راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر معماری و زیرساخت شرکت کاسپین در گفت‌وگو با راه پرداخت: زیرساخت برای ایجاد توکن در کاسپین فراهم است

پویا حسینی، مدیر معماری و زیرساخت شرکت کاسپین در گفت‌وگو با راه پرداخت: «اگر گروه داده‌پردازی پارسیان در نظر داشته باشد که دارایی را ارزش‌گذاری و توکنایز کند، می‌توانیم از طریق سیستم خود آن را به فروش برسانیم. زیرساخت این کار فراهم است و بسیاری از دارایی‌های را می‌توان توکنایز کرد.»

کنسرسیوم ققنوس نزدیک به سه سال است که راه‌اندازی شده و از همان ابتدا پلتفرمی بر مبنای فناوری دفتر کل توزیع شده تشکیل داد که متشکل از میزبان‌های غیرمتمرکز بود. در این مدت، کم‌کم به میزبان‌ها اضافه شده و تیم کنسرسیوم هنوز هم در تلاش است تا بتواند بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم که اقتصاد دیجیتالی است، آماده کند.

گروه داده پردازی پارسیان هم از جمله اعضایی است که از ابتدا در تأسیس این کنسرسیوم شرکت داشته و در این راستا شرکت کاسپین به‌عنوان بازوی اجرایی گروه داده پردازی پارسیان، وظیفه پیاده‌سازی و راه‌اندازی آن را بر عهده داشته است. توسعه سیستمی که بزرگترین پروژه زیرساخت بلاکچین کشور بوده و توانسته که مشتریان و کسب‌وکارهای مختلفی را به خود جذب کند که این کار به نوبه خود با توجه به نوپا بودن صنعت بلاکچین در کشور، نیاز به جلب اعتماد مشتریان و کسب‌وکارهای زیادی است. پویا حسینی، مدیر معماری و زیرساخت شرکت کاسپین به پیشرفت در این مسیر بسیار خوش‌بین بوده و به‌دنبال جذب ایده‌های جدید و راه‌اندازی آنها روی این بستر است و معتقد است که این کار می‌تواند تغییرات زیادی را در فضای فناوری اطلاعات و بانکی ایجاد کند.

کاسپین تاکنون توانسته که چرخه کامل ثبت‌نام مشتریان، توزیع توکن‌ها و بازخرید آنها توسط مشتریان را به‌طور کامل پیاده‌سازی کند. حسینی در این باره توضیح داد: «همچنین در حال حاضر تمامی این سرویس‌ها از طریق کیف پول آی گپ در دسترس کاربران بوده و کاربران می‌توانند اقدام به خرید توکن‌های راه پرداخت و پیمان کنند. مشتریان از طریق اپلیکیشن آی‌گپ می‌توانند پس از ثبت‌نام، خرید توکن را انجام دهند. ما نیز کیف پول آنها را شارژ می‌کنیم تا از طریق آن بتوانند توکن‌‌های خود را به حساب‌های دیگر منتقل یا بازخرید کنند. مشتریان در بازخرید می‌توانند توکن‌های خود را برگشت دهند. پس از آن مبلغ بازپرداخت را به شماره شبای مشتری انتقال می‌دهیم.»

او درباره این موضوع که واریز وجه به حساب چه زمانی انجام می‌شود، گفت: «در حال حاضر تسویه در بازه‌ زمانی یک تا دو روز کاری طول می‌کشد، اما به دنبال این هستیم که این زمان را کاهش دهیم.»

به‌گفته حسینی توکن جایگزینی از سوی ققنوس نیز برای توکن قبلی الماس در نظر گرفته شده که به‌زودی روی پلتفرم کاسپین راه‌اندازی می‌شود.

مدیر معماری و زیرساخت شرکت کاسپین با اشاره به اینکه پلتفرم راه‌اندازی شده، شروع خوبی برای نهادینه کردن بلاکچین است، توضیح داد: «در این راستا می‌توانیم بسیاری از دارایی‌هایی را موجود و مواردی که قابل ارزش‌گذاری است، را وارد این شبکه کرده و برای آن چرخه‌ عرضه و تقاضا ایجاد کنیم. همچنین کسب‌وکارهایی را که قابل مهاجرت به بلاکچین هستند، را می‌توان با کمک این بستر به سرانجام رساند.»


کاسپین درصدد توسعه هر چه بیشتر پلتفرم بلاکچینی است


حسینی در ادامه به ایده‌هایی که در آینده می‌تواند در بستر بلاکچین برای مشتریان و کسب‌وکارها اجرا کرد اشاره کرد و گفت: «پلتفرمی که از آن استفاده می‌شود مناسب این است که بتوانیم اموال و دارایی‌های مختلف را توکنایز کنیم و عرضه عمومی انجام دهیم و به سهولت از این پلتفرم استفاده، دارایی‌های بیشتری را در شبکه ایجاد و به مشتریان عرضه کرد. همچنین به دلیل اینکه زیرساخت شبکه بر مبنای DLT یا دفتر کل توزیع‌شده است، می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را که ساختاری بر مبنای دفتر کل هستند همانند سامانه‌های حسابداری، سیستم‌های بانکی را بر روی این بستر پیاده‌سازی کرد. این پلتفرم در صنعت هم مخصوصاً در چرخه‌های توزیع و عرضه می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد و باعث تحول زیادی ‌شود.»

به‌گفته او باتوجه به اینکه در شبکه ققنوس تمام اعضای کنسرسیوم متصل به پلتفرم هستند، هر فرد هر تراکنشی انجام دهد، توسط بقیه اعضای گروه قابل دستیابی است و می‌توان در هرکدام از اعضای ققنوس تراکنش‌ها را دید. این اتفاق جدید و یکپارچه‌ای است که به صورت غیرمتمرکز و توزیع شده است و بین چندین عضو پخش شده و منجر به ایجاد یک سامانه‌ی یکپارچه‌ غیر متمرکز شده است.

حسینی در خصوص پیاده‌سازی مواردی که در آینده قرار است اجرا شود، گفت: «برخی بحث‌هایی که برای آینده وجود دارد بخشی از آن گرفتن مجوز از ارگان‌های مربوط است که برای توزیع یا معادل‌سازی دارایی‌ها و در شبکه بلاکچین به آن نیاز داریم. برخی موارد مانند چرخه توزیع یک شرکت یا ارگان وجود دارد که بیشتر بحث فنی دارد که بتوانیم فرایندی که آنجا وجود دارد را به ادبیات و ساختار بلاکچین تبدیل کنیم. به خصوص پلتفرمی که راه‌اندازی کرده‌ایم ساختار و چارچوب‌های خود را دارد. که به‌خصوص در حوزه‌ پیاده‌سازی شبکه‌های عرضه و تقاضا بحث‌های فنی بسیار جذابی وجود دارد که خود منجر به خلق دانش خواهد شد.»


کشور به شبکه داخلی بومی بر بستر بلاکچین نیاز دارد


حسینی ورود به حوزه‌ پلتفرم بلاکچینی را خوش‌بینانه تصور کرد و معتقد است که در هر صورت بلاکچین راه‌اندازی می‌شود و کشور ما هم نیاز به یک شبکه داخلی بومی در این زمینه دارد. او توضیح داد: «دیر یا زود تمرکز بر این پلتفرم بیشتر می‌شود و به نظرم آینده خوبی در انتظار این شبکه وجود خواهد داشت. شاید اوایل سختی‌هایی برای راه‌اندازی شبکه وجود داشته و اعتماد کسب‌وکارها و مردم کم باشد، اما قطعاً چون زیرساخت خوبی چیده شده و با فکر کار پیش رفته آینده خوبی خواهد داشت.»

او دو روشی را که می‌توان از این پلتفرم استفاده کرد، توضیح داد و گفت: «اول اینکه می‌توانیم ساختاری جهت ارزش‌گذاری و عرضه‌ توکن‌ها را در اختیار سازمان‌ها قرار دهیم تا بتوانند دارایی‌های خود را در اختیار مشتریان قرار دهند و از طریق بستر کیف پول بتوانند اقدام به خریدوفروش آنها کنند. مرحله دوم هم اینکه بتوانیم به‌صورت API سرویس‌های بلاکچین و قراردهای هوشمند را به فین‌تک‌ها و سازمان‌های مرتبط عرضه کنیم. علاوه‌براین می‌توانیم خودمان نیز جهت شروع این فرایند اقدام به پیاده‌سازی APIهای مربوط به کسب‌وکارهای مختلف کنیم و آن را در اختیار صنعت مورد نظر قرار دهیم و بتوانیم شفافیت و اعتمادپذیری را در اختیار آن صنعت قرار دهیم.»


زیرساخت ایجاد توکن فراهم است


حسینی در پاسخ به این سؤال که کاسپین قصد دارد توکنی ارائه دهد یا نه، گفت: «واقعیت این است که کاسپین بیشتر بازوی اجرایی است و گروه داده‌پردازی اگر در نظر داشته باشد که دارایی را ارزش‌گذاری و توکنایز کند، می‌توانیم از طریق سیستم خود آن را به فروش برسانیم. اما در هر صورت زیرساخت این کار فراهم است و بسیاری از دارایی‌های را می‌توان توکنایز کرد.»

او در ادامه به مزیت‌هایی که توکن‌ها برای مشتریان ایجاد می‌کند، اشاره کرد و توضیح داد: «برای مثال توکن راه پرداخت توکنی است که برای خود ارزشمند است و می‌توان به‌جای پرداخت ریال از این توکن استفاده کرد و  کتاب‌های راه پرداخت را خریداری کرد. همچنین در صورتی که دارایی مشخصی که نیاز به مجوز خاصی نداشته و از پیچیدگی‌های سازمانی به دور است را می‌توان جذب و اجرایی کرد. »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.