راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دومین همایش چه گذشت [۲]

مهندس سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اما در صحبت‌هایش علمی‌تر از باقی افراد صحبت کرد.

موضوع صحبت او همان طور که خودش هم اشاره کرد با توجه به این که رئیس و روسا رفته بودند فرصتی بود تا کمی انتقاد شود و کمی هم علمی‌تر صحبت شود. او در مورد بانک ۲.۰ بود.

سرویس‌های خدمات انفورماتیک مناسب برای شرکت های کوچک متوسط و بزرگ است . 50 درصد تراکنش‌های الکترونیک در اختیار سیستم های خدمات انفورماتیک است. ما در امسال تا کنون 9 میلیارد تراکنش را مدیریت کرده‌ایم  که تا پایان سال به 10 میلیارد می‌رسد.

IMG_4264

فناورهای مهم سال 2013 در فناوری اطلاعات و فناوری بانکی و چالش های روبرو چیست؟

سیستم‌ها از آنالوگ شروع شدند و به دیجیتال رسیدند و بعد از آن شبکه دیحیتال شکل گرفت. تاثیر شبکه در صنعت بانکداری از تاثیر حمل و نقل برق و تلفن بیشتر بوده است. برای مثال اینترنت یکی از موج‌های این شبکه بود.

در سال 1996، IBM  واژه E-Business  را تعریف کرد، ولی الان به Social Business  تبدیل کرده است. روند به سمت Social  می‌رود. فرآیندهای کسب‌وکار در حال تغییر است. در عصر ما ثبت زندگی دیجیتالی در حال تشکیل است.

برای شرکت‌ها، بحث همگرایی نیرو‌ها خیلی مطرح است: این همگرایی شامل چهار عنصر: Social ،Information ،Mobile و Cloud است. اگر این 4 عنصر همزمان وارد شبکه بانکی شوند تحول عظیمی در صنعت به وجود می آورد.

IMG_4164

اثرات همگرایی چه می تواند باشد؟

– دموکراتیزه کردن پول

– به وجود آوردن واحد پول جدید مانند واحد پول در بازیهای مجازی که یک نوع پول مجازی محسوب می شود.

در حال حاضر روزانه 20 بیلیون تراکنش اطلاعاتی در دنیا در حال انجام است. تا سال 2015، 85درصد شرکت‌های دنیا نمی‌توانند از دیتاهای خود برای دیگران استفاده کنند. تا سال 2015،  70  درصد سرمایه گذاری‌ها برای هوش تجاری انجام خواهد گرفت. که در ایران چون هنوز سیستم بانکی سنتی است خیلی این بحث جا نیفتاده است. همچنین بانکداری از deviceهای مختلف به سمت device یکسان می‌روند.

با به وجود آمدن زیرساخت‌های جدید همه سازمان‌ها نمی‌توانند در عرصه رقابت باقی بمانند. در چند سال اخیر تعدادی از بانک‌ها مردند مانند Lehman Brothers، یک سری شرکت‌ها مانند compaq هم مردند.

بانک‌ها معتقدند که سیستم‌های کور نمی گذارند یکپارچگی برایشان به وجود آورد که این عقیده درست است. سیستم‌های کور ما نیز با چالش‌هایی که سایر کشورها وجود دارد یکسان است. و در این زمینه از سایر کشورها عقب نیستیم!

IMG_4261

 آقای حیدری گفتند: حدودا 8 میلیارد در شبکه بانکی تحقیقات انجام می‌شود. اما در شرکت خدمات انفورماتیک یک  گروه 15 نفره داریم که بر روی شرکت‌ها و بانک‌های دنیا تحقیق می کنند و سالانه 10 میلیارد هزینه این گروه می‌شود.

برای سال 2013 پیش بینی می‌شود: جنگ ابزارهای همراه باشد

 بسیای از اپراتورهای همراه پا در کفش بانک‌ها گذاشته اند، برنامه های کاربردی موبایل، ابر شخصی، انبوه داده‌ها ، تحلیل اطلاعات، پردازش بر خط در حافظه،  فروشگاه‌های حرفه‌ای موبایل

بانک‌ها باید خود را با تکنولوژی کاستومایز کند. اسمارت فون، تبلت و… .

برای روند رشد دیتا باید سرمایه گذاری شود. فروش دیتا درآمد زاست. در آینده نزدیک دیتا از حالت تشریحی به پیش بینی تبدیل می‌شود. مثلا اگر فردی لوازم را برای خانواده ای که 5 نفره است خرید کند نمی تواند آن کالا را برای 7 نفر بخرد. در واقع سیستم از این کار جلوگیری می‌کند.

به وجود آمدن بحث اینترنت اشیا (Internet Of Thing) برای NFC Payment و سیستم‌های Embedded بسیار پرکاربرد خواهند بود.

IMG_4224

چرا رایانش ابری در بانک‌ها:

استفاده از رایانش ابری چابکی در سیستم‌ها و پرداخت هزینه بر اساس میزان استفاده را به دنبال خواهد داشت. شعب تغییر خواهند کرد کسی دیگر به بانک نخواهد رفت، سرویس‌ها نیز تغییر کرده و فراگیر می‌شوند. هر چند با کمبود نیروی کار مواجه خواهیم شد.

در مدل‌های جدید بانک بودجه برای مشتری درست خواهد کرد. چه قدر هزینه سفر، پوشاک و … مشتری داشته است. و به این ترتیب مدیریت ارتباط با مستری بهبود خواهد یافت. ترکیب مشتریان تغییر خواهد کرد. تبلیغات تغییر خواهد کرد و سرویس‌ها هم روی موبایل می‌رود. موبایل به مفهوم هر دستگاهی که همراه باشد.

بانک 2 واژه ی معروفی است که اسم آن را با مشورت همکاران بانک 1404 نامیدیم . در این گیرودار بانک 3 در کشورهای به وجود آمد!

تفاوت شرکت‌های پیشرو در فناوری آنهاست.  یک سری اجزا برای بانکداری آینده پیش‌بینی می‌شوند یک بخشی سرویس‌هاست و یک بخشی یکپارچگی است.

مشتریان چه می خواهند؟

– پیوستگی

– پایداری

– مناسب بودن سرویس

– مشترک بودن سرویس

– کاستومایز بودن سرویس

– و ….

IMG_76852

مشتریان امروز انتظار دارند که هر نوع سرویس و هر نوع دیتایی را در هر زمان و هر مکانی بتوانند دریافت کنند.

در قرن 20 مشتری‌ها مشترک بوند اما در قرن 21 : سن، ارزش‌ها، ثروت و … مشتری‌ها مدیریت می‌شوند و هر کدام باید سرویس متناسب با خصوصیات شخصی دریافت کنند.

چالش‌ها کوچک در شبکه بانکی:

–  مشتری ها اعتماد به بانک ندارند.

–  تنظیم مقررات برای سرمایه گذازی

–  انتظارات مشتربان بالا رفته است.

شرایط اقتصادی بر روی کسب و کار بانکی تاثیر می گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.