راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آزمایش موفقیت‌آمیز شبکه بلاکچینی موسسه پولی سنگاپور برای انجام پرداخت‌های چند ارزی

موسسه پولی سنگاپور (MAS) اعلام کرد که توسعه نمونه اولیه مبتنی بر بلاکچین که راه‌اندازی کردند، موفقیت‌آمیز بوده است. این نمونه اولیه، امکان انجام پرداخت با ارزهای مختلف در یک شبکه یکسان را فراهم می‌کند.

شبکه این نمونه آزمایشی توسط موسسه پولی سنگاپور و با همکاری جی‌پی‌مورگان و تماسک ایجاد شده است. این شبکه می‌تواند هزینه را برای کسب‌وکارها کاهش دهد. درحال حاضر این نمونه اولیه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا توانایی آن برای ادغام با کاربردهای تجاری بلاکچینی بررسی شود.

کاربردهای این نمونه اولیه که موفقیت‌آمیز بوده‌اند در فستیوال فین‌تک سنگاپور (SFF) و هفته نوآوری و تکنولوژی سال 2019 سنگاپور (SWITCH) نمایش داده خواهند شد.

این موفقیت و توسعه، جدیدترین نقطه عطف پروژه «اوبین» را نشان می‌دهد که در مرحله پنجم خود قرار دارد. باتوجه به فاز چهارم پروژه اوبین، شبکه پرداخت، رابط‌هایی را برای شبکه‌های دیگر بلاکچین ایجاد می‌کند تا به هم متصل و به صورت یکپارچه ادغام شوند.

این شبکه همچنین ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهد که از کاربردهایی مانند تسویه تحویل در مقابل پرداخت (DvP) با صرافی‌های خصوصی، پرداخت‌های مشروط و امانی برای تجارت و نیز تعهدات پرداخت برای ترید فایننس، پشتیبانی می‌کنند.

علاوه بر آزمون فنی، فاز پنجم پروژه اوبین قصد دارد ارزش و کارایی تجاری شبکه پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین را مشخص کند. تا به امروز، موسسه پولی سنگاپور و شرکای آن بیش از 40 شرکت مالی و غیر مالی را درگیر کرده‌اند تا مزایای بالقوه شبکه را کشف کنند. جان هانتر، رئیس جهانی شبکه اطلاعات بین بانکی و نقل و انتقال بین بانکی (IIN) در جی‌پی‌مورگان گفت:

«جی‌پی‌مورگان از اینکه برای فاز پنجم پروژه اوبین، شریک زیرساخت موسسه پولی سنگاپور و تماسک باشد ابزار رضایت می‌کند. با استفاده از یادگیری‌های کلیدی از ساخت شبکه اطلاعات بین بانکی(IIN) و کوین دیجیتالی جی‌پی‌مورگان، می‌توان گفت که جی‌پی‌مورگان گزینه خوبی برای پشتیبانی از توسعه شبکه پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین و فعالیت در مقیاس است.»

چیا سونگ هووی، رئیس و مدیر اجرایی تماسک گفت:

«تکنولوژی بلاکچین، پتانسیل خوبی در تحول کسب‌وکار و ایجاد فرصت‌های جدید کسب‌وکار دارد. برای درک بهتر تاثیر و ارزش تکنولوژی بلاکچین، ما خوشحال هستیم که برای پلتفرم اوبین، با موسسه پولی سنگاپور و جی‌پی‌مورگان همکاری می‌کنیم. نفوذ شرکت‌های خدمات غیر مالی، کاربرد تکنولوژی بلاکچین را فراتر از بازارهای سرمایه و ترید فایننس نشان داده است. ما به دنبال این هستیم که همکاری و حمایت بیشتری برای اقدامات‌ پیش روی سنگاپور در فضای بلاکچین داشته باشیم.»

«اکسنچر» قرار است در اوایل سال 2020 در خصوص پروژه منتشر کند که درباره کاربردهای بلاکچین توضیح می‌دهد که از شبکه پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین بهره می‌برد. همچنین ویژگی‌های دیگری نیز ارائه می‌دهد که این شبکه می‌تواند آن‌ها را فراهم کند. علاوه بر این، مشخصات فنی که برای خطوط اتصال توسعه یافته بود، می‌توانند تحت مجوز ورژن 2 آپاچی، برای دسترسی عموم راه‌اندازی شوند.

سوپنندو موهانتی، مدیر ارشد فین‌تک موسسه پولی سنگاپور می‌گوید:

«شواهد زیادی وجود دارد که شبکه‌های پرداخت مبتنی بر بلاکچین می‌توانند در هزینه، بیشتر صرفه‌جویی کنند و فرصت‌های بیشتری را برای کسب‌وکارها فراهم کنند. امید داریم که این توسعه، بانک‌های مرکزی دیگر را تشویق کند تا اقدامات اولیه مشابه آن را انجام دهند. ما مشخصات فنی را در دسترس عموم قرار می‌دهیم تا این اقدامات سریع‌تر انجام شوند. انتظار داریم که شبکه‌های بلاکچین بیشتری را به هم مرتبط کنیم تا ارتباط برون مرزی را ارتقا دهیم. این یک اقدام بزرگی در جهت انجام سریع، ارزان و ایمن تراکنش‌های برون‌مرزی خواهد بود.»

منبع: Fintech news

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.