راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنگیدن برای کورسویی از امید / در آخرین میزگرد «مسئولیم» چه گذشت؟

سومین نشست از سلسله میزگرد «مسئولیم» توسط شرکت زرین پال 26 آذرماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. در این نشست درباره مسائلی از جمله قطعی اینترنت، محدودیت‌هایی که برای کسب‌‌وکارها و مشاغل ایجاد می‌کند و چالش‌های رمز دوم پویا صحبت شد.


به تبعات تصمیمی که می‌گیریم فکر کنیم


مصطفی‌ امیری هم‌بنیانگذار زرین پال با اشاره به اینکه اکنون تهدید یک میلیونی برای کسب‌وکارها وجود دارد که آنها را دچار بحران کرده، توضیح داد: «من به امنیت جور دیگری نگاه می‌کنم. ما از چیزی به نام بلک لیسک به وایت لیست رسیده‌ایم. امروز همه چیز مسدود شده و می‌گوییم فقط به تعداد محدود دسترسی داشته باشیم. اگر بار دیگر دلار گران شود، با تجربه بدتری روبه‌رو خواهیم بود. اینها نقطه تهدید هستند و کم‌کم در این مسیر حرکت می‌کنیم که هر اتفاقی که بیفتد فارغ از اینکه چه تاثیری برای کسب‌وکارها داشته باشد، با آن کنار می‌آییم. درحالی‌که باید برای تصمیماتی که گرفته می‌شود به تبعات آن هم فکر کرد.»

علی حاجی محمدی، موسس همیار وردپرس معتقد بود قسمت پرکاربرد اینترنت در ایران در بحث بازاریابی دیجیتال است. او گفت که وقتی اینترنت قطع بود در این مورد بسیار ضعف داشتیم. ما در سرویس‌هایی مانند توئیتر، فیس‌بوک و یوتیوب از قسمت پروموت شناسایی نمی‌شویم و فقط قسمت ارگانیک آن مانده که آن هم فقط در اینستاگرام و گوگل کاربرد دارد. اگر اینها هم بسته شود راه ارتباطی ما هم قطع می‌شود. بنابراین ما هم دوست داریم سروهای ایرانی مانند ابرآوران راه‌اندازی شود.


دیگر نیروی انسانی نداریم


آرمین محمد حسینی، مدیر محصول بیمیتو در این نشست به چالش‌هایی که برای پیام‌رسان‌های داخلی وجود داشت اشاره کرد. او توضیح داد: «ما از هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌های داخلی نتیجه نگرفتیم. فکر می‌کنم بستر اینترنت به این دلیل فراهم می‌شود که مرزها را بردارد و دغدغه‌ای برای کسب‌وکارها ایجاد نکند. به‌طورمثال برای شرکتی که در آفریقاست بتوانیم لوگو بزنیم. ایران هم جای خوبی برای کار کردن است، ولی اگر در ارتباط و بستر اینترنت مشکلی ایجاد شود، محفل خالی می‌ماند.»



امیر عصاری، مدیرعامل ژاکت ادامه داد: «در ابتدا این را بگویم که ما اینترنت ملی نداریم بلکه شبکه ملی داریم. باید بدانیم که این شبکه ایجاد می‌شود یا نه تا تکلیفمان مشخص شود. امنیت کشور اکنون نیروی انسانی اوست. وقتی نیروی انسانی امنیت روانی نداشته باشد نمی‌تواند کار کند و بنابراین سرمایه‌گذار هم با ما همکاری نمی‌کند.»

او ادامه داد: «ما اکنون چالش استخدام نیرو داریم. آنهایی که سرویس بومی را راه‌اندازی کرده‌اند، قطعا در ایران نمی‌مانند. اگر پیشرفتی هم تاکنون بوده به‌دلیل کسانی بوده که قبلا در ایران دسترسی داشته‌اند. درحال حاضر درد ما این است که به حدی از نیاز رسیده‌ایم که برای توسعه‌دهنده باید به فردی که خارج‌ از کشور است پول بیشتری دهیم تا برای ما کار انجام دهد. چراکه در ایران توسعه‌دهنده نداریم.»


حالمان خوب نیست


رسول قربانی، سردبیر راه پرداخت این مساله را مطرح کرد که آیا شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا یا زرین پال به‌دلیل اینکه نمونه خارجی موفقی نداشته‌ایم، به موفقیت رسیده‌اند؟

میلاد قاسم‌زاده از ابرآروان توضیح داد: «در زمان قطعی اینترنت شاید کسب‌وکارهای بزرگ ما دچار مشکل نشدند، ولی حدود 18هزار وب‌سایت ما که پول آنها در حد نان شب بوده تا هفته‌های گذشته هنوز به حالت عادی نرسیده‌اند. نکته دیگر این است که موج رفتن از کشور بعد از قطعی اینترنت بیشتر شده است. در طی این هفته نزدیک به 20 درصد از بین ما رفته‌اند. وقتی دلسرد می‌شویم دیگر انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم و به سراغ‌ مشاغل مرتبط با تکنولوژی هم نمی‌رویم.»

او ادامه داد: «اکنون ما در بازار جهانی حرف برای گفتن داریم و مذاکرات خوبی را هم با کشورهایی مانند قطر و عمان داشتیم. پس با همه این اتفاقات سهم خود را از دست نداده‌ایم. اما وقتی دلسرد شویم از همه چیز می‌گذریم و اگر نتوانیم کسب‌وکاری را به درستی بگردانیم نا امید خواهیم شد. در هفته‌های گشته هم اتفاقات بدی برای کسب‌وکارهای استانی افتاد. زمانی وضعیت ما خوب است که حال کسب‌وکارها خوب باشد.»


آینده را از دست می‌دهیم


هژیر مفاخری از شرکت صباسل گفت: «در زمان قطعی اینترنت ترافیک وب‌سایت‌ها صفر شد ولی اپلیکیشن‌ها رشد داشتند. با این حال 80 درصد از درآمد ما افت کرد. یکی از دلایل اصلی این بود برخی صاحبان برندها کمپین‌های خود را متوقف کردند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. تاکنون هم فعالیت خود را شروع نکرده‌اند. شاید شبکه ملی اطلاعات باعث افزایش سرویس‌های ترافیک شود، اما در پرداخت افت خواهیم داشت و درآمدمان کمتر می‌شود.»

به‌گفته علی دشتی از دفتر شما اگر قرار باشد اینترنت نباشد خیلی‌ها به‌دلیل نبود آن نمی‌توانند زندگی کنند. در زمان قطعی اینترنت تماس‌های تلفنی ما یک‌سوم شد، چراکه تمام کسانی که از تلفن‌های ما استفاده می‌کردند از شبکه‌های اجتماعی آن را دریافت می‌کردند. در یک اکوسیستم محدود هرچقدر هم منابع داشته باشیم بالاخره تمام می‌شود. درواقع ما امنیت را برای دوره کوتاهی حفظ می‌کنیم اما آینده را از دست می‌دهیم.

او ادامه داد: «نسل بعد از ما درباره تکنولوژی چه می‌گویند و ما چه جوابی داریم که به آنها بدهیم؟ با شرایط موجود ما هم به این فکر می‌کنیم که پلتفرم خود را به زبان انگلیسی کنیم و از تسهیلات خارج از کشور استفاده کنیم.»


تامین امنیت، در قطعی اینترنت نیست


سارا ستوده، مدیر توسعه و کسب‌وکار اسپید با بیان اینکه تقاضای ما در زمان قطعی اینترنت به یک‌دهم حالت عادی رسیده بود، گفت: «در روز اول قطعی اینترنت 50 دلیوری داشتیم. شرایط سختی برای ما بود که امیدوارم دیگر تکرار نشود. چراکه امید بین کسب‌وکارها از بین می‌رود. قطعا مصائب قطعی اینترنت، مردمی که تازه کسب‌وکار آنلاینی را شروع کرده‌اند را از کار کردن زده می‌کند و باعث نارضایتی می‌شود.»

عادل صادقی، هم‌بنیانگذار رایچت هم توضیح داد: «متاسفانه وقتی از امنیت صحبت می‌کنیم فقط قطعی اینترنت را می‌بینیم. اینترنت به آمریکا کمک می‌کند تا اقتصاد آن توسعه پیدا کند، درحالی‌که ما منابع را محدود کرده‌ایم و نمی‌توانیم صادرات انجام دهیم. بنابریان ما را محدود می‌کند و د راین مسیر عده‌ای هم تصمیم می‌گیرند که به جای دیگری بروند.»


مصائب یک طرح اجباری


در این میزگرد تقریبا همه به موضوع اجرای رمز دوم پویا اشاره کردند و این اعتقاد را داشتند که در این وضعیت و با این روش راه‌اندازی آن درست نیست.

حاجی محمدی گفت که این کار اشتباه است که هر بانکی یک اپلیکیشن ارائه داده است. می‌توان برای همه از یک پیامک استفاده کرد.

محمد حسینی اعتقاد داشت که اجباری کردن رمز پویا باعث می‌شود خرید اینترنتی را سخت‌تر کند و شاهد افت باشیم.

در این باره بخوانید: هم‌بنیانگذار زرین‌پال: با اجرای رمز دوم پویا مدت‌زمان خرید اینترنتی دو برابر می‌شود

مفاخری هم توضیح داد که چون بسیاری از مشتریان ما بانکی هستند کارهای خود را به‌دلیل اجرای رمز دوم پویا دست نگه داشته‌اند تا بدانند بالاخره قرار است چه تصمیمی گرفته شود.

صادقی هم گفت که در این باره اگر به سراغ کارت‌های اعتباری برویم شاید اتفاق مثبتی رخ دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.