راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹

دیروز تقریباً دو اتفاق مهم در حوزه اقتصادی کشور رخ داد. یکی راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در اتاق تهران و دیگری میزبانی بورس تهران برای بیش از ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت به‌عنوان سهامداران جدید شرکت‌های بورسی و فرابورسی بود. روزنامه‌های اقتصادی امروز نیز از جزئیات این دو زیاد نوشته‌اند.

به‌طور مثال روزنامه ایران با تیتر فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران از راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در اتاق تهران نوشته و دژپسند در این باره گفته است که سرمایه‌گذاری از نان شب هم برای کشور واجب‌تر است.

با راه‌اندازی این پنجره، مدت زمانی که سرمایه‌گذار باید صرف کند تا مجوزهای لازم را بگیرد تنها 3 روز خواهد بود و این اتفاق مهم باید در تمام کشور انجام شود تا هیچ سرمایه‌گذاری معطل نشود.
اگر سرمایه‌گذاری بیشتر از سه روز در فرآیند جدید معطل شد به شماره 1866 اطلاع دهد تا با سرعت مشکلات پیگیری شود، ما موظف هستیم که این موضوع را رصد کنیم تا مشکلات سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند.
برای آنکه سرمایه‌گذار به‌صورت قانونی، فعالیت خود را شروع کند، (برای گرفتن مجوزها) حداقل باید بین 72 تا 75 روز را صرف کند، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این اتفاق در کمتر از نیم روز انجام می‌شود.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی

محمدصادق جنان‌صفت در یادداشت خود در روزنامه جهان صنعت جمله وزیر امور اقتصادی درباره اینکه گفته سرمایه‌گذاری در ایران که گفته از نان شب واجب‌تر است را مورد نقد قرار داده و در این باره نوشته است:

کارشناسان و فعالان اقتصادی و نیز شهروندان انتظار دارند ایشان به جای بیان یک عبارت بدیهی که سرمایه‌گذاری برای ایران از نان شب واجب‌تر است و البته این حرف درستی است جزئی‌تر سخن بگوید.
آقای وزیر باید به صورت دقیق، جزئی، کارشناسانه و بدون لکنت زبان برای شهروندان توضیح دهد روزگار سرمایه‌گذاری به مثابه موتور رشد و توسعه اقتصاد اکنون چیست؟

دیروز مشمولان سهام عدالتی که روش مستقیم را برای آزادسازی سهام خود انتخاب کرده بودند می‌توانستند از طریق کارگزاری‌ها یا شعب بانک‌ها اقدام به فروش ۳۰ در صد از سهام خود کنند. دنیای اقتصاد در این باره نوشته است که تنها دیروز ۲۰۰ هزار نفر موفق شدند که فروش سهام خود را ثبت کنند. باتوجه به اینکه تا دیروز هیچ خبری مبنی بر اینکه سهامداران عدالت چگونه می‌توانند از طریق کد بورسی خود سهام خود را به فروش برسانند نبود، این حجم فروش احتمالا بیشتر هم می‌شود.

این درحالی است که طرح 2 فوریتی مجلس برای میلیون‌ها جامانده سهام عدالت قرار است پیش‌نویش شود. روزنامه خراسان در این باره نوشته است:

همزمان با آزادسازی سهام عدالت و افزایش ارزش آن به حدود 15 میلیون تومان، بسیاری از مردم هستند که در عین استحقاق و قرار داشتن در طبقات پایین درآمد، از ابتدای طرح سهام عدالت تاکنون مشمول این سهام نشده‌اند.
موضوعی که بر خلاف اهداف این سهام از جمله تأمین عدالت اجتماعی و فقرزدایی است.
این سنگ بنای کج که از ابتدای توزیع (سال 85) این سهام بنا نهاده شد، هم اکنون انتقاد کارشناسان را برانگیخته است. گزارش شماره 16988 مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از این است که به جای مدنظر قرار گرفتن شش دهک پایین درآمدی جامعه، در عمل شش دهک جمعیتی (از اقشار گوناگون) مشمول این سهام شده‌اند.

دیروز بورس تهران هم با رشد شاخص روبهٰ‌رو بود و تا ساعت ۹ صبح امروز ۱۰۰ واحد دیگر هم به شاخص اضافه شد. اما پس از آن دوباره پایین آمد. با این اوصاف باید ببینیم با ورود سهامداران جدید، بازار بورس چه تاثیری به خود خواهد دید.

روزنامه شرق اما از رشد بی‌سابقه بورس در ایالات‌ متحده نوشته که بالاترین حد خود رسیده است. این روزنامه به نقل از نشریه آمریکایی فارن‌پالسی و یک اقتصاددان این موضوع را توضیح داده است:

بسیار دشوار است که بخواهیم افــزایـــش ارزش سـهـــام و انعطاف‌پذیری بازار بورس را با ویرانی‌های ناشی از شیوع کرونا سازگار کنیم.
یکی از دلایل این ناسازگاری این است که ارزش شاخص‌های اصلی سهام در مقایسه با شرایط عادی، از سوی تعداد کمتری از شرکت‌ها تعیین می‌شود و به‌این‌ترتیب این شاخص‌ها نمی‌توانند نمایانگر وضعیت واقعی اقتصادی درحال‌حاضر باشند.
عمده ارزش فعلی بازار بورس در شرایط شیوع کرونا را شرکت‌های حوزه تکنولوژی تعیین می‌کنند و اغلب آنها در مقایسه با دیگر حوزه‌ها نه‌تنها از این همه‌گیری آسیبی ندیدند، بلکه سود کردند. اما تردیدی نیست که هم اقتصاد و هم سود شرکت‌ها در مقایسه با دوران قبل از شیوع کرونا بسیار کمتر خواهد بود و این وضعیت برای مدتی طولانی ادامه خواهد یافت.
از سوی دیگر، اقدامات فدرال‌رزرو آمریکا برای متوقف‌کردن روند رکود در بازارهای سرمایه‌ای نیز به طور مستقیم در بهبود وضعیت بورس در مقایسه با دیگر بازارها مؤثر بوده است.

دایان اسوونک اقتصاددان ارشد

سیاست‌گذار پولی با سه اقدام، به سمت مدیریت نقدینگی و کنترل نرخ سود در بازار حرکت کرده است. دیروز سه خبر در این حوزه، در رسانه‌ها منتشر شد. دنیای اقتصاد در گزارش خود آورده است:

اقدام نخست تعیین کریدور نرخ سود در بازار بین بانکی است. بانک مرکزی کف و سقف دالان نرخ سود را ۱۰ و ۲۲ درصد تعیین کرد. با این دامنه، نرخ سیاستی در محدوده ۱۶ درصد قرار می‌گیرد که به معنی افزایش تقریبی نرخ سود در بازار بین‌بانکی است. این مساله عزم بانک مرکزی در استفاده از نرخ بهره برای اجرای هدف‌گذاری تورمی را نشان می‌دهد.
سیاست‌گذار پولی در اقدامی دیگر سعی کرد نوسانات نرخ بهره در بازار بین بانکی را حداقل کند؛ به‌طوری‌که برای اولین بار مکانیزم نگهداری و محاسبه سپرده قانونی را متناسب با معیارهای دنیا تغییر داد تا دست بانک‌ها در مدیریت نقدینگی بازتر شود.
موضوع سوم که البته یک موضوع سیاست پولی نیست، انجام حراج اولیه اوراق دولتی در بازار بین بانکی و با شرکت دیگر نهادهای مالی است.

روزنامه تعادل در گفت‌وگو با فرشاد مؤمنی به مساله کنترل نرخ ارز پرداخته و این اقتصاددان معتقد است که راه نجات خودداری بانک مرکزی از بازی با نرخ ارز این است که زیاده‌خواهی بانک‌های خصوصی کاهش یابد. از نظر او تا زمانی‌که بانک مرکزی قادر و مایل به کاهش ضریب فزاینده و مهار زیاده‌خواهی‌های بانک‌های خصوصی نباشد، اقتصاد ایران روی آرامش نخواهد دید.

آخرین روزنامه‌ای که امروز به آن می‌پردازیم، هفت صبح است. رضا جمیلی در این روزنامه گزارشی با عنوان «بازار هدف: بازی استارت‌آپ‌ها در زمین خاکی» نوشته و به این موضوع پرداخته که به‌نظر می‌رسد بازاری که قرار است فرابورس برای ورود استارت‌آپ‌ها فراهم کند، همان چیزی نباشد که استارت‌آپ‌ها به دنبال آن بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.