راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس هیئت مدیره اَبردِراک در گفت‌وگو با راه پرداخت از سرویس جدید این شرکت گفت / جزئیات راهکار اَبر مالی هوشمند اَبردِراک

شرکت اَبر دِراک ارائه‌دهنده خدمات هوشمند اَبری است که از سال 1398 فعالیت خود را با رونمایی از محصول شبکه توزیع محتوا آغاز کرد و به مرور سبد محصولات ابری خود را توسعه داد. این شرکت در سال 1401 موفق به جذب سرمایه از شرکت خدمات انفورماتیک شد و در حال حاضر در مسیر توسعه و گسترش محصولات اَبری خود با تمرکز در حوزه مالی و بانکی است.

اَبر دِراک در هشتمین نمایشگاه تراکنش از راهکار تخصصی اَبر مالی خود رونمایی کرد. این راهکار مجموعه‌ای از سرویس‌های اَبری است که با از بین بردن دغدغه تأمین و نگهداری سرویس‌ها و تجهیزات زیرساختی، مسیر تحول دیجیتال را برای صاحبان فناوری‌های مالی هموار خواهد کرد.

این راهکار به‌تازگی برای یک شرکت در حوزه‌های مالی و همچنین یکی از بزرگترین بانک‌های خصوصی پیاده‌سازی شده که با در نظر گرفتن حساسیت‌های امنیت داده و حریم خصوصی این شرکت‌ها، امکاناتی برای افزایش کارایی، ایجاد امکان مقیاس‌پذیری، تامین امنیت و منابع پردازشی مورد نیاز آنها را تامین کرده است.

در این زمینه، فرشاد خونجوش، رئیس هیئت ‌مدیره ابردراک در گفت‌وگو با «راه پرداخت» درباره جزئیات راهکار اَبر مالی هوشمند اَبر دِراک گفت: «برای ورود به بحث باید بگویم که یکی از موضوعات عمده و مهم در حوزه فعالیت ما ارائه زیرساخت توسعه‌پذیر است؛ زیرساختی که به راحتی در اختیار دیگران قرار بگیرد و بخش عمده‌ای از تأمین این زیرساخت‌ها، مربوط به اتوماسیون و خودکارسازی آنها در راستای ارائه سرویس‌های چابک می‌شود. بدین منظور، یکی از اقدامات اساسی که ما انجام دادیم، راحت‌تر کردن دسترسی به زیرساخت‌هاست.»

او در ادامه در پاسخ به اینکه بخش مالی چه نیازی به سرویس ابری جدیدی که برای ارائه خدمات مالی ارائه می‌دهید، احساس کرده که به این موضوع گرایش پیدا کرده‌اید، بیان کرد: «موضوع اساسی در این زمینه، نوع نگاهی است که در حال حاضر به خدمات مالی وجود دارد. مشتری‌محور بودن این سیستم‌های مالی ما را به سمتی می‌برد که سرویس‌هایی ارائه دهیم تا نیازهای مورد نیاز به سهولت رفع شود‌‌ که برای این هدف، چابک بودن ارائه سرویس بدون درگیر‌ی‌های فنی خیلی مهم است. در سال‌های 2020 و 2021 با گسترش و همه گیر شدن ویروس کرونا، رشد اصلی اَبرهای مالی در دنیا  در این زمان اتفاق افتاد و سرویس‌های اَبری به عنوان پلتفرمی که بتواند سرویس‌ها را به صورت یکپارچه در اختیار کاربران قرار بدهد، مطرح شد و عملا گسترش یافت.»


تأثیر وی‌پی‌ان ناامن بر حملات منع سرویس توزیع شده


خونجوش درباره ساختار سنتی انتقال اطلاعات و بسته بودن فضای بانک‌ها در زمینه اطلاعات توضیح داد: «یکی از چالش‌های بانکی بحث محرمانه بودن اطلاعات است که تجربه ما با برخی از شرکت‌های مالی نیز این موضوع را تایید کرد. در مذاکرات ما با این شرکت‌ها برای حل این چالش در بحث داده‌ها مطرح کردیم که استراتژی مدنظرتان را بیان کنید و به این سمت رفتیم که از تجهیزات تحت مالکیت خود شرکت‌های مالی استفاده کنیم.»

او در ادامه گفت: «نکته دیگر اینکه در کنار استفاده از سرویس اَبر به آنها اطمینان خاطر دادیم که اطلاعات آنها مورد استفاده خودشان قرار می‌گیرد و کسی به آنها دسترسی نخواهد داشت. موضوع دیگر، بحث امنیت است که متناسب با سیاست‌های مراکز مالی به این موضوع ورود کردیم. برخی از آنها می‌گفتند که از تجهیزات خودمان استفاده شود تا در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در بخش سرویس ابری باید یکسری تسهیلات در اختیار مراکز مالی قرار دهیم.»

خونجوش درباره ایران اکسس شدن و تأثیر آن بر امنیت گفت: «تجربه دو سه هفته اخیر ما نشان داد که یکی از سامانه‌هایی که از خدمات ما استفاده می‌کرد و تحت حمله منع سرویس توزیع شده (DDoS) قرار گرفته بود،  تقریبا بالای 90 درصد ترافیکی که برای این حمله ایجاد شد، از داخل ایران بود. بنابراین، استفاده از وی‌پی‌ان‌های ناامن موجب شده تا هر دستگاه موبایل به یک دستگاه حمله‌کننده تبدیل شود.»


بانک‌ها از سرویس‌های ابری استقبال می‌کنند؟


او ادامه داد: « حتی ایران اکسس شدن با توجه به شرایط جدیدی که به وجود آمده خیلی کمک نمی‌کند و مراکز مالی باید از شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده کنند، زیرا استفاده از آن علاوه بر اینکه بر سرویس‌‌دهی بهتر کمک می‌کند؛ حتی در صورت ایران اکسس شدن از قطع شدن سرویس جلوگیری می‌کند.»

خونجوش درباره تأثیر سرمایه‌گذاری شرکت خدمات انفورماتیک بر ارائه راهکارهای مالی در ابردراک گفت: «با توجه به اینکه شریک تجاری ما از پیشگام‌ها در حوزه مالی کشور است و در حال طراحی و مهاجرت سرویس‌های خود به‌‌صورت مبتنی بر اَبر هستند، ما را به این سمت برد که نقش عمده‌ای را به‌عنوان اَبر مالی هوشمند در کشور و یا حتی منطقه ایفا کنیم.»

رئیس هیئت‌مدیره اَبر دِراک با اشاره به نوع نگاه سنتی بانک‌ها نسبت به فضای امنیت اطلاعات افزود: «اینکه بانک‌ها چقدر به تحول دیجیتال علاقه‌مند هستند و همکاری کنند، ممکن است تحت تأثیر دید سنتی فعلا به این موضوع ورود نکنند، اما با توجه به رویکرد مشتری‌محوری، کم کردن شعب فیزیکی و ارائه خدمات الکترونیکی تا چهار سال آینده بانک‌ها ناچارا به این سمت حرکت خواهند کرد.»

خونجوش درباره تأثیر خدمات ابری روی سرویس‌دهی نئوبانک و حفظ امنیت اطلاعات آنها گفت: «این سرویس‌ها ضمن حفظ امنیت، سرویس‌دهی را راحت‌تر می‌کند و این موضوعات موجب می‌شود فرآیند سرویس‌دهی نئوبانک‌ها برای کاربر خوشایندتر و با قابلیت اطمینان بیشتر شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حامیان راه پرداخت