راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در استیج «اعتماد و حاکمیت» اینوتکس 2020 مطرح شد: اعتماد متقابل حاکمیت و ملت خدشه‌دار شده است

کاهش اعتماد متقابل بین مردم و دولت در دهه‌های گذشته به این دلیل ایجاد شده که در این مدت هر سال 20درصد از ارزش پولی که دولت در اختیار مردم قرار داده کم شده است

در استیج روز دوم اینوتکس۲۰۲۰، چهار پنلیست با صحبت بر محور «اعتماد و حاکمیت» به اهمیت اعتماد متقابل این دو پرداختند و دلایل به تحلیل رفتن این اعتماد را  به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی در ایرانِ چند دهه گذشته بررسی کردند.

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، رضا قربانی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل موسسه راه پرداخت، علی قدیری بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت بیان و رضا غیابی بنیان‌گذار و مدیرعامل موسسه ایلیا فرصت‌آفرین و برگزارکننده‌ تدکس تهران پنلیست‌های استیج روز دوم اینوتکس۲۰۲۰ بودند.


اعتماد یک سرمایه اجتماعی است  


امیر ناظمی موضوع اعتماد را زیرمجموعه موضوع بزرگ و مهمی به نام سرمایه اجتماعی دانست و در تشریح این آن گفت: با وجود سرمایه اجتماعی است که می‌توانیم یک کنش را به‌سادگی انجام دهیم.

وی افزود: «سرمایه اجتماعی به زبان ساده داشتن پتانسیل و توانمندی برای انجام امور به‌طور ساده‌تر است که مظهر آن می‌شود اعتماد؛ اگر سرمایه‌های اجتماعی وجود نداشته باشد، اساسا انجام بسیاری از کنش‌های ما امکان‌پذیر نیست.»

او همچنین گفت: «بدون سرمایه اجتماعی امکان اعتماد و در پی آن قانون‌پذیری از بین می‌رود و نظم‌دهی دچار چالش می‌شود، این اتفاقی است که در کشور ما افتاده و وضعیت جامعه ما را به جایی رسانده که یکی از کمترین سرمایه‌های اجتماعی را دارد و با وجود اینکه وجود فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک بین ایرانیان ابزارهای خوبی برای سرمایه‌گذاری فرهنگی و ایجاد احساس تعلق است و خلق سرمایه اجتماعی است. کمتر جامعه‌ای را می‌توان دید که اعضای آن از این میزان اشتراکات برخوردار باشند.»


کاهش اعتماد دولت و ملت حاصل کاهش ارزش پول است


رضا قربانی در بخش دیگری از این نشست گفت: «اعتماد این پتانسیل را دارد که به موضوعی انتزاعی و بدون کاربرد تبدیل شود در همین حال که یک مساله کاربردی است. نیاز به اعتماد دلیل اصلی تشکیل و رشد واسطه در طول تاریخ بوده است، ما چون به یکدیگر اعتماد نداریم واسطه‌ها را شکل دادیم و واسطه‌ها وظیفه ایجاد اعتماد را بر عهده گرفتند. مهم‌ترین واسطه‌ای که می‌شناسیم حاکمیت و مهم‌ترین تجسم آن دولت است و پس اعتماد بیش از هر چیز در دو آیتم حاکمیت و دولت خود را نشان داده است.»

او ادامه داد: «در دیدگاهی عینی و واقع بینانه می‌توان رویدادهای 12 ماه گذشته ایران را بررسی کرد، در مساله افزایش قیمت بنزین با یک منطق ناقص نه غلط، حاکمیت نشان داد که به مردم اعتماد ندارد، به همین دلیل آن را به‌صورت ناگهانی و شوک‌آور اعلام می‌کند.

وی افزود: «همچنین حوادثی که پس از اعلام گرانی بنزین اتفاق افتاد و آسیب‌هایی که به اعتماد مردم وارد آورد، نشان داد که این روش، روش درستی نبود و یا در مثالی دیگر در قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی اعتماد به دولت خدشه‌دار شد و متاسفانه رسانه‌هایی که خارج از ایران کار می‌کنند میدان‌دار مدیریت افکار عمومی شدند و در ماجرای شیوع کرونا هم شاهدیم که اعتماد چقدر در رابطه حاکمیت و دولت دخیل است.»

قربانی در ادامه تصریح کرد: «بعید می‌دانم کسی به این مساله شک داشته باشد که در ایران اعتماد بین ملت و حاکمیت خدشه‌دار شده است که البته می‌توان درباره میزان خدشه وارد آمده بحث کرد.»

او همچنین گفت: حالا چگونه می‌شود ملت و حاکمیت بر سر مساله اعتماد با یکدیگر به توافق برسند؟ باید دید تنها نقطه اشتراک دولت و حاکمیت در کجاست؟ جمله‌ای وجود دارد که می‌گوید پول روابط را واقعی می‌کند. به باور من امروز تنها پول است که می‌تواند از میزان خدشه وارد آمده بکاهد.»

مدیرعامل موسسه راه پرداخت اظهار کرد: «کاهش اعتماد متقابل بین مردم و دولت در دهه‌های گذشته به این دلیل ایجاد شده که در این مدت هر سال 20درصد از ارزش پولی که دولت در اختیار مردم قرار داده کم شده است، درحالی‌که بانک مرکزی کشور در طول تاریخ همواره یک وظیفه مهم داشته و آن هم حفظ ارزش پول بوده است.»

عرف بر قانون در ایران ارجح است

دیگر پنلیست‌های استیج روز دوم اینوتکس۲۰۲۰ نیز در صحبت‌های خود بر محور حاکمیت و اعتماد، بر برتری عرف نسبت به قانون در ایران گفتند با این مضمون که فاصله چشمگیری بین عرف و قانون در کشور وجود دارد، چون قوانین ما بیشتر وارداتی است در نتیجه عرف قوی‌تر از قانون می‌شود. عرف توافقات اجتماعی بین گروه‌هایی است که به هم اعتماد دارند و در بررسی موضوعات گوناگون در کشور باید دید موضوع موردنظر در کجای عرف ما قرار دارد و با آن هماهنگ است، نه اینکه تصور کنیم با تصویب یک قانون همه چیز تسهیل می‌شود. اعتماد دولت و ملت وقتی اتفاق می‌افتد که هر دو طرف بتوانند مسائل را از زاویه دید یکدیگر ببینند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.