راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با انواع کارت‌های نقدی کریپتوکارنسی و ویژگی‌های آنها آشنا شوید

کارت‌های نقدی ارزهای رمزنگاری شده تا حد زیادی مشابه همان کارت‌های نقدی معمولی هستند که در کیف پول همه پیدا می‌شود. کارت‌های نقدی ارزهای رمزنگاری شده به کیف پول کریپتوکارنسی متصل هستند و صاحبان آن‌ها در هر جایی که امکان پرداخت با پول‌های دولتی وجود داشته باشد، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. پرداخت هزینه کالاهای خریداری شده و تبدیل ارز رمزنگاری شده به پول فیات، جزو قابلیت‌هایی هستند که کاربران کارت‌های نقدی ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

از آن‌جایی که امکان تبدیل آنی دارایی‌های رمزنگاری شده به پول فیات وجود دارد، افراد می‌توانند از طریق کانال‌های سنتی همانند سوئیفت، به این نوع از کارت‌ها پول واریز یا از آن برداشت کنند. اغلب تاجران از نوسان بالای ارزهای رمزنگاری شده خبر دارند و به همین دلیل تمایلی به دریافت وجه از طریق کریپتوکارنسی نشان نمی‌دهند.

یکی از اهداف تولید کارت‌های نقدی رمزنگاری شده، حل همین مشکل بوده است. کارت‌های مذکور با تکیه بر زیرساخت‌های ویزا و مسترکارت، بین ارزهای دیجیتال و صنعت خدمات مالی سنتی پل می‌زنند.

.

نحوه کار با این کارت‌ها چگونه است؟

1) یک ارائه دهنده کارت نقدی رمزنگاری شده را انتخاب کنید (در فهرست قسمت بعدی به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است) و از دستورالعمل‌های نحوه نصب کیف پول پیروی کنید.

اکثر سرویس‌های کارت نقدی رمزنگاری شده، اپلیکیشن کیف پول اختصاصی خود را با کارت نقدی ادغام می‌کنند. شما پیش از استفاده از کارت، باید مقداری از وجوه رمزنگاری شده خود را به کیف پول انتقال دهید.

2) کارت فیزیکی را سفارش دهید و منتظر رسیدن آن بمانید. امکان سفارش کارت در بیشتر اپلیکیشن‌های عرضه شده توسط شرکت ارائه دهنده فراهم شده است.

اگر ارائه دهنده اپلیکیشن کیف پول ندارد، شما باید کیف پول رمزنگاری شده شخصی خود را به کارت متصل کنید. لازم به یادآوری است که در اکثر موارد برای استفاده از این سرویس باید کارمزدی را به صورت ماهانه پرداخت کنید.

3) دست به کار شوید و از کارت بدهی رمزنگاری شده خود برای پرداخت هزینه کالاها و برداشت پول نقد از دستگاه خودپرداز استفاده کنید.

تمامی کارت‌های رمزنگاری شده به شکل یکپارچه، ارزهای رمزنگاری شده را به خدمات پرداخت متصل می‌کنند؛ در مورد برخی کارت‌ها، این امکان نیز فراهم شده که کاربر، وجودی حساب رمزنگاری شده خود را به یک حساب فیات مشخص انتقال دهد.

.

کارت‌های بدهی رمزنگاری شده منتخب سال 2019 به شرح زیرند

1) ام‌سی‌او ویزا کارت

2) بلاک‌کارت

3) کوین‌بیس کارت

4) ویزا و ویوکرست

در این بخش به بررسی این کارت‌های رمزنگاری شده می‌پردازیم که جزو محبوب‌ترین‌های سال 2019 بوده‌اند.

کریپتو.کام، پس از راه‌اندازی ام‌سی‌او ویزا کارت در سنگاپور و ایالات متحده آمریکا، مجوز چراغ سبز را دریافت کرد تا خدمات خود در اروپا را نیز پیاده‌سازی کند. این شرکت کمپینی به نام «Time for Plan B» را راه‌اندازی کرده تا این دستاورد بزرگ را جشن بگیرد. کریپتو.کام به عنوان بخشی از برنامه کمپین، بیلبورد آن را در سانفرانسیسکو قرار داده و به صورت دوره‌ای، هر جمعه یک قرعه‌کشی شانس بیت‌کوین را در توئیتر برگزار می‌کند.

کریپتو.کام دیدگاه ارز رمزنگاری شده در هر کیف پول را در پیش گرفته و در این راستا، طیف وسیعی از محصولات را عرضه می‌کند. کیف پول رمزنگاری شده، فراهم کردن قابلیت دریافت سود از سپرده‌های رمزنگاری شده، دریافت وام آنی به شکل ارز رمزنگاری شده، سرویس پرداخت رمزنگاری شده و ام‌سی‌او ویزاکارت نمونه‌هایی از همین محصولات و خدمات هستند.

کارت‌های بدهی رمزنگاری شده

ام‌سی‌او ویزاکارت یک کارت فلزی است که هیچ کارمزد سالیانه و ماهیانه‌ای ندارد و هزینه‌ای برای ارسال آن دریافت نمی‌شود. در این کارت که یکی از بهترین کارت‌های رمزنگاری شده سال 2019 است، از توکن ام‌سی‌او خود شرکت استفاده می‌شود.

.

ویژگی‌های کارت مذکور عبارتند از:

  • دارندگان این کارت در هر جایی که سرویس ویزا مورد قبول باشد، می‌توانند ارز رمزنگاری شده خود را به پول فیات تبدیل و از آن برای انجام پرداخت استفاده کنند. کارت مذکور در سنگاپور و 49 ایالت آمریکا عرضه شده است. این برنامه برای فعالیت در اروپا نیز کارت سبز گرفته و طرفداران رمزنگاری، منتظر هستند تا طی چند ماه آینده، ام‌سی‌او ویزا کارت را دریافت کنند.
  • تا سقف 5 درصد بازگشت برای کل هزینه‌ها، دسترسی نامحدود به سالن استراحت، تخفیف 100 درصدی برای مشترکان اسپاتیفای و نتفلیکس و سایر پاداش‌های مسافرتی.
  • اپلیکیشن متصل به کارت، بیش از 50 کوین را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که به قیمت واقعی قابل خریداری هستند. یک سرویس کسب درآمد نیز وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد تا در ازای هر استیبل‌کوین و ارز رمزنگاری شده ذخیره شده در اپلیکیشن، سالیانه به ترتیب 12 درصد و 8 درصد سود دریافت کنند.
  • یک سرویس به نام «اعتبار» نیز وجود دارد که کاربران بوسیله آن می‌توانند کمک مالی با نرخ بهره سالیانه 8 درصد دریافت کنند. بدین منظور لازم است کاربران از بین چهار ارز رمزنگاری شده مختلف، یکی را انتخاب کرده و از آن به عنوان وثیقه استفاده کنند.
  • کریپتو.کام برای امنیت داده‌ها اهمیت بسیاری قائل است و اولین شرکت فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری شده است که توانسته خود را با استانداردهای CCSS سطح سه، ISO27001 و PCI: DSS سطح یک، انطباق دهد.

کریس مارسزالک، هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل کریپتو.کام می‌گوید:

ام‌سی‌او ویزاکارت بسیار زیبا طراحی شده و یک سر و گردن از رقبای دیگر خود بالاتر است. این برتری نه تنها در فضای رمزنگاری مشهود است؛ بلکه در خدمات پیشرفته و سطح بالای ارائه شده توسط این کارت نیز نمود دارد.

وی افزود:

«تعدادی از کاربران، این کارت را به عنوان پرکاربردترین کارت در زندگی روزمره خود معرفی کرده‌اند و این خبر خوبی است. کارت مذکور با یک اپلیکیشن کیف پول نیز ادغام شده که یک میلیون کاربر دارد، از بیش از 50 کوین پشتیبانی می‌کند، به سپرده‌های رمزنگاری شده سود می‌دهد و امکان استفاده آنی از وام‌های رمزنگاری شده را فراهم می‌کند.»

ام‌سی‌او ویزاکارت در ایالات متحده آمریکا و سنگاپور کارش را آغاز کرده و سال آینده قدم در خاک اروپا خواهد گذاشت.

ترنیو یک شرکت آمریکایی است که در حوزه بلاکچین فعالیت می‌کند. این شرکت در ژانویه سال 2019 یک کارت بدهی رمزنگاری شده را راه‌اندازی کرد و آن را «بلاک‌کارت» نامید.

کارت‌های بدهی رمزنگاری شده

در ابتدای امر، این کارت نقدی تنها از چهار ارز رمزنگاری شده پشتیبانی می‌کرد که عبارتند از: بیت‌کوین، اتر، استلار لومنز و ترنیو. در ماه ژوئن بنیاد لایت‌کوین عنوان کرد که با صرافی بیباکس و ترنیو وارد همکاری شده تا از نسخه انحصاری بلاک‌کارت خودش رونمایی کند. کارت جدید که در نتیجه مشارکت این سه شرکت ایجاد شده، راه‌اندازی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

.

ویژگی‌های کارت مذکور عبارتند از:

  • بلاک‌کارت به کاربرانش امکان می‌دهد تا هم به صورت آنلاین و هم به شکل آفلاین از ارزهای رمزنگاری شده خود استفاده کنند.
  • دارندگان این کارت در کنار لایت‌کوین، امکان استفاده از یازده کوین دیگر را نیز دارند. توکن‌های محلی صرافی بیباکس و ترنیو، یعنی توکن بیباکس و ترنیو جزو همین فهرست یازده‌تایی هستند.
  • این کارت به طور مستقیم به صرافی بیباکس و کیف پول رسمی لایت‌کوین، یعنی لوف‌والت متصل است.
  • صرافی بیباکس به عنوان متولی وجوه کاربران فعالیت می‌کند و حجم تجارت ارزهای رمزنگاری شده آن به 200 میلیون دلار می‌رسد، ترنیو نیز درصدد آن است که یک پلتفرم اختصاصی بلاکچینی را برای کاربران عرضه کند.

چارلی لی، خالق لایت‌کوین است و سمت مدیر عاملی بنیاد لایت‌کوین را نیز به عهده دارد. او می‌گوید:

ماموریت بنیاد لایت‌کوین این است که موارد کاربرد بیشتری را برای ترویج استفاده از لایت‌کوین در زندگی روزمره مردم ایجاد کند؛ به همین دلیل، این همکاری برای ما از جذابیت بالایی برخوردار است. همکاری پلتفرم بلاک‌کارت ترنیو با موتور صرافی بیباکس این قابلیت استثنایی را برای دارندگان لایت‌کوین مهیا می‌کند که از این ارز رمزنگاری شده برای تجارت در سراسر جهان استفاده کنند.

در ژوئن سال 2019، کوین‌بیس، کارت بدهی ویزای خود را در شش کشور اروپایی عرضه کرد. در حال حاضر، ساکنان کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، ایرلند، آلمان و هلند می‌توانند کارت نقدی خود را به حساب کوین‌بیس متصل کرده و در هر فروشگاهی که ویزا کارت در آن پذیرفته می‌شود، ارزهای رمزنگاری شده خود را به مصرف برسانند. پیش‌تر در آوریل سال 2019 کوین‌بیس این کارت نقدی را در بریتانیا نیز راه‌اندازی کرده بود.

کارت‌های بدهی رمزنگاری شده

.

ویژگی‌های کارت مذکور عبارتند از:

  • این کارت در دو قالب عرضه می‌شود. یکی به شکل اپلیکیشن موبایلی است که هم برای آی‌او‌اس و هم برای اندروید توسعه داده شده است. قالب دوم، به شکل کارت فیزیکی است که با هدف برداشت پول نقد از دستگاه خودپرداز مورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کوین‌بیس کارت امکان انجام تراکنش در سراسر جهان و با استفاده از چند ارز رمزنگاری شده مختلف را فراهم می‌کند. بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین جزو همین ارزها هستند. لازم به ذکر است که این ارزها باید در حساب کریپتوی کوین‌بیس کاربر قرار داشته باشند.
  • پشتیبانی از این کارت به عهده اپلیکیشنی خواهد بود که قابلیت انتخاب از بین کیف پول‌های رمزنگاری شده مختلف را دارد.
  • رسید و جزئیات تراکنش نیز توسط اپلیکیشن قابل دسترسی هستند.

کوین‌بیس کارت توسط موسسه پول الکترونیکی پی‌سیف فایننشیال سرویس عرضه، اعتبارسنجی و قانون‌گذاری خواهد شد.

زیشان فروز، مدیر عامل کوین‌بیس بریتانیا عنوان می‌کند:

«کوین‌بیس کارت از حساب کریپتوی کوین‌بیس مشتریان تغذیه می‌شود. دارندگان این کارت می‌توانند هم به صورت درون فروشگاهی و هم به شکل آنلاین از ارزهایی همچون بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین برای پرداخت استفاده کنند. میلیون‌ها مکان در سراسر جهان وجود دارد که در آن‌ها می‌توان از کوین‌بیس کارت استفاده کرد. علاوه بر دستگاه خودپرداز، در روش‌های پرداخت غیرتماسی و تراشه و پین نیز قابلیت استفاده از کوین‌بیس کارت فراهم شده است. وقتی مشتریان از کوین‌بیس کارت استفاده می‌کنند، ما بلافاصله ارز رمزنگاری شده را به پول فیات تبدیل می‌کنیم و آن را برای تکمیل خرید به کار می‌بریم.»

.

نگاهی به گذشته / چه زمان اوضاع برای کارت‌های بی‌کوین آشفته شد؟

این طور که از شواهد پیداست، تابستان سال 2019 دوران اوج ظهور و راه‌اندازی کارت‌های رمزنگاری شده بوده، ولی بازار همیشه بر وفق مراد این کارت‌ها نبوده است. در ادامه گزارش، به بررسی تعدادی از ارائه‌دهندگان خدمات کارت رمزنگاری شده می‌پردازیم که یا به طور کامل شکست خوردند یا برای ادامه حیات خود با دردسرهای بسیاری فراوانی مواجه شدند.

یکی از بزرگترین شکست‌ها برای صنعت کارت‌های رمزنگاری شده، در ژانویه سال 2018 رخ داد. در آن زمان ویزا از ادامه ارتباط با وست‌کرست که یک ارائه‌دهنده کارت نقدی بود، خودداری کرد. جامعه رمزنگاری نیز در مقابل واکنش شدیدی به تصمیم این غول پرداخت نشان داد.

ویزا از پشتیبانی وست‌کرست سر باز زد و این اقدام به کاهش نرخ پذیرش کارت‌های رمزنگاری شده انجامید.

ویزا اعلام کرد که وست‌کرست از خط مشی‌های این شرکت تخطی کرده و دلیل به هم خوردن همکاری نیز همین امر بوده است. یکی از نمایندگان شرکت ویزا چنین توضیح می‌دهد:

ما تایید می‌کنیم که دلیل خاتمه مشارکت ویزا با وست‌کرست، عدم تبعیت از قوانین عملیاتی شرکت ما بوده است. در نتیجه، تمامی برنامه‌های کارت ویزای وست‌کرست لغو شد.

وی افزود:

«ویزا مشغول انجام چند پروژه با محوریت خدمات کارتی است که در آن‌ها پول فیات به ارز رمزنگاری تبدیل می‌شود. به هم خوردن مشارکت وست‌کرست با ویزا، تاثیری در سایر محصولات مشابه ما نداشته است.»

بعد از آن‌که همکاری وست‌کرست و ویزا نافرجام ماند، وایرکس که یک ارائه‌دهنده خدمات کارت رمزنگاری شده است نیز با چالش روبرو شد. دلیل آن بود که خدمات کارتی وایرکس بر مبنای وست‌کرست طراحی شده بود. طی آن ماه، چند شرکت دیگر نیز که در زمینه کارت رمزنگاری شده فعالیت می‌کردند، با مشکل مواجه شدند.

خبر خوب این که وایرکس علاوه بر وست‌کرست، با چند شرکت دیگر نیز وارد مشارکت شده بود و به همین دلیل، پس از فروپاشی این شرکت باز هم توانست روی پاهایش بایستد. این ارائه‌دهنده کارت نقدی رمزنگاری شده در ماه فوریه امسال یک به‌روزرسانی مهم را در محصول خود انجام داد و ده ارز فیات جدید را به آن اضافه کرد. در حال حاضر، کاربران وایرکس در پایانه‌های فروش می‌توانند 18 ارز رمزنگاری شده و پول فیات مختلف را به یکدیگر تبدیل کنند.

.

اصلی‌ترین عواملی که باعث شدند ویزا از پشتیبانی وست‌کرست خودداری کند، به شرح زیرند:

  • در زمان قطع همکاری ویزا و وایرکس، کمپانی پرداخت ویزا به عدم انطباق وایرکس با قوانین عملیاتی این شرکت اشاره کرد؛ ولی جزئیات بیشتری در مورد ماهیت تخلفات منتشر نشد.
  • شنیده‌ها حاکی از این هستند که ویزا تمایل نداشته به کانال استفاده از ارز دیجیتال در مسیر فعالیت‌های غیرقانونی تبدیل شود.
  • برخی از طرفداران فضای رمزنگاری نیز استدلال کردند که ویزا از خطرات احتمالی صنعت رمزنگاری و آسیبی که ممکن است در آینده به شبکه پرداخت جهانی این شرکت وارد کند، آگاهی داشته، به همین علت تلاش کرده تا در مسیر پیشرفت این صنعت سنگ‌اندازی کند.

ولی در نهایت ماجرا، شاهد هستیم که نه ویزا و نه هیچ شرکت دیگر نتوانستند مسیر کارت‌های نقدی رمزنگاری شده را سد کرده و از پذیرش گسترده آن‌ها ممانعت به عمل آورند.

کارت‌های مبتنی بر ارز رمزنگاری شده در آینده به رشد و پیشرفت خود ادامه خواهند داد. این قبیل از کارت‌ها بهترین ابزاری هستند که کوین‌های دیجیتال را به صنعت امور مالی سنتی متصل می‌کنند. با شکوفایی هر چه بیشتر کارت‌های مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده، کوین‌های دیجیتال بیش از پیش وارد دنیای واقعی خواهند شد و موارد کاربرد آن‌ها افزایش خواهد یافت. صنعت تجارت الکترونیک با سرعت بالایی در حال توسعه است و رشد کارت‌های رمزنگاری شده، خبر خوبی برای این صنعت به شمار می‌رود.

منبع: کوین‌تلگراف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.