطرح شده است. اکنون ۳۰ میلیون سهامدار غیرمستقیم سهام عدالت وجود دارد و طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری این افراد برای استفاده از مزایای سهامداری مانند دریافت سود، حضور در مجمع و خدمات الکترونیک باید در سجام ثبت‌نام کنند و احراز هویت شوند.

حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت‌وگو با راه پرداخت در رابطه با مزیت سامانه توزیع سود سجام و کمکی که به پرداخت سود در حجم زیاد با زمان اندک می‌کند، توضیح داد. او همچنین به معضلاتی که در پذیره‌نویسی صندوق‌های قابل معامله دولتی در خصوص مغایرت اطلاعات وجود داشته اشاره کرد و عدم استفاده از سامانه‌های آنلاین برای پذیره‌نویسی را یکی از عوامل این مشکلات دانست.


سازوکار پرداخت سود شرکت‌های استانی


قشمی در رابطه با سازوکار پرداخت سود شرکت‌های استانی توضیح داد: «سودهایی که از طریق شرکت‌های استانی قرار است به سامانه‌ها تعلق گیرد، در قالب خود شرکت است. یعنی ۳۶ نمادی که اکنون وجود دارد باید تصویب سود داشته باشند. پس از تصویب سود همه نمادها در مجمع، سود شرکت‌ها به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ریخته می‌شود. این شرکت‌ها خود متولی توزیع سود هستند. در این خصوص شرکت‌ها می‌توانند به شرکت سمات برای توزیع سود مراجعه کنند. ولی ابتدا باید تمام سودها مصوب و به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شده باشد.»

حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت سپرده‌گذاری مرکزی

به‌گفته او برخی از شرکت‌ها افزایش سرمایه دارند و میزان سود و محاسبات آن متفاوت می‌شود. وقتی همه اینها مشخص شود، سود هم پرداخت می‌شود.

او با اشاره به مشکلاتی که در پرداخت سود به‌صورت حضوری وجود داشت، گفت: «در پرداخت سود به‌صورت حضوری دردسرهای زیادی وجود داشت. دریافت اطلاعات به‌صورت فکس، تلفن و غیره دارای اشتباهات زیادی بود. همچنین در احراز هویت سهامداران در بانک هم مشکل جدی وجود داشت. اگر هم احراز هویت انجام می‌شد، پرداخت سود آنها به‌صورت کامل صورت نمی گرفت. اکنون نیز اگر به بانکی بگویید که سود چهار میلیون سهامدار را واریز کنند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند. ما راهکار را تغییر دادیم و حتی اشکالات شبکه بانکی را بر پایه سجام حل کردیم تا بتوانیم پرداخت موفقی انجام شود.»


۱۹ هزار مغایرت اطلاعات در دارا یکم


قشمی درخصوص امکاناتی که سپرده‌گذاری مرکزی در ثبت اطلاعات سهامداران ارائه می‌دهد توضیح داد و گفت: «در بحث دارا یکم و پالایش یکم برخی افراد که آفلاین ثبت‌نام کردند دارای اطلاعات ناقص بوده‌اند. در زمان ارائه این صندوق‌ها نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر مغایرت اطلاعات وجود داشت و امروز نیز نزدیک به ۱۹ هزار مغایرت تنها برای افرادی که سهام دارا یکم خریده‌اند وجود دارد. دلیل نواقص اطلاعات به دلیل این بوده که اطلاعات به‌صورت آفلاین وارد شده است، مثلاً از طریق مراجعه به بانک‌ها یا ثبت‌نام در درگاه‌های آنها صورت گرفته است. این اطلاعات دارای نواقصی هستند که دسترسی به آنها هم امکان‌پذیر نیست.»

او در ادامه گفت: «اگر بانک‌ها از سرویس سپرده‌گذاری مرکزی استفاده می‌کردند این مشکلات به مراتب کمتر بود. به طور مثال بانکی مانند کارآفرین که نسبت به بانک‌های دیگر هم کوچک‌تر است توانست دو برابر بانک‌های بزرگ در بحث دارا یکم ثبت‌نام داشته باشد، چراکه از سرویس ما استفاده کرد و توانست به‌صورت آنلاین این کار را انجام دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.