راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام شد / ‌در شکل نگرفتن زیست‌بوم بانکداری دیجیتال فقط بانک‌ها مقصر نیستند

پنل زیست‌بوم بانکداری دیجیتال با نگاه به ارزش‌آفرینی در این حوزه امروز (۱ اسفند) در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد. در این پنل شرکت‌کنندگان، رشد کند زیست بوم بانکداری دیجیتال را به موارد بسیاری ارتباط دادند که شاید اصلی‌ترین آن، آماده نبودن از نظر فرهنگی و شکل نگرفتن درست بیزنس مدل در اکوسیستم باشد.

همچنین در این پنل اکثر شرکت‌کنندگان اعلام کردند که مشکل در شکل‌گیری زیست‌بوم بانکداری دیجیتال فقط بانک‌ها مقصر نیستند و استارتاپهای حوزه بانکی نیز می‌توانند بخشی از مشکلات و کندی‌های این حوزه را ایجاد کنند، چرا که هنوز در مدل همکاری با بانک‌ها به بلوغ نرسیده‌اند.

به گزارش راه‌پرداخت، حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تارا و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباط فردا در این پنل با اشاره به اینکه همگرایی در نظام بانکی جذاب است اعلام کرد که مشکل در توسعه زیست‌بوم بانکداری دیجیتال از جنس فرهنگی است. او در این زمینه گفت: «سال‌هاست که بین رگولاتوری مخابراتی، اپراتورها و شبکه بانکی با وجود فعالیت زیاد هم‌افزایی ایجاد نشده است. الان از کدام یک از فناوری حوزه تلکام استفاده کرده‌ایم، نهایتش این بوده که شارژ می‌فروشیم و بخشی از اکوسیستم سودش را می‌برد و بخشی دیگر ضرر.»

او با بیان اینکه باید به زیست‌بوم بانکداری دیجیتال ریشه‌ای‌تر نگاه کرد توضیح داد: «هنوز از نظر فرهنگی آمادگی همگرایی برای ایجاد توسعه در این بخش را نداریم. شاید به صورت شفاهی مدیران بگویند می‌خواهند کارهای زیادی انجام دهند، اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد. برای مثال در بخش ارائه APIها به شرکت‌های فین‌تکی هنوز مشکل وجود دارد و انتظاراتی که در این زمینه بوده برآورده نشده است. برای دادن API هم مسائل مختلفی مطرح می‌شود از جمله مشکلات امنیتی، اینکه هنوز مدل کسب‌وکار درنیامده است یا اینکه می‌خواهند از این API برای راه‌اندازی استارتاپ خود استفاده کنند.»

او تاکید کرد کلمه زیست بوم کلمه قشنگی است که برای این پنل انتخاب شده و ابزار امیدواری کرد که این ادبیات‌سازی اتفاق بی‌افتد و گسترش پیدا کند تا واقعا به سمت زیست بوم برویم.

قنادپور ادامه داد: «بانک‌ها از نظر ذهنی هنوز آماده این اکوسیستم‌سازی نیستند، می‌خواهند این اکوسیستم را بسازند و حرف‌های قشنگ می‌زنند، ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتد که این یک چالش فرهنگی است و ربط به کسب‌وکارها ندارد.»

قنادپور در این پنل تاکید کرد که اتفاقی که باید در این زمینه رخ دهد این است که رگولاتور نباید بگوید که کسب‌وکار چه کاری باید انجام بدهد، بلکه باید بگوید چه کاری انجام نشود. به باور او هر زمان که رگولاتور روی باید‌ها تمرکز کرده است در این فضا محدودیت ایجاد شده است.

امید ترابی، مدیرعامل شرکت دیار و عضو هیئت مدیره شرکت توسن هم در این پنل اعلام کرد شاید نقاط کوری در توسعه اکوسیستم بانکداری دیجیتال وجود داشته باشد، اما همین نقاط می‌تواند به زمینه‌ای برای رقابت بین بازیگران این حوزه تبدیل شود. 

او در این مورد گفت: «ترجیح می دهم به جای واژه همگرایی از واژه «بسیارگانگی» استفاده کنم زیرا که در واقع وحدت در عین کثرت است.اگر بانک ها، فین تک‌ها و PSPها فضای همکاری را بپذیرند، شرایط تغییر خواهد کرد. بنابارین با وجود تمام انتقاداتی که وجود دارد، همچنان راهی برای رقابت وجود دارد.» به گفته او هرجا که بانک‌ یا PSPها با روی باز به سمت اتفاق‌های بازار رفته‌اند توانسته‌اند نسبت به رقبا متمایز باشند.

در ادامه فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین اعلام کرد که در شکل نگرفتن اکوسیستم بانکداری دیجیتال کشور نه بانک‌ها مقصر هستند و نه فین‌تک‌ها، به باور او مشکل اینجاست که اکوسیستم، بیزنس مدلش درست نیست این موضوع باعث شده لوپ منفی ایجاد شود. 

او در این مورد گفت: «خدمات حوزه بانکی و پرداختی و مدل کسب و کار آنها زیان ده است و به همین دلیل اجزای اکوسیستم نمی‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.»

از سوی دیگر محمد صادقی، مدیرعامل شرکت بهسازان ملت هم در این نشست، گفت: «اقتصاد دیجیتال در ایران بدرستی شکل نگرفته است. قوانین و بخشنامه‌ها در کشور برای بانک‌ها مشخص نیست و آنها می‌گویند چون ناچار به ایجاد زیرساخت‌ها هستند، نظام موجود عادلانه نیست.»

او ادامه داد: «اگر مسائل و مشکلات صنعت بانکداری الکترونیک حل نشود، بازیگران بدرستی وارد بازی نمی شوند. نگاه غلطی وجود دارد که با اقتصاد دیجیتال هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند در حالی که هدف باید افزایش درآمدهای غیرمشاع باشد.»

همچنین در این پنل مصطفی امینی، مدیرعامل شرکت گسترش فناوری های نوین هم در این نشست گفت: «دلیلی که بازیگران تمایل دارند با وجود ضرر و زیان فعلی وارد این صنعت شوند، نگاه به آینده است زیرا در سمت تقاضا و مصرف، تمایل وجود دارد.» 

او با بیان اینکه بانک‌ها تمایل دارند اکوسیستم را خودشان ایجاد کنند، ادامه داد: «هزینه ریزش مشتریان در بخش بانکداری شرکتی با بانکداری خرد قابل مقایسه نیست. همچنین باید قبول کنیم که سطح بلوغ بانک‌ها در برنامه‌ریزی رشد پیدا کرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.