راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرورت آینده‌نگری و لزوم آمادگی در برابر ریسک‌های نوظهور / نگاهی به پنجاه‌و‌هشتمین گزارش موردی پژوهشکده بیمه

باتوجه‌به ضرورت آینده‌نگری و لزوم آمادگی در برابر ریسک‌های نوظهور ، پنجاه‌و‌هشتمین گزارش موردی پژوهشکده بیمه به موضوع «چشم‌انداز ریسک‌های آینده» اختصاص پیدا کرده و در قالب بسته فرهنگی بیست‌و‌هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه با موضوع «گزارش ریسک‌های آینده: گروه آکسا و اوراسیا» ارائه شده است.

پژوهشکده بیمه در این ویژه‌نامه به موضوعاتی همچون آگاهی و ادراک ریسک‌های آینده، ریسک‌های زیست‌محیطی، ریسک‌های فناوری، ریسک‌های سیاسی، چشم‌انداز ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای گروه اوراسیا و ریسک‌های پنهان پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، ریسک‌های نوظهور می‌توانند چشم‌انداز جهانی ریسک را تحت تأثیر قرار دهند. این در حالی است که عدم دسترسی به داده‌های تاریخی به‌عنوان راهنمای قابل‌اعتماد برای مقابله با تأثیرات احتمالی این ریسک‌ها در آینده، پیش‌بینی دقیق مسیر ریسک‌های جدید را بسیار دشوار کرده و تعریف خصوصیات و تأثیر بالقوه این ریسک‌ها به دلیل ماهیت نامعلوم آن‌ها بسیار چالش‌برانگیز است. به‌این‌ترتیب تمرکز بر درک و شناسایی ریسک‌های نوظهور، ضمن تأثیر بر رفتار و عملکرد تمامی واحد‌های مرتبط، می‌تواند اقدام خوبی برای آمادگی در مواجهه با این ریسک‌ها باشد.

شرکت بیمه آکسا (AXA) به‌عنوان یک بیمه‌گر جهانی برای ششمین سال متوالی با انجام یک نظرسنجی ساختاریافته از بیش از 1700 متخصص ریسک در 58 کشور دنیا، تلاش کرده تا چشم‌انداز ریسک‌های آینده را مشخص کند و به‌منظور گنجاندن روندهای ژئوپلیتیک جهانی، این نظرسنجی با همکاری شرکت مشاور گروه اوراسیا انجام شده است.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، تغییرات اقلیمی، ریسک‌های امنیت سایبری، بی‌ثباتی ژئوپلیتیک، نارضایتی اجتماعی و تعارضات محلی، مدیریت منابع طبیعی، هوش مصنوعی و کلان داده، آلودگی، بیماری‌های همه‌گیر و عفونی، تهدیدهای جدید امنیتی و ریسک‌های اقتصاد کلان، مهم‌ترین ریسک‌های نوظهور بر اساس نظرسنجی متخصصان ریسک در سال 2019 شناسایی شده است.

ارتباط پیچیده بین ریسک‌ها به یک رویکرد گسترده‌تر برای شناسایی ریسک نیاز دارد که باید به مدیریت ریسک منسجم و یکپارچه نیز تبدیل شود. ریسک‌ها همیشه باید در زمینه گسترده‌تر تجزیه و تحلیل شوند و در این امر از رویکرد استفاده از متخصصان میان رشته‌ای و چند ذینفع استفاده می‌شود.

با توجه به نتایج به‌دست آمده، مقامات دولتی آمادگی کافی برای مواجه با ریسک‌های نوظهور را ندارند. استحکام ساختمان همه سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی مهم است و کاهش ریسک‌ها را نباید تنها به دولت‌ها واگذار کرد. در نهایت بازیگران بخش خصوصی و جامعه مدنی با همکاری سیاست‌گذاران باید در رفع این چالش قدم بردارند و سهم خود را در آماده سازی برای ریسک‌ها آینده ایفا کنند.


ریسک‌های فناوری: فضای سایبری و سایر ریسک‌ها


ریسک‌های سایبری همچنان دومین مسئله مهم در حال ظهور مشخص شده توسط متخصصان ریسک هستند و پاسخ‌دهندگان نظرسنجی کاملا نگران ریسک مرتبط با امنیت سایبری نیز هستند، ریسک‌هایی چون هوش مصنوعی و کلان داده. فراتر از فناوری‌های سنتی، مجموعه بزرگی از ریسک‌ها در تقاطع فناوری و جامعه به‌سرعت در حال ظهور است. کارشناسان ریسک،‌ پتانسیل مخرب فناوری‌های جدید را که می‌توانند در تغییر ساختارهای اقتصادی و اجتماعی موجود نقش داشته باشند، مشخص کرده‌اند. به همین ترتیب، آنها انتظار تاثیرات گسترده حوزه فناوری بر حوزه سیاسی – اجتماعی را دارند.


ریسک‌های امنیت سایبری


ریسک‌های امنیت سایبری برای چهارمین سال متوالی در جایگاه دوم قرار دارند و جز پنج ریسک اصلی شناخته شده توسط کارشناسانی است که هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود. باتوجه‌به نظراتی که ارائه می‌شود فقدان خدمات ضروری و زیرساخت‌های مهم مسئله اصلی مربوط به فضای مجازی است. اتفاق‌نظر دیگری که کارشناسان دراین‌خصوص دارند مبنی‌بر این است که پیامد‌های کامل تهدید‌های سایبری هنوز تجربه نشده‌اند و تصور می‌شود این نوع از ریسک‌ها تهدیدی کوتاه‌مدت است و تنها چند کارشناس آنها را به عنوان ریسک‌هایی در نظر می‌گیرند که به آهستگی در حال ظهور هستند یعنی کمترین سهم را در میان ریسک‌های نوظهور دارند.


ریسک‌های مربوط به هوش مصنوعی و کلان داده


نگرانی کارشناسان از هوش مصنوعی در طول یک سال گذشته ثابت بوده است. در واقع الگوریتم‌ها در حال حاضر زندگی ما را دچار تغییر می‌کنند و ریسک‌های موجود را نیز شکل می‌دهند. اتفاق نظری در مورد نگرانی اصلی مربوط به هوش مصنوعی و کلان داده‌ها وجود ندارد. پاسخ دهندگان به همان اندازه چالش‌ها‌ی مسئولیت و و عدم تفسیر هوش مصنوعی را مورد تاکید قرار می‌دهند.


چالش‌های هوش مصنوعی


ازآنجایی‌که هوش مصنوعی از موشکافی فنی به سمت اپلیکیشن‌های دنیای واقعی می‌رود، ریسک حوادث نیز افزایش پیدا می‌کند که به دنبال خود دو پیامد مهم بالقوه دارد. اول اینکه عواقب آنی ناشی از قطعی گسترده برق با حادثه صنعتی منتسب به هوش مصنوعی می‌تواند موجب خسارت اقتصادی یا تلفات جانی شود.

علاوه بر این واکنش سیاسی به چنین رویدادی می‌تواند باعث ایجاد رعب و وحشت قانون‌گذاری و خط‌مشی‌گذاری در این بخش شود زیرا دولت‌ها رویکرد خود را درمورد اصول اخلاقی و ایمنی هوش مصنوعی بررسی و تقویت می‌کنند. دولت‌ها، بخش خصوصی و جامعه‌ معدنی همه با مسائل اخلاقی چالش‌برانگیز ناشی از هوش مصنوعی مانند شفافیت، انصاف و قابل توضیح بودن (یعنی اطمینان از قابل‌درک بودن نتایج هر راه‌حل هوش مصنوعی توسط متخصصان انسانی) درگیر هستند.

در طول دو دهه گذشته، دولت‌ها از ترس اینکه تعدیل بیش از حد قانون باعث نابودی نوآوری شود، رویکرد محتاطانه‌ای را برای تنظیم فناوری در پیش گرفته‌اند. همچنین در صورت عدم همکاری جهانی، خطر ایجاد استانداردهای متعدد برای هوش مصنوعی وجود دارد که موجب افزایش تجزیه، پیچیدگی و افزایش هزینه‌های انطباق برای مشاغل می‌شود.

منبع روابط عمومی پژوهشکده بیمه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.