راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح ارزیابی ملی تحول دیجیتال صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت آغاز شد

مهدی شامی زنجانی، دبیر ارزیابی ملی تحول دیجیتال، اعلام کرد در چهار سال گذشته دانشگاه تهران هم‌زمان با گسترش مفاهیم و کاربردهای نوآوری دیجیتال و لزوم حرکت سازمان‌های به سمت تحول دیجیتال، اقدام به برگزاری رویداد و ارزیابی ملی تحول دیجیتال در شرکت‌ها و سازمان‌ها کرده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دبیرخانه ارزیابی ملی تحول دیجیتال دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با توجه به لزوم حرکت بانک‌های کشور به سمت بانکداری دیجیتال، در چهارمین دوره برگزاری ارزیابی ملی تحول دیجیتال در کنار سایر صنایع، صنعت بانکی به‌طور ویژه و در قالب کارگروه تخصصی مدنظر قرار گرفته است.

مدل اختصاصی بانکداری دیجیتال با هدف ارزیابی، ارائه بازخورد و در نهایت معرفی بانک‌های پیشرو در تفکر و تحول دیجیتال، در سطح ملی طراحی شده است. ارزیابی ملی تحول دیجیتال می‌کوشد، علاوه بر تقویت فضای رقابت دیجیتال کسب‌وکارها، به ایجاد زمینه‌ای مناسب برای تبادل تجارب موفق بین سازمان‌ها، رهبران و متخصصین این حوزه بپردازد. این رویداد، در سه محور تخصصی زبدگی دیجیتال، نوآوری دیجیتال و رهبران دیجیتال برگزار می‌شود.

در محور زندگی دیجیتال، بلوغ دیجیتال بانک شرکت‌کننده در رویداد، ارزیابی خواهد شد، زندگی دیجیتال، میزان مطلوبی از بلوغ دیجیتال است که در آن، سازمان با محوریت فناوری‌های دیجیتال، به سطح قابل‌توجهی از عملکرد، تجربه جذاب مشتری و درنهایت سودآوری دست یافته است.

شامی زنجانی افزود: «در حوزه نوآوری دیجیتال، ابتکار و پروژه دیجیتال کاندیدا شده از سوی بانک شرکت‌کننده در ارزیابی، از منظر نوآوری ممیزی خواهد شد.»

دبیر ارزیابی ملی تحول دیجیتال در تشریح محور سوم، خاطرنشان کرد: «در محور رهبری دیجیتال، رهبر دیجیتال کاندیدا شده از سوی بانک شرکت‌کننده در ارزیابی، ممیزی خواهد شد، رهبر کاندیدا شده باید نقش برجسته‌ای در فرایند تحول دیجیتال و رشد مبتنی بر ابتکارات دیجیتال سازمان خود ایفا کرده باشد.»

شامی زنجانی در خصوص اهمیت بانکداری دیجیتال گفت: «استارت‌آپ‌های فنّاورانه حوزه مالی در حال تغییر در بازار مالی هستند و بانک‌ها باید خود را به‌منظور ایجاد اکوسیستم با این دست کسب‌وکارها آماده کنند و برای آن برنامه ویژه داشته باشند. از طرفی به وجود آمدن مفاهیمی مانند بانکداری باز، لزوم توجه به نوآوری مدل کسب‌وکار را نیز در این صنعت بیش‌ازپیش یادآور می‌شود. قوانین و قواعد بانکی هم با ظهور فناوری‌های همچون بلاکچین پیچیده‌تر شده و پیوسته هم در حال تغییر است. لذا بانک‌ها راهی جز رهسپاری سفر دیجیتال ندارند. دانشگاه تهران هم با درک این ضرورت، کارگروه تخصصی بانکداری دیجیتال را در ارزیابی ملی تحول دیجیتال طراحی کرده است.»

او افزود: «از ویژگی‌های مهم این دوره از ارزیابی، ممیزی سازمان‌ها بر اساس مدل تحول دیجیتال ۲۰۲۰۰ است. لازم به ذکر است که این مدل جامع صرفاً در ارزیابی ملی تحول دیجیتال به‌منظور ممیزی بلوغ دیجیتال سازمان‌ها استفاده می‌شود و هریک از سازمان‌های شرکت‌کننده قادر خواهند بود که با آگاهی از سطح بلوغ دیجیتال خود، برای رشد و ارتقا در این حوزه برنامه‌ریزی کنند. در این مدل علاوه بر ارزیابی بلوغ دیجیتال، نقاط قوت و ضعف هریک از سازمان‌ها در حوزه دیجیتال شناسایی می‌شود و این مورد اولین گام برای ترسیم نقشه راه تحول دیجیتال آنها خواهد بود.»

همچنین به گفته شامی زنجانی، در این دوره از ارزیابی ملی تحول دیجیتال آموزش‌های جامعی برای سازمان‌های شرکت‌کننده در نظر گرفته شده است که با آمادگی کامل مورد ارزیابی دیجیتال قرار بگیرند. پس از ارزیابی نیز یک جلسه مشاوره‌ای، همراه با ارائه گزارش بازخورد جامعی با رویکرد ۲۰۲۰ مدنظر خواهد بود.

شامی زنجانی اصلی‌ترین مزایای حضور بانک‌ها در ارزیابی ملی تحول دیجیتال را ممیزی وضعیت بلوغ دیجیتال بانک در ارزیابی توسط داوران خبره و دریافت گزارش بازخورد از وضعیت آن به همراه مقایسه آن با متوسط صنعت در سطح داخلی و بین‌المللی، برگزاری یک جلسه آموزشی تحول دیجیتال پیش از ممیزی برای بانک‌ها، معرفی بانک‌ها و مدیران منتخب در حوزه تحول دیجیتال به جامعه علمی و حر‌فه‌ای کشور و برگزاری یک جلسه مشاوره‌ای تحول دیجیتال پس از ارزیابی دانست.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، جهت دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از زمان‌بندی و شرایط ارزیابی می‌توانید به پایگاه اینترنتی ارزیابی ملی تحول دیجیتال به آدرس www.DTconf.ir مراجعه کنید. برای ثبت نام لینک‌های زیر را کلیک کنید.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.