راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان دریافت درگاه اینترنتی شرکت پرداخت الکترونیک سداد روی سامانه نوآفرین فراهم شد

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت پرداخت الکترونیک سداد، در راستای ارائه درگاه پرداخت اینترنتی در سامانه نوآفرین امروز هشتم بهمن ماه برگزار شد. از این پس شرکت پرداخت الکترونیک سداد به شرکت‌ها و تیم‌هایی که در سامانه نوآفرین ثبت نام کرده‌اند بنابر درخواست آنها درگاه پرداخت ارائه می‌دهد. برای انجام این کار ابتدا نماد اعتماد الکترونیکی شرکت‌هایی که در این سامانه ثبت‌نام کرده اند کنترل می‌شود. کد رهگیری برای آنها ارسال شده و درگاه پرداخت سداد در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

در ابتدای این مراسم، سعید روشنی مجری طرح ایران نوآفرین، گفت: «پرژه ایران نوآفرین اردیبهشت‌ماه 1398 با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا به وزیر ارائه شد و برای حمایت از شرکت‌های نوپا مصوبه‌ای از هیات وزیران گرفت. در این آیین‌نامه شرکت‌هایی که عمر کمتر از سه سال با سرمایه ثبتی 250 میلیون تومان و درآمد کمتر از 500 میلیون تومان دارند، قرار می‌گیرند و به آنها نوپا گفته می‌شود. ماده 11 آیین‌نامه ایجاد سامانه‌ای برای گردآوری اطلاعات این شرکت‌هاست که علاوه بر گردآوری داده، اطلاعاتی جامع از اکوسیستم استارت‌آپی ایران را در اختیار ما قرار می‌دهد. مهم‌ترین حمایتی که از این طریق از شرکت‌های نوپا به عمل می‌آید معافیت مالیاتی و بیمه‌ای است.»

او به خدمات ارائه شده در این سامانه اشاره کرد و گفت: «شش خدمت از سازمان‌های دولتی توسط این سامانه ارائه می‌شود؛ سازمان فناوری اطلاعات ایران، قوه قضائیه، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت ملی پست، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله این سازمان‌ها هستند که خدمات خود را به این کسب‌وکارها ارائه می‌دهند.»

به گفته روشنی از زمان رونمایی از این سامانه، 1486 تیم نوپا، 1871 شرکت نوپا، 283 شرکت بزرگ رشدیافته و 92 سرمایه‌گذار در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.


کیف پول سداد روی سامانه نوآفرین قرار می‌گیرد


در ادامه این رویداد، محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد این شرکت را بازوی اجرایی بانک ملی خواند که از سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرده است. او به ارائه آمار و ارقامی از فعالیت‌های پرداخت الکترونیک سداد پرداخت و گفت: «در 700 هزار نقطه در حال خدمت‌رسانی به مشتریان خرد و سازمانی هستیم. از سال 1395 تا 1398، تراکنش‌های این شرکت حدود دو برابر افزایش یافته است و 870 میلیون تراکنش داشتیم.»

او اضافه کرد: «همکاری با مرکز توسعه تجارت الکترونیک از جمله مواردی است که شباهت زیادی به موضوع همکاری ما بر روی پلتفرم نو آفرین و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا دارد، زیرا در این همکاری تمامی کسب‌وکارهایی که برای دریافت ای‌نماد اقدام می‌کنند، پس از دریافت ای‌نماد این امکان را دارند که بدون ارائه مدارک اضافه، درخواست درگاه پرداخت خود را به سداد ارائه دهند و از خدمات درگاه پرداخت شرکت استفاده کنند. »

 صادق درباره عملکرد اپلیکیشن ایوا گفت: «ایوا علاوه بر خدمات عادی که سایر اپلیکیشن‌های مالی ارائه می‌دهند، عوارض خروج از کشور و ارائه خدمات سازمان‌های دولتی را هم در نظر گرفته و این خدمات منحصر به‌فرد آن است. کیف پول اپلیکیشن ایوا هم در راستای حل مشکلات پرداخت آنلاین و کسب‌وکارهای خرد راه‌ندازی شده است. در این زمینه بازارهای مربوط به خدمات عمومی و خدمات شهری همچون پرداخت‌های پارکینگ‌ها و تسهیل تراکنش‌های مربوط به حوزه حمل‌ونقل عمومی، مراکز خرید و مراکز تفریحی از اهداف اصلی پرداخت الکترونیک سداد است. »

به گفته صادق در بخش سخت‌افزاری پایانه فروشگاهی اندرویدی، کیوسک‌های پرداخت، پایانه‌های سیستمی و پایانه فروش موبایلی از جمله خدمات سخت‌افزاری سداد هستند. با توجه به زیرساخت‌هایی که در اختیار پرداخت الکترونیکی سداد قرار دارد امکان ارائه کیف‌پول الکترونیکی روی سامانه نوآفرین وجود دارد.»


تا پایان سال، شش خدمت به سامانه نوآفرین اضافه می‌کنیم


در ادامه امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه وقتی به سمت اقتصاد پلتفرمی می‌رویم، مفاهیم اقتصادی تغییر جدی می‌کند و به بازیگران جدیدی نیاز است، گفت: «در این میان، مفاهیم عرضه‌وتقاضا جای خود را به بازارهای جورسازی می‌دهند و درحقیقت جای عرضه‌وتقاضا تغییر می‌کند. در این اقتصاد، دارایی‌های اصلی مشتریان و امکان مبادله بین آنها وجود دارد. بازیگران جدید، در کشور ما شرکت‌هایی هستند که با بانک‌ها فعالیت می‌کنند چون هم مشتری زیاد دارند و هم امکان ساخت پلتفرم را برای مبادله فراهم می‌کنند. در این تغییرات اقتصادی، اهمیت این شرکت‌ها بسیار زیاد می‌شود. ما هم باید بازیگران جدید را انتخاب کنیم تا وارد عرصه‌های جدید شویم. سداد در نگاه سنتی صرفاً تسهیل‌کننده فعالیت بانک ملی بوده اما در نگاه جدید خود می‌تواند بازیگری مجزا باشد.»



به گفته ناظمی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های مورد نیاز برای رشد بخش اقتصاد نوآور و نقطه شروع آن، تسهیل ورود بازیگران جدید به اقتصاد است. او در این باره گفت: «به همین خاطر ما طرح نوآفرین را به هیات دولت پیشنهاد دادیم تا کسی که تازه‌وارد است برای مدت کوتاهی ورود آن تسهیل شود و معافیت‌هایی داشته باشد. حدود هفت ماه پیش مصوبه دولت را گرفتیم و سامانه آن را ایجاد کردیم. این طرح، یازده بند دارد و هرکدام بخشی از موانع موجود را مورد اشاره قرار می‌دهد. راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی، یکی از زیربخش‌های بند 11 طرح نوآفرین است. حتماً این طرح مشکلاتی دارد اما نگاه ما تکاملی است و اگر راه‌های برای بهبود داشته باشیم حتماً رخ می‌دهد.»

او تصریح کرد: «اولین بار است که در این طرح، نگاه مشوق‌محور به جای مجوزمحور در دولت داشته‌ایم. ارائه مجوز، نقطه آغازین ورود فساد به سازمان‌های دولتی، ایجاد رانت، تقسیم‌بندی‌ها و بروکراسی‌های کند است. در این طرح، بیش از 1800 شرکت نوپا به‌صورت خوداظهاری ثبت‌نام کرده‌اند. داده‌هایی که در حال حاضر وجود دارد کلین است و 290 شرکت رشدیافته خوداظهارانه این کار را کرده‌اند. برنامه ما این است که هر هفته یک خدمت هرچند کوچک و متعهد به رشد را به این سامانه اضافه کنیم. امروز از سداد شروع کردیم. شرکت‌ها نیاز به درگاه پرداخت دارند و دریافت این خدمت، برای آنها سخت و گنگ بود. از امروز کسب‌وکارها می‌توانند با ثبت نام در پروفایل نوآفرین و با ارائه نماد اعتماد الکترونیک، درگاه پرداخت خود را دریافت کنند. قرار است از کیف پول سداد هم استفاده کنیم تا شرکت‌ها از آن استفاده کنند. هرچقدر تعداد این کیف‌پول‌ها بیشتر شود برای کاربران مطلوب‌تر خواهد بود آن هم در شرایطی که ممکن است دسترسی به رمز دوم پویا برای همه میسر نباشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.