راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سداد در پی ایجاد یک پلتفرم شعبه مجازی مبتنی بر کیف‌ پول

به گفته محمدمهدی صادق، پرداخت الکترونیک سداد آمادگی دارد که با ایجاد یک پلتفرم شعبه مجازی مبتنی بر کیف پول، به تمام بازیگران حوزه‌های بانکی امکان دهد که بخش‌هایی از مسیر بانکداری دیجیتال و شعبه دیجیتال خود را به کمک اپلیکیشن ایوا ایجاد و کاربران را جذب کنند.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / شرکت پرداخت الکترونیک سداد یکی از ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی دارای مجوز شاپرک است. محمدمهدی صادق، مدیرعامل این شرکت پیش‌تر در گفت‌وگویی مزیت رقابتی پرداخت الکترونیک سداد را در چند بخش عنوان کرده بود.

او گفته بود: «از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی پرداخت الکترونیک سداد، پایداری سرویس ماست. با توجه به نوع سرویس خاصی که شرکت پرداخت الکترونیک سداد به برخی نهادهای حاکمیتی و سازمان‌ها ارائه می‌دهد، باید پایداری بالایی را برای مشتریان خود به ارمغان آورد؛ به همین خاطر نیز سرویس این پی‌اس‌پی به‌طور کامل در تمام ساعات شبانه‌روز پایدار است و خدمت ارائه می‌دهد. حساسیت سداد از این روست که اگر برخی سرویس‌هایشان قطع شود، ارائه برخی سرویس‌های خیلی مهم دولتی و سازمانی به مردم قطع می‌شود، مانند پرداخت عوارض خروج از کشور یا مراکز شماره‌گذاری که حساسیت‌های بالایی دارند.»

صادق ادامه می‌دهد: «بنابراین یکی از نقاط قوتی که شرکت پرداخت الکترونیک سداد به‌ناچار توانسته است طی سال‌های فعالیت خود فراهم آورد، بحث پایداری بالای سرویس است و به‌تبع آن سرعت انجام تراکنش. مزیت رقابتی دیگری که پرداخت الکترونیک سداد در بازار دارد، مربوط به شخصی‌سازی یا بومی‌سازی سرویس‌های شرکت برای مشتریان مختلف است؛ بنابراین ارائه سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده به مشتریان یکی از نقاط قوت اصلی شرکت ماست که باعث می‌شود پذیرندگان بزرگ، شرکت‌ها و سازمان‌ها بتوانند راحت‌تر سرویس‌های مورد نظر خود را از پرداخت الکترونیک سداد دریافت کنند.»

در آستانه سال جدید به سراغ محمدمهدی صادق رفتیم تا از سالی که گذشت و از سالی که پیش‌روی این شرکت است، بپرسیم. صادق امیدوار است در سال 1399 پرداخت بایومتریک توسط این شرکت شکل بگیرد. در ادامه شرح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید.


مهم‌ترین ارزش‌افزوده پرداخت الکترونیک سداد در سال 1398


 صادق مهم‌ترین دستاورد پرداخت الکترونیک سداد در سال 1398 را افزایش سهم بازار این شرکت در حوزه پرداخت‌های حضور بدون توسل به اقدامات بازارشکنانه می‌داند و می‌افزاید: «راه‌اندازی کیف پول ایوا و گسترش پرداخت‌های مبتنی بر کیوآرکد هر دو در پایان سال اتفاق افتاد و این امکان را برای کاربر فراهم کرد که تمام تراکنش‌های آنلاین خود در قالب ایوا را از محل کیف پولش انجام دهد. امیدواریم با فراگیر شدن این کیف پول، بخشی از تراکنش‌های خرد آنلاین فعلی را به کیف پول منتقل کنیم. در کنار کیف پول که مهم‌ترین دستاورد ما به‌شمار می‌رود، توسعه و افزایش سهم بازار شبکه کارت‌خوان‌های ما نیز جزء کارهای مهم بود.»

محمدمهدی صادق ارائه سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده پرداخت به مشتریانی که نیاز به شخصی‌سازی سرویس دارند را مهم‌ترین ارزش‌افزوده می‌داند. این خدمت، انواع گزارش‌ها، صورت تراکنش‌ها، انتقال اطلاعات، استعلام‌ها و نظایر آن را در اختیار مشتریان می‌گذارد. در این رابطه بیشتر از بسیاری شرکت‌های پرداخت مشابه، توانسته‌ایم سرویس‌ها را برای مشتریان شخصی‌سازی کنیم.

این متخصص فناوری اطلاعات، مهم‌ترین چالش سال 1398 و راهکارهایشان برای مواجهه با آن را چنین تشریح می‌کند: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما مربوط به رمز پویا بود. در ماه‌های اخیر، در حوزه تراکنش‌های غیرحضوری تغییراتی ایجاد شد که به افزایش تراکنش‌های حضوری منجر شد و کاهش تراکنش‌های غیرحضوری و افزایش تراکنش‌های ناموفق در کانال‌های مختلف را در پی داشت. نهایتا سردرگمی مشتریان نیز به ما منتقل می‌شد. این چالش همچنان ادامه دارد و رفع نشده، ولی به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای کمک به مشتریان برای دریافت سرویس بهتر هستیم. این چالش عملا از خردادماه با شروع الزامات رمز دوم پویا شروع شد و همچنان با آن درگیر هستیم.»

در رابطه با برنامه کلی و اهداف سال آینده پرداخت الکترونیک سداد از ایشان می‌پرسیم که مهم‌ترین بازار هدف برای افزایش حضور این شرکت را مربوط به تراکنش‌های غیرحضوری و به‌خصوص اپلیکیشن‌های موبایلی و همچنین پرداخت‌های آفلاین مبتنی بر کیف پول ذکر می‌کند: «به نظر ما با توجه به گسترش بازار باید راه‌حل‌های جدید پرداختی در ترکیب با پرداخت مبتنی بر کیوآرکد، کیف پول و اپلیکیشن پرداخت، در اختیار مشتریان قرار گیرد.»

او می‌افزاید: «معتقد نیستیم که پرداخت مبتنی بر کیف پول راه‌حل جایگزین برای پرداخت حضوری مبتنی بر کارت‌خوان باشد، ولی در بخش‌هایی از بازار که امکان ارائه کارت‌خوان وجود ندارد، یا مقرون‌به‌صرفه نیست به کمک می‌آید. بر اثر دشواری‌های خاصی که با رمز پویا ایجاد شده و در حال حاضر که احتمال اعمال محدودیت بر تراکنش‌های خرد یا وضع کارمزد روی تراکنش‌های خرد می‌رود، پرداخت با کیف پول مهم‌ترین نقطه تمرکز آتی ما خواهد بود.»


بانکداری دیجیتال به کمک اپلیکیشن ایوا


در سال 1399 تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال مطرح خواهد بود و یکی از اولویت‌های رویکردی بسیاری از بازیگران صنعت مالی می‌شود. در رابطه با محصول یا راهکار مستقیم یا غیرمستقیم پرداخت الکترونیک سداد این توضیح را از صادق می‌شنویم: «ما به‌عنوان پی‌اس‌پی، زیرساختی را در قالب کیف پول آماده می‌کنیم که در نهایت می‌تواند به‌عنوان یک شعبه مجازی یا بانک مجازی تلقی شود. عملیات پایه‌ای که باید توسط یک شعبه اتفاق بیفتد، در قالب یک کیف پول قابل انجام است.»

او ادامه می‌دهد: «این عملیات شامل افتتاح حساب توسط کیف پول، پرداخت که همین حالا هم توسط کیف پول قابل انجام است، انتقال وجه بین کیف پول‌های مختلف و نهایتا برداشت از کیف پول است.» عملیات پایه‌ای که مشتریان خرد از بانک انتظار دارند در قالب یک کیف پول قابل انجام است و با گسترش خدمات جانبی آن کیف پول، می‌توان کیف پول را به‌عنوان یک شعبه مجازی در نظر گرفت.»

صادق می‌گوید شرکت پرداخت الکترونیک سداد آمادگی دارد که با ایجاد یک پلتفرم شعبه مجازی مبتنی بر کیف پول، به تمام بازیگران حوزه‌های بانکی این امکان را بدهد که بخش‌هایی از مسیر بانکداری دیجیتال و شعبه دیجیتال خود را به کمک اپلیکیشن ایوا ایجاد و کاربران اپلیکیشن را جذب کنند.




فرصت‌ها و محدودیت‌های «هلدینگ بانک ملی»


مهندس صادق، مهم‌ترین روندی که پرداخت الکترونیک سداد در سال 1399 دنبال می‌کند را چنین ذکر می‌کند: «پرداخت بایومتریک یعنی پرداخت با استفاده از اثر انگشت، تشخیص چهره یا هر ویژگی دیگری که به‌طور یکتا در فیزیک انسان‌ها وجود دارد، یکی از موضوعاتی است که همیشه در حوزه فناوری مد نظر ما بوده که بعضا به‌دلیل ملاحظات رگولاتوری موفق به انجامش نشده‌ایم، ولی در سال 1399 با حرکت به سمت تحول دیجیتال، احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود که با کمک بعضی بازیگران حوزه فناوری اتفاق می‌افتد. البته در حوزه کیف پول و همچنین در مورد بانک و شعبه مجازی نیز امکان پرداخت بایومتریک را پیش‌بینی می‌کنیم.»

از مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد می‌خواهیم در رابطه با عضویت در «هلدینگ بانک ملی» توضیح دهد و اینکه چه فرصت‌ها یا محدودیت‌هایی برای آنها به‌عنوان یک شرکت ایجاد می‌کند؛ «سهام‌داری بانک ملی طبیعتا باعث اعتبار ما و اعتماد مشتریان به شرکت پرداخت الکترونیک سداد می‌شود، ولی محدودیت‌هایی نیز به‌دنبال می‌آورد که بخشی از آن به خاطر این است که سایر بازیگران حوزه‌های بانکی تمایل کمتری به همکاری با ما به‌عنوان شرکتی که متعلق به یک بانک است، نشان می‌دهند و نگاه رقابتی دارند.»

او می‌گوید: «البته از لحاظ عملیاتی، رابطه سهام‌داری بانک ملی تاثیر زیادی بر روابط پرداخت الکترونیک سداد با بانک ملی نمی‌گذارد و روابط ما بر اثر منافع طرفین شکل می‌گیرد. به ‌هر حال برای پرداخت الکترونیک سداد خیلی ارزشمند است که قدیمی‌ترین بانک کشور پشتوانه‌اش باشد. بدین ترتیب، در جلب اعتماد بسیاری از مشتریان، کار ما راحت‌تر از بسیاری شرکت‌های دیگر خواهد بود. از طرفی، بعضی مشتریان مخصوصا در نهادها و سازمان‌های بزرگ دولتی و حاکمیتی به ما اعتماد می‌کنند، اما از سوی سازمان‌ها یا شرکت‌هایی که مربوط به دیگر بانک‌ها هستند، کمی بازار برایمان دست‌نیافتنی می‌شود.»

صادق در رابطه با راهکارهای پرداخت الکترونیک سداد جهت رفع این محدودیت می‌افزاید: «درصدد جلب اعتماد سایر بانک‌ها هستیم تا در صورتی ‌که با ما به‌عنوان شرکت پی‌اس‌پی کار کنند، سرویس پرداختی که از ما می‌گیرند، کیفیتی مشابه همان سرویسی داشته باشد که به بانک ملی به‌عنوان مهم‌ترین مشتری و سهام‌دار اصلی خود ارائه می‌دهیم. در تلاش هستیم که با شرکت در مناقصات و مذاکره با سایر بانک‌ها این مانع را از پیش روی خود برداریم.»

می‌خواهیم بدانیم از دید او و از میان محصولات و راهکارهای سداد، کدام‌یک با توجه به شرایط بازار می‌تواند دستخوش بیشترین تغییر و به‌روزرسانی شود. او می‌گوید: «در حال حاضر زنده‌ترین ابزار و اپلیکیشن ما ایوا است. تمرکز اصلی‌مان در سال آینده روی ایوا خواهد بود. پیش‌بینی‌ام این است که در اپلیکیشن ایوا 40 الی 50 درصد تغییر را تا پایان سال 1399 شاهد خواهیم بود. الزام به تغییر در ایوا را، هم نیاز بازار و هم سیاست‌های خودمان در مورد کیف پول و پرداخت‌های غیرحضوری ایجاب می‌کند. در کنار اپلیکیشن ایوا، اپلیکیشن پالس هم که مربوط به پذیرندگان است، اصلاح می‌شود.»

صادق در پایان گفت‌وگو راجع به کیف پول ایوا تاکید می‌کند: «کیف پولی که ما ایجاد کرده‌ایم، از نظر وسعت کاربرد، یکی از پرکاربردترین کیف پول‌ها به‌شمار می‌رود؛ زیرا از امکان پرداخت حضوری و خرید از فروشگاه، انواع پرداخت‌های غیرحضوری اعم از شارژ و قبض که در بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر هم هست تا پرداخت عوارض خروج از کشور و حتی خدمات دولتی که با کیف پول امکان‌پذیر می‌شود، در آن وجود دارد. تصمیم ما توسعه این کیف پول است؛ به ‌گونه‌ای که خدمات پایه‌ای بانک شامل برداشت، دریافت، انتقال وجه و حتی اعطای اعتبار خرد را از طریق کیف پول انجام دهیم.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.