راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محدودیت دسترسی ایرانیان خارج از کشور به بورس تهران تا دو روز دیگر رفع می‌‌شود

درحالی‌که ایرانیان خارج از کشور در دسترسی به پنل‌های معاملاتی با مشکل مواجه هستند و حتی با وی‌پی‌ان نیز قابل رفع نیست، مرکز مکنا از برطرف شدن این محدودیت در دو روز آینده خبر داده است

با اینکه شرایط ورود ایرانیان خارج از کشور به بورس تهران سال‌هاست فراهم شده، اما به نظر می‌رسد تمام و کمال زیرساخت‌های آن آماده نشده است. سازمان بورس معتقد است که امکان معامله آنلاین و احراز هویت در خارج از کشور فراهم شده است، اما از سوی دیگر با بسته بودن دسترسی به سامانه معاملاتی فعالیت آنها را محدود کرده است.

بر اساس الزامات مکنا (مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه) نباید دسترسی خارج از کشور برای سهامداران وجود داشته باشد و این‌گونه دسترسی‌ها باید بسته باشند. به همین دلیل اغلب آنها به مشکلات فنی و امنیتی در خصوص استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی و سامانه‌های معاملاتی برخورده‌اند.

هرچند تعداد معامله‌گران ایرانی در خارج از کشور قابل مقایسه با معامله‌گران داخلی نیست و اندک شمار هستند، اما اعمال محدودیت برای آنها باعث می‌شود که نتوانند از خدمات کارگزاری‌ها استفاده کنند. کارگزاری‌ها برای رفع این مشکل با ایجاد وی‌پی‌ان برای مشتریان خود تلاش کردند تا این محدودیت را رفع کنند. درحالی‌که نصب وی‌پی‌ان نیز خود معضلات دیگری را پیش روی مشتریان قرار می‌داد. به‌طور مثال فعال کردن وی‌پی‌ان باعث می‌شود که سامانه معاملاتی کند یا با شناسایی وی‌پی‌ان ایرانی و وجود تحریم‌ها از سوی کشورهای دیگر مسدود شود.

یکی از کاربران سامانه معاملاتی که در خارج از کشور به پنل خود متصل می‌شود در این باره به راه پرداخت گفت: «کارگزاری روی سیستم ما آی‌پی ایران را نصب کرد. اما وقتی وصل می‌شویم شرکت اینترنت و دولت اتریش این آی‌پی را روی لپ‌تاپ مسدود می‌کند. چرا که آن رفتار را غیرمجاز شناسایی و بحث دور زدن تحریم‌ها مطرح می‌شود. تا الان چهار بار آی‌پی دست‌ساز بسته شده و تذکر دریافت کردم»


محدودیت دسترسی ایرانیان خارج از کشور به سامانه‌های معاملاتی بورس رفع می‌شود


طبق تازه‌ترین اطلاعاتی بدست راه‌پرداخت رسیده، مرکز مکنا قرار است که به‌زودی محدودیت دسترسی ایرانیان خارج از کشور به سامانه‌های معاملاتی را بردارد و درواقع کارگزاری‌ها می‌توانند این اختیار را در باز یا بسته بودن دسترسی سامانه‌های خود داشته باشند.

طبق گفته رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا)، با توجه به پایش و رصدهای صورت گرفته در خصوص ترافیک اینترنتی مشکوک و به علت تهدیداتی که در خصوص احتمال وقوع حملات سایبری و نفوذ در بازه‌های زمانی مطرح شده بود، طی یک ابلاغیه به شرکت‌های کارگزاری، دسترسی خارج از کشور به کلیه سامانه‌های معاملاتی برای یک بازه دو ماهه محدود شد.

حامد سنجری در ادامه افزود: «در این بازه دو ماهه، به کارگزاری‌ها اعلام شد که برای دسترسی ایرانیان خارج از کشور به سامانه‌های معاملاتی خود، از راهکارهای جایگزین از قبیل سرویس وی‌پی‌ان استفاده کنند که خود این راهکارها مشکلات دیگری را به دنبال داشت. البته عمده کاربران سامانه‌های معاملات بورسی، کاربران داخل کشور هستند و ترافیک دریافتی از کاربران ایرانی خارج از کشور درصد بسیار کمی از ترافیک سامانه‌های معاملاتی بورسی را تشکیل می‌دهد و تصمیم ما مبنی بر مسدودسازی ترافیک خارجی در راستای حفاظت از منافع کاربران داخلی بود.»

او همچنین عنوان کرد که محدودیت ابلاغی طی دو روز آینده برطرف خواهد شد و پس از رفع این محدودیت از جانب این مرکز، شرکت‌های کارگزاری به صلاح خود می‌توانند در خصوص رفع یا تداوم مسدودسازی دسترسی خارجی به سامانه‌های معاملاتی خود تصمیم گیری کنند.


دسترسی را باز کردیم


در این خصوص با مدیرعامل و هم‌بنیانگذار شرکت سوشیانت که یکی از شرکت‌های OMS محسوب می‌شود، نیز درباره اقدامی که برای رفع محدودیت دسترسی به سامانه معاملاتی برای ایرانیان خارج از کشور انجام دادند صحبت کردیم.

محمدقاسمی، مدیرعامل سوشیانت با بیان اینکه اکنون دسترسی به سامانه‌های معاملاتی از سوی آنها امکان‌پذیر است و مشتریان محدودیتی برای ورود به پنل ندارند، گفت: «ما پیش از این به مشتریان خود به‌دلیل محدودیتی که وجود داشت، وی‌پی‌ان و وی‌پی‌اس (برای مشتریان ویژه) ارائه دادیم. اما وی‌پی‌ان‌ها به دلیل کند شدن اینترنت یا بستن آن توسط برخی پراکسی‌ها به مشکل بر می‌خورد. در برخی موارد نیز ارائه‌دهنده‌ها در خارج از کشور وی‌پی‌ان را می‌بستند.»

به‌گفته او بنابراین این مشکل را با باز کردن دسترسی و فراهم کردن فایروال‌های مناسب کنترل کردیم تا مشکل نارضایتی مشتریان و نبود امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها را رفع کنیم.

احمد زندی، هم‌بنیانگذار سوشیانت نیز به این مساله اشاره کرد که این مشکل نه تنها برای کاربران خارج از کشور که برای مشتریان در داخل کشور نیز ایجاد شده بود. بسیاری از افراد در داخل کشور طبق عادت یا به‌دلیل نیازی که دارند، وی‌پی‌ان آن‌ها در گوشی فعال است. بنابراین درواقع اینها کاربرانی محسوب می‌شوند که خارج از ایران هستند. این مشکل باعث می‌شود که آنها نیز نتوانند از اپلیکیشن‌های معاملاتی استفاده کنند. به همین دلیل سعی کرده‌ایم که دسترسی را باز و به شکل‌های دیگری حملات سایبری و دیداس را کنترل کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.