راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه معین، مانیتورینگ عملیات یکپارچه نوین چه خدماتی را به کسب‌وکارهای آنلاین ارائه می‌دهد؟

به‌گفته ابوالحسن شمسایی، مدیر ارشد پروژه سامانه معین، این محصول می‌تواند هر سه سطح فضای ابری در کسب‌وکارهای آنلاین را که شامل بسیاری از تجیهزات، ابزارها، نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف است، به‌صورت یکپارچه نظارت و به‌صورت هوشمند اتفاقات و منشا خطا را مشخص کند.

سامانه معین، محصول مانیتورینگ یکپارچه و هوشمند فضای ابری کسب‌وکارهای آنلاین است. این سامانه که توسط بهسازان ملت راه‌اندازی شده، ۲۴ دی‌ماه در ششمین نمایشگاه تراکنش معرفی شد. ابوالحسن شمسایی، مدیر ارشد پروژه سامانه معین، در این معرفی از ویژگی‌ها و تمایزی که این نوع مانیتورینگ نسبت به دیگر مانیتورینگ‌ها دارد، صحبت کرد.

شمسایی در ابتدا توضیح داد که همه کسب‌وکارها برای راه‌اندازی خدمات خود فضای ابری دارند که معمولا فضای ابری آنها به صورت اجاره‌ای یا اختصاصی است. این فضا بر سه لایه شبکه و زیرساخت سخت‌افزاری، بستر نرم‌افزاری و کسب‌وکار تشکیل شده است. در بخش زیرساخت سخت‌افزاری، زیرساخت‌های پردازشی و ارتباطی آن خدمت فراهم می‌شود. در سطح بستر همه ابزارها، اپلیکیشن‌ها، کاربردهایی که لازم است آن خدمات بتواند کار کند قرار دارد و در سطح کسب‌وکار همه سرویس‌ها، سامانه‌ها و برنامه‌هایی که توسط کسب‌وکار تولید می شود، قرار می‌گیرد تا نهایاتا یک سرویس به‌صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار بگیرد و خدمات ارائه دهد.

ابوالحسن شمسایی، مدیر ارشد پروژه سامانه معین

به‌گفته او محصول معین می‌تواند هر سه سطح فضای ابری را که شامل بسیاری از تجیهزات، ابزارها، نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف است، به‌صورت یکپارچه نظارت و به‌صورت هوشمند اتفاقات و منشا خطا را مشخص کند.

مدیر ارشد پروژه معین در ادامه اشاره کرد که در حوزه بانکی امنیت با اپراتور نقض می‌شود، اما همه فعالیت‌های ما در این سامانه عامل‌محور بوده است. بدین معنی که این سامانه با هر ابزاری چه سخت‌افزار باشد و چه اپلیکیشن، با پروتکل‌های استاندارد و حداقل دسترسی ارتباط برقرار می‌کند که امنیت را نقض نمی‌کند. مگر در یک ابزار غیراستاندارد توسعه داده نشده که قابلیت API ساختن برای آن وجود نداشته باشد و مجبور شویم ایجنت یا اپراتوری نصب کنیم که بخواهد اطلاعات را برای ما بفرستد. اکنون همه این عناصر را روی کل بخش‌ها در سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و سرویس‌هایی که کسب‌وکار تولید کرده و نهایتاً در سامانه تعریف کرده‌ایم.  

شمسایی نمونه‌هایی از محیط‌های سامانه مانیتورینگ معین را توضیح داد و گفت: «محیط وب، موبایل و دسکتاپ سه محیط برای استفاده از این ابزار است. ما محیط وب را محیطی با تمام امکانات قرار دادیم. محیط موبایل بیشتر برای مدیران ارشد است که از اتفاقات رخ داده مطلع شوند. نمونه دستکاپی هم امکان راحت‌تری را برای مانیتورینگ برای راهبران فراهم کرده است.»

او با بیان اینکه امکانات سازمانی را هم در این نرم‌افزار گذاشته‌ایم که معمولاً نرم‌افزارهای مانیتورینگ از این قابلیت برخوردار نیستند، گفت: «در این نرم‌افزار می‌توان واحدهای مانیتورینگ را مستقل تعریف کرد. هر واحد مانیتورینگ می‌تواند ادمین خود را داشته باشد و هر ادمین به‌طور کامل می‌تواند درباره اشیایی که ماینتور و مدیریت می‌کند، استقلال خود را حفظ ‌کند.»

به‌گفته او هر واحد می‌تواند بخشی از اطلاعات خود را به درخواست واحد دیگر به اشتراک بگذارد. علاوه‌براین، آن مجموعه می‌تواند اطلاعات را برای تحلیل‌های خود وابسته کند. چون مدعی می‌شود که سرویسش وابسته به سرویس دیگری است. نهایتاً مدیر مجموعه می‌تواند بگوید که یک واحد مانیتورینگ سامانه دارد که می‌تواند اطلاعات را بدهد و از تجمیع آنها نمودار ساخته شود. در آخر امکان تحلیل منشأ خطا برای سامانه فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.