راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، بانک‌ها و بیمه‌ها چه روندی را در 10 روز گذشته بورس طی کردند؟

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که روند صعودی شاخص این بازار حفظ شده و سهام‌داران فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت ارتباطات سیار ایران و بانک ملت بیشتر از سایر سهام‌داران سود کردند.

شاخص کل بورس امروز (دوشنبه)، با ۱۶ هزار و ۴۰۷ واحد رشد به رقم ۳۹۲ هزار و ۵۷ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴۴۱۲ واحد رشد داشت و رقم ۱۱۸ هزار و ۹۶۷ واحد را ثبت کرد. به طور کلی ۵۲۰ هزار معامله به ارزش ۳۹ هزار و ۳۰۷ میلیارد ریال انجام شد که هم تعداد و هم ارزش معاملات نسبت به روز گذشته افزایش داشت. در این گزارش به روندی که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، بیمه و بانک در 10 روز گذشته طی کرده‌اند، نگاهی انداخته‌ایم.


بانک‌ها


بانک ملت

بانک ملت از ادغام بانک‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در ۳۱ تیرماه ۱۳۵۹ تشکیل و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغاز شد. پس از تغییر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۴، این بانک به‌عنوان اولین بانک دولتی، برای خصوصی‌سازی آماده و در ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۸۷، معادل ۵ درصد از سهام بانک ملت، در بورس تهران عرضه شد که از این میزان دوونیم درصد به فروش رسید. تنها خریدار آن نیز شرکت آتیه کارکنان بانک ملت (متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ملت) بود که از زیرمجموعه‌های این بانک به‌شمار می‌آید. نماد بورسی بانک ملت در حال حاضر «وبملت» است.


بانک تجارت

بانک تجارت از ادغام ۱۱ بانک ایران و انگلیس، بین‌المللی ایران و ژاپن، تجارتی ایران و هلند، ایران و خاورمیانه، اعتبارات ایران، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۳۹ میلیارد ریال ۲۹ آذر ماه ۱۳۵۸ تأسیس شد و در قالب شرکت سهامی خاص با مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و سپس در سال ۱۳۶۰ بانک ایران و روس نیز به آن ملحق شد.

پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام بانک تجارت به‌عنوان یکی از بانک‌های دولتی مشمول واگذاری، آماده عرضه در بورس شد و سهام بانک در تاریخ نهم اردیبشهت ماه ۱۳۸۸ در بورس اوراق بهادار پذیرفته و از تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ با نماد «وتجارت» در فهرست قیمت‌های بورس قرار گرفت.


بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین، شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که در سال ۱۳۸۰ با سرمایه ۲۵۰ میلیارد ریال، به‌عنوان نخستین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران است.

بانک اقتصاد نوین در تاریخ ۲۹ تا ۳۱ تیرماه سال ۱۳۸۰، بر اساس مجوزات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به پذیره‌نویسی سهام کرد. مجمع عمومی مؤسس بانک اقتصاد نوین در ۱۳ مرداد ۱۳۸۰ برگزار و در تاریخ ۲۰ مرداد همان سال، با سرمایه اولیه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و با نماد «ونوین» وارد بورس شد.


بانک صادرات

بانک صادرات ایران به‌عنوان یک بانک خصوصی و به‌صورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۳۱ طبق قوانین آن زمان با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون ریال که پرداخت نیمی از آن هم با تعهد پرداخت نیمی دیگر، قابل‌پذیرش اداره ثبت شرکت‌ها با شماره ۳۸۳۳ تأسیس شد.

بانک صادرات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی، «ملی» اعلام شد و پس از ۳۰ سال در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، در ۱۹ خرداد ماه سال ۱۳۸۸ به بانک‌های خصوصی پیوست و با نماد «وبصادر» در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.


بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد ۲۲ شهریورماه ۱۳۸۴ با سرمایه ۳۵۰۰ میلیارد ریال که تماماً پرداخت شده است فعالیت خود را آغاز کرد که از این رقم ۲۰۰۰ میلیارد ریال به‌وسیله مؤسسان پرداخت شده و ۱۵۰۰ میلیارد ریال با پذیره‌نویسی همگانی به‌وسیله ۳۴ هزار نفر خریداری شده است.

بانک پاسارگاد ۲۵ مردادماه ۱۳۹۰ با نماد «وپاسار» وارد بورس اوراق بهادار تهران شد. به دلیل اینکه بیش از ۳۰ درصد سهام بانک در آن تاریخ به صورت شناور در دست سهامداران موجود بود، بانک بدون عرضه اولیه و تنها با گشایش نماد وارد بورس تهران شد.


پست‌بانک ایران

پست‌بانک ایران پس از تصویب اساسنامه توسط هیات وزیران از دی‌ماه ۱۳۷۵ فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. در سال 1389، پنج درصد از سهام پست‌بانک معادل 150 میلیون و 57 هزار و 28 سهم شرکت پست‌بانک متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار پس از پذیرش و درج در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «وپست» عرضه شد.


موسسه اعتباری ملل

مؤسسه اعتباری ملل سال ۱۳۶5 با نام صندوق قرض‌الحسنه عسکریه فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۳ با شکل گرفتن وزارت تعاون به‌عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت خود را از وزارت تعاون اخذ کرد و پس از آن حوزه عملیات خود را به سراسر کشور گسترش داد. این مؤسسه پس از اتمام مراحل پذیره‌نویسی، تائید بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار 12 تیرماه ۱۳۹۰ نزد اداره کل ثبت شرکت‌ها به‌عنوان مؤسسه مالی و اعتباری سهامی عام ثبت و تغییرات آن در روزنامه رسمی درج شد و پس از آن نام مؤسسه با شماره ۱۰۸۴۰ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید. نماد بورسی این موسسه «وملل» است.


بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه توسط گروهی از بانکداران، مدیران اقتصادی و صاحبان صنایع و بر اساس تحلیل‌های کارشناسی از وضعیت نظام بانکی کشور و فرصت‌های پیش رو تأسیس شده است. هیات مؤسس در نیمه دوم سال ۱۳۸۷، برنامه عملیاتی خود را برای تأسیس بانک خاورمیانه آغاز کرد.

با توجه به پیش بینی سودآوری مناسب، سهام بانک در دی‌ماه سال ۱۳۹۱ در فرابورس عرضه شد. از تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۳، سهام بانک خاورمیانه وارد با نماد «وخاور» بازار بورس تهران شد.


بانک دی

بانک دی یک بانک در قالب شرکت سهامی عام است که در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد. این بانک در حال حاضر ۹۱ شعبه و حدود ۱۱۰۰ کارمند در سراسر کشور دارد. سهام بانک دی در بازار فرابورس ایران با نماد «دی» دادوستد می‌شود.


بانک گردشگری

بانک گردشگری ۳۰ دی‌ماه ۱۳۸۹ مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی اخذ و در دوم آذرماه ۱۳۸۹ اقدام به پذیره‌نویسی سهام با نماد «وگردش» کرد.


بانک پارسیان

بانک پارسیان سال ۱۳۸۰ به‌عنوان دومین بانک خصوصی ایرانی، فعالیت خود را آغاز کرد. این بانک در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱، قانون عملیات بانکی بدون ربا، قانون تجارت و مقررات اساسنامه بانک، در مرداد ماه ۱۳۸۰، نسبت به انجام پذیره‌نویسی سهام با نماد «وپارس» و تشکیل مجمع مؤسس اقدام کرد.


بانک سامان

بانک سامان شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که در زمینه ارائه خدمات بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، کارت اعتباری، مدیریت سرمایه‌گذاری و خدمات بیمه از سال 1381 فعالیت می‌کند. طی این سال‌ها، با قرار گرفتن در مسیر رشد و سودآوری توانست سرمایه اولیه را تا حدود ۸۰ برابر افزایش دهد. این سرمایه ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۳، به ۸۰۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. این بانک با نماد «سامان» در بازار بورس فعالیت دارد.


بانک سینا

بانک سینا ۲۸ اسفندماه ۱۳۸۷ موفق به دریافت مجوز تأسیس شد. این بانک قبل از این به‌عنوان موسسه مالی و اعتباری سینا فعالیت می‌کرد. این بانک برای گرفتن مجوز فعالیت باید با تغییر ماهیت حقوقی، بخشی از سهام خود را در بازار بورس تهران به صورت عمومی عرضه می‌کرد. این سهام در سال ۱۳۸۷ در بازار به بخش خصوصی واگذار شد. با این وجود هنوز سهام‌دار عمده آن بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.

بر اساس قوانین بورس و خصوصی‌سازی ایران بخش دیگری از بقیه سهام این بانک باید به مرور به بخش خصوصی واگذار شود. بانک سینا تحت مدیریت یک هیات مدیره و یک هیات عامل اداره می‌شود و با نماد «وسینا» در بازار بورس فعالیت دارد.


بانک کارآفرین

بانک کارآفرین فعالیت خود را از 18 آذرماه 1378 در چارچوب موسسه اعتباری غیربانکی تحت عنوان شرکت اعتباری کارآفرینان به شماره ثبت 611361 آغاز کرد. فعالیت رسمی این بانک در قالب یک بانک خصوصی، پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی و تحقق افزایش سرمایه، از پنجم آذرماه ۱۳۷۹ آغاز شد.

بررسی‌های کارشناسی از عملکرد مطلوب بانک کارآفرین موجب شد تا دو سال پس از تأسیس، چهاردهم مرداد 1382 سهام بانک در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شود. نام بانک کارآفرین هم اکنون به عنوان یکی از اولین بانک‌های کشور در فهرست تابلوی بورس اوراق بهادار تهران با نماد «وکار» قرار گرفته‌است.


بانک ایران زمین

بانک ایران زمین (سهامی عام) ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۹ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری در تهران به ثبت رسیده و با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریال فعالیتش را آغاز کرد. سهام بانک ۲۵ اسفندماه ۱۳۸۹ در فرابورس ایران پذیرفته شد و از پنجم مهرماه ۱۳۹۰ در فهرست تابلوی قیمت‌های بورس با نماد «وزمین» قرار گرفته است. این بانک در سال ۱۳۹۲ سرمایه خود را به ۴۰۰۰ میلیارد ریال افزایش داد.


بانک آینده

بانک آینده از ادغام بانک تات، مؤسسه اعتباری صالحین و مؤسسه اعتباری آتی، با سرمایه پایه هشت هزار میلیارد ریال، در تیرماه سال ۱۳۹۱ شکل گرفت. متعاقباً این بانک، بر اساس مجوزهای صادره از سوی بانک مرکزی ج.ا.ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار، در تاریخ 16 مردادماه 1392 با نماد «وآیند» به ثبت رسید.


بانک سرمایه

بانک سرمایه در چهارم دی ماه ۱۳۸۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تحت عنوان شرکت بانک سرمایه (سهامی عام) ثبت شد. این بانک به‌عنوان ششمین بانک خصوصی ایران و اولین بانک خصوصی با سرمایه اولیه به مبلغ ۳۵۳۵ میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز کرد.

سهام این بانک در سال ۱۳۸۴ در بازار بورس اوراق بهادار تهران با نماد «سمایه» عرضه شد و هم‌اکنون اکثریت سهام آن متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است.


بانک شهر

بانک شهر یکی از بانک‌های خصوصی در ایران است که در ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ افتتاح شد. این بانک توسط شهرداری تهران تأسیس شد و سهام آن بیشتر متعلق به شهرداری‌های شهرها، کلان‌شهرها، کارکنان شهرداری و بخشی از مردم است. بانک شهر با نماد «وشهر» در در بازار بورس فعالیت دارد.

موسسه اعتباری توسعه

موسسه اعتباری توسعه پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف ارائه خدمات مالی اعتباری در عرصه نظام بانکی کشور، در ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۷۶ آغاز به کار کرد. این موسسه با نماد «توسعه» در بازار بورس فعالیت دارد.


گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن


ایران کیش

شرکت کارت اعتباری ایران کیش به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت پرداخت شناخته می‌شود. این شرکت با سابقه‌ای بیش از ۱۲ سال یکی از اولین‌های شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت است. شرکت کارت اعتباری ایران کیش با نام «رکیش» یکی از شرکت‌های بورسی فعال در صنعت پرداخت است.


تجارت الکترونیک پارسیان

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در شهریور ماه ۱۳۸۹ در فرابورس تهران و در مردادماه ۱۳۹۰ در بورس اوراق بهادار تهران در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، با نماد «رتاپ» درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۱۳۸۹/۰۶/۰۹ مورد معامله قرار گرفته است.


پرداخت الکترونیک سامان

شرکت پرداخت الکترونیک سامان با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت در تیرماه سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد. ۲۲ اسفندماه 1396، ۱۸۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه شد. عرضه اولیه سهام این شرکت با نماد «سپ» در بورس تهران انجام شد.


آسان پرداخت پرشین (آپ)

شرکت آسان پرداخت پرشین با هدف فعالیت در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی داده‌ها، در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ تأسیس شد. هدف این شرکت گسترش و تسهیل خدمات پرداخت الکترونیک است و اجزای مختلف سیستم بر پایه «مقررات ناظر بر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت» اداره نظام پرداخت بانک مرکزی در نظر گرفته شده و همچنین به گونه‌ای طراحی شده تا در برگیرنده طیف وسیع‌تری از انواع پرداخت الکترونیک باشد. دوشنبه ۲۶ مهرماه ۹۵ سهام آسان پرداخت با نماد آپ در بورس عرضه عمومی شد و این شرکت رسماً وارد بورس شد.


ایران ارقام

شرکت ایران ارقام با اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت NCR از سال 1335 فعالیت خود را آغاز کرد. خدمات و محصولات شرکت ایران ارقام در حوزه سخت‌افزاری شامل فروش تجهیزات بانکی از قبیل دستگاه‌های خودپرداز و CRS و همچنین ارائه خدمات پشتیبانی این محصولات توسط شبکه گسترده نمایندگی در سراسر کشور است. همچنین در کنار ارائه محصولات سخت‌افزاری، شرکت با ارائه راهکارهای نرم‌افزاری بانکی مثل سوییچ بانکی سبا و با در اختیار داشتن یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های توسعه و پشتیبانی نرم‌افزار در کشور به فعالیت می‌پردازد. در سال 1384 شرکت ایران ارقام مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهاءدار قرار گرفت و در زمره معدود شرکت‌های فناوری اطلاعات در ایران قرار گرفت که به صورت سهامی عام و در بورس قرار دارند.


خدمات انفورماتیک

شرکت خدمات انفورماتیک در راستای سیاست‌های بانک مرکزی به‌منظور ایجاد و راه‌اندازی سیستم جامع اتوماسیون بانکی کشور در آذرماه سال ۱۳۷۲ به‌عنوان بازوی اجرائی تأسیس شد. این شرکت از بدو پیدایش برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و تشکیل مراکز تأمین نیازهای اجرائی اقدام کرد. شرکت خدمات انفورماتیک دومین شرکت فعال در زمینه فناوری اطلاعات است که در بورس تهران پذیرفته شده است.


همکاران سیستم

شرکت دانش‌بنیان همکاران سیستم، نخستین شرکت نرم‌افزاری حاضر در بورس است که با گذشت بیش از ۳۰ سال عرضه راهکارهای نرم‌افزاری به کسب‌وکارهای ایرانی، بیش از ۵۴۰۰۰ مشتری در کسب‌وکارهای بزرگ، متوسط و کوچک دارد. ارائه راهکارهای نرم‌افزاری برای سازمان‌ها، ارائه راهکاران بر بستر ابر، ارائه راهکارهای خاص فناوری اطلاعات، ارائه راهکار اتوماسیون اداری تحت‌وب و ….. از جمله خدمات همکاران سیستم به کسب‌وکارهاست. همکاران سیستم در آبان‌ماه 1395 به بورس پیوست.


داده پردازی ایران

فعالیت‌های شعبه آی‌بی‌ام (IBM) در ایران که از سال 1363 به عـنوان شرکت داده‌پردازی ایران شناخته شد، در سال 1336 و همزمان با اجرای سرشماری عمومی کشور و به کارگیری دستگاه‌های کارتخوان آغاز شد. با توجه به زمینه‌های رو به گسترش کاربرد کامپیوتر در انجام محاسبات ریاضی و ذخیره‌سازی اطلاعات، به مرور فعالیت‌های این شرکت در بسیاری از سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها توسعه یافت به گونه‌ای که در سال‌های 1356 و 1357 با در اختیار داشتن نزدیک به چهارصـد نیـروی متخصـص، بــه طـور تقریبــاً انحصـــاری کلیه فعالیت‌های پردازش و محاسبات الکترونیک در مراکز مهم تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و دانشگاهی کشور را برعهده داشته است.

در سال 1381 شرکت ملی انفورماتیک بخش عمده سهام شرکت را از صندوق بازنشستگی خریداری کرد که در سال 1393 عمده سهام خود را به بانک رفاه کارگران واگذار کرد. هم اکنون، بانک رفاه کارگران با 23/47 درصد و مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) با 05/25 درصد کل سهام، به عنوان سهامداران عمده شناخته می‌شوند. شرکت داده‌پردازی ایران به عنوان سیصد و هشتمین شرکت بورسی کشور در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، شناسایی شده است و معاملات سهام آن از طریق سازمان بورس اوراق بهادار و با نام «مداران» انجام می‌پذیرد.


شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی

شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در سال 1376 با موضوع تولید، تأمین و بهره برداری انواع سخت‌افزار، نرم‌افزار و تجهیزات الکترونیکی و رایانه‌ای مورد مصرف در انواع فعالیت‌های اداری، تجاری، خدماتی، تولیدی، مالی و بانکی تأسیس شد. سهام این شرکت با نام «مفاخر» در بازار بورس معامله می‌شود.


به پرداخت ملت

شرکت به پرداخت ملت با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی، فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان ارائه‌دهنده پرداخت خدمات الکترونیک (PSP) با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است و با کسب رتبه نخست کشوری در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده پرداخت مشغول به فعالیت است. این شرکت علاوه بر ارائه خدمات پرداخت الکترونیک، به توسعه محصولات و ارائه راه‌حل‌های تخصصی برای مشتریان خود می‌پردازد. به‌پرداخت ملت ۲۷ تیر ۱۳۹۶ با نماد «پرداخت» در بخش «کامپیوتر و فعالیت‌های مربوط به آن»، گروه و طبقه «مشاوره مربوط به نرم‌افزار و عرضه نرم‌افزار» و با کشف قیمت ۱۷۵۰ تومانی هر سهم به‌عنوان اولین شرکت بورسی سال ۱۳۹۶ وارد بازار سهام شد.


افرانت

شرکت افرانت در سال ۱۳۷۶ با هدف توسعه اینترنت و تجارت الکترونیک در کشور تأسیس شده و در سال ۱۳۹۰ وارد فرابورس ایران شده است. افرانت خدمات پهنای باند اینترنت اختصاصی، خدمات دیتاسنتر، رایانش ابری و تجارت الکترونیکی را به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات متعدد دولتی، نیمه دولتی و خصوصی ارائه می‌دهد.


فن آوا

در راستای به روزآوری سامانه‌های ارتباطی، ایجاد سامانه‌های نوین و رفع خلأ موجود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در سال ۱۳۸۱، مؤسسین گروه فن آوا اقدام به تأسیس این شرکت کردند. نماد این شرکت در بورس «فن آوا» نام دارد.


بیمه و صندوق بازنشستگی


بیمه آسیا

شرکت سهامی بیمه آسیا در ۳۰ تیرماه سال ۱۳۳۸ به‌منظور انجام انواع معاملات بیمه و عملیات بازرگانی تأسیس شد و در سال ۱۳۸۸ بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمره شرکت‌های مشمول واگذاری بخش خصوصی قرار گرفت. شرکت بیمه آسیا در حال حاضر با بیش از ۱۰۰ شعبه و اداره پرداخت خسارت و حدود ۳۰۰۰ نمایندگی حقیقی و حقوقی در اقصی نقاط کشور مشغول خدمت‌رسانی است. نماد این بیمه در بورس «آسیا» است.


بیمه البرز

شرکت بیمه البرز در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۳۳۸ توسط بخش خصوصی تأسیس شد. شرکت بیمه البرز هم‌اکنون با ۵۴ شعبه و بیش از دو هزار نماینده فعال، در سرتاسر کشور آماده ارائه خدمات بیمه‌ای است. بیمه البرز در سال ۱۳۸۸ در بورس پذیرفته شد و ۸۰ درصد سهام آن واگذار شد و بدین ترتیب از یک شرکت بیمه دولتی به شرکت بیمه خصوصی تغییر مالکیت داد. سرمایه شرکت بالغ‌بر ۳۶۰ میلیارد تومان است و سهامداران عمده آن به ترتیب دولت، گروه مالی ملت، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین هستند.


بیمه دانا

بیمه دانا در بیست و دوم خردادماه سال ۱۳۵۳ با مشارکت بیمه Commercial Union انگلیس به‌صورت شرکت سهامی عام با سرمایه بخش خصوصی تأسیس شد. این شرکت پس از ۵ سال فعالیت در قالب بخش خصوصی در تیرماه ۱۳۵۸ بر اساس مصوبه شورای انقلاب و دولت موقت به همراه ۱۲ شرکت بیمه خصوصی ملی اعلام شد. «دانا» نماد این بیمه در بورس است.


بیمه ملت

شرکت بیمه ملت (سهامی عام) در تاریخ ۱۳۸۲/۰۸/۱۲ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و در تاریخ ۱۳۸۲/۰۹/۰۴ با مجوز شماره ۲۳۸۶۳ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تأسیس شد. از تاریخ 3/3/1391 شرکت بیمه ملت به عنوان چهارصد و هفتاد و یک امین شرکت پذیرفته شده در بخش و گروه «تأمین وجوه بیمه و بازنشستگی بجز تأمین اجتماعی اجباری» و طبقه «بیمه غیر از بیمه عمر»، با کد «05-03-66» و نماد «ملت (Mellat)» در فهرست نرخ‌های تابلوی بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج می‌شود.


بیمه دی

شرکت بیمه دی (سهامی عام) در سال ۱۳۸۳ با اخذ مجوز رسمی از بیمه مرکزی ایران و شورای عالی بیمه، با شماره ثبت ۲۴۱۵۱۱ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به‌منظور ارائه خدمات بیمه‌ای در رشته‌های مختلف به ثبت رسید. سرمایه شرکت در حال حاضر معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال (شامل تعداد ۲۵۰۰ میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) است. شرکت بیمه دی به‌عنوان اولین شرکت بیمه‌ای پذیرفته شده در فرابورس است که در تاریخ ۰۴/۱۲/۱۳۸۳ ثبت شده است.


بیمه نوین

شرکت بیمه نوین به‌عنوان هجدهمین شرکت بیمه در کشور در تاریخ ۱۳۸۴/۱۰/۲۰ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده و پس از اخذ مجوز فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. مؤسسان شرکت شامل سه گروه بانکی و مالی (بانک اقتصاد نوین و شرکت‌های وابسته)، صنعتی (شرکت توسعه صنایع بهشهر و شرکت‌های وابسته) و ساختمانی (شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و شرکت‌های وابسته، شرکت پیمانکاری بین‌المللی استراتوس و شرکت‌های وابسته) هستند. شرکت بیمه نوین دارای بیش از ۱۴۰۰ نماینده و ۳۶ شعبه در سراسر کشور است. خردادماه 1397 شرکت بیمه نوین (سهامی عام) پس از احراز شرایط پذیرش به‌عنوان یک‌صد و هفتاد و نهمین نماد معاملاتی و یک صدمین شرکت در بازار دوم فرا بورس درج نماد شد.


بیمه سرمد

شرکت بیمه سرمد در تاریخ هجدهم شهریورماه سال ۱۳۹۲ با سرمایه تمام پرداخت شده چهارصد میلیارد ریال، در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و در تاریخ اول آبان ماه سال ۱۳۹۲ مجوز فعالیت خود در تمامی رشته‌های بیمه‌ای را از بیمه مرکزی اخذ و فعالیت خود را به عنوان یک شرکت خصوصی، آغاز کرد. بیمه سرمد سهامی عام بوده و از همین رو پذیره‌نویسی سهام عمومی آن در تاریخ 24/۱۱/1392 آغاز شد. در مرحله پذیره‌نویسی عمومی، شرکت آرمان صادرات سپهر و همچنین بانک شهر به‌واسطه شرکت گروه توسعه اقتصادی رستا، به جامعه سهامداران عمده شرکت بیمه سرمد وارد شدند. سهام این بیمه با نام «وسرمد» در بازار معامله می‌شود.


بیمه حافظ

شرکت بیمه حافظ در قالب شرکت سهامی عام در تاریخ 17/۰۲/۱381 پس از طی روند قانونی، به‌عنوان شرکت بیمه خصوصی با تمرکز بر فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در منطقه آزاد کیش فعالیت خود را آغاز کرد. بیمه حافظ، دارای مجوز انجام کلیه عملیات بیمه‌ای در مناطق آزاد (در کلیه رشته‌ها) و ویژه اقتصادی (صرفاً در بخش بیمه‌های اموال) کشور است و همچنین مجاز به صدور ۱۱ رشته بیمه‌ای در سرزمین اصلی است. شرکت در تاریخ 04/۰۵/1391 در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس ایران (یکصد و شصت و سومین نماد معاملاتی) با نماد وحافظ درج شده است.


بیمه سینا

شرکت بیمه سینا (سهامی عام) بر اساس قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیردولتی با سرمایه اولیه ۱۴۰ میلیارد ریال که تماماً پرداخت شده بود در ۱۰ آبان ۱۳۸۲ تأسیس شد و فعالیت بیمه‌گری خود را رسماً از ۲۸ آبان ماه ۱۳۸۲ آغاز کرد. با توسعه فعالیت و رشد عملیات بیمه‌گری، شرکت در سال ۱۳۸۵ با افزایش سرمایه ۵۰ درصدی ابتدا سرمایه خود را از ۱۴۰ به ۲۱۰ میلیارد ریال افزایش داد و سپس با ۹۰ درصد افزایش در سال ۱۳۸۸ سرمایه خود را به ۴۰۰ میلیارد ریال رساند. شرکت بیمه سینا با داشتن ۵۱ شعبه، ۷۰۱ نماینده عمومی و تعداد ۱۹۹ نماینده بیمه عمر در سراسر کشور مشغول ارائه انواع خدمات بیمه‌ای است. بیمه سینا با نماد «وسین» در سال 1391 وارد بورس شد.


بیمه کوثر

شرکت بیمه کوثر (سهامی عام) به استناد قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیردولتی و قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران در تاریخ 06/۰۷/1389 در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است و پس از طی مراحل ثبت، شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، در انواع رشته‌های بیمه اموال، اشخاص و مسئولیت مجوز فعالیت را از بیمه مرکزی ایران دریافت و فعالیت بیمه‌ای خود را آغاز کرده است. شرکت بیمه کوثر در حال حاضر ۳۱ شعبه و بیش از ۷۰۰ نمایندگی در سراسر کشور دارد. چهارم شهریور 1394 نماد معاملاتی بیمه کوثر (کوثر 1) در بازار دوم فرابورس ایران گشایش یافت.


بیمه حکمت صبا

شرکت بیمه حکمت صبا سال 1395 پروانه فعالیت خود در کلیه رشته‌های بیمه‌ای را از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت و فعالیت خود را آغاز کرده است. سهامداران عمده حقیقی و حقوقی شرکت بیمه حکمت صبا عبارت‌اند از بانک حکمت ایرانیان، شرکت هواپیمایی کاسپین، کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و کارکنان بانک حکمت ایرانیان. سهام این شرکت با نام «وحکمت» از سال 1395 در بورس معامله می‌شود.


بیمه تجارت نو

شرکت بیمه تجارت نو با پشتوانه سهام‌دارانی ازجمله بانک تجارت، پست بانک ایران، شرکت بین‌المللی عمران رضوی، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری ایرانیان بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را با ارائه خدمات تخصصی در رشته‌های مختلف بیمه‌ای به اقشار مردم آغاز کرد. بیمه تجارت نو در تاریخ اول اردیبهشت 1395 در سازمان فرابورس ثبت شده است.


بیمه پارسیان

شرکت بیمه پارسیان (سهامی عام) بر اساس قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیردولتی و طی مجوز شماره ۵۲۰۰ بیمه مرکزی ایران در عرصه بیمه کشور آغاز به کار کرده است. سرمایه شرکت در حال حاضر چهار هزار میلیارد ریال است. شرکت بیمه پارسیان در تاریخ 24 مهرماه 1389 در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شده است.


بیمه پاسارگاد

شرکت بیمه پاسارگاد به‌منظور عرضه خدمات بیمه‌هایی در زمینه زندگی و غیرزندگی (به‌طور مستقیم و قبولی اتکائی) و کسب سود متوازن و همسو با مصالح و منافع ملی توسط گروه مالی پاسارگاد تأسیس شده است. شرکت در سال 1385 با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریال که ۵۰ درصد آن پرداخت شده بود، در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید. نماد این بیمه با نام «بپارس» در بازار معامله می‌شود.


بیمه میهن

 شرکت بیمه میهن (سهامی عام) در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید و پروانه فعالیت آن به‌وسیله بیمه مرکزی در تاریخ ۱۶ بهمن همان سال صادر شده است. این شرکت با همکاری «شرکت سامان محیط (سهامی خاص)»، «شرکت سرمایه‌گذاری سپهر با مسئولیت محدود»، «شرکت تعاونی مصرف کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» و «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» تأسیس شده است. شرکت بیمه میهن با ارائه کلیه خدمات بیمه‌گری در بازار صنعت بیمه در رشته‌های بیمه‌های خودرو، آتش‌سوزی، باربری، مسئولیت، مهندسی، کشتی، هواپیما، درمان، انواع حوادث انفرادی و گروهی، عمر انفرادی و گروهی، مسافرتی خارج از کشور و عمر و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. «میهن» نماد این شرکت در بازار بورس است.


بیمه سامان

شرکت بیمه سامان در سال 1383 به منظور ارائه خدمات بیمه‌های بازرگانی در رشته بیمه‌های اموال، مسئولیت و اشخاص با سرمایه 200 میلیارد ریالی منقسم به 200 میلیون سهم با ارزش اسمی یک هزار ریالی در سازمان ثبت شرکت‌ها با شماره ثبت 241059 ثبت شد. مجوز فعالیت خود را در رشته‌های زندگی، غیر زندگی و بیمه‌های اتکایی از بیمه مرکزی دریافت کرد و به عنوان ششمین عضو گروه مالی سامان فعالیت خود را آغاز کرد. سهام این بیمه با نام «بساما» در بورس معامله می‌شود.


بیمه معلم

بیمه معلم با عنوان اولیه «شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری» در سال ۱۳۷۳ با مشارکت نظام بانکی و به‌منظور توسعه فعالیت‌های صادراتی و ارائه پوشش‌های بیمه‌های اعتباری در مقابل ریسک‌های موجود، تأسیس شد. در تیرماه سال ۱۳۸۶، پس از واگذاری بخش عمده سهام شرکت و بر اساس تصمیم سهامداران جدید، نام شرکت به «بیمه معلم» تغییر یافت. سهام شرکت معلم با نماد «ومعلم» 25 اسفند 1397 در بازار دوم فرابورس ایران عرضه شد.


بیمه اتکایی امین

شرکت بیمه اتکایی امین به‌عنوان اولین شرکت بیمه اتکایی خصوصی کشور اجازه تأسیس خود را سال 1382 از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ کرد. شرکت بیمه اتکایی امین در همه رشته‌های بیمه اعم از اموال، اشخاص و مسئولیت، فعالیت دارد و در طرح‌های بزرگ نفتی و صنعتی و قراردادهای اتکایی منعقد شده با بیمه‌گران بین‌المللی، به‌تناسب توان مالی خود مشارکت کرده و تعهد دارد. بیمه اتکایی امین فاقد شعبه و نمایندگی است. چهارشنبه جاری 23 دی 1394 10 درصد معادل 155 میلیون سهم «اتکام» در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شد.


بیمه ما

شرکت بیمه ما در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۸۹ به‌عنوان بیست و سومین شرکت بیمه‌ای به‌منظور انجام کلیه فعالیت‌های بیمه‌ای، موافقت اصولی خود را از بیمه مرکزی اخذ کرده است. این شرکت به‌صورت سهامی عام تأسیس و ۴۰ درصد سهام از طریق پذیره‌نویسی در بانک و فرابورس عرضه شده است. شرکت در سال 1390 تأسیس شد و در تاریخ ۲۲ تیرماه سال ۱۳۹۰ به‌صورت رسمی، فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت سال 1394 به‌عنوان چهارصد و نود و یکمین شرکت در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران و ششمین شرکت بیمه‌ای (بعد از آسیا، البرز، دانا، ملت و پارسیان) پذیرفته و عرضه شد.


بیمه رازی

شرکت بیمه رازی فعالیت خود را از اوایل سال ۱۳۸۲ با سرمایه ۱۴۰۰۰۰ میلیون ریال آغاز کرد که در سال ۱۳۹۳ و پس از آخرین مرحله افزایش سرمایه این رقم به دو هزار میلیارد ریال رسیده است. در سال ۹۲ ترکیب سهامداران تغییر یافته و در حال حاضر مجموعه‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی به‌عنوان سهامدار شرکت بیمه رازی (سهامی عام) در حال فعالیت هستند. نماد این بیمه در بورس «ورازی» است.


بیمه تعاون

شرکت بیمه تعاون با هدف ورود بخش تعاونی به عرصه فعالیت بانک و بیمه و راهیابی به بازارهای پولی و مالی کشور و تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سال ۱۳۸۶ آغاز به کار کرده و شکل عملیاتی به خود گرفته است. این شرکت پس از اخذ موافقت اصولی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار با انجام پذیره‌نویسی از طریق بازار بورس در سال 1391 به ثبت رسید.


بیمه آرمان

شرکت بیمه آرمان (سهامی عام) به‌موجب قانون تأسیس بیمه‌گری و با مجوز شماره ۴۱۹۸۰۱ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، به ثبت رسید. بیمه آرمان با نماد «آرمانح» از سال 1392 معامله می‌شود.


بیمه کارآفرین

شرکت بیمه کارآفرین (سهامی عام) در چارچوب قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیردولتی و قانون تجارت، در سال 1381 به ثبت رسیده است. شرکت بیمه کارآفرین در انواع بیمه‌های زندگی و غیرزندگی به فعالیت مستقیم بیمه گری می‌پردازد و از محل سرمایه، ذخایر و اندوخته‌های فنی و قانونی در چارچوب ضوابط مصوب شورای عالی بیمه، سرمایه‌گذاری می‌کند. بالغ‌بر ۷۰ درصد از سهام شرکت متعلق به سهامداران حقیقی و حدود ۳۰ درصد سهامداران حقوقی هستند. نماد این بیمه «وآفری» است که امسال در فرابورس عرضه شد.


بیمه اتکایی ایرانیان

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان به‌عنوان اولین شرکت بیمه اتکایی سهامی عام با مالکیت خصوصی پس از ثبت در سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1388 در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسید. پس از ثبت شرکت، پروانه فعالیت شرکت برای انجام عملیات بیمه اتکایی در کلیه رشته‌های بیمه‌ای در سال 1388 توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شد. نماد این بیمه «اتکای» است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.