راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراکز داده کشور مطابق با استانداردهای جهانی رتبه‌بندی می‌شوند

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران امروز ۲۵ آذرماه در یک نشست خبری که با حضور محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نطام صنفی کشور برگزار شد خبر از رتبه‌بندی مراکز داده در کشور داد و گفت: «مراکزی که در این رتبه‌بندی قرار بگیرند از مزایایی برخوردار می‌شوند که مهم‌ترین آن استفاده از برق با تعرفه صنعتی است.»

یکی از دغدغه‌های این روزها مربوط به مراکز داده است که باید استانداردگذاری می‌شد. ناظمی با بیان این مطلب گفت: «دلیل اول اهمیت این موضوع این است که وقتی رتبه‌بندی وجود ندارد کسی که می‌خواهد از این امکان استفاده کند نمی‌داند کدام مرکز چه استانداردی دارد؛ بنابراین نمی‌تواند انتخاب درستی بکند. مشکل دوم فرد یا نهادی است که خودش مرکز داده دارد و نمی‌تواند از امکانات تعرفه‌ای و تشویقی استفاده کند مثل قیمت برق که تحمیل هزینه را در پی دارد. مشکل سوم در بخش سیاست‌گذاری است چراکه ما هم نمی‌توانستیم داده‌های دقیق داشته باشیم و این باعث می‌شد در برنامه‌ریزی‌ها ضعیف باشیم.»

ناظمی مشکل چهارم را مربوط به مشتریان دولتی خواند و گفت که این نهادها با توجه به دغدغه‌هایی از جنس پایداری خدمت و امنیت داده‌ها مجبور بودند از مراکز داده معتبر استفاده کنند اما با توجه به اینکه استانداردی در این حوزه وجود نداشت، مجبور بودند مراکز داده دولتی ایجاد کنند که این آسیب‌زا بود.

ناظمی با بیان اینکه طرح‌های رتبه‌بندی قبلی دارای آسیب‌های متعدد مانند نظام مجوزدهی است که از موانع اصلی کسب‌وکارهاست؛ گفت: «در این طرح سه ویژگی را رعایت کردیم و آن را در نظام صنفی رایانه‌ای که نهاد اصلی حوزه مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات است انجام دادیم. نخست اینکه به طور متداول مجوزها با دیدگاه سلبی نوشته می‌شود اما رویکرد ما در رتبه‌بندی مراکز داده تشویقی است. سعی نکردیم که مانند مجوزهای دولتی شرکت‌های فعال در این حوزه را برای دریافت این مجوز مجبور کنیم و هر شرکتی بنا بر خواست خود می‌تواند مجوز رتبه‌بندی را دریافت کند. همچنین بیش از نیمی از اعضای این کارگروه رتبه‌بندی برای اولین بار در کل مجوزهای دولتی از نهادهای صنفی و مدنی هستند. نماینده اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون و نماینده دانشگاهیان در این کارگروه خصور دارند. درحقیقت از ۹ عضو ۶ عضو غیردولتی هستند.»

او ادامه داد: «سومین ویژگی این است که دیدگاه ما صفر و یکی نیست و مراکز داده در چهار رتبه مختلف قرار دارند که بر اساس استاندارد جهانی نوشته شده و آنها بر اساس یکی از این چهار استاندارد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. شرکت‌ها به انتخاب خودشان می‌توانند اعلام کنند که می‌خواهند براساس کدام یک از این چهار استاندارد ارزیابی شوند. از سوی دیگر ارزیابی را هم به آزمایشگاه‌های خصوصی واگذار کردیم و کارگروه فقط معیارها را تعیین می‌کند. »

ناظمی اظهار امیدواری کرد که با منتشر شدن فراخوان ارزیابی مراکز داده از امروز شرایط برای تجمیع شرکت‌های فعال در این زمینه فراهم و میزان مراکز دولتی نیز کاهش پیدا کند و داده‌های دولتی تنها از طریق بخش خصوصی جمع‌آوری و محافظت شود.

در ادامه اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی کشور گفت که هرروز صدها ترابایت دیتا در دنیا تولید می‌شود و این میزان به صورت نمایی در حال افزایش است. در جهان ذخیره‌سازی دیتا به صنعتی با نرخ رشد دو رقمی در حال تبدیل است و کشورهای پیش‌بینی می‌کنند بخشی از منابع تولید ناخالص داخلی را از طریق ذخیره‌سازی دیتا تأمین کنند.

او ادامه داد: «ما هم با توجه به توسعه دولت الکترونیک و شهر هوشمند نیازمند مراجع ذخیره‌سازی داده هستیم تا بتوانند داده‌های مردم که منبع ثروت است ذخیره‌ کنند. این فرصت ارزیابی مراکز داده حالت انگیزشی دارد. آنها برای اینکه بتوانند در عرصه رقابت بمانند باید رتبه بگیرند و تفاوت خود را با سایرین ثابت کنند. همچنین فرصتی است که اصلاح ساختاری انجام دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.