راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در همایش دوم چه گذشت؟ [۱]

IMG_4167

آن چه که از اولین روز دومین همایش بین‌المللی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تیتر رسانه‌ها شد مواردی مانند این‌ها بود:

وجود 100 میلیون کارت هدیه بدون نام

بهمنی: هر ایرانی سه کارت بانکی دارد/ شاپرک جلوی انتقال وجوه مشکوک را گرفت

دبیرکل بانک مرکزی خبر داد: تدوین استراتژی زیرساخت الکترونیک برای بازار مالی کشور در سال 92

بهمنی: برنامه‌ای برای حذف دلارازمرکزمبادلات نداریم

تدوين راهبرد «زيرساخت بازار مالي» در بانک مرکزي

رییس کل بانک مرکزی: ارقام تراکنش‌های مشکوک با اجرای طرح شاپرك كاهش یافته است

از سوی رییس پژوهشکده پولی و بانکی؛ دستاوردهای بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تشریح شد

IMG_4143

سایت بانک مرکزی هم چنین تیترهایی زد:

دکتر نیلی دبیر دومین همایش بانکداری الکترونیک؛ بانکداری الکترونیک در کشور مدار شکوفایی و روند تکاملی را طی می‌کند

دکتربهمنی در دومین همایش بانکداری الکترونیک خبر داد: همایش بانکداری الکترونیک در تقویم سالانه برگزاری همایشها قرار گرفت

IMG_4114

با این حال حجم دیتاهای رد و بدل شده در این همایش چنان بالا بوده که از فیلترهای ضعیف رسانه‌ها حجم اندکی از موارد در رسانه‌ها منعکس می‌شود. رسم بد رسانه‌های خبری ما هم انتقال بخش‌های نه چندان مهم این همایش‌ها و توجه به ارزش خبری شهرت است. این که بهمنی و احمدی چه گفته‌اند بسیار مهم است اما مهم‌تر حرف‌هایی است که زده شده و کم‌تر کسی آنها را شنیده. شاید کار رسانه‌ها رزونانس این گفته‌ها و نوشته‌هاست. در ادامه تلاش می‌کنیم بخشی از مهم‌ترین مطالب رد و بدل شده در در روز اول همایش را منعکس کنیم.

IMG_4174

کمیت بس است، حالا نوبت کیفیت است

دکتر فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ج.ا.ا اولین کسی بود که در این همایش سخنرانی کرد. کیفیت کلیدواژه او بود. از نظر او که مطمئنا برآمده از تحقیقات بچه‌های پژوهشگده است ‌ کمبت بانکداری الکترونیک دیگر اولویت ما نیست. اکنون زمان آن رسیده است که کیفیت را دریابیم.

او در صحبت‌هایش گفت: «بانکداری الکترونیک روند رو به رشد خود را در دهه گذشته طی می‌کند. امنیت یکی از دغدغه های مشتریان در ایران و سایر کشورهای جهان است.  بانک مرکزی به عنوان نماد اعتماد با پیاده سازی زیرساخت‌های مختلف از جمله شاپرک در این راه کوشش می‌کند. همچنین در این راه شبکه شاب در سال گذشته با همکاری مخابرات افتتاح شد. این شبکه SLA  مورد نیاز بانک‌ها را تامین می‌کند. بانکاری مجازی در ایران سهم خود را هنوز به بیش از 5 درصد نرسانده است.»

IMG_4261

باز هم کمیت

دکتر محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ج.ا.ا. سخنران دوم بود. آمارهای هیجان انگیز، کتک زدن بانکداری الکترونیک، دفاع از طرح‌های بانک مرکزی و دوباره تهدید ملایم که همه باید با بانک مرکزی هماهنگ شوند. این خلاصه صحبت‌های محمود بهمنی بود.

اما بهمنی چه گفت: استفاده از اینترنت در سال 1970 شروع شد. تا سال 1971 فقط 5 بانک در دنیا سیستم‌های خود از به زیرساخت‌های اینترنتی مجهز کردند. بعد از آن در کمتر از یک سال بیش از 800 بانک به استفاده از اینترنت در سیستم‌هایشان استقبال کردند.

سابقه بانکداری الکترونیک در ایران به سال 1350 بر می‌گردد.  بانک تهران به عنوان اولین بانک با کمتر از 10 خودپرداز فعالیت می‌کرد. اما در حال حاضر بانک‌های ایران طرح‌های الکترونیک خود را مستقیما پیش می‌برند. امروزشاخص کارت به ازاری هر نفر در ایران 2.8 است. که تقریبا معادل کارت‌های فعال در کشورهای پیشرو است.

در حال حاضر بیش از 2.5 برابر ارزش تولید ناخالصی از شبکه های پایا و ساتنا  انتقالات پولی  صورت می‌پذیرد. ساتنا و پایا سامانه‌هایی هستند که چک رمزدار را به ابزار حاشیه‌ای تبدیل کردهاند. اکنون مفهوم سال برای بانکداری الکترونیک را باید معادل قرن دانست.(در یک سال ممکن است به اندازه یک قرن پیشرفت کنیم)

در حال حاضر به ازای هر میلیون شهروند ایرانی 34000  پایانه فروش در کشور بوده است  که این رقم در سال گذشته 18000 بوده است.

ریسک پولشویی باید کاملا با مباIMG_4131نی الکترونیک تطبیق پیدا کند.

در این همایش باید دستاوردهای نوین بانکداری را از طریق رسانه ها به ملت معرفی کنیم و از طریق همین رسانه ها به مردم آموزش بدهیم. خیلی از مردم با ابزارهای موجود آشنایی ندارند. بانک مرکزی در سال گذشته دو طرح اساسی را به اجرا درآورد.

در خردادماه سال جاری با همکاری مخابرات سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی  “سپام”   ایجاد شد. این سامانه زبان مالی واحدی برای نظام بانکی کشور ایجاد کرده است. زیر ساخت مهم دیگر  شاپرک است که در اردیبهشت آغاز به کا و در آذر ماه عملیاتی شد. اجرای این طرح بیش از 2 میلیون پایانه در سراسر کشور با 17 شرکت پراکنده به یک شبکه واحد تبدیل کرده است. شبکه شاپرک اهداف مهم دیگر دارد که تا چند ماه آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

کنترل امنیت کاشف طرح دیگری است که تا چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد. امید است با این طرح ها و طرح ها پیش رو جالش های بانکداری رفع شوند.

در این شرایط باید نظارت بر پایه دانش IT صورت پذیرد.

نتیجه این همایش باید در کارگروه های مختلف تحلیل شود.

اکر از آمارهای هیجان‌انگیز و هندوانه زیر بغل دادن‌های محمود بهمنی بگذریم، باید به تناقض صحبت‌های او با نیلی اشاره کنیم. نیلی هر چقدر گفت که کمیت بس است و باید به کیفیت توجه کنیم بهمنی باز از کمیت و آمارهای اعجاب‌برانگیز ایران و جهان گفت.

صحبت‌های بهمنی مصداق کسی بود که یک چیز را شدیدا بالا می‌برد بعد زیرپایش را خالی می‌کند. او هم بعد از این همه آمار هیجان انگیز به ریسک‌ها و بخش‌های ترسناک بانکداری و پرداخت الکترونیک رسید.

شاید از محمود بهمنی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتظار بیشتری می‌فت که انگیزشی‌تر صحبت کند نه این که او هم در جایگاهی بنشیند که بانکداری الکترونیک را می‌زند.

بهمنی در حرف‌هایش از دو چیز دفاع کرد که که هر دو مربوط است به بانک مرکزی. سپام و شاپرک. این روزها دیگر کسی نمی‌گوید که سپام می‌تواند جایگزین سوئیفت شود و همه از این می‌گویند که این یک سامانه ارتباطی بین بانکی است. شاپرک از نظر بهمنی از بزرگ‌ترین طرح‌های فناوری اطلاعات در کشور است. حذف تراکنش‌های مشکوک، و کاهش ارقام با وجود ثابت ماندن تعداد تراکنش‌ها. اشاره بهمنی به تخلف گسترده یکی از بانک‌هاست که جزو سهامداران عمده شاپرک هم هست.

دو طرح بزرگ پیش رو هم مورد توجه بهمنی بود:سپاس و کاشف. صحبت‌های بهمنی نشان از جدی بودن این دو طرح دارد و احتمالا در سال ۹۲ باید منتظر اجرایی شدن آنها باشیم.

IMG_4224

دفاع از بانک مرکزی

خلاصه صحبت‌های سید محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی ج.ا.ا هم از این قرار بود: دفاع از همایش، دفاع از طرح‌ها و اسم‌های زیرمجموعه نظام جامع پرداخت. دفاع از طرح شاپرک و پیش‌‌بینی موفقیت طرح‌های آتی، دفاع از رئیس کل بانک مرکزی.

زیرساخت بازار مالی هم کلیدواژه مهم احمدی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.