راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب «بلاکچین» با حمایت شرکت فینیکس منتشر شد / آینده کسب‌وکارها در مواجهه با بلاکچین چه خواهد بود؟

کتاب «بلاکچین، بینش‌هایی از مجله کسب‌وکار هاروارد» به تازگی توسط ثنا جهاندار ترجمه و راه پرداخت با حمایت شرکت فینیکس آن را منتشر کرده است. این کتاب که توسط جمعی از نویسندگان مطرح مجله کسب‌وکار هاروارد نوشته شده، مسیر پیش روی حوزه کسب‌وکار در مواجهه با فناوری بلاکچین را روشن می‌کند.

کتاب بلاکچین بنیادی‌ترین بینش‌های حال حاضر در خصوص فناوری بلاکچین را برای شما به ارمغان می‌آورد و شما را آماده می‌کند تا از فرصت‌های موجود استفاده کنید. کتاب بلاکچین برای رهبران غیرفنی، از جمله مدیران، اعضای هیئت‌مدیره و همه مدیران دیگر (در هر نقشی که باشند) مناسب است و به آنها کمک می‌کند خودشان را با آخرین تحولات وفق بدهند.

سجاد بیات، مدیر محتوای فینیکس در یادداشت حامی هدف از انتشار این کتاب را شرح داده و گفته است: «بلاکچین، هنوز یک مخلوق تازه است، اما در دیگ جوشان فناوری‌های پیشرو آن‌قدر جوشیده که انگار قرن‌هاست در حال چکش‌کاری زوایای پیدا و پنهان آن هستند. این عبارت دوکلمه‌ای آن‌قدر سریع وارد متن شد که هنوز صاحبان فن فرصت نکرده‌اند درباره اینکه آیا باید ترجمه فارسی او را به کار ببریم یا نه، اظهارنظر کنند. هرچه فرصت بوده صرف شناخت زوایای این مخلوق اعجاب‌انگیز و شناساندن آن به علاقه‌مندانش شده و عجیب نیست که هنوز بسیاری از علاقه‌مندان آن‌طور که می‌خواهند آن را نشناخته‌اند.»

او توضیح داده که نویسنده و مترجم در این کتاب تلاش کرده‌اند به تمام پرسش‌هایی که ذهن‌های پرسشگر علاقه‌مندان به علم و فناوری می‌سازند، به زبانی روان پاسخ دهند. تفاوتی ندارد که شما یک سازمان عظیمِ نیازمند به بررسی لحظه‌ای پایگاه‌های داده را اداره می‌کنید یا اینکه فقط چیزی گوشه ذهن شما مدام می‌پرسد «بلاکچین چیست؟»؛ این کتاب همراه خوب شما در قدم‌های بعدی کار و زندگی خواهد بود.

شرکت فینیکس خود نیز در پی ایجاد اکوسیستم بلاکچین و ارزهای دیجیتال است؛ جایی که همه اعضای این جامعه بزرگ بتوانند به بازارهای معاملاتی جهانی دسترسی کامل داشته و نسبت به وضعیت آنها آگاهی کامل کسب کنند. یکی از اهداف این شرکت ایجاد بستری حرفه‌ای برای معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال است که افراد را از سرویس‌های خارجی بی‌نیاز می‌کند و می‌توانند سرمایه خود را در صرافی داخلی نگهداری کنند.

رضا قربانی، رئیس هیئت مدیره راه پرداخت نیز در یادداشت ناشر با اشاره به اینکه کتاب بلاکچین، پنجمین عنوان از سری کتاب‌های «آخرین یافته‌های اچ‌بی‌آر درباره آینده کسب‌وکارها» است، گفته است: «اگر تا پیش از این برای هر مبادله و معامله‌ای به اعتماد نیاز داشتیم و نیز به طرف‌های سومی که اعتماد خلق کنند؛ اکنون بلاکچین به ما اجازه می‌دهد در جهانی که به همدیگر اعتماد نداریم، با هم مبادله و معامله انجام دهیم. بلاکچین دنیای جدیدی است و این دنیای جدید قواعد جدیدی دارد. ما نمی‌توانیم با مدل‌های ذهنی قدیمی در این جهان جدید، راهمان را پیدا کنیم.»


درباره کتاب


این کتاب به سه بخش اساسی تقسیم می‌شود. بخش اول، «درک بلاکچین» است. در این بخش با جزئیات، مفهوم بلاکچین شرح داده شده و تاریخچه، مسیر حرکت و طراحی آن بازگو و درباره کارهایی که می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد، توضیح داده شده است.

 بلاکچین و کسب‌وکار بخش دوم این کتاب است. در این بخش به این موضوع پرداخته شده که امروزه کسب‌وکارها چطور می‌توانند از بلاکچین استفاده کنند و تأثیر آن را در صنعت مالی، صنعت پرداخت، زنجیره ارزش، بازاریابی و صنایع خلاقه شرح داده شده است.

بخش سوم این کتاب «آینده بلاکچین» است. در این قسمت درباره قدرت بلاکچین و تأثیر آن بر مفاهیمی از جمله حریم خصوصی، نظارت، قوانین دولت و پایداری محیطی صحبت شده است.

نویسندگان این کتاب در خصوص اهمیت بلاکچین برای کسب‌وکارها توضیح داده‌اند که هجوم سراسیمه و بی‌پروا به نوآوری‌های بلاکچین بدون درک چگونگی وقوع آن یک اشتباه خواهد بود. هنوز سال‌های زیادی تا تحول واقعی کسب‌وکار و دولت با محوریت بلاکچین باقی مانده است؛ زیرا بلاکچین فناوری «برهم‌زننده» نیست که با یک راه‌حل کم‌هزینه به یک مدل کسب‌وکاری سنتی حمله کند و به‌سرعت از شرکت‌های انحصاری عبور کند. بلاکچین، یک فناوری بنیادین است و این ظرفیت را دارد که پایه‌های جدیدی را برای سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی ما خلق کند. هرچند این تأثیر بسیار زیاد خواهد بود، اما چندین دهه طول خواهد کشید تا بلاکچین به زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی ما نفوذ کند. فرایند پذیرش این فناوری تدریجی و مستمر خواهد بود؛ نه آنی. بنابراین، این نظریه و مفاهیم راهبردی آن همان موضوعی است که ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

برای تهیه و خرید کتاب بلاکچین می‌توانید به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنید. توزیع این کتاب از شنبه دوم اسفندماه آغاز می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.