راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رضا باقری اصل: با رشد فناوری در کشور، بذر نهادهای غیرمتمرکز را بکاریم

رونمایی و عرضه خصوصی اولین توکن دیجیتال کشور با نام «آب پارس» با همکاری کنسرسیوم ققنوس و شرکت تعاونی آبرسانی فلات مرکزی پارس سه‌شنبه، 10 دی‌ماه، در هتل سیمرغ برگزار شد.

شرکت «تعاونی آب‌رسانی فلات مرکزی پارس» قرار است در چابهار آب دریای عمان را شیرین کند و این توکن همانند سهام این شرکت است در بستر دیجیتال عرضه خواهد شد. این توکن از طریق ققنوس، شبکه‌ای بلاکچینی که بنیان‌گذارانش شرکت‌های فناوری اطلاعات معتبر و بزرگ‌ترین بانک‌های کشور و شرکت تکوست هستند، انجام می‌شود.



رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور از سخنرانان این رونمایی بود. او در این رونمایی از نقش مهم نهادهای غیرمتمرکز در کشور گفت. باقری اصل در ابتدا این توضیح را داد که مثل هر پدیده دیگری وقتی دولت مدرن شکل گرفت، پارادایم‌هایی را هم کنار خود همراه کرد. این پاردایم‌ها امروزه به سمت تمرکز گرایی سوق پیدا کرده‌اند. اگر قرار باشد برای مدیریت موضوعی به نام آب هم نهاد دولتی شکل بگیرد، یک نهاد متمرکز به‌وجود می‌آید.

او در ادامه گفت: «تقریباً بیشتر نهادهایی که ایجاد کردیم برای مدیریت اعتماد، تبادل ارزش‌ها بین مردم و کسب‌وکارها به‌صورت متمرکز بوده که متاسفانه بعد از روی کار آمدن دولت مدرن در این صد سال اخیر تمرکز بیشتری هم شکل گرفته است. این جریان دولت‌ها کماکان ادامه دارد تا مدیریت اعتماد و خلق ارزش را هرچه بیشتر تنظیم و حکمرانی کند.»

باقری اصل با اشاره به اینکه اکنون برای ایجاد یک حوضچه آبزی‌پروری باید 57 مجوز گرفته شود، توضیح داد: «در این جریان همه به‌دنبال خیر و صلاح جامعه هستند و می‌خواهند با کنترل کردن و نظم‌بخشی بیشتر منجر به خیر عمومی شوند. اما این کارکرد با 57 مرحله اخذ مجوز لزوماً نادرست است. همین امر باعث می‌شود که شاخص‌های کسب‌وکار ما بیش از 120 و شاخص ادراک فساد بیش از 120 باشد.»  


نظام مبتنی بر اعتماد مردم، کاربردپذیرتر از نظام اعتماد به‌صورت متمرکز است


او با بیان اینکه درحال حاضر بخشی از فناوری در همه کشورها به خدمت گرفته شده، گفت: «در کشورهای دیگر اگر بحث اقتصاد اشتراکی شکل گرفته در کنار آن ابزار اشتراکی مانند رایانش ابری هم به‌وجود آمده است. اگر در اینجا نظام اعتمادپذیری چالش بوده است، در کنار آن فناوری غیرمتمرکز مانند بلاکچین هم در نظر گرفته شده است. هرچند ما وقتی می‌خواهیم از این فناوری استفاده کنیم، تنها جنبه بیت‌کوین آن را مورد توجه قرار می‌دهیم، درحالی‌که اینها فناوری‌هایی است که برای دولت مدرن‌تر مجبوریم از آن استفاده کنیم. در کشور ما هم نظام مبتنی بر اعتماد مردم ایجاد شده که بسیار موثرتر از نظام متمرکز بوده است.»

شرکت‌ها و نهادهایی که می‌خواهند در ققنوس میزبان شوند باید چه شرایط و پیش‌نیازهایی داشته باشند؟

او ادامه داد: «طبق گزارش‌های منتشرشده در کشورهای در حال توسعه بین 5 تا 15 درصد و در کشورهای توسعه‌یافته 10 تا 25 درصد از اقتصاد آنها در سال 2030 متأثر از هوش مصنوعی خواهد بود. اگر بخواهیم با این اتفاق بزرگ همسو باشیم، باید از امروز بذرهایی را بکاریم تا شاید چند سال بعد نتیجه آن را ببینیم.»

باقری اصل در پایان با اشاره به اهمیت عرضه توکن آب‌پارس عنوان کرد: «می‌گویند آب حتی می‌تواند فلز را برش دهد، امیدوارم این فناوری به‌کار گرفته شده هم هرچه غیرمتمرکزتر، پررونق‌تر و قابل اعتمادتر برای همه حوزه‌ها کابرد داشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.