راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مركز داده مادر شبكه ملی اطلاعات امروز افتتاح شد

مراسم افتتاح مركز داده مادر شبكه ملی اطلاعات «شهيد حاج قاسم سليمانی» با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه و با حضور وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز ۱۶ شهریور برگزار شد

در راستای اجرای سند معماری شبکه ملی اطلاعات، تکالیف و برنامه‌‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز شاهد راه‌اندازی مرکز ملی داده پردیس بومهن که به نام شهید حاج قاسم سلیمانی نامیده شده است، بودیم. این مرکز در فاز نخست، با تعداد ۱۰۰ رک و با استعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و حدود ۵۰۰ سرور در حوزه خدمات موتورهای جستجو آماده بهره‌برداری است و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ظرفیت آن با توجه به نیاز کاربران و با توجه به شکل‌گیری مدل اقتصادی خدمات و همچنین با توجه به پیشرفت سایر حوزه‌های زیرساختی مانند حوزه‌های کلاد و خدمات میزبانی قابل افزایش است.

در ابتدا، حمید فتاحی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: «طی این مدت زمان کم، تیم‌های مربوط به ایجاد این زیرساخت‌ها در شرکت ارتباطات زیرساخت فعال شدند و هم‌اکنون شاهد بهره‌برداری از دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات برای ارائه خدمات پایه و پلتفرم‌هایی که در این شبکه فعال می‌شوند، هستیم.»

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در ادامه این مراسم گفت: «از موارد اصلی زیرساختی در کشور، دیتاسنترهای هایتک هستند که از آخرین تکنولوژی‌ها استقاده و با قدرت پردازشی و زمینه‌سازی مناسب، بستری برای توسعه کشور فراهم می‌کنند.»

فیروزآبادی ادامه داد: «این مرکز تنها یک مرکز هاستینگ یا با تکنولوژی متوسط نیست بلکه این مرکز پیشران تکنولوژی، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی است که مورد نیاز کشور است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. تقاضا دارم این مرکز آغازگر یک مرکز هایتک، درایور و مرکز ابری باشد تا کسب‌وکارها بتوانند روی آن توسعه پیدا کنند.»

محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه این پروژه در بهترین وضع و کوتاه‌ترین زمان و همچنین با وجود شرایط سخت موجود در کشور اجرا شد و به اتمام رسید، گفت: «دیروز خبری در فضای مجازی منتشر شد که ۴۰۰ میلیارد تومان به پیام‌رسان‌ها داده شد که لازم است در این خصوص مواردی را ذکر کنم. ۲۰ هزار میلیارد تومان دولت برای راه‌اندازی هسته شبکه ملی هزینه کرده است که این هسته به هسته‌ای قابل اعتماد با ظرفیت ۲۰ هزار گیگابیت بر ثانیه در ظرفیت رسیده است. نزدیک به هزار میلیارد تومان نیز برای پروژه‌ای در زمینه امنیت گذرگاه‌های بین‌المللی و جلوگیری از حملات سایبری در دو سال اخیر هزینه شده است.»

او در ادامه تشریح کرد: «با توجه به مشکلاتی که در کشور تجربه کرده‌ایم و برایمان پیش آمده ممکن است روزی شرکت، پیام‌رسان و یا موتور جستوجوگری دیگر خدمات خود را به ما ارائه نکند که این اتفاقات دور از ذهن نیست و برایمان پیش آمده است. عمده خدمات ابری در دنیا یا بسیاری از APIهای بزرگ که خدمات پایه می‌دادند، بسیاری از شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند اما با استقلالی که در خدمات ابری پیدا کرده‌ایم دیگر نیازی به خدمات ابری سایر کشورها نداریم. موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌ها، رایانامه و همچنین سایر خدمات که جزو ضروریات و اولویت‌های خدمات کاربردی در شبکه ملی اطلاعات است، خدماتی است که با استفاده از مرکز داده مادر شبکه ملی می‌توان آن‌ها را توسعه داد.»

جهرمی خاطر نشان کرد: «اگر شبکه ملی نبود و در سال ۹۶ یک حمله اینترنتی روی شبکه صورت می‌گرفت تمام ارتباطات قطع می‌شد. اما امروز سهگمین‌ترین حمله‌ها روی «گیت وی» انجام می‌شود اما شبکه سالم و بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد. شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال کشور است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.