راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کنسرسیوم «لینک‌نت» به عنوان اولین شبکه عمومی اینترنت اشیاء کشور شروع به کار کرد

«لینک‌نت» اولین شبکه عمومی اینترنت اشیا است که با همکاری و مشارکت لینکپ (استارت‌آپ حوزه اینترنت اشیا)، فناپ تلکام (ارائه‌دهنده زیرساخت‌های مخابراتی) و شناسا (سرمایه‌گذار خطرپذیر) شکل گرفته است. مراسم رونمایی از این شبکه روز گذشته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد که طی آن تفاهم‌نامه‌ای میان کنسرسیوم لینک‌نت و سازمان فناوری اطلاعات نیز به امضا رسید. این تفاهم‌نامه با حضور امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ و حامد ساجدی مدیرعامل شناسا و با هدف توسعه شبکه عمومی اینترنت اشیا امضا شد.

به گزارش راه پرداخت، این شبکه امکان اتصال طیف وسیعی از تجهیزات را برای هوشمندسازی شهرها و ساختمان‌ها فراهم می‌کند. پارکینگ هوشمند، آبیاری هوشمند، سامانه‌های ایمنی و امنیتی مجتمع‌ها، خودروهای متصل و غیره بخشی از سرویس‌هایی است که بر این بستر قابل ارائه هستند. علی رحمان‌پور، مدیرعامل شرکت لینکپ شبکه لینک‌نت را یکی از رویاهایی دانست که از ابتدای تاسیس لینکپ دنبال می‌شده و در سال جاری با مشارکت شرکت‌های شناسا و فناپ‌تلکام، محقق شده است. رحمان‌پور همچنین به ضرورت مشارکت افراد و مجموعه‌های خلاق دیگر برای ارایه سرویس‌های جدید بر این بستر اشاره کرد.

در این مراسم امیرناظمی به کارکرد اصلی دولت‌ها اشاره کرد که ایجاد زیرساخت مناسب برای شکل‌گیری شرکت‌های توانمند است. به گفته او دولت‌ها نه خودشان نقش ایجاد کننده شرکت را دارند و نه می‌توانند شرکت‌دار باشند بلکه وظیفه اصلی دولت این است که زیرساخت را فراهم کند تا شرکت‌های بزرگ بتوانند به صورت منصفانه‌ای با یکدیگر رقابت کنند و حاصل این رقابت شرکت‌های توانمند باشند. او کشوری را قدرتمند می‌داند که شرکت‌های قدرتمند داشته باشد و می‌گوید: «این بزرگترین تغییری است که باید در نگاه ما اتفاق بیفتد. اگر کالاها از مرزها عبور نکنند این سربازان هستند که از مرزها عبور خواهند کرد.»

ناظمی یکی از زیرساخت‌های ضروری و موردنیاز را زیرساخت ارتباطی و فناوری اطلاعات می‌داند و توضیح می‌دهد: «زیرساختی که امروز رونمایی می‌شود زیرساختی است که امکان شکل‌گیری شرکت‌ها در حوزه اینترنت اشیا را فراهم می‌کند. ما در دوران اینترنت اشیا به سراغ مفاهیم M2M و دنیای بهم متصل می‌رویم. تعداد اشیایی که بهم متصل می‌شوند در حال افزایش است و به همین خاطر باید زیرساخت مناسب در این راستا فراهم شود.»

ناظمی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد توضیح داد که براساس این تفاهم‌نامه استارت‌آپ‌های فعال در حوزه اینترنت اشیا به صورت رایگان و به مدت شش ماه امکان استفاده از این شبکه عمومی را خواهند داشت و بعد از شش ماه نیز با تخفیف می‌توانند از این شبکه استفاده کنند.

امیر ناظمی ، رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور

در ادامه برنامه حامد ساجدی مدیرعامل شناسا با معرفی این شرکت به عنوان بازوی نوآورانه بانک پاسارگاد که به توسعه کسب‌وکارهای آینده‌ساز کمک می‌کند از رویکرد شناسا گفت که ترندهای آینده را ملاک فعالیتش قرار داده است. او اینترنت اشیا را عاملی می‌داند که چهره زندگی‌های آینده را به سرعت تغییر خواهد داد و در انقلاب چهارم نقش جدی ایفا می‌کند.

به گفته ساجدی استارت‌آپ لینکپ در شتابدهنده تریگ آپ شکل گرفت و لینک‌نت حاصل نگاهی است که تحققش می‌تواند به تحولی که شناسا به دنبالش است، منجر شود. او با ابراز خوشحالی از این هم‌افزایی گفت: «درحال حاضر لینک‌نت در 13 نقطه از شهر تهران فعال است و امیداورم تا انتهای سال بتوانیم کل تهران را پوشش دهیم و به موازاتش گستره کاربری بهره‌برداران و ذی‌نفعان را تسهیل کنیم. شناسا به عنوان یک شبکه نوآوری، ارزش‌آفرینی و سرمایه‌گذاری ایرانی امیدوار است این حرکت در سایر حوزه‌های کسب‌وکاری قابل تکرار و توسعه باشد.»

صابر فیضی مدیرعامل فناپ تلکام هم در صحبت‌هایش به سرعت تکنولوژی در حال حاضر اشاره کرد که به قدری سریع است که اگر یک نفر فقط طی 25 روز گذشته اطلاعاتش را به روز نکند، گویی 90 درصد سوادش را از دست داده است. او به نقش بخش خصوصی و دولت‌ها در رشد کشور اشاره کرد و معتقد است که اگر دولت‌ها در جای خودشان نباشند، رشد کشورها کند و منفی خواهد بود و اگر دولت نقش نظارت و حاکمیتی‌اش را به خوبی ایفا کند همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

او از همه مدیران به ویژه مسئولین بخش‌های دولتی خواست تا با اعمال راهبردهای صحیح، حمایت‌های به موقع و عدم دخالت در امور کسب‌و‌کارها، موانع توسعه حوزه ICT را از میان بردارند. مدیرعامل فناپ تلکام از موازی‌کاری‌های بسیاری که در کشور وجود دارد می‌گوید که همگی نشان‌دهنده این است که دولت و بخش خصوصی به خوبی نتوانسته‌اند نقششان را ایفا کنند. او در ادامه می‌گوید: «در بخش ایجاد زیرساخت نباید رقابت وجود داشته باشد و رقابت باید معطوف به ارائه سرویس باشد.» به همین دلیل او یکپارچگی را عامل بسیار مهمی می‌داند و می‌گوید که فناپ تلکام هم در حال ساخت همین یکپارچگی است.

فیضی اعلام کرد که فناپ ‌تلکام شبکه‌ای را می‌سازد که در اختیار همه ارائه‌دهندگان سرویس باشد. به گفته او تعداد دکل‌هایی که در تهران به اسم فناپ ‌تلکام ثبت شده حدود ۱۲۰ دکل است و در توضیح بیشتر گفت: «در حال حاضر بهترین سرویس اینترنت با ۲۱۰ دکل در تهران برای زیتل است که حتی روی آن هیچ تبلیغی هم نکردیم و تنها شرکتی هستیم که توانستیم با هر سه اپراتور اصلی تلفن همراه کشور یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل SiteSharing داشته باشیم.»

بعد از صحبت‌های اعضای کنسرسیوم برخی از مهمترین کاربردهای اینترنت اشیا که بر بستر شبکه لینک‌نت قابل ارائه هستند در ویدیویی به نمایش درآمد. پس از افتتاح رسمی شبکه، عرفان طاهرخانی هم‌بنیان‌گذار لینکپ و مدیر کنسرسیوم لینک‌نت، ضمن اشاره به روندی که از ابتدا تاکنون در راستای توسعه شبکه لینک‌نت رخ داده است، از اینترنت اشیا به عنوان یک بر هم‌زننده بازی (Game Changer) یاد کرد که تمامی صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی با اشاره به فناوری استفاده‌شده در شبکه لینک‌نت، پوشش رادیویی گسترده و توان مصرفی بسیار پایین را از ویژگی‌های کلیدی این فناوری دانست که لینک‌نت را به پیشرانی برای هوشمندسازی در شهرها و صنایع تبدیل خواهد کرد.

لینک‌نت فعالیت جدی‌اش را از اول امسال آغاز کرده و تا این مدت توانسته مناطق مرکز به شمال تهران را تحت پوشش‌دهی درآورد. طاهرخانی در توضیح بیشتر به راه پرداخت گفت: «پوشش ایجادشده در دسترس عموم است تا بتوانند سرویس‌ها را دریافت کنند. این نوید را هم می‌دهیم که تا انتهای سال شهر تهران به طور کامل تحت پوشش خواهد بود و این زیرساخت را در اختیار شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ هایی که می‌خواهند در حوزه خدمات شهر هوشمند فعالیت کنند، قرار می‌دهیم.» به گفته طاهرخانی شبکه لینک‌نت در حال حاضر ظرفیت اتصال بالای چند میلیون دستگاه را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.