راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ناامیدی منابع انسانی شرکت‌ها؛ مهم‌ترین تاثیر قطعی اینترنت / در اولین نشست از سلسله میزگرد «مسئولیم» مطرح شد

اولین نشست از سلسله میزگرد مسئولیم دیروز 23 آذرماه توسط زرین پال در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد و درباره چالش‌ها و اثرات جانبی که قطعی اینترنت روی کسب‌وکارها و نیروهای انسانی آنها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تحمیل کرده است، صحبت شد. در ادامه نگاهی به بخشی از مباحث مطرح شده در این نشست خواهیم داشت.


تفکر وایت لیستی نهادها


مصطفی امیری درباره تاثیرات قطع اینترنت این‌طور توضیح داد: «بیشترین تاثیری که قطع اینترنت به همراه داشت، ناامیدی منابع انسانی شرکت‌ها است. من زمانی بر این عقیده بودم که باید با تمام چالش‌ها و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، جنگید و ماند ولی واقعیت این است که با این کار، اوضاع حداقل حدود ۷۰ هزار کسب‌وکار از 115 هزار کسب‌وکار الکترونیکی فعال در کشور به‌هم‌ریخته است.»

به گفته هم‌بنیان‌گذار زرین پال، آمارها نشان می‌دهد که ۳۰۰ هزار کسب‌وکار که عمدتا کسب‌وکارهای ۳ الی ۴ نفره بودند، در شرف کوچک‌تر شدن هستند و می‌توان گفت که یک میلیون شغل در شرف از بین رفتن است و احتمالا هم 300 هزار فردی که هیچ کمکی از دولت نمی‌گرفتند امروز اوضاع مناسبی ندارند و این موضوع محل نگرانی زیادی است و باید درباره آن فکر شود و به‌سرعت درباره آن تصمیم‌گیری شود. او ادامه داد: «به لحاظ روحی دیگر نمی‌توانیم بسیاری از موضوعات را تحلیل کنیم. متاسفانه در حال حرکت به سمت تفکر وایت لیستی هستیم و نهادها از حالت بلک لیست خارج شده‌اند و دارند به وایت لیست روی می‌آوردند.»



ناامیدی نیروهای انسانی و صاحبان کسب‌وکار


عادل طالبی دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی نیز با اشاره به بیانیه این انجمن به قطعی اینترنت گفت: «ما نباید به ضرر و زیانی مالی که در مدت قطع اینترنت افتاد، بسنده کنیم چرا که این ضرر و زیان‌ها ادامه دارد. برای مثال فروش ما نصف شده است و ۵۰ درصد کمتر از قبل می‌فروشیم و بعید می‌دانم تا سه ماه آینده نیز این ضررها جبران شود.»

او با اشاره به عدم وجود امید به آینده و اقدام به مهاجرت افراد گفت: «اقدام به مهاجرت در بسیاری از نیروهای انسانی بسیار به چشم می‌خورد. اگر نصف افراد کلیدی شرکت من از کشور خارج شوند، چگونه می‌توانم آن را جبران کنم. در نتیجه می‌خواهم بگویم که زیان‌های قطعی اینترنت در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ادامه دارد.»

با توجه به صحبت‌های عطا خلیقی مدیرعامل اتاقک، در این اوضاع نه‌تنها ناامیدی در بین نیروهای انسانی شرکت‌ها به چشم می‌خورد بلکه ناامیدی در سطح صاحبان کسب‌وکار نیز دیده می‌شود. او توضیح داد: «ناامیدی و اقدام به مهاجرت کارآفرینان خطر بسیار بزرگی است چراکه وقتی مدیران توجیهی برای ادامه کار خود نداشته باشند، دیگر کارمندان نیز نخواهند داشت. درست است که اکنون اینترنت بین‌المللی وصل شده است ولی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد ترافیک کسب‌وکارها هنوز برنگشته و این درصد درباره خریدها بیشتر است.»

ناصر غانم‌زاده مدیرعامل نیو نیز با اشاره به اینکه در نیو کاهش ترافیک را هم در اپ و وب‌سایت و هم در شبکه‌های اجتماعی خود احساس کرده‌اند، گفت: «مهم‌ترین موضوع این اتفاق از بین رفتن امید در سطح کارآفرینان است که دیگر به توسعه کسب‌وکار فکر نمی‌کنند. همچنین بدتر از ناامیدی، ترسی است که ایجاد شده است. همچنین سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها که در کل با ریسک بالایی روبه‌رو بود، در حال حاضر به مشکل بزرگی تبدیل شده است چراکه دیگر با این اوضاع سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها حماقت است. در نتیجه سلامت این کسب‌وکارها را به‌شدت در معرض خطر می‌بینم.»

به گفته غانم‌زاده، در همه کشورها اشتغال جزو مسائل امنیتی است و این زنگ خطر باید زده شود که با این کار، به تعداد بیکاران جامعه افزوده می‌شود و این موضوع خطرناکی است.


اوضاع بد کسب‌وکارهای سنتی


امید هاشمی عضو اتاق نیز با اشاره به اینکه در اتفاق قطعی اینترنت، موضوعی که دیده نمی‌شود، بخش غیر استارت‌آپی جامعه است، گفت: «ما در این مدت شاهد لغو قراردادهای میلیاردری بودیم که دیده نمی‌شوند و اوضاع کسب‌وکارهای غیر دیجیتالی بسیار بدتر است. همچنین مسئله بعدی نیز موضوع سرمایه‌گذاری است. متوقف شدن پروژه‌های تحول دیجیتال در مجموعه‌ها نیز از دیگر مواردی است که در این زمان اتفاق افتاد. در نتیجه یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که اصلا به آن پرداخته نمی‌شود و آماری از خسارت‌های آنها وجود ندارد در قسمت کسب‌وکارهای سنتی و غیر دیجیتالی است که قابل‌محاسبه نیز نیست.»

او به قطعی پنج‌روزه در مصر اشاره کرد و توضیح داد: «در سال 90 در مصر پنج روز اینترنت قطع شد و گزارشی از آن منتشر شد که نشان می‌داد قطعی اینترنت مستقیما 92 میلیون دلار به اقتصاد 250 میلیارد دلاری مصر آسیب وارد کرده است و رشد اقتصادی مصر به مدت ده سال آینده 1.2 درصد افت کرد؛ یعنی کانال رشد افت کرد.»


نپرداختن به موضوع‌های Open Source، بی‌طرفی شبکه و آزادی نرم‌افزار


پویا آسترکی از Cloud Marketing نیز با اشاره به اینکه ICT حدود ۲ درصد GDP کشور است ولی درصدی است که جریانات بسیاری از آن رد می‌شود، گفت: «قطعی اینترنت نه‌تنها روی این 2 درصد آسیب میزند بلکه روی 30 الی 40 درصد اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد. برداشت من این است که در حال حرکت به سمت قطع کامل اینترنت هستیم چراکه برای این افراد که تصمیم چنین موضوعی را می‌گیرند نه GDP، نه اقتصاد، نه صادرات و واردات و نه فناوری و اشتغال مهم نیست.»

او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «ایراد جدی ما در ایران به فعالان و کارشناسان ICT نیز برمی‌گردد چراکه ما اصلا در زمینه‌های Open Source، بی‌طرفی شبکه و آزادی نرم‌افزار کار نکرده‌ایم و این ایرادی است که به ما وارد است و جامعه نیز با این مفاهیم بیگانه هستند.»


کاری ضدامنیتی


مصطفی نقی‌پورفر مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین نیز گفت: «به‌عنوان کسی که هنوز از ضربه مالی و خسارت اعتباری قطع اینترنت ریکاور نشده است، باید بگویم که اولین مشتری خارجی خود را از دست داده‌ایم و اعتبار و شش ماه کار ما برای قرارداد با این مشتری به هدر رفت. چند سوال را می‌خواهم مطرح کنم که آیا این دوستان اعتقادی به حق‌الناس دارند؟ آیا مهاجرت افراد متخصص برای آنها مهم است؟ اقتصاد همیشه در صحبت‌های ائمه از اولویت بالایی برخوردار بوده‌اند ولی آیا اصلا اقتصاد و بیکاری و اشتغال برای این افراد مهم است؟»

او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «به نظر من هر نوع قطع اینترنت خیانت به جمهوریت و اسلام است. امنیت می‌توانست برقرار شود و ابزار آن نیز وجود دارد و نیازی به مشت آهنین نبود. ازنظر من امنیت با قطع اینترنت به وجود نمی‌آید. می‌دانم که امنیت لازم است ولی این کار کاملا ضدامنیتی بود.»



کاسبی عده‌ای از قطعی اینترنت


فرزین فردیس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه در پدیده‌شناسی ماجرای قطع اینترنت باید با دو دسته از افراد رفتار متفاوتی دا‌شت، توضیح داد: «دسته اول افرادی هستند که نمی‌فهمند با این کار چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد و کل پدیده را سهل‌انگارانه تحلیل می‌کنند و دسته دوم افراد متخصصی هستند که ICT را خوب می‌فهمند و از این پدیده کاسبی می‌کنند. به نظر من وقتی می‌فهمیم کسی از این ماجرا کاسبی می‌کند، باید آن را معرفی کنیم تا این افراد را دیگران نیز بشناسند.»

به گفته فردیس، بخشی از ماجرای امنیت، بخش اقتصادی آن است. تعداد زیادی کسب‌وکار از شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند که با قطع آن، درآمد این افراد از بین می‌رود و به این طریق آنها به سیل ناراضیان اجتماعی اضافه و مستعد اغتشاش می‌شوند. او تاکید کرد که هر کدام از ما در زمان شرکت در جلسات وقتی می‌خواهیم مضرات قطعی اینترنت را به مسئولان اعلام کنیم سودی که موافقان از قطعی اینترنت می‌برند را نیز باید برای مسئولان روشن کنیم.

آرین افشار مدیرعامل فینووا نیز با اشاره به اینکه از زمان قطعی اینترنت تاکنون دو استارت‌آپ‌ فینووا از کشور خارج شده‌اند، گفت: «مهاجرت موضوع مهمی است که باید بسیار به آن پرداخته شود. به نظر من اخیرا انتخاب‌ها بسیار کورکورانه شده است و اصلا به کسب‌وکارها فکری نمی‌شود. اوضاع بسیار ناامیدکننده است و این حجم از ناامیدی در جامعه و در سطح دانشگاهی قابل جبران نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.