راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رگ‌تک نیاز به قانون‌گذاری در دنیای فناورانه را نشان ‌می‌دهد

دومین مدرسه تابستانی سیاستگذاری علم و فناوری با رویکرد اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم هفته گذشته برگزار شد. موضوع چهارمین و آخرین نشست روز دوم این رویداد سه‌روزه “صنعت فین‌تک در ایران” بود. شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ و رضا قربانی رئیس هیات مدیره راه پرداخت سخنرانان این جلسه تعاملی بودند.

شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ و رضا قربانی رئیس هیات مدیره راه پرداخت در نشست “صنعت فین‌تک در ایران” با تشریح «رِگ‌تک» از جایگاه رگولاتور در فضای مالی ایران گفتند و در گفت‌و‌گو با یکدیگر و همراهی شرکت‌کنندگان، جایگاه این مفاهیم را در صنعت فین‌تک ایران بررسی کردند.

دومین مدرسه تابستانی سیاستگذاری علم و فناوری با رویکرد اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم هفته گذشته برگزار شد. موضوع چهارمین و آخرین نشست روز دوم این رویداد سه‌روزه “صنعت فین‌تک در ایران” بود. این نشست بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته در ساختمان شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) به اجرا درآمد. در  نشست یادشده، شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ و رضا قربانی رئیس هیات مدیره راه پرداخت سخنرانان این جلسه تعاملی بودند که با پرسش و گاه توضیحات قربانی، پاسخ‌های جوانمردی و طرح مساله از سوی شرکت‌کنندگان پیش رفت.

شرکت‌کنندگان این نشست را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی در رشته‌های مدیریت تکنولوژی و سیاستگذاری علم و فناوری و دست‌اندرکاران شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با اقتصاد دیجیتال تشکیل می‌دادند، این رویداد میزبان مهمانان آنلاین نیز بود.


رِگ‌تک راه حلی جامع با اجرایی ساده است


نشست با ارائه یکی از حاضرین درباره «رِگ‌تک» آغاز شد و پس از ارائه، رضا قربانی تحلیل خود را درباره موضوع ارائه تشریح کرد و گفت: «ما در رگ‌تگ به دنبال یک راه‌حل جامع با اجرای ساده هستیم، راه‌حلی که همه‌چیز را ببیند و اجرای آن هم به‌شدت ساده باشد، رگ‌تک اموری است که افراد آن را تبیین می‌کنند، یعنی وجود داشته و الان تبیین می‌شود.»  

او در ادامه از ترجمه و انتشار کتاب رگ‌تک توسط راه پرداخت خبر داد و افزود: «در این کتاب 350صفحه‌ای تشریح شده رگ‌تک پدیده‌ای نیست که در دنیا بر سر آن توافق شده باشد.»  


رگ‌تک می‌گوید فناوری مهم‌ترین عامل تغییر است


در ادامه، جوانمردی توضیحات قربانی را درباره رگ‌تک با این عبارات تکمیل کرد و گفت: «آینده ما امتداد گذشته‌مان نیست. امروز همه چیز صورتی نو پیدا کرده و این صورت نو نیاز به قانونگذاری جدید دارد. رگ‌تک می‌گوید ما برای این دنیای فناورانه که فناوری مهم‌ترین عامل تغییر آن است، نیازمند قانونگذاری جدید با تمرکز بر فناوری هستیم.»

نشست «صنعت فین تک در ایران» با طرح سوال از سوی قربانی و پاسخ‌های جوانمردی ادامه پیدا کرد. قربانی در سوالات، جایگاه رگولاتور را در عناصر جدید و قدیم صنعت فین‌تک ایران ارزیابی کرد و نشانه‌های رشد در این صنعت را جویا شد.


در پیاده‌سازی الگوهای موفق، توانمند نبودیم


جوانمردی در پاسخ به سوالی با مضمون توصیف جایگاه رگولاتور در صنعت فین‌تک ایران گفت: «ایران رگولاتوری فضای مالی را مبتنی بر نقاط توسعه‌یافته جهان آغاز کرده است، اما تفاوت این است که عملکرد نهادهای اصلی رگولاتور صنعت فین‌تک ایران یعنی بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس‌ و اوراق بهادار در پیاده‌سازی سیاست‌های رگولاتورهای موفق جهان عملکرد چشمگیری از خود نشان نداده‌اند، دلیل این اتفاق را می‌توان کمبود دانش، ناهماهنگی بین ارکان گوناگون راهبری کشور و عدم استقلال بانک مرکزی عنوان کرد.»


برخورد منفعلانه با پدیده‌های نوظهور نتیجه‌بخش نیست


مدیرعامل فناپ در ادامه پرسش و پاسخ، انواع مواجهه با پدیده‌های نوظهور در فضای مالی را به دو نوع «فعال» و «منفعل» تقسیم کرد و دراین‌باره توضیح داد: «در تعامل با یک موجودیت نوظهور در فضای مالی مانند کریپتوکارنسی (رمزارز) باید دید این پدیده و آنچه از آن ظاهر می‌شود، چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد. برخورد منفعلانه و گاه حتی سلبی و دفعی با این پدیده‌ها به‌ویژه در زمانه‌ای که همه‌چیز به‌سرعت در حال تغییر است، نتیجه‌بخش نیست.»

وی افزود: «البته بررسی دلیل مواجهه منفعلانه رگولاتور با این پدیده‌ها نیاز به بررسی موقعیت آن دارد و باید دید تا چه اندازه به آن امکانات و اختیارات برای برخورد فعال داده شده است.»


بزرگ و کوچک در کنار هم


مدیرعامل فناپ در پاسخ به سوال قربانی در این باره که کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک فعال در فضای مالی باید در کنار یکدیگر باشند و یا در تقابل با هم، پاسخ داد: «اعتقاد من همزیستی مسالمت‌آمیز کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است.»

او در توضیح بیشتر دراین‌باره گفت: «کسب‌وکارهای کوچک مانند فین‌تک‌ها در ارائه خدمات مالی در پایین‌دست عملکرد بهتری دارند و کسب‌وکارهای بزرگ مثل بانک‌ها در بالادست فرآیندهای مالی و تامین اطمینان و اعتبار برای انبوه این داده‌ها، پول‌ها و قراردادها بهتر عمل می‌کنند.»

جوانمردی در ادامه بر تقویت کسب‌وکارهای توسعه‌ای در کشور تاکید کرد و گفت: ««ما به توسعه پایدار فکر می‌کنیم پس باید دید کدام کسب‌وکارها در توسعه پایدار به کار می‌آیند و آنها را تجهیز کرد.»

او همچنین در تشریح نقش دولت و نهادهای سیاستگذار در تسهیل مسیر فناوری مالی توضیح داد: «انتظار ما آزادسازی تدریجی و بهبود قواعد قانونگذاری است، ما انتظار قانونگذاری صنفی نداریم اما انتظار داریم دولت دست‌کم در جایگاه قانونگذار، صنف را در کنار خود داشته باشد.»

1 دیدگاه
  1. هومن رضوی می‌گوید

    سلام
    تشکر از گزارش خوب
    ترجیح می دادم عنوان را برعکس بنویسید: رگ تک نیاز به فناوری را در دنیای قانون گذاری نشان می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.