راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دومین همایش چه گذشت [۳]

ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت:

به ثباتی در سامانه ها رسیدیم و از این به بعد باید به فکر تکوین باشیم. یعنی روی این سرویس‌ها امکانات جدبد ارائه بدهیم، به کانال های مختلف وصل شود.

IMG_76851

حکیمی در ادامه به معرفی اجمالی این سامانه ها پرداخت:

1- سپاس، سامانه پرداخت الکترونیک سیار (mobile payment):

این ابزار  اتصال اپراتورهای تلفن  و ارائه خدمات بانکی خدمات بر خط و کیف پول الکترونیک به صورت یکپارجه را میسر می سازد. سپاس واسط اپراتورها و بانک‌ها خواهد شد. سپاس به دو گروه سرویس می دهد: بانک‌ها و اپراتورها. کیف پول الکترونیک جیرینگ در سیستم‌های اپراتورها قرار خواهد گرفت، که در آن حساب ها به سیم کارت وابسته است. سپاس هدف بانک مرکزی برای تعامل با اپراتورهاست.

IMG_4264

2-    سما:

برای استاندارد کردن چک‌ها، یکپارچگی در صدور بسته‌های چک و حذف گردش فیزیکی چک، و اسناد بانکی و انتقال آن به بستر تمام الکترونیکی کاربرد دارد. این سامانه با هسته برداشت مستقیم (پایا) یکپارچه می‌شود.

IMG_4261

3-    شاپرک:

این پروژه از خرداد ماه آغاز به کار کرد و  آذر ماه عملیاتی شد.

4-    کاشف:

به منظور ایجاد یک مرکز کنترل رویدادهای امنیتی در سطح بانک‌های کشور، تشخیص مخاطرات و اعلام آن به بانک‌ها و مراجع انتظامی  و امنینی  برای اتخاذ افدامات مقتضی ایجاد شد.

5-    سپام سامانه:

سپام  قابلیت اتصال انواع سامانه‌های خدماتی بانک‌ها و بانک مرکزی به یکدیگر را دارد.

IMG_4224

6- نسیم (پرداخت های دولتی):

برای ارائه خدمات تمام الکترونیکی به دولت، خزانه داری کل، دستگاه‌های دولتی و ذیحسابی‌ها و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها طراحی شده است.

 IMG_4167

نشست ابعاد فرهنگی و مالی بانکداری الکترونیک

دکتر محمد مراد بیات و ژان صیاد هیئت رئیسه این نشست بودند.

 

در این نشست مجید امینی درباره بانکداری اجتماعی ارئه ای داشت.

 

مجید عینیان از امنیت رمزهای چهار رقمی کارت‌های بانکی صحبت کرد و اگر بخواهیم در یک جمله آن را خلاصه کنیم این است که مردم در انتخاب رمزهایشان بیشتر از همه از سال تولد یا رمزی مانند چهار تا یک استفاده می‌کنند و این موضوع دسترسی به کارت‌های مردم را تسهیل می‌کند که بانک‌ها باید در زمینه اطلاع‌رسانی این موضوع جدی‌تر عمل کنند.

 

مهندس عبدالرضا شریفی حسینی درباره اخلاق در بانکداری الکترونیکی صحبت کرد و شاید چکیده ارائه او را باید در این خلاصه کرد که عدم افشای اطلاعات شخصی مشتریان و انجام اقدامات پیشگیرانه و عدم سواستفاده کارکنان سطوح مختلف بانک در بحث اخلاق دو پرسش اساسی ایجاد می‌کند. آیا شاپرک همان طور که بسیاری قول داده‌اند کاربردهای مالیاتی نمی‌یابد؟ آیا دسترسی کارکنان یک بانک به حساب‌های سایر همکاران و اطلاع از پرداختی‌های آنها اخلاقی است؟ آیا قطع کردن شتاب یک بانک برای تنبیه آن بانک و تاثیر منفی آن بر مشتریان بانک اخلاقی است؟

او ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی، نظارت دقیق و همه جانبه بر عمیلات بانکی، تطبیق عملیات پرداخت و ورود بخش خصوصی و … را به عنوان نکات اخلاقی مثبت شاپرک بیان کرد. اما نقاط مبهمی را مجددا بر شمرد از جمله اینکه:

ابهامات شاپرک در چگونگی انتفاع بانک‌ها از شاپرک علی‌رغم هزینه‌های زیرساختی سنگین بانک‌ها در این حوزه

درآمد این شرکت‌ها (PSP) با راه‌اندازی سامانه شاپرک

بی‌اطلاعی انبوهی از پذیرندگان پایانه فروش از تغییرات در قوانیین و فرایندهای مانند حذف واریز آنی

بلاتکلیفی در خدماتی که قبلا مشتریان دریافت می‌کرده و با قطع یا تغییر آن منجر به بی‌اعتمادی شده

نبود موافقت‌نامه SLA بین نهادهای درگیر

نبود آموزش کافی به ذینفعان

نبود برنامه‌ریزی دقیق در زیست بوم شاپرک که منجر به سردرگمی اجزا و کاهش منافع جمعی شده

تلاطم در ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی به مشتریان شبکه بانکی

نبود شفافیت تقسیم وظایف نهادها و اجزا مختلف در زیست بوم شاپرک

 

در روز دوم همایش جشنواره مرحوم دکتر نوربخش که جشنواره ای شبیه جشنواره خوارزمی در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک است برگزار خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.