راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجاهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با پرونده‌ای درباره انحصارگرایی در صنایع مالی کشور منتشر شد

ماهنامه عصر تراکنش به پنجاهمین شماره خود رسید. روی جلد این شماره از عصر تراکنش تصویری از علی حکیم‌جوادی، مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا را می‌بینید که با او علاوه‌ بر اینکه درباره تحقق تحول دیجیتال در صنعت بانکی کشور گفت‌وگو کردیم، از اقدامات و برنامه‌های این هلدینگ در راستای رفتن به سمت تحول دیجیتال نیز جویا شدیم. بهسازان فردا که اکنون یکی از کسب‌وکارهای بزرگ فناوری ایران محسوب می‌شود و نزدیک به چهار هزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، تمرکز ویژه‌ای بر نوآوری دارد. در پنجاهمین شماره عصر تراکنش همچنین پرونده‌ای درباره انحصارگرایی در صنایع مالی کشور داشتیم و هشت کسب‌وکار فعال در حوزه وام‌دهی و تأمین مالی جمعی کشور را معرفی کرده‌ایم. علاوه بر این، به بهانه پنجاهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش، از مدیران صنعت فناوری‌های مالی و مخاطبان عصر تراکنش دعوت کردیم تا نقطه‌نظرانشان درباره عصر تراکنش را با ما در میان بگذارند؛ ۶۷ نفر از مدیران این صنعت، درباره ماهنامه عصر تراکنش، برایمان گفته‌اند. همچنین در مطلبی مدیران عامل ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی کشور را معرفی کرده‌ایم. در ادامه نگاهی بر مطالب پنجاهمین شماره عصر تراکنش خواهیم داشت.


بفرمایید انحصار


صنعت مالی کشور که شامل بخش‌های مختلفی از جمله بانک، بورس، بیمه، پرداخت و بخش‌های کوچک و بزرگ دیگری است، اغلب در تمام بخش‌ها با ضایعه چالش‌برانگیزی به نام «انحصار» مواجه است. از انحصار در مجوز فعالیت گرفته تا انحصار در سامانه‌ها و زیرساخت‌ها! برای مثال نگاهی بیندازید به سامانه‌هایی همچون شتاب و شاپرک و پایا و ساتنا که از سامانه‌های زیرساختی فناوری‌محور صنعت بانکداری و پرداخت محسوب می‌شوند؛ این سامانه‌ها در قدم اول حلال بسیاری از مسائل و مشکلات هستند، اما در ادامه انحصاری بودن‌شان خود به یک چالش و نقطه شکست پرریسک برای صنعت تبدیل شده است. در پرونده‌ «بفرمایید انحصار»، به بهانه رفع انحصار صدور مجوز کارگزاری‌های بورس، به انحصارگرایی در صنایع مالی کشور پرداخته‌ایم. در این پرونده با علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود کسب‌وکار وزارت اقتصاد درباره وجود انحصار در صنایع گوناگون کشور گفت‌وگو کردیم. همچنین نگاهی به رفع انحصار مجوز کارگزاری در گفت‌وگو با محمد قاسمی داشتیم و در گفت‌وگو با علی حاجی‌زاده مقدم به انحصارگرایی در صنعت بانکی کشور و در گفت‌وگو با سیدحامد قنادپور و سیدابراهیم حسینی‌نژاد به بررسی بازار انحصاری پی‌اس‌پی‌ها پرداختیم.


دغدغه توسعه دانش


انتشارات راه پرداخت هرچند مدت‌زمان کوتاهی از فعالیتش می‌گذرد، اما توانسته جای پای خود را در حوزه‌های مربوط به فناوری، کسب‌وکار و حوزه بلاکچین و رمزارزها محکم کند. حضور کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک برای مشارکت در انتشار کتاب‌هایی که در انتشارات راه پرداخت، تولید می‌شود، گواه آن است که مجموعه راه پرداخت توانسته راه خود را در مسیر تبدیل‌شدن به یکی از ناشران مطرح حوزه‌های ذکرشده هموارتر کند. در مردادماه سال جاری انتشارت راه پرداخت چهار کتاب را منتشر کرد؛ «ابزارها و سلاح‌ها؛ بیم و امیدهای عصر دیجیتال و درس‌های مایکروسافت برای مدیران»، «بلاکچین برای کسب‌وکارها؛ چگونه در عصر دیجیتال خلق ارزش کنیم» و «پول؛ داستان واقعی یک چیز الکی» برای اولین‌بار توسط انتشارات راه پرداخت روانه بازار شدند. همچنین چاپ دوم کتاب «بازآفرینی محصول؛ چگونه کسب‌وکارتان را متحول و در عصر دیجیتال خلق ارزش کنید» توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد. از مجموع چهار کتاب منتشرشده، شرکت ایرانسل حمایت از انتشار سه کتاب را بر عهده گرفت. گفتنی است این اولین باری نیست که ایرانسل از انتشار کتاب حمایت می‌کند و دی‌ماه سال گذشته نیز این مجموعه حامی کتاب «انحصارگرایی و غول‌های فناوری» شده بود. در گفت‌وگو با محسن یوسف‌پور، مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل علاوه بر اینکه درباره رویکرد حمایتی این مجموعه از انتشار کتاب گفت‌وگو کردیم، به واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل و اینکه چه خدماتی ارائه می‌دهد نیز پرداختیم. طبق گفته‌های یوسف‌پور، ایرانسل به‌دنبال این است که پیام و چشم‌انداز خود را در قالب حمایت از انتشار کتاب‌هایی که به اهداف راهبردی آن نزدیک هستند، به‌کل صنعت منتقل کند.


وام‌دهی با طعم نوآوری


چهار سالی است که به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور، برخی شرکت‌ها تصمیم به فعالیت در زمینه اعطای کارت‌های اعتباری و تسهیلات گرفته‌اند. این شرکت‌ها با اعتبارسنجی افراد، معدل گردش حساب آنها را در سیستم بانکی بررسی می‌کنند و با توجه به میانگین معدل اعتبارشان به آنها برای خرید اقساطی از فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی اعتبار می‌دهند، همچنین در سال‌های اخیر پلتفرم‌هایی برای تأمین مالی جمعی در کشور ایجاد شده‌اند تا به کسب‌وکارها برای رسیدن به اهداف‌شان یاری و مردم را در سود فعالیت‌های اقتصادی سهیم کنند. در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش، نگاهی به برترین شرکت‌های وام‌دهی و تأمین مالی جمعی کشور که سعی می‌کنند با کمک نوآوری نسخه‌ای برای حال بد کشور در حوزه تسهیلات خرد بپیچند، نیز داشتیم. در این مطلب پنج شرکت فعال در حوزه وام‌دهی و سه شرکت فعال در حوزه تأمین مالی جمعی در کشور را معرفی کردیم. «لندو»، «دارا»، «قسطا»، «دیجی‌پی»، «والتا»،‌ «ققنوس»، «دونگی» و «کارن‌کراد» این هشت شرکت هستند.


معرفی ۱۲ مدیرعامل


ساختارها، فرایندها و قوانین، اجزای اصلی صنایع بزرگ هستند، ولی نمی‌توان نادیده گرفت که این مدیران و افراد هستند که طعم و رنگ را به این صنایع اضافه می‌کنند. مدیران هستند که در دل این فرایندها و قوانین محدودکننده و خشک، خلاقیت، نوآوری و هیجان را به این صنایع وارد می‌کنند. صنعت پرداخت هم از این قاعده مستثنی نیست. شاید این صنعت بدون مدیرانش، به شکل روباتی به مسیرش ادامه دهد، ولی حضور مدیران مختلف در این صنعت است که جریان و حرکت پایدار را برای این صنعت به ارمغان می‌آورد. در این مسیر هم نمی‌توان گفت تمام مدیران این صنعت چاشنی درستی برای این صنعت بوده و هستند. با این‌ وجود صنعت پرداخت کشور بسیاری از خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایش را مدیون پایمردی و ایستادگی همین مدیران شرکت‌های پی‌اس‌پی است؛ چه مدیرانی که در گذشته در این صنعت حضور داشته‌اند و چه مدیرانی که در حال حاضر در این صنعت حضور دارند. در همین راستا، در گزارشی کوتاه به معرفی مدیران عامل ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی کشور پرداختیم و از سوابق تحصیلاتی و کاری آنها گفته‌ایم.


سایر مطالب ماهنامه


علاوه بر مطالب اشاره‌شده، در این شماره گزارشی از فعالیت شرکت سحاب داشتیم؛ شرکتی که خود را شریک استراتژیک کسب‌وکارها در حوزه داده‌محوری می‌داند. همچنین در گفت‌وگو با دو مدیر شرکت عصر داده، به فعالیت‌های این شرکت نیز نگاهی داشتیم. عصر داده شرکتی است که علاوه بر فعالیت در حوزه فین‌تک با «وِنِش»، با پروژه‌ای به نام «ونیفای» وارد حوزه هوش مصنوعی و با پروژه‌ دیگری به نام «شاکو» وارد حوزه واقعیت مجازی در زمینه پوشاک شده است. به گفته مدیران این شرکت، عصر داده سعی ندارد وارد بازار دیگران شود و همیشه هدفش حوزه‌های بکر است.

در پنجاهمین شماره عصر تراکنش، یادداشت‌هایی از رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ مینا والی، مدیر مسئول ماهنامه عصر تراکنش؛ فرهاد بهمنی، عضو هیئت‌مدیره پست‌بانک ایران؛ فرهنگ فرزان، معاون فروش و امور مشتریان داتین؛ مظاهر مرجانی، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس؛ مازیار نوربخش، رئیس هیئت‌مدیره شرکت رمیس و پیمان رحمانی، کارشناس حوزه پرداخت داشتیم.

به روال همیشه در شماره پنجاه عصر تراکنش، مقالاتی از شماره‌های اخیر مجلات معتبر جهان نیز ترجمه کرده‌ایم؛ «فروپاشی بزرگ» و «بیگ‌تک را نمی‌توان قرنطینه کرد» عنوان دو مطلبی هستند که به ترتیب از نشریه‌های ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویور و بارونز درباره روند رشد غول‌های فناوری در دوران همه‌گیری کرونا ترجمه شده‌اند. همچنین در این شماره نگاهی داشتیم به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان و چهار کتاب در حوزه فناوری‌های مالی در دنیا را نیز معرفی کرده‌ایم.

نسخه دیجیتالی پنجاهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش را می‌توانید ازطریق طاقچه، فیدیبو، جار، مگ‌ایران و فروشگاه راه پرداخت دریافت کنید. همچنین توزیع این شماره از عصر تراکنش، از هفته آینده شروع می‌شود.

عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.