راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیر کرونا بر بورس‌های جهان / آیا بحران مالی سال 2008 بار دیگر تکرار می‌شود؟

کرونا، میهمانی غیرمنتظره که اقتصاد جهان را بعد از حدود دو ماه دستخوش تغییراتی اساسی کرده، تحولاتی که حل آنها به نظر راحت و سریع نخواهد بود. تا جایی که صندوق بین المللی پول دربیانیه‌ای اعلام کرد که شیوع ویروس مرگبار کرونا می‌تواند بهبود اقتصاد شکننده جهان را در معرض خطر قرار دهد.



خبرهای متعدد حاکی از آن است که شیوع این ویروس، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی و دولت‌ها را درگیر خود کرده است. کارشناسان معتقدند اوضاع با بقیه بحران‌هایی که تجربه کردیم متفاوت است؛ چراکه این بار با بحران مالی طرف نیستیم و برای همین کار زیادی از دست بانک‌های مرکزی بر نمی‌آید. از سوی دیگر بورس جهان، بدترین هفته خود را از زمان بحران مالی 2008 تاکنون تجربه کرده است.


اقتصاد و بورس آمریکا


اپل و مایکروسافت، دو شرکت عظیم فناوری آمریکایی، می‌گویند کسب و کارشان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و بانک معتبر گلدمن‌ ساکس هم برآورد کرده این ویروس باعث شود رشد احتمالی سود شرکت‌های آمریکایی در سال جاری از بین برود.

 بر اساس گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» سرمایه‌گذاران نگران گسترش بیشتر ویروس کرونا در آمریکا هستند و شرکت‌های آماری و تحلیلگران نیز درباره اثرات منفی این ویروس بر میانگین شاخص‌های اصلی بورس آمریکا هشدار داده‌اند. در تازه‌ترین خبرها آمده، شاخص سهام «داوجونز» با ۱.۳۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۴۰۹.۳۶ واحد بسته شد. (+)

شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با ۰.۸۲ درصد ریزش تا سطح ۲۹۵۴.۲۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۰.۰۱ درصدی در سطح ۸۵۶۷.۳۳ واحدی بسته شد.

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.


اقتصاد و بورس آسیا


بر اساس گزارش رویترز شرکت «هیوندای موتورز» اعلام کرد آزمایش ابتلای یکی از کارگران این شرکت به کرونا مثبت گزارش شده و این شرکت مجبور است یکی از کارخانه‌های خود را در شهر جنوب شرقی «اولسان» کره جنوبی تعطیل کند. اولسان کمتر از یک ساعت با دائگو، مرکز اصلی شیوع ویروس در کره جنوبی فاصله دارد.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود که با توجه به تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد چین و تعلیق فعالیت شرکت‌های خارجی در این کشور، خسارت‌های اقتصادی ناشی از این ویروس بر اقتصاد جهانی کماکان ادامه داشته باشد.



اما در چین وضعیت کمی متفاوت است؛ بانک مرکزی چین با ورود همه جانبه خود به بازارهای مالی این کشور تا حدی موجب دلگرمی معامله‌گران شده است. علاوه بر تزریق حدود ۲۴۰ میلیارد دلار منبع ارزی به بازار، بانک‌های دولتی و مقام‌های مختلف محلی چین از ارائه حدود ۲۰۰ میلیارد یوان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داده‌اند. با این حال ریزش‌های اخیر بورس‌های جهانی که از زمان رکود بزرگ ۲۰۰۸ بی سابقه بوده است کماکان ادامه دارد.

در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» ریزش ۳.۵۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۴۰.۰۵ واحد بسته شد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.



در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیککی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۳.۶۷ درصدی تا سطح ۲۱ هزار و ۱۴۲.۹۶ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ ۲.۴۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۱۲۹.۹۳ واحد بسته شد.


اقتصاد و بورس اروپا


در اروپا و به دنبال قرنطینه چندین شهر در ایتالیا، مقامات فرانسه و اتریش از اتخاذ تدابیر امنیتی و بهداشتی شدید خبر داده‌اند. فرانسه پیش بینی کرده است با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی گردشگر مواجه شود. اولیور وران، وزیر بهداشت فرانسه از رایزنی با همتایان اروپایی خود برای مقابله از ایجاد یک اپیدمی در اروپا خبر داده است.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تأثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا و برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۳.۱۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۸۰.۶۱ واحد بسته شد.

شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با ریزش ۳.۳۸ درصدی در سطح ۵۳۰۹.۹۰ واحد بسته شد و شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۳.۸۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۱ هزار و ۸۹۰.۳۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۲.۹۲ درصد پایین رفت و به ۸۷۲۳.۲۰ واحد رسید.

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت «وست تگزاس اینتر مدیت» با ۴.۹۵ درصد کاهش به ۴۴.۷۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۳.۱۸ درصدی به ازای ۵۰.۵۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۳.۶۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل در سطح ۱۵۸۵.۸۹ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۷.۲۱ درصدی به ازای ۱۶.۴۶ دلار مبادله شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.