راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیدایش اکوسیستمی از جنس اقتصاد دیجیتال / گفتگو با محمد فاطمی مدیرعامل شرکت تک‌وست

ماهنامه عصر تراکنش / امروز کمتر کسی است که نقش فناوری اطلاعات در پیشبرد برخی صنایع را نادیده بگیرد؛ از ایجاد کسب‌وکارهای جدید گرفته تا تحولات فناورانه‌ای که ایجاد می‌شود و در زندگی انسان‌ها، نقش قابل توجهی دارد. در این میان بازیگران بین‌المللی هم نظاره‌گر نیستند، بلکه می‌کوشند بیشترین سهم را در این بازار از آن خود کنند.

محمد فاطمی، مدیرعامل شرکت تک‌وست (هلدینگ گروه توسن) در گفت‌وگوی خود با ماهنامه عصر تراکنش پیوند ناگسستنی حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشدید روند همگرایی در تکنولوژی‌های این صنعت را عامل توسعه کسب‌وکار از طریق حرکت در فعالیت‌های زنجیره ارزش قلمداد کرد. او در این گفت‌وگو چگونگی عملکرد شرکت‌های فعال در این بازار را مورد ارزیابی قرار داد که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

 

حضور توسن در نمایشگاه بانکداری و نظام‌های پرداخت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حضور هر ساله گروه توسن در نمایشگاه بانکداری و نظام‌های پرداخت به‌جهت نمایش توان و قدرت پیشروترین شرکت ایرانی در عرصه بانکداری است. هر سال شرکت‌های گروه با معرفی محصولی جدید حاضر می‌شوند. این شرکت‌ها در کنار هم بزرگ‌ترین اکوسیستم بانکی ایران را ایجاد کرده‌اند.

 

اگر بخواهید توصیفی از وضعیت صنعت بانکداری در کشور ارائه دهید، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

نکته قابل توجه این است که همه ما با هم باید چالش‌ها و موانع این اکوسیستم را شناسایی کنیم و بعد از آن در جهت رفع آن اقدامات سریع و صحیح انجام دهیم. در این میان، برخی از شرکت‌ها، از جمله شرکت‌های گروه توسن، داعیه بین‌المللی شدن دارند و این مساله باید همسو و موازی با ایجاد بستری سالم و پیشرفته در داخل کشور باشد. ما با استفاده از نیروهای متخصص و جوان، تمام قوای خود را بر اساس این مهم هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ناگفته نماند امروزه این صنعت با واژه‌هایی نظیر ارزهای مجازی روبه‌رو است که با موضع‌گیری دقیق و درست درباره آنها باید در بهترین جای ممکن در دنیا بایستیم.

شما امسال کاندیدای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای شدید. هدف‌تان از کاندیداتوری چه بود؟

به‌دلیل بالا بردن توان و ایجاد هم‌افزایی شرکت‌های این صنعت و به جهت قدرت بخشیدن به سازمان امور صنفی، امسال کاندیدای نظام صنفی شدم و رای آوردم. اصلی‌ترین دلیل حضورم در این مجمع نیز ایجاد توانی مضاعف جهت انجام کارها و پروژه‌های بزرگ ملی است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

این سازمان از تیرماه 1384 بر اساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار و آیین‌نامه مصوب هیات وزیران فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردم‌نهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با تلاش بی‌وقفه دست‌اندرکاران کشور، با هدف تنظیم مناسبات بخش خصوصی و صنعت ICT  با دولت و مشارکت موثر در ساماندهی امور تجاری رایانه‌ای، پیش از این در قالب انجمن شرکت‌های انفورماتیک از سال 1373 فعال بوده است که در نهایت از سال 1384 بر اساس مصوبه مجلس و آیین‌نامه هیات وزیران، تحت عنوان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت خود را در مقیاس وسیع‌تری ادامه می‌دهد.

[/mks_pullquote]

 

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از صنایع نقش موثری داشته است. چطور می‌توانیم در این اکوسیستم، فرصت‌ها را شناسایی کنیم؟

روزگاری بود که فناوری اطلاعات یک حوزه لوکس یا حتی در نظر برخی، فانتزی و تزئینی به نظر می‌رسید، اما امروزه نقش پررنگ آن در زندگی و کسب‌وکار یکایک ما، به‌وضوح قابل مشاهده است. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات هم خود به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافته و هم نقش موتور محرک را در بسیاری از صنایع دیگر ایفا می‌‌کند. اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در حال شکل‌گیری است و بازیگران اصلی در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات مشخص شده‌اند. برخی بازیگران، جایگاه خود را در حوزه تولید محتوا و سرویس قرار داده‌اند، برخی پلتفرم‌های ارائه خدمت را برگزیده‌اند، برخی به حوزه تجارت الکترونیکی مهاجرت کرده‌اند و برخی مشغول ارائه خدمات زیرساختی و توانمندسازی بازیگران این اکوسیستم هستند. برای شناسایی فرصت‌های موجود در اکوسیستم دیجیتال، باید با زنجیره ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات و اجزای مختلف آن آشنا باشیم. زنجیره ارزش، مفهومی انتزاعی است که ارتباط سیستمی فعالیت‌های مکمل بخش‌های مختلف یک صنعت را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد. به همین ترتیب، زنجیره ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیانگر مجموعه فعالیت‌هایی ارزش‌آفرین و مکمل در هر حوزه از این صنعت است که با هدف تحویل سرویس و محتوای دیجیتال تولید‌شده از سوی تولیدکنندگان به کاربران نهایی انجام می‌گیرند. عملکرد این زنجیره به‌‌طور خلاصه، بدین صورت است که محصول، سرویس یا محتوای دارای حق تکثیر و انتشار آنلاین از طریق مجموعه‌ای از سرویس‌های آنلاین که به‌واسطه تکنولوژی‌های توانمندساز، پلتفرم‌های پرداخت و میزبانی وب قابل ارائه شده‌اند، به‌وسیله شبکه‌های ثابت و موبایل، نهایتا در تجهیزات کاربر نهایی قابل نمایش و استفاده خواهند بود.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اقتصاد دیجیتال چیست؟

اقتصاد دیجیتال در واقع شامل تمام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خواهد بود که روی شبکه‌های مخابراتی توسط نرم‌افزارهای مختلف و با استفاده از کلان‌داده (Big Data) انجام می‌شوند.

[/mks_pullquote]

 

به اعتقاد شما بازیگران بین‌المللی در این راستا باید چه روند یا استراتژی خاصی را در پیش گیرند؟

بنابر ارزیابی‌های صورت‌گرفته، حجم کل بازار جهانی زنجیره ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزشی معادل پنج درصد کل  GDP دنیا را ایجاد می‌کند و این موضوع سبب شده است تا بازیگران عمده و بین‌المللی این صنعت، در حال تلاش برای گسترش و متنوع‌سازی فعالیت‌های خود در زنجیره ارزش باشند و تا حد امکان از فرصت‌هایی که در حوزه‌های مختلف این زنجیره وجود دارد، استفاده کنند. برای مثال، شرکت گوگل (آلفابت) به شکل واضحی از استراتژی متنوع‌سازی و ادغام عمودی و افقی در این صنعت استفاده کرده است. این شرکت با شروع از سرویس جست‌وجوی اینترنتی به‌عنوان کسب‌وکار محوری خود در دهه 90 میلادی، هم‌اکنون به جایگاهی رسیده است که در تمامی حوزه‌های زنجیره ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات به فعالیت و خلق ارزش می‌پردازد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

GDP یا تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس‌های اندازه اقتصاد است که ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولیدشده در کشور، در یک بازه زمانی معین را با توجه به واحد پول جاری اندازه‌گیری می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

سایر شرکت‌های فناوری برتر در دنیا نیز که این استراتژی را اتخاذ کرده‌اند، ابتدا از کسب‌وکار محوری خود به سمت سرویس‌های آنلاین متنوع و پلتفرم‌های پرداخت و تبلیغاتی حرکت کرده و سپس، در گام بعدی، به حوزه تکنولوژی‌های کاربر نهایی از طریق رشد ارگانیک و بعضا غیرارگانیک وارد شده و در گام نهایی به حوزه شبکه‌های ثابت و موبایل ورود پیدا کرده‌اند. در حقیقت، پیوند ناگسستنی حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشدید روند همگرایی در تکنولوژی‌های این صنعت سبب شده است تا امکان و فرصت توسعه کسب‌وکار از طریق حرکت در فعالیت‌های زنجیره ارزش محقق شود. بدین ترتیب شرکت‌های فعال در این صنعت باید با رصد فرصت‌های موجود در محیط و ارزیابی دقیق قابلیت‌های درونی خود، سبد بهینه‌ای از کسب‌وکارها را انتخاب و مدیریت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.