راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین رویداد استارت‌آپی در حوزه اینترنت اشیا با نام تریگ‌کمپ برگزار می‌شود

«تریگ‌کمپ» شکل جدیدی از رویدادهای استارت‌آپی شتاب‌دهنده تریگ‌آپ است که در حوزه اینترنت اشیا و برای گسترده‌ترکردن و تجاری‌سازی این فناوری برگزار می‌شود. تریگ‌کمپ ۱، اولین دوره از سلسله‌ کمپ‌ها محسوب می‌شود که در حوزه اینترنت اشیا و با همکاری استارت‌آپ لینکپ به عنوان یکی از پیشگامان عرصه اینترنت اشیا در کشور و یکی از بنیان‌گذاران لینک‌نت (اولین شبکه عمومی اینترنت اشیا ایران)، بانا، اولین شتاب‌دهنده استعداد ایران و حمایت شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر شناسا، هلدینگ فناپ، شرکت فناپ تلکام و شرکت فناپ زیرساخت برگزار می‌شود.

نشست خبری معرفی تریگ‌کمپ با حضور حامد ساجدی مدیرعامل شناسا، علی رحمان‌پور مدیرعامل لینکپ، حمیدرضا علوی مدیرعام شتاب‌دهنده تریگ‌آپ و مونا ناصری مدیرعامل بانا امروز در کافه سینرژی برگزار شد. در این نشست محورهای اصلی تریگ‌کمپ ۱ در حوزه‌های ساختمان هوشمند، سلامت هوشمند و شهر هوشمند مشخص و همچنین اعلام شد که مهلت ثبت‌نام در این رویداد تا ۶ اسفند خواهند بود.

ساجدی مدیرعامل شناسا با اشاره به اینترنت اشیا (IoT) به عنوان عاملی که در آینده چهره زندگی‌ها را تغییر می‌دهد، از علاقه شناسا به این موضوع آینده‌ساز گفت و توضیح داد: «آینده درخشانی که در حوزه IoT به دنبالش هستیم توسط یک یا دو مجموعه شکل نمی‌گیرد و نیاز به هم‌افزایی دارد.»

او درباره فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه در کشور به استارت‌آپ لینکپ اشاره کرد که توانست در تریگ‌آپ جذب شود و اخیرا هم با همکاری فناپ تلکام، شناسا کنسرسیوم لینک‌نت را، به‌عنوان اولین شبکه عمومی اینرتنت اشیا در کشور، تشکیل دهند. به گفته ساجدی در راستای تشکیل کنسرسیوم لینک‌نت، توافق‌نامه‌ای هم با سازمان فناوری اطلاعات انجام شده و کسب‌وکارهایی که از این شبکه استفاده می‌کنند، از حمایت‌های حاکمیتی برخوردارند.


توسعه مهارت‌های نرم در تیم‌سازی تریگ‌کمپ


شتاب‌دهنده تلنت بانا در حوزه آموزش مهارت‌های نرم و توسعه منابع انسانی فعالیت می‌کند و یکی از برگزارکنندگان تریگ‌کمپ به شمار می‌رود مونا نصری مدیرعامل بانا کمک به تیم‌سازی، صحبت هم‌تیمی‌ها با همدیگر و برطرف مشکلات به صورت تیمی را اهداف بانا در تریگ‌کمپ عنوان می‌کند و می‌گوید سه سال است که در حوزه توسعه Soft Skillها فعالیت می‌کنند.


شکل‌گیری کسب‌وکارها در حوزه IoT


علی رحمان‌پور مدیرعامل لینکپ، یکی از اعضای کنسرسیوم لینک‌نت و از اعضای تریگ‌کمپ است و معتقد است که تا به امروز دوره‌های اموزشی مختلفی در حوزه اینترنت اشیا برگزار شده است و حالا تریگ‌کمپ با این هدف شکل گرفته که تا کسب‌وکارهایی در حوزه IoT در کشور ایجاد شود. به گفته او در کنار آموزش‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، به موضوعاتی دیگری هم نیاز است که تریگ‌کمپ می‌خواهد به چنین موضوعاتی بپردازد و در ادامه توضیح داد: «علاوه بر بحث‌های تیم‌سازی که خانم ناصری به آنها اشاره کردند، موضوعاتی دیگری نیز مطرح است مانند تامین قطعات اولیه دستگاه‌ها در حوزه IoT و بحث فروش محصولات در حوزه‌های تعیین‌شده و ما به عنوان لینکپ می‌توانیم در این خصوص به تیم‌ها کمک کنیم. همچنین می‌توانیم با پیش‌خرید محصولات، آنها را از طریق کانال خودمان در بازار بفروشیم.»

به گفته رحمان‌پور تیم‌هایی که در حوزه اینترنت اشیا کار کردند و محصول دارند، تریگ‌کمپ می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای رشدشان باشد.


چشم‌انداز بازار اینترنت اشیا در کشور


رحمان پور با اشاره به وضعیت کنونی دنیا و پیش‌بینی‌هایی که برای پنج سال آینده انجام شده، می‌گوید که در حال حاضر از بسیاری از سرویس‌های اینترنت اشیا در داخل کشور خودمان استفاده می‌شود و نسبت به سایر نقاط دنیا کارمان را خوب شروع کرده‌ایم. او با اشاره به دغدغه‌هایی که درباره ورود هر نوع فناوری جدیدی در کشور وجود دارد گفت: «درباره تلفن‌های هوشمند هم نگرانی‌هایی وجود داشت ولی فناوری کم‌کم جای خودش را میان مردم پیدا می‌کند. فکر می‌کنم این رویداد و توسعه کسب‌وکارهای داخلی، به خصوص در حوزه زیرساختی، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری کسب‌وکارهای داخلی در حوزه IoT شود که در حوزه اقتصادی بسیار تاثیرگذار است.»

همچنین رحمان‌پور با اشاره به اینکه آنها توسعه بین‌المللی خودشان در لینکپ را شروع کرده‌اند و تمرکز ویژه‌‌ای رویش دارند عنوان کرد یکی از اهداف موردتوجه در تریگ‌کمپ این است که تیم‌ها بتوانند تجهیزات استاندارد تولید کنند.


مهلت ثبت‌نام تا ۶ اسفند


مدیرعامل تریگ‌آپ با اشاره به رویدادهای گذشته‌ تریگ‌آپ مانند گیم تریگ‌آپ، فین‌تک تریگ‌آپ، فین‌تک فست از خروجی‌های موفق چنین رویدادهایی گفت و تریگ‌کمپ را ادامه همین رویدادها معرفی کرد که اولین دوره آن در حوزه اینترنت اشیا برگزار می‌شود. او در توضیح بیشتر درباره تریگ‌کمپ گفت: «تیم‌هایی در این رویداد شکل می‌گیرند به دو نوع مهارت نرم و سخت نیاز دارند. درمورد مهارت‌های نرم از شتاب‌دهنده بانا کمک می‌گیریم. برای مهارت‌های سخت و فنی هم باتوجه به حوزه برگزاری رویداد، شرکت لینکپ را داریم. برای بخش سرمایه‌گذاری هم شناسا در کنار تیم‌ها قرار دارد. مهلت ثبت‌نام از همین امروز تا ششم اسفند ادامه دارد و درنهایت فناپ تلکام جوایزی را برای تیم‌های منتخب در نظر گرفته است. همچنین شرکت‌های فناپ و فناپ زیرساخت هم در رویداد حضور دارند.»

رویداد هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری و حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. به گفته علوی نگاه بلندمدت روی تیم‌های شرکت‌کننده در تریگ‌کمپ وجود دارد و علاوه بر جوایز نقدی، شتاب‌دهی روی تیم‌ها برای توسعه و رشدشان هم وجود دارد. او در ادامه توضیح داد: «ما به عنوان شتاب‌دهنده تریگ‌آپ از تیم‌هایی که شکل بگیرند و در رویداد موفق باشند، در لایه شتاب‌دهی حمایت خواهیم کرد. همچنین مجموعه لینکپ دارای پلتفرمی است که روی‌ آن پلتفرم یک سری Open API برای استارت‌آپ‌ها تدارک دیده که در حال حاضر به صورت آفلاین وجود دارد و تا آخر سال آنلاین خواهد شد. این Open APIها به استارت‌آپ‌ها درباره ورود به بازار کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین تیم‌ها به سرمایه و سرمایه‌گذاری نیاز دارند که از جنس smart money کنارشان باشد که ما برای این کار شناسا را داریم. از طرف دیگر تیم‌ها باتوجه به توسعه و گسترششان به یک سری مهارت‌های دیگر هم نیاز دارند که ما برای اینکار بانا را در کنارمان داریم.»

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در تریگ‌کمپ و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس سایت trigup.com/trigcamp-iot مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.