راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اتصال اومنی‌چنل رادین به خودپردازهای خدمات انفورماتیک / تحولی در راه است

سامانه اومنی‌چنل، ابزار جدیدی در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که می‌توانند با استفاده از آن، تعاریف و قابلیت‌های جدیدی مشابه آنچه در موردش توضیح داده شد را تعریف کنند؛ مثلاً استفاده از خدمات خودپرداز بدون نیاز به همراه‌داشتن کارت بانکی و فقط با چسباندن گوشی به دستگاه خودپرداز. امکان تعریف این‌گونه قابلیت‌ها به لحاظ سخت‌‌افزاری هم در دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد. فریدی‌راد در این خصوص می‌گوید: «خلاصه‌اش این است که تلاش ما این بوده که بتوانیم چنین سامانه‌ای را پیاده‌سازی کنیم و حالا که پیاده‌سازی آن با موفقیت انجام شده، می‌توان سناریوهای جالب و جذابی به ‌وسیله آن تعریف کرد و تحولی در بانکداری و ارائه خدمات به مشتریان ایجاد کرد.»

ریحانه هاشمی / شرکت رادین که از زیرمجموعه‌های گروه حصین است، به‌تازگی توانسته زیرساختی ایجاد کند که در شبکه بانکی کشور بی‌سابقه است. این شرکت طی یک همکاری مشترک با شرکت خدمات انفورماتیک موفق شد کانال خودپرداز را وارد مجموعه کانال‌های یکپارچه سامانه اومنی‌چنل خود کند. این سامانه این امکان را فراهم می‌کند که تمام کانال‌های ارتباط با مشتری، متصل به یک سامانه و متصل به همدیگر باشند و امکان رفت‌وآمد بین این کانال‌ها برای مشتری فراهم باشد.

محصول اومنی‌چنل که به آن سامانه‌های یکپارچه اومنی‌رَد (Omni RAD) هم می‌گویند، سامانه یکپارچه مدیریت کانال‌هاست، به این معنا که رفتار یکنواخت و یکپارچه‌ای را روی کانال‌های مختلف اومنی‌چنل نظیر دستگاه کارت‌خوان، USSD، Social Networkها، وب، موبایل و PWA را در اختیار ما قرار می‌دهد. در حقیقت یکی از ویژگی‌های اصلی اومنی‌چنل را می‌توان با ذکر مثال زیر توضیح داد: «وقتی از طریق ابزار BPMS سامانه OmniRAD یک فرایند را طراحی و آن را منتشر می‌کنید، در واقع در تمامی کانال‌ها با صرف کمترین زمان و هزینه ارزش جدید ایجادشده را در اختیار مشتریان قرار می‌دهید.»

امین فریدی‌راد، مدیر راهکارهای بانکداری دیجیتال شرکت رادین، مزایای بسیار را برای سامانه اومنی‌چنل برمی‌شمارد. از نظر او این سامانه سه مزیت خیلی مهم دارد: «اولین مزیت استفاده از سامانه اومنی‌چنل این است که هزینه‌های سیستم را به ‌شکل محسوسی کاهش می‌دهد، چون لازم نیست برای تمام رسانه‌ها و کانال‌ها پیاده‌سازی اختصاصی انجام شود و پیاده‌سازی به‌صورت خودکار در تمام کانال‌ها صورت می‌پذیرد. مزیت دوم این سامانه هم کاهش زمان تبدیل ایده است؛ ایده در BPMS تعریف می‌شود و فرایند راه‌اندازی، همزمان و به‌صورت خودکار در رسانه‌های مختلف اتفاق می‌افتد. مزیت دیگر اومنی‌چنل نیز این است که Low Code Development Platform است. یعنی با کمترین میزان کدنویسی می‌توانیم یک ارزش ایجاد کنیم و آن را در اختیار مشتریان قرار دهیم و ذکر این نکته هم مهم است که این ارزش می‌تواند متناسب با صنعت ارائه شود.»


اتفاق جدید چیست؟


اتصال کانال خودپرداز به مجموعه کانال‌های سامانه اومنی‌چنل، تابه‌حال در کشور ما محقق نشده بود. اصل موضوعی که اتفاق افتاده، این است که با همکاری اخیر بین شرکت رادین و شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت رادین موفق شد کانال خودپرداز را هم به کانال‌های دیگر سامانه اومنی‌چنل خود اضافه کند. این اتفاق، رویداد جدیدی است و فریدی‌راد در مورد اهمیت آن توضیح می‌دهد: «دلیل اهمیت این اتصال به این ترتیب است که پروتکل‌های ارتباطی صحبت‌کردن با دستگاه‌های خودپرداز، پروتکل‌های دشواری هستند که NDC و NDC+ نام دارند، اما با بهره‌گیری از نیروی متخصص داخلی، پیاده‌سازی‌های لازم را تحت سامانه اومنی‌چنل انجام دادیم؛ به‌طوری که برای ایجاد یک ارزش جدید متناسب با نیاز بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت دیگر نیازی به طی مراحل پیچیده و استفاده از پروتکل‌های مذکور نیست؛ بنابراین طراح می‌تواند با استفاده از پنل مدیریت سامانه اومنی‌چنل این شرکت، با عملیات ساده «Drag&Drop» به طراحی خود روی دستگاه خودپرداز اقدام کند و آن را در اختیار مشتریان قرار دهد. عملاً با این کار مسیر جدیدی در اختیار بانک‌ها قرار داده شد تا بتوانند از این کانال‌های متصل‌به‌هم و یکپارچه در شناسایی هرچه بهتر نیاز مشتریان و ارائه خدمات به آنها اقدام کرد.»

او ادامه داد: «برای اینکه بتوانیم در صفحه خودپرداز یک امکان جدید اضافه کنیم، لازم نیست از پروتکل‌های پیچیده NDC و NDC+ که افراد کمی در آن تخصص دارند و شرکت‌های کمی آن را ارائه می‌دهند، استفاده کنیم و راه‌اندازی محصول را انجام دهیم. به جای این روش با استفاده از ابزار اومنی‌چنل، فرایند مورد نظر را به روش Drag&Drop داخل سامانه ترسیم می‌کنیم و بعد از تأیید و راه‌اندازی ، عملاً بدون نیاز به کدنویسی می‌شود ابزار طراحی‌شده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی کانال خودپرداز مشاهده کرد.»


اتصال خودپرداز به اومنی‌چنل برای اولین‌بار


این برای اولین‌بار در ایران است که یک شرکت ایرانی، یک محصول کاملاً بومی را طراحی کرده و ادعا می‌کند که توانسته کانال خودپرداز را به کانال اومنی‌چنل خودش اضافه کند.

مدیر راهکارهای بانکداری دیجیتال شرکت رادین درباره تجربه‌های مشابه در بازار ایران می‌گوید: «پیش از این از محصولات خارجی در این حوزه بهره‌برداری شده بود، ولی همه ما از قیمت محصولات خارجی، پشتیبانی از نسخه‌های محدود ارائه‌شده و… مطلع هستیم و افتخار می‌کنیم که به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده و توسعه‌دهنده محصول اومنی‌چنل کاملاً بومی در ایران توانستیم امکان اتصال خودپرداز به کانال اومنی‌چنل را راه‌اندازی و رونمایی کنیم.»


سناریوهای جدیدی که در راه است


امین فریدی‌راد، مدیر راهکارهای بانکداری دیجیتال شرکت رادین به سناریوهای جدیدی اشاره کرد که اتصال کانال خودپرداز به سامانه اومنی‌چنل، امکان تعریف آنها را فراهم کرده است. او به‌طور خاص، دو سناریویی را که در ادامه می‌آید، تشریح کرد و گفت امکان تعریف سناریوهای بیشتری هم در این سامانه فراهم است.

مثلاً شما در حالی که در داخل تاکسی هستید، تصمیم می‌گیرید مبلغی را از حساب بانکی‌تان برداشت کنید. از همان‌جا وارد سامانه موبایلی اومنی‌چنل خواهید شد و درخواست برداشت مقدار مشخصی وجه نقد را از یک دستگاه خودپرداز ثبت می‌کنید و پس از حضور در کنار دستگاه خودپرداز با کمترین صرف زمان و فقط با اسکن تأییدیه، وجه خود را از طریق کانال یکپارچه خودپرداز دریافت می‌کنید.

سناریوی دیگر می‌تواند این باشد که شما تصمیم می‌گیرید با دستگاه خودپرداز، پرداخت قبض انجام دهید. به‌جای وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت، قبض را با گوشی‌تان اسکن می‌کنید و بعد مشخصات قبض شما روی دستگاه خودپرداز نمایش داده می‌شود. بعد از آن سامانه یکپارچه، مشخصات هویتی شما را تأیید کرده و درخواست شما را بدون نیاز به عملیات دیگری انجام می‌دهد.

فریدی‌راد معتقد است که تمام این سناریوها و نمونه‌های مشابه دیگر، قابلیت‌های سامانه اومنی‌چنل رادین را نشان می‌دهد و می‌تواند امکانات و تعاریف جدیدی را وارد صنعت پرداخت کند. این یکپارچگی کانال‌ها به همراه قابلیت‌های سامانه اومنی‌چنل رادین، می‌تواند امکان پیاده‌سازی چنین سناریوهایی را فراهم کند؛ «این سناریو در محیط آزمایشی با دستگاه خودپرداز واقعی انجام شده و نتیجه هم داده است و عملیاتی‌ و فراگیر شدن آنها به مذاکراتی که قرار است با بانک‌ها انجام دهیم و نیز به تصمیمات کسب‌وکاری بستگی دارد.»


تا عملیاتی‌شدن این سناریوها چقدر راه در پیش است؟


سامانه اومنی‌چنل، ابزار جدیدی در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که می‌توانند با استفاده از آن، تعاریف و قابلیت‌های جدیدی مشابه آنچه در موردش توضیح داده شد را تعریف کنند؛ مثلاً استفاده از خدمات خودپرداز بدون نیاز به همراه‌داشتن کارت بانکی و فقط با چسباندن گوشی به دستگاه خودپرداز. امکان تعریف این‌گونه قابلیت‌ها به لحاظ سخت‌‌افزاری هم در دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد. فریدی‌راد در این خصوص می‌گوید: «خلاصه‌اش این است که تلاش ما این بوده که بتوانیم چنین سامانه‌ای را پیاده‌سازی کنیم و حالا که پیاده‌سازی آن با موفقیت انجام شده، می‌توان سناریوهای جالب و جذابی به ‌وسیله آن تعریف کرد و تحولی در بانکداری و ارائه خدمات به مشتریان ایجاد کرد.»

پیاده‌سازی یک ابزار جدید در سامانه نباید زمان زیادی ببرد. با استفاده از سامانه اومنی‌چنل، زمان لازم برای پیاده‌سازی هر فیچر، ۵ الی ۱۰ روز است. زیرساخت لازم هم برای پیاده‌سازی فیچرهای جدید به زبان جدید کاملاً آماده است. اما فراگیر شدن استفاده از سامانه اومنی‌چنل و قابلیت‌های آن در دستگاه‌های خودپرداز به نوع مواجهه بانک‌ها بستگی دارد.


رقبای اومنی‌چنل شرکت رادین چه شرکت‌هایی هستند؟


در دنیا محصولات مشابهی وجود دارد که از سامانه اومنی‌چنل استفاده می‌کنند، اما تعداد محدودی از آنها به‌عنوان یک محصول معتبر شناخته می‌شوند. فریدی‌راد توضیح می‌دهد: «ما در حال تلاش هستیم که با شرکت‌های خارجی رقابت کنیم، چون رقبای داخلی در شرایط محصول اولیه بوده و هنوز محصولی مشابه محصول ما به‌صورت جدی مطرح نشده که در محیط عملیاتی بانک نصب شده باشد. تلاش ما جهت دستیابی به کیفیت محصولاتی است که در سطح جهانی تهیه و عرضه شده‌اند، چون دوست داریم بتوانیم کیفیت کارمان را حفظ کرده و دائماً ارتقا بدهیم.»

همه بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بانکی موظف به رعایت الزامات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی هستند. این سناریوهایی که در موردشان صحبت شد، برای عملیاتی‌شدن باید با الزامات بانک مرکزی تطبیق داده شوند و سپس عملیاتی شوند، چون قرار است تحولی را در صنعت بانکداری کشور ایجاد کنند. مدیر راهکارهای بانکداری دیجیتال رادین توضیح می‌دهد: «فرض بر این است که ما از هیچ‌کدام از دستورالعمل‌های بانک مرکزی تخطی نکرده‌ایم و تمام این موارد رعایت شده و ما فقط روش جدیدی را برای فرایندهای بانکی سابق ارائه می‌دهیم؛ بنابراین بعد از توافقات با بانک‌ها و شرکت‌های تأمین‌کننده، فاز اعتبارسنجی طرح شروع می‌شود و بعد از تأیید نهایی بانک مرکزی می‌توانیم کار را شروع کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.