راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فانوس، بهبود زندگی کاربران را هدف قرار داده است

در مفهوم توانمندسازی که شبکه نوآوری ارتباط فردا به‌دنبال خلق آن است، یکی از دسته‌های مخاطبان، افراد حقیقی هستند. فانوس یکی از اعضای این شبکه نوآوری است که سعی دارد به افراد دید درستی از رفتارهای مالی‌شان بدهد تا در عین شناسایی رفتارهای اشتباه پنهان خود، در مسیرهای درست مالی قدم بردارند.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / فانوس در ابتدا به‌عنوان یک اپلیکیشن حسابداری شخصی مانند سایر اپلیکیشن‌های این حوزه معرفی شد، اما مدیران آن کم‌کم به این نتیجه رسیدند که ثبت هزینه و درآمد و دسته‌بندی آنها مزیت بزرگی در بهبود وضعیت مالی کاربران و بهینه‌کردن آن ایجاد نمی‌کند و صرفا یک سرویس از مجموعه سرویس‌هایی است که کاربر برای مدیریت مالی خود به آن نیاز دارد. از این جهت شروع به ارائه سرویس‌هایی در کل زنجیره مدیریت مالی افراد کردند.

آیدا خدیوی‌فرد، مدیر فانوس می‌گوید: «به‌دنبال این رفتیم که کمک کنیم کاربران‌مان، منابع درآمدی بیشتری داشته باشند، کمتر هزینه کنند و بهتر بتوانند مانده‌حساب خود را سرمایه‌گذاری کنند. در همین راستا در گام اول برای بهبود سبک زندگی کاربران‌مان گزارش‌های کاملا شخصی‌سازی‌شده ارائه دادیم. گزارش‌هایی که کاربران‌مان توسط آن می‌توانستند هزینه‌های خودشان را با بقیه مقایسه کنند. مثلا اینکه می‌دانستند در حالی که آنها این ماه 600 هزار تومان هزینه پوشاک کرده‌اند، بقیه به‌طور میانگین چقدر هزینه پوشاک داده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «سپس تلاش کردیم در هر سه حوزه «وام»، «سرمایه‌گذاری» و «تخفیف» پیشنهادهای مالی ـ بانکی ارائه دهیم که کاربران بتوانند از آنها استفاده کنند. این بخش را که به‌تازگی راه‌اندازی کردیم، فعلا محدود به فضای بانکی کشور است. در این بخش  هر ماه بیش از 150 نوع وام قابل دریافت در کل بانک‌ها و بیش از 50 گزینه سرمایه‌گذاری که سودی بالاتر از سود معمول بانک‌ها دارند و همچنین کارت‌های بانکی تخفیف‌دار را معرفی می‌کنیم ولی به‌زودی از بازار سرمایه هم پیشنهادهای جذابی برای کاربران‌مان ارائه خواهیم داد. در اصل ما تنها پلتفرمی خواهیم بود که ارتباط فضای بانکی کشور را با فضای بازار سرمایه برقرار می‌کند.»

فانوس نزدیک به 450 هزار نصب دارد که از این تعداد نزدیک به 80 درصد کاربران داده‌های مربوط به دارایی‌های بانکی و داده‌های مربوط به هزینه ـ درآمد خود را در فانوس ثبت کرده‌اند. از میان این 450 هزار نفر نزدیک به 50 درصد کاربران هم کاملا فعال هستند، به این معنی که دسته‌بندی هزینه ـ درآمد دارند، گزارش‌ها را مشاهده می‌کنند، بودجه‌بندی می‌کنند و ارزش کل دارایی‌های خود را اعم از ارز، طلا، سهام و… با فانوس محاسبه می‌کنند.

این موضوع نشان می‌دهد که جنس کاربران فانوس با بقیه اپلیکیشن‌ها، تفاوت دارد. مدیر فانوس در این‌باره می‌گوید: «فانوس یک اپلیکیشن وظیفه‌محور (Task-Based) نیست. در سایر اپلیکیشن‌های حوزه فین‌تک عموما کاربر می‌آید و مثلا یک کارت‌به‌کارت می‌کند و می‌رود یا شارژ می‌خرد و می‌رود.»



او می‌افزاید: «این کاربر با توجه به نیازش می‌تواند از هر طبقه و قشری باشد و احتمالا تغییر سرویس‌دهنده‌اش هم خیلی برایش مهم نیست، ولی فانوس اپلیکیشنی است که مبتنی بر عادت‌های کاربران (Habit-Based) فعالیت می‌کند. مشابه اپلیکیشن‌های عادتی، اپلیکیشن‌های حوزه سلامت‌اند که کاربر باید در آن میزان کالری مصرف‌شده و زمان دویدن و… را وارد و برنامه‌ها را اجرا کند. این‌گونه اپلیکیشن‌ها هم کاربران خاص‌تری دارند، هم باید خودشان آن‌قدر خوب باشند که کاربر عادت کند که از آن استفاده کند.»

خدیوی‌فرد می‌گوید: «در مورد کاربران فانوس باید گفت که  قطعا دغدغه‌شان بهینه‌سازی اموال و دخل‌وخرج‌شان و دریافت مشاوره مالی است. این افراد عموما از طبقه متوسط جامعه‌اند که این بهینه‌سازی برایشان اهمیت دارد؛ یعنی نه آن‌قدر پولدارند که برایشان بهینه‌کردن اهمیت نداشته باشد، نه آن‌قدر بی‌پول‌اند که پولی برای بهینه‌کردن وجود نداشته باشد. بنابراین فانوس بهترین و مرتبط‌ترین بازار هدف برای سرویس‌دهنده‌های مالی ـ بانکی است که می‌تواند دغدغه‌های این دست از کاربران را برطرف کنند.»

از خدیوی‌فرد در خصوص فرصت‌ها و مزایایی که کیفیت کاربران اپلیکیشن فانوس، پیش روی خود فانوس و حتی سایر کسب‌وکارها از جمله بازار سرمایه و مدیریت ثروت می‌گذارد، پرسیدیم. او گفت: «دیتایی که کاربران در اختیار فانوس قرار می‌دهند، واقعا ارزشمند است و جای دیگری هم با این حد از یکپارچگی نیست. ضمن اینکه این داده‌ها به فانوس کمک می‌کند که گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده‌تری به کاربران بدهند، از طرف دیگر کاربران هم تشویق می‌شوند که بیشتر درگیر فانوس شوند و گزارش‌های خاص‌تری دریافت کنند.»

خدیوی‌فرد ادامه داد: «همچنین ارائه سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده هم برای کاربران راحت‌تر می‌شود و ارائه‌دهندگان سرویس می‌توانند با توجه به شناختی که ایجاد می‌شود، سرویس‌های مناسب‌تری به کاربران فانوس بدهند که این کاربران ممکن است اصلا از آن بی‌خبر باشند. مثلا سرویس‌هایی در بازار سرمایه هست که به لحاظ ریسک در حد سرویس‌های بازار بانکی است، ولی سود دوبرابری می‌دهد و می‌شود به کاربری که از پرتفولیوی دارایی‌هایش می‌توان فهمید که ریسک‌پذیر نیست، این سرویس را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد داد.»

او افزود: «خصوصا از آنجایی که کاربران فانوس بیشتر در فضای بانکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، کاملا کاربران جدیدی برای بازار سرمایه خواهند بود؛ از این جهت ارزش زیادی برای این فضا دارند. از همین رو، تمرکز ما در سال آینده عمدتا روی حوزه سرمایه‌گذاری خواهد بود. از آنجایی که این گزینه‌ها در فضای بازار سرمایه بیشتر از فضای بانکی است، احتمالا کاربرانی که از مشاوره فانوس استفاده می‌کنند، بیشتر سوق پیدا می‌کنند که پول خود را به این فضا انتقال دهند و ما هم امیدواریم که بتوانیم نقشی در بزرگ‌شدن بازار سرمایه در کشور داشته باشیم.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.