راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لیر دیجیتالی به زودی راه‌اندازی می‌شود / ترکیه هم بالاخره به لیست کشورهایی اضافه شد که ارز فیات دیجیتال ارائه می‌دهند

جنگ‌های تجاری، تحریم‌ها، ترس از کریپتوکارنسی‌های خصوصی و غیرمتمرکز. صرف نظر از انگیزشی که این وسط مطرح است، تعدادی از کشورها اخیرا سعی داشتند تا در مسیر ایجاد پول دیجیتالی خود قدم بردارند. در این راستا، ترکیه جدیدترین کشوری است که اعلام کرد برنامه‌هایی برای ارز ملی‌ مبتنی بر بلاکچین دارد.

.

با ایجاد اکوسیستم فین‌تک در آنکارا، لیر دیجیتالی مورد آزمایش قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری آنادولو ترکیه، طرح توسعه لیر دیجیتالی در برنامه سالانه ریاست جمهوری رجب اردوغان قرار گرفته است. خبرهایی که به تازگی منتشر شده، حاکی از این است که ترکیه کوین خود را به محض تکمیل مراحل طراحی، توسعه و آزمون راه‌اندازی می‌کند. طبق این پروژه، ارز دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین راه‌اندازی خواهد شد.

ببینید: اولین دانشگاه بلاکچین ترکیه تأسیس شد

انتظار می‌رود در اوایل سال 2020، کریپتو ترکیه مورد آزمایش قرار گیرد. البته برنامه رمزارزی ترکیه تنها به اینجا ختم نمی‌شود و برنامه‌های دیگری نیز برای پذیرش توسعه اکوسیستم کامل فین‌تک در ترکیه وجود دارند. همچنین رئیس جمهور این کشور در نظر دارد که یک «تکنوپارک مالی» را در استانبول ایجاد کند.

لیر دیجیتالی در زمانی ایجاد می‌شود که ترکیه با چالش‌های مالی و اقتصادی روبه‌رو است. این کشور به دلیل ایجاد رابطه دوستانه با روسیه و اقدامات مستقل دولت اردوغان، روابط خوبی با آمریکا ندارد و حتی دونالد ترامپ تهدید کرد که اقتصاد ترکیه را به کلی نابود می‌کند.

همچنین در سال‌های گذشته، ترکیه با تورم بالای لیر روبه‌رو بود و این مسئله باعث شد که ارزهای رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز در این کشور محبوبیتشان بیشتر شود. یک‌پنجم مردم ترکیه در نظرسنجی که امسال انجام شد، اظهار داشتند که کوین دیجیتالی خودشان را دارند. تورم در ماه‌های گذشته روندی معکوس داشت و از نرخ 20 درصد در ماه ژانویه، به 9 درصد در ماه اکتبر کاهش یافت.

ببینید: ماجرای نموداری گمراه‌کننده درباره محبوبیت رمزارزها / ترکیه، کریپتو-دوست‌ترین کشور جهان نیست

در ماه سپتامبر، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از 16/5 درصد به 14 درصد کاهش داد و انتظار می‌رود که در ماه دسامبر نیز مجددا نرخ بهره کاهش یابد.

موضوع ارز دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) همراستا با هدف بزرگ آنکارا برای توسعه و تقویت اقتصاد کشور و ایجاد بخش مالی پایدار جهت تبدیل این کشور به مرکز مالی جهانی است. این اهداف در راس برنامه ریاست جمهوری نیز قرار داده شدند.

.

کشورهایی که برای راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی رقابت می‌کنند

ترکیه، تنها کشوری نیست که بر نسخه دیجیتالی ارز فیات خود کار می‌کند. طبق گزارشی که بانک تسویه بین‌المللی (BIS) در اوایل امسال منتشر کرده، 70 درصد از 63 بانک مرکزی مورد مطالعه، به دنبال راه‌هایی هستند تا ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی خودشان را راه‌اندازی کنند. همچنین طبق گزارش دیگر از اتاق فکر رسمی نهادهای مالی و پولی (OMFIF) که 23 بانک مرکزی رای دادند، اولین ارز دیجیتالی بانک مرکزی تا پنج سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

ببینید: آیا ارز رمزنگاری شده ملی راه نجات است؟ / نگاهی به وضعیت رمزارز ملی در چند کشور مختلف که در انزوای اقتصادی قرار دارند

گزارش بانک تسویه بین‌المللی در ماه سپتامبر توسط دو نماینده کنگره به جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو ارسال شده است. قانون‌گذاران، بیل فوستر (عضو حذب دموکرات) و فرنچ هیل (جمهوری‌خواه) با اشاره به 40 کشوری که به دنبال توسعه ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی هستند، از فدرال رزرو خواستند که یک ارز دیجیتال ملی ایجاد کند. با توجه به رقابت ارز ذخیره جهانی با ارزهای دیجیتالی دولتی و خصوصی، راه‌اندازی دلار دیجیتالی توسط آمریکا، نگرانی‌ها را مبنی بر کاهش احتمالی اسکناس دلار افزایش داده است.

چنین نگرانی‌هایی نیز در اتحادیه اروپا وجود دارند. طبق گزارش اخیر رویترز، پیش‌نویس بیانیه اتحادیه اروپا می‌گوید بانک مرکزی اروپا باید در جواب فیس‌بوک مبنی بر راه‌اندازی کوین خصوصی برای کاربران شبکه اجتماعی، ارز دیجیتالی عمومی راه‌اندازی کند. این پیش‌نویس توسط رئیس جمهور فنلاند و برای جلسه ماه آتی تهیه شده است. همچنین این پیش‌نویس از اتحادیه اروپا می‌خواهد که رویکرد مشترکی را توسعه دهند و اقدامات رگولاتوری را برای ارزهای رمزنگاری‌شده افزایش دهند.

دولت چین نیز مدتی است بر یوان دیجیتالی کار می‌کند. بانک مرکزی چین (Pboc) اخیرا آگهی استخدام منتشر کرده است و از 6 حرفه کریپتوگارفیک و با تجربه در این زمینه دعوت به همکاری می‌کند. طرح راه‌اندازی ارز دیجیتال چینی، بخشی از برنامه مهم توسعه بلاکچین این کشور است. یوان چین می‌تواند چین را وارد رقابت شدید با دلار و بازیگران بزرگ ژئوپلتیک دیگر، مبنی بر تسلط بر بازار جهان کند.

منبع: news.bitcoin

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.