راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زرین پال مدل جدیدی از کارمزد و تسویه حساب را مد نظر قرار داده است

زرین پال با اجرای کمپین «با هم رشد می‌کنیم» سعی دارد جزو سه پی‌اس‌پی برتر در رتبه‌بندی درگاه پرداخت باشد.

شرکت زرین پال اخیرا کمپینی با نام «باهم رشد می‌کنیم» را در راستای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی راه‌اندازی کرده تا به زعم خود بتواند سهم تجارت الکترونیک را در شاخص GDP بیشتر کند. زرین پال در این کمپین مدل کارمزدخواهی و تسویه حساب خود را تغییر داده تا هم کسب‌وکارها باتوجه به اتفاقات اخیر مانند قطعی سراسری اینترنت، انگیزه بیشتری برای فعالیت داشته باشند و هم خود زرین‌پالی‌ها تنوع در سرویس‌دهی را بالا ببرند تا جایی که بتوانند با شرکت‌های برتر پی‌اس‌پی در حوزه درگاه پرداخت وارد رقابت شوند.



به بهانه کمپین جدید زرین‌پال به سراغ مصطفی امیری، هم‌بنیان‌گذار این پرداخت‌یار رفتیم تا درباره این کمپین و تاثیری که بر کسب‌وکارها دارد، توضیح دهد. امیری معتقد است اجرای این کمپین می‌تواند افراد جدیدی را به حوزه فروش اینترنتی وارد کند تا در کنار معضلاتی که برای بازار سنتی وجود دارد، تجربه کسب درآمد داشته باشند.


مجوز ارائه خدمات به پذیرنده را شاپرک می‌دهد


طی نظرسنجی که زرین پال اوایل سال 1398 از پذیرنده‌ها انجام داده، این نتیجه حاصل شده که کارمزد پذیرنده‌ها در زرین پال بالاست و تسویه آن هم چند روزی طول می‌کشد. امیری در این باره توضیح داد: «اردیبهشت‌ماه بود که این نظرسنجی را شروع کردیم. یکی از مسائلی که بیشتر مطرح شده بود، مساله زمان تسویه حساب و کارمزدخواهی بود. می‌دانیم که زمان تسویه حساب تابع پارامتری است که ما ریسک آن را برعهده گرفته‌ایم. یعنی اگر بنا به هر دلیلی اتفاق ناگواری بیفتد، حساب ما مسدود می‌شود. بنابراین برای کاهش ریسک مجبوریم برای پذیرنده‌های جدید، زمان تسویه را به تعویق بیندازیم. هرچقدر سرعت تسویه حساب را افزایش دهیم، ریسک افزایش می‌یابد. هرقدر زمان نیز افزایش پیدا کند، ریسک هم کاهش پیدا می‌کند و احتمال اینکه بتوان معضلات را شناسایی کرد، بیشتر می‌شود.»

طبق گفته او بعد از اینکه مجوز پرداخت‌یاری را گرفتیم، پذیرفتن ریسک هم به عهده ما گذاشته شد. بنابراین برای اینکه بتوانیم رضایت مشتری را افزایش دهیم، تصمیم گرفتیم در نزدیک‌ترین زمانی که در یک دوره می‌تواند اتفاق بیفتد، تسویه حساب را انجام دهیم. با توجه به اینکه شناخت مشتری در نهایت در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک ثبت می‌شود، آنها می‌دانند که چه موضوعاتی در رابطه با مشتری وجود دارد. علاوه بر آن ما هم عملاً امکان تسویه حساب به غیر را نداریم. حتی اگر در مکانیزم پرداخت‌یاری از یک فرد کلاهبرداری شود، ما مجبور هستیم که حساب نهایی را معرفی کنیم و بگوییم آن حساب مسدود شود.

نگاهی به آخرین فهرست شرکت‌های پرداخت‌یار مجاز به انجام فعالیت / معرفی ۸۳ شرکت پرداخت‌یار

امیری ادامه داد: «اکنون همه پذیرنده‌ها در شاپرک ثبت شده‌اند و پذیرنده‌ای در خارج از مکانیزم پرداخت‌یاری وجود ندارد. به‌همین دلیل همه پذیرنده‌هایی که نزد ما حساب کاربری دارند، در شاپرک به آنها ترمینال اختصاص داده شده است، اما الزاماً ممکن است که ما از این ترمینال استفاده نکنیم. هرچند اطلاعات آن نزد شاپرک موجود است و اگر شاپرک بنا به هر دلیلی پذیرنده را جزو لیست سیاه بداند و بگوید اجازه گرفتن خدمات پرداخت الکترونیک را ندارد، ما هم به او حتی بر روی سرویس قدیمی خدماتی ارائه نمی‌دهیم. اولویت ارائه خدمات از جوابی است که از سوی شاپرک به ما داده می‌شود.»


پرداخت‌یاری آماده اوج گرفتن است


امیری در رابطه با تغییری که اخیراً در ارائه سرویس‌های خود انجام داده‌اند، توضیح داد. او با اشاره به اینکه در حوزه پرداخت‌یاری این مساله وجود داشت که سرویس‌ها باید پخته‌تر می‌شدند، گفت: «الان احساس می‌کنیم که از سوی شاپرک معضلات برطرف شده و پرداخت‌یاری آماده این است که بتواند کاملاً اوج بگیرد. بنابراین زمان را مناسب دیدیم که سرویس‌هایمان را به لحاظ کسب‌وکاری و ظاهری تغییر دهیم. این تغییر باید به گونه‌ای باشد که با حال و هوای امروز کسب‌وکارهای اینترنتی مطابقت داشته باشد.»

به‌گفته او درحال حاضر کسب‌وکارهای اینترنتی به‌شدت در استرس مسائلی مانند قطع شدن اینترنت و محدود شدن شبکه‌های اجتماعی هستند. به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارهای جدید ترس ورود به حوزه فروش اینترنتی دارند. کسب‌وکارهایی هم که قبلاً حضور داشتند باتوجه به اینکه دراتفاقات اخیر لطمه دیدند، به ترس آنها اضافه شده است.



او افزود: «در زمان قطعی اینترنت در مجموع کل پرداخت‌یارها، حدود 300 هزار کسب‌وکار و هفت میلیون خانوار متضرر شدند و اگر به‌سرعت اقدامات اصلاحی صورت نگیرد، بسیاری از این شغل‌ها از بین خواهند رفت. مانند افرادی که محصولاتی را به‌صورت خانگی تولید می‌کنند و از طریق اینترنت می‌فروشند.»


طراحی مدل جدید کارمزد و تسویه حساب برای افزایش کسب‌وکارها


زرین پال برای اینکه بتواند افراد جدیدی را برای فروش اینترنتی مشتاق کند، راهکار خود را در حوزه کارمزد و تسویه حساب تغییر داده است. امیری در این باره توضیح داد: «ما تصمیم گرفتیم مبلغ کارمزد و تسویه حساب را به‌شدت کاهش دهیم تا انگیزه‌ای برای حضور کسب‌وکارها ایجاد شود.»

او در رابطه با اینکه چرا این مدل را زودتر برای کاربران فراهم نکرده‌اند، گفت: «ما یک مجموعه کاملاً خصوصی هستیم و هر اقدامی که انجام می‌دهیم، برای هیات مدیره مجموعه باید منطقی به‌نظر برسد. بنابراین مدلی که در نهایت باید بر روی آن اتفاق نظر داشته باشیم و هیات مدیره نیز از آن دفاع کند، مدل آسانی نخواهد بود، چراکه ما قرار است درآمدهای یک شرکت را به شدت کاهش‌دهیم تا فرصت برای کسب‌وکارها و افرادی که اصلاً فروش اینترنتی را تجربه نکردند، فراهم شود.»

به‌گفته امیری طبیعتاً وقتی درآمد را کاهش می‌دهیم به هیچ عنوان مشتری جدیدی وارد نمی‌شود، مگر اینکه برنامه جدید را برای مشتریان داشته باشیم. برنامه ما این بوده که واقعاً بتوانیم کسب‌وکارهای جدید را وارد کنیم. این‌ها احتیاج به دیده شدن، آموزش و مهم‌تر از همه احتیاج به درگاه پرداخت دارند که اگر همه اینها اتفاق بیفتد، می‌توانیم به آن نقطه از کسب درآمد برگردیم.

او درباره چگونگی دریافت کارمزد توسط زرین پال گفت: «ما پیش از این کارمزد را در زمان تسویه حساب می‌گرفتیم. کارمزد ما یک درصد بدون هیچ سقف محدودی در روز بود. اما اکنون مدل را تغییر دادیم. بدین صورت که مابه‌ازای هر تراکنش یک درصد و حداکثر تا سقف سه هزار تومان کارمزد را دریافت می‌کنیم. بنابراین عددی گذاشته‌ایم که منصفانه باشد و کارمزد را به نحوی قرار دادیم که با آن چیزی که مشتری می‌خواهد، همگن باشد.»



برنامه زرین پال این بوده که در جشن 10 سالگی این شرکت که فروردین ماه سال آینده است، مدل جدید کارمزد و تسویه حساب را رونمایی کند. اما باتوجه به آمادگی که وجود داشت، این شرکت تصمیم گرفت زودتر این برنامه را اجرا کند. امیری معتقد است: «امیدواریم با اجرای این برنامه افراد جدیدی به حوزه فروش اینترنتی ورود کنند تا در کنار معضلاتی که برای بازار سنتی وجود دارد، تجربه فروش اینترنتی و کسب درآمد را داشته باشند.»


دغدغه زرین پال رشد کسب‌وکارهاست


هم‌بنیان‌گذار زرین پال با اشاره به اینکه این شرکت بیش از 50 درصد از درآمدهایش را در این حوزه کاهش می‌دهد تا بتواند بازار جدیدی را ایجاد کند، توضیح داد: «انتظار ما این است که در کمتر از یک‌سال، 200 هزار پذیرنده جدید داشته باشیم. واقعیت این است که می‌خواهیم سهم تجارت الکترونیک را در شاخص بزرگی مانند GDP نشان دهیم. طبیعی است که در بازه‌ای افت شدید کاهش درآمد را شاهد خواهیم بود. اما اگر بتوانیم برنامه خود را به‌صورت کامل اجرا کنیم، اتفاق خوبی رخ می‌دهد. بنابراین کمپین خود را به نام «با هم رشد می‌کنیم» راه‌اندازی کرده‌ایم.»

 او معتقد است که زرین پال هم احتیاج به رشد دارد. علاوه‌بر آن دغدغه این شرکت رشد کسب‌وکارهاست، چراکه با این کار خودشان هم رشد می‌کنند.

به‌گفته امیری واقعیت این است که اگر هرکدام از کسب‌وکارها بتوانند شغلی را ایجاد کنند و موقعیت شغلی خود را حفظ کنند، می‌توان انتظار داشت که اتفاق‌های خوبی بیفتد. همچنین اگر بهره‌وری در شرکت‌های خصوصی بالاتر برود، می‌توان شاهد بود که کشور هم پیشرفت می‌کند.


ایجاد حساب در زرین کارت برای پذیرنده


زرین کارت و زرین لینک از محصولات زرین پال است که اخیراً تغییراتی در کارکرد آنها به‌وجود آمده است. امیری درباره آن توضیح داد: «مکانیزم ساده زرین کارت در حقیقت بن کارت بود. این کارت محدودیت‌های زیادی داشت و باتوجه به اینکه شماره حسابی هم برای آن وجود نداشت، بسیاری از قابلیت‌های حساب‌های مرسوم را دارا نبود.»

به‌گفته او با توجه به مسیری که برای پرداخت‌یاری ترسیم کرده بودیم امکان واریز از طریق زرین کارت وجود نداشت. در حقیقت پذیرنده، تسویه بدون کارمزد ما را از دست می‌داد. ما مکانیزمی به نام سه‌شنبه‌های طلایی داریم که اگر مبلغ هر سه‌شنبه واریز شود، پرداخت کارمزدی به پذیرنده تعلق نمی‌گیرد. منطق ساده آن این است که 4.2 روز منابع در یک حساب گذاشته می‌شود تا بتوانیم با تعامل با بانک، کارمزد نیم درصدی که بر روی زرین پال به‌صورت پایه وجود دارد را تأمین کنیم. از این طریق می‌توان منافعی هم برای شرکت ایجاد کرد.

او با بیان اینکه بر روی زرین کارت همیشه کارمزد ترجیحی داشتیم، توضیح داد: «زمانی که کارمزد ما یک درصدی بود، بر روی زرین کارت کارمزد نیم درصدی در روزهای معمولی داشتیم. بنابراین یا باید این سرویس را کلاً رها می‌کردیم یا سرویس دیگری را به جای آن معرفی کنیم. در نهایت این امر منجر به تعامل با سه بانک شد که مدل حساب را امروز تحت عنوان زرین کارت عرضه کنیم.»

امیری ادامه داد: «پیش از این برای پذیرنده بن کارت صادر می‌شد، اما امروز یک حساب بانکی به نام پذیرنده افتتاح می‌شود و می‌تواند در نزدیک‌ترین شعبه‌ای که وجود دارد حساب خود را فعال کند. در واقع زرین کارت را به زرین کارت دارای حساب تبدیل کردیم.»

طبق گفته‌های امیری اکنون با بانک ایران زمین این موضوع به سرانجام رسیده است، با بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز در شرف نهایی شدن است. بانک صادرات نیز از بانک‌هایی است که احتمالاً زرین‌ پال با آن وارد تعامل می‌شود.


زرین لینک و مدل کارمزدی کارت‌به‌کارت ساده


از ابزارهایی است که در شبکه‌های اجتماعی زرین پال کاربرد داشته، زرین لینک است. این ابزار لینک شخصی است که جایگزین عمل کارت‌به‌کارت شده است. امیری در این باره توضیح داد: «پیش از این در زرین لینک مدل کارمزد مشابه سرویس پایه زرین پال؛ یک درصد بدون محدودیت سقف بوده است، اما امروز مدل زرین لینک را به مدل کارمزدی کارت‌به‌کارت خیلی ساده تبدیل کردیم. در این مدل هیچ محدودیتی در سقف تراکنش وجود ندارد و شخص خریدار، به‌صورت پیش‌فرض 500 تومان به‌ازای هر تراکنش، موظف به پرداخت است.

به‌عقیده هم‌بنیان‌گذار زرین پال این مدل برای کسب‌وکارهای کوچک مزیت دارد و باید سعی کنیم که این کسب‌وکارها را تقویت کنیم. این لینک شخصی است و فرد می‌تواند با وارد شدن به صفحه، پرداخت را انجام دهد.

امیری با اشاره به اینکه این سرویس ابزاری جایگزین برای کارت‌به‌کارت است و برای وب‌سایت‌ها مناسب نیست، گفت: « سعی می‌کنیم که ابزارهای متفاوتی را در اختیار قشرهای متفاوتی قرار دهیم. با توجه به محدودیت‌هایی که در سقف تراکنش وجود دارد و تعداد عملیاتی که در روز می‌توان انجام داد، نزدیک به 10 هزار کسب‌وکار از این لینک استفاد می‌کنند. علاوه بر آن وقتی تعداد فروشنده بالا می‌رود، ابزاری مانند کارت‌به‌کارت دیگر جواب نمی‌دهد. سود ما نیز از این کار همان 500 تومانی است که از خریدار به‌صورت مستقیم دریافت می‌کنیم.»


تمایز ما در تنوع سرویس است


از امیری پرسیدیم که با وجود رقیب‌های دیگری مانند پی‌اس‌پی، مزیت شما نسبت به آنها چیست؛ او با توضیح اینکه درحال حاضر ما سرویس‌های متنوع‌تری را نسبت به پی‌اس‌پی‌ها عرضه کردیم، گفت: «مزیت ما با آنها هم همین است که می‌توانیم سرویس‌های بانکی و پی‌اس‌پی‌ها را با همدیگر یکپارچه کنیم و یک راهکار کامل از آنها ایجاد کنیم. مدل بازاریابی ما بر همین منطق استوار است.»

به‌گفته او اساس کسب‌وکار ما گرفتن کارمزد از پذیرنده بوده است، در نتیجه در کنار دیگر ارائه‌دهنده‌های سرویس خواستیم تنوع را بالا ببریم تا دیگر جدا شدن پذیرنده از ما سخت باشد. منطقی نیز که دنبال کردیم می‌تواند ما را به جایگاهی که می‌خواهیم نزدیک‌تر کند. به‌همین منظور از لحاظ تعداد و حجم تراکنش انتظار داریم که جزو سه پی‌اس‌پی برتر در رتبه‌بندی درگاه پرداخت باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.