راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به‌کارگیری فناوری واقعیت افزوده در اسکناس‌های 20 پوندی جدید بانک مرکزی انگلستان

بالاخره داستان طولانی و جنجال‌آمیز برگزیت به پله آخر رسید و بریتانیا رسما از اتحادیه اروپا خارج شد. از این به بعد، بریتانیا به شکل مستقل در صحنه‌های بین‌المللی ظاهر خواهد شد.

تعداد بالایی از افراد، سردرگم هستند و نمی‌دانند چه آینده‌ای در انتظار بریتانیای جدا مانده از اتحادیه اروپا خواهد بود؛ ولی این کشور، سال 2020 را با یک طراحی نوآورانه آغاز کرده است. بانک مرکزی انگلستان در مشارکت با اسنپ‌چت، ترکیبی از تکنولوژی و طراحی را روی پول کشور، پیاده‌سازی کرده است.

اواسط ماه فوریه، یک اسکناس جدید 20 پوندی که ارزشی معادل 26 دلار آمریکا دارد، چاپ و وارد بازار بریتانیا شد. طراحی اسکناس جدید کاملا با اسکناس 20 پوندی قبلی متفاوت است؛ به‌طوری‌که به جای تصویر ملکه الیزابت دوم، خودنگاره‌ای از هنرمند مشهور، ویلیام ترنر روی آن چاپ شده است.

اسکناس جدید 20 پوندی بریتانیا با تصویر خودنگاره‌ای از هنرمند مشهور، ویلیام ترنر

دولت بریتانیا برای این‌که بتواند مردم را به استفاده از اسکناس 20 پوندی جدید تشویق کند، عنوان کرده که این اسکناس، «امن‌ترین اسکناسی است که تاکنون توسط بانک مرکزی انگلستان به چاپ رسیده است.» یکی دیگر از اقداماتی که بریتانیا برای تبلیغ این اسکناس انجام داده، پیاده‌سازی قابلیت واقعیت افزوده روی آن است و مردم با استفاده از لنز اپلیکیشن اسنپ‌چت می‌توانند این ویژگی نوآورانه را مشاهده کنند.

به منظور دسترسی به این قابلیت، کافی است اپلیکیشن اندرویدی یا آی‌اواسی اسنپ‌چت را باز کرده و در بخش جستجوی آن، معادل انگلیسی عبارت «اسکناس 20 پوندی» را وارد کنید تا لنز شروع به کار کند. بدین ترتیب، وقتی دوربین تلفن هوشمندتان را رو به اسکناس جدید می‌گیرید، کاغذ به چشم‌انداز متحرکی از نقاشی تمرر جنگجو، اثر ویلیام ترنر تبدیل می‌شود و جزئیات خیره‌کننده‌ای به نمایش درمی‌آید.

این‌طور که به نظر می‌رسد، قابلیت مذکور فقط در محدوده جغرافیایی مشخصی قابل دسترسی است، اما اگر به وی‌پی‌ان بریتانیا و تصویری کامپیوتری از اسکناس 20 پوندی جدید دسترسی داشته باشید، به راحتی می‌توانید این قابلیت نوآورانه را امتحان کنید.

با استفاده از این اسنپ‌کد و یک تصویر آنلاین یا واقعی از اسکناس جدید 20 پوندی، می‌توانید تماشای چشم‌انداز متحرک نقاشی تمرر جنگجو را تجربه کنید

حتی اگر خارج از مرزهای بریتانیا زندگی می‌کنید و  به وی‌پی‌ان دسترسی ندارید، با استفاده از اسنپ‌کد بالا و یک تصویر آنلاین یا واقعی از اسکناس جدید 20 پوندی، می‌توانید تماشای چشم‌انداز متحرک نقاشی تمرر جنگجو را تجربه کنید.

مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلستان می‌گوید: «هنر ترنر تحول آفرین بود. بسیار خوشحال هستم که اثر تاثیرگذارترین هنرمند بریتانیایی طول تاریخ، روی دو میلیارد اسکناس به نمایش درخواهد آمد. امروز، مردم می‌توانند از اسکناس 20 پوندی جدید استفاده کنند.»

استفاده از واقعیت افزوده برای متحول کردن ظاهر اسکناس، ترفند رایجی به شمار می‌رود. پیش‌تر در سال 2018، گوگل با استفاده از واقعیت افزوده، تصویر زنان تاریخی را روی اسکناس‌های ایالات متحده به نمایش درآورد. در سال 2016 نیز بانک مرکزی انگلستان با بلیپار وارد همکاری شده بود تا واقعیت افزوده را روی اسکناس‌های پنج پوندی جدید پیاده‌سازی کند. اخیرا، دولت روسیه نوعی از اسکناس‌های 200 و دوهزار روبلی را چاپ کرده که با استفاده از یک اپلیکیشن خاص، می‌توان تصاویر واقعیت افزوده را روی آن‌ها تماشا کرد.

اسنپ‌چت از پایگاه کاربران و سطح دسترسی بالایی برخوردار است؛ از همین رو، بانک مرکزی انگلستان اطمینان دارد که خیلی زود، عموم مردم از وجود اسکناس جدید مطلع خواهند شد. به احتمال زیاد، در آینده، مردم آثار هنری مبتنی بر واقعیت افزوده بیشتری را در کیف‌های پول خود نگهداری و حمل خواهند کرد.

منبع Next.reality
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.